Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 -92 "Sellholm edition" -Ny koppling monterad-
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (18108 totalt)
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Dags att lägga upp en tråd om nya bilen.

Lite småfix som drog ut på tiden och en ett barn till i huset, gjorde att bilen inte kom ut på vägarna förens i juli.
Så nu har jag snart kört med den nästan en säsong och saker och ting börjar klarna.
I grunden är det en vanlig Porsche 968 utan taklucka som är lite lätt masserad för att klara bankörning och klubbträffar.

Vill man baka en clubracerkaka bjuder jag på receptet.

Motor:
Promax chip 7100
Effekt: 236hk vid 6525rpm (bromsat 2010-12-02)
Moment: 280Nm vid 4395rpm (bromsat 2010-12-02)

Framvagn:
Sellholm Bilstein fjäderben 40mm med sättning mellan Turbo Cup och Club Sport, HR fjädrar 80N/mm och hjälpfjäder, Sellholm nållagrat övre fjäderbenslager med ledlager och justering av camber/caster, M030 kränghämmare o30mm, Sandén fjäderbensstag.

Bakvagn:
Sellholm fjäderklädda stötdämpare, progressiva fjädrar 30N/mm, original torsionsstavar o25.5mm, M030 ställbar kränghämmare o19mm.

Bromsar:
Fram: GT3 Mk1 ventilerade & borrade skivor 330x34mm med oranga Pagid (RS4-4)
Bak: original ventilerade & borrade skivor 299/28mm med oranga Pagid
Stålomspunna bromsslangar runt om.

Fälgar & Däck:
9x17 Porsche Cup 3 "Turbo" med 255/40-17 Michelin Pilot Sport Cup runt om.

Inredning:
Sparco Corsa stol, mockaratt med 95mm djup, Heigo Club Sport skruvbur och 6-punkts bälte.

Kaross:
Utan taklucka, frontspoiler 968 turbo, ställbar bakspoiler 968 turbo.

Tanken med bilen är att besöka banträffar. Hittills i år har jag hunnit med tre stycken med varierande resultat. Samtidigt vill jag inte ha en renrasig racingbil med stenhårt chassi och rensad inredning. Detta är inte en bil som får åka på trailer till och från träffar, utan får köra för egen maskin. Därför ska det vara ett uns av bekvämlighet kvar. Det är kul att köra på krokiga landsvägar också.

Mer info och bilder kommer lite vartefter.



fotograf Niclas Eriksson

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Kul bil att läsa om! vore även kul med fler bilder och annan info om hur den beter sig på diverse banor...

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Då det har inte har hänt något roligt med bilen senaste tiden, snarare tvärt om, slänger jag in några bilder i stället. Det är en jobbarkollega som har tagit dom en regnig morgon.


Foto: Jörgen Eriksson


Foto: Jörgen Eriksson


Foto: Jörgen Eriksson

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Tjoho !!!!

Nu har jag prickat av Sviestad två gånger i år. Inte så illa gjort med tanke på att jag ställde på bilen i slutet av juni.


(Foto: Jesper Erlingborn från eftersnackstråden)

Nu börjar jag också få till känslan för bilen, det tar alltid lite tid när den är ny.

Det var riktigt roligt hela förmiddagen och en bit in på eftermiddagen. Men på femte passet hände något i utgången på Toparen. Ett ofantligt oljud som jag först trodde kom från ett hål i blocket, men som jag snart fattade att det var från avgassystemet. En snabb inspektion i depån avslöjade mycket riktigt att avgassystemet gått rakt av i flänsen mellan kat och dämpare.
Jag tror inte att någon missade när jag krypkörde in i depån. Bilen var ju inte direkt diskret. Behöver jag påpeka att det lät riktigt illa alla dryga 20 mil hem. Det var inte ens någon ide att sätta sterion på plats. Jag och min far blev nästan lomhörda på kuppen. Dessutom fick jag helt sjuka vibrationer i bilen också. Obekvämt var ordet.



Väl hemma hamnade den på bockarnaoch då såg jag också att mitt vänstra framdäck har kastat in handuken för gott. Så nu är det bevisat. Man kan köra slut på MPSC, fast det känns som om de håller hur länge som helst.




och till slut måste jag skryta med att jag trots min uppenbara brist på digital kompetens inte bara fick till en film, utan jag har för första gången i mitt analoga liv laddat upp något på Youtube!
Här kommer min debutfilm!!!

http://www.youtube.com/watch?v=WPKtX7Hq2w8

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Hallå Daniel!

Skönt att ni kom hem. Var inte ens lite avundsjuk på er när ni proppade öronen och rullade iväg. Blev det inte problem med värmen från avgaserna? Har åkt i en bil med liknande avgaslösning och det slutade med att det började ryka om mattorna på avgastunneln...

Rysligt fin bil f.ö.! thumbs up

M.v.h. Ulf

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Jag har provat samma på sviestad i min gamle 924, riktigt kul på vägen hem:). Skönt ändå att det inte var värre än så.

Ang slitaget på MPSC fick jag exakt samma på min förra uppsättning, tycker det ser ur som om det finns gummi kvar på däcken men ändå tittar corden fram på insidan, riktigt märkligt....Bra däck dock..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Cédric skrev:
Jag har provat samma på sviestad i min gamle 924, riktigt kul på vägen hem:). Skönt ändå att det inte var värre än så.

Ang slitaget på MPSC fick jag exakt samma på min förra uppsättning, tycker det ser ur som om det finns gummi kvar på däcken men ändå tittar corden fram på insidan, riktigt märkligt....Bra däck dock..


Hade exakt samma fenomen med MPSC på Smurfen. Corden tittade fram på innerkanten tämligen omgående. Den bilen gick ju iofs en hel del på gata...
Med Toyo888 var det inte alls lika påtagligt.

_________________

Rice and shine
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Ulf Lögdberg skrev:
Hallå Daniel!

Skönt att ni kom hem. Var inte ens lite avundsjuk på er när ni proppade öronen och rullade iväg. Blev det inte problem med värmen från avgaserna? Har åkt i en bil med liknande avgaslösning och det slutade med att det började ryka om mattorna på avgastunneln...

Rysligt fin bil f.ö.! thumbs up

M.v.h. Ulf

Hej Ulf.

Tack för omtanken. Något värmeproblem märkte vi inte av. Bilen har ganska sjysta värmesköldar undertill som original. Sen hjälpte nog fartvinden till att kyla lite. Men jag kan ju säga att motorn verkligen inte behövde jobba mer än nödvändigt. Vid 110km/h visade varvräknaren ca 2800rpm.
Med en fikapaus halvägs hem gick det faktiskt att stå ut.

Kul att du tycker bilen är snygg.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Cédric skrev:
Jag har provat samma på sviestad i min gamle 924, riktigt kul på vägen hem:). Skönt ändå att det inte var värre än så.

Ang slitaget på MPSC fick jag exakt samma på min förra uppsättning, tycker det ser ur som om det finns gummi kvar på däcken men ändå tittar corden fram på insidan, riktigt märkligt....Bra däck dock..

Det är det som är grejen med MPSC. De bara håller och håller. Riktigt good stuff. Synd bara att de är så dyra.
De delar av däcket som har mönster kvar har sett likadana ut under två träffar utan att nötas märkbart. Men till nästa år får jag skaffa nya mackor.



Lars Falk skrev:
Hade exakt samma fenomen med MPSC på Smurfen. Corden tittade fram på innerkanten tämligen omgående. Den bilen gick ju iofs en hel del på gata...
Med Toyo888 var det inte alls lika påtagligt.

Min bil går ju också på gata fram och tillbaka till alla träffar. Sen blir det lite körning på hemmaplan också. Jag tror att det är "rakt fram" körandet som har slitit ut mina däck.
Dessutom vet jag att jag inte har riktigt rätt hjulinställning fram. Det är lite för mycket toe out just nu. Det kommer att rättas till inför nästa säsong.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Prancinghorse
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 57



Tjena, såg att ditt avgassystem gått sönder. Jag har ett helt liggande om du är intresserad av att köpa.
Mvh
Stefan

_________________
Stefan Qvist

Porsche 968 vit, förare i Blommenhof racing, MSLS
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Prancinghorse skrev:
Tjena, såg att ditt avgassystem gått sönder. Jag har ett helt liggande om du är intresserad av att köpa.
Mvh
Stefan

Tjena Stefan.

Bra att veta att du har ett system liggandes. Nu har jag i och för sig svetsat ihop allt, men jag har inte hårdtestat det ännu. Och jag har inte någon bankörning inplanerad förens i mitten på Maj. Men skulle det gå av igen kan det vara en kortsiktig lösning. Jag ska komma ihåg att du har ett liggandes.

Annars är ditt nuvarande system något jag suktat efter ett flertal gånger. Hade du byggt fler hade jag definitivt varit en spekulant.
Tanken är att byta till något med bättre flöde. Men för tillfället får det vänta. Har lite andra saker som har högre prio.

Skulle vara kul att slå en kik på ditt bygge någon gång.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Prancinghorse
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 57



Tjena,
Det är bara komma och titta det, garaget är befolkat av mig ganska mycket nu. Men just nu är det inte så kul, bilen står på gården under ett täcke och motorn ligger i tusen delar i garaget. Väntar på toppen som blir klar i mitten av mars, skall bli riktigt kul att se hur motorn går efter detta. Mitt värsta scenario är att det blir något elektriskt fel som jag kommer ha svårt att hitta.

Grenröret blev riktigt bra men det var en resa som jag bara gör en gång...var svårt som tusan. Det är tight där grenröret går fram...dock så är motorn bra mycket finare på höga varv med det. Kul att se hela potentialen med dom nya kammarna och dom finare kanalerna.
/Stefan

_________________
Stefan Qvist

Porsche 968 vit, förare i Blommenhof racing, MSLS
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



vad har du för hjulvinklar? jag kör till och från alla banmöten inkl ringen/spa och har helt jämnt slitage på mina Cup med 2,8 camber fram.

Sen har ju Toyo blivit dyrare så Cup däcken är ju lika dyra eller t om billigare numera.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1892



Att åka med lite camber gata ska inte slita ut däcken, skulle nog kolla toe först.
Det sliter däck så in i h-vete.
Själv kör jag 3,5 fram och 3,2 bak utan snedslitning, totalt 8-900mil om året varav 70% gata.

Thomas T, hur billiga har cupen blivit? Sist jag jämförde så skilde det 2500:- på en omgång mellan cup och 888. Då handlar jag ios på Camskills och cupen finns ju inga riktigt pressade ställen att handla på.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



bakmotor skrev:
Att åka med lite camber gata ska inte slita ut däcken, skulle nog kolla toe först.
Det sliter däck så in i h-vete.
Själv kör jag 3,5 fram och 3,2 bak utan snedslitning, totalt 8-900mil om året varav 70% gata.

Thomas T, hur billiga har cupen blivit? Sist jag jämförde så skilde det 2500:- på en omgång mellan cup och 888. Då handlar jag ios på Camskills och cupen finns ju inga riktigt pressade ställen att handla på.


toe vinkeln tror jag också är problemet. Det var därför jag var lite nyfiken på hur hjulen står.

Du kan kolla priser om du går in i Porsche cup-tråden här på rejsa "däckpriser 2012". Jämför jag 225 och 265 i 18 tum och så Toyos priser från TWS eller vad dom heter som annonserar här på rejsa så blir det inte dyrare. Sen kanske camskills blir billigare än TWS, det vet jag inte.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1892



[quote="964"]
bakmotor skrev:

Du kan kolla priser om du går in i Porsche cup-tråden här på rejsa "däckpriser 2012". Jämför jag 225 och 265 i 18 tum och så Toyos priser från TWS eller vad dom heter som annonserar här på rejsa så blir det inte dyrare. Sen kanske camskills blir billigare än TWS, det vet jag inte.


Ok, ja Camskill är betydligt mycket billigare än TWS.
Synd att dom inte får sälja cup däck också.......
Sorry för OT.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
964 skrev:
vad har du för hjulvinklar? jag kör till och från alla banmöten inkl ringen/spa och har helt jämnt slitage på mina Cup med 2,8 camber fram.


bakmotor skrev:
Att åka med lite camber gata ska inte slita ut däcken, skulle nog kolla toe först.
Det sliter däck så in i h-vete.
Själv kör jag 3,5 fram och 3,2 bak utan snedslitning, totalt 8-900mil om året varav 70% gata.

bakmotor skrev:
toe vinkeln tror jag också är problemet. Det var därför jag var lite nyfiken på hur hjulen står.


Ni har rätt båda två. Jag känner igen från förra 944:an att mycket camber inte sliter ut däcken. Men att fel toe kan göra det. Förra året var jag var tvungen att ändra på cambern hemma i garaget mitt under säsongen. Då jag inte hade möjlighet att kolla toe, misstänker jag att den stack iväg lite för mycket.

Men nu har jag precis haft den hos K3 för inställning så nu har jag -2°45' camber fram och -2°25' bak. Toe står på 0° fram och liiite inåt bak (0°11').
Jag tror det kommer att göra stor skillnad. Förra året spårade det ganska kraftigt när man körde rakt på vanlig väg.

bakmotor skrev:
Ok, ja Camskill är betydligt mycket billigare än TWS.
Synd att dom inte får sälja cup däck också.......
Sorry för OT.

Det är OK med Off Topic när det handlar om så viktiga och intressanta saker som däck.
Jag håller med om att det är dyrt att få tag på bra däck. Så alla tips är välkomna. Det verkar ju som att Michelins åf har total ensamrätt på cup däcken, för de är inte lätt att dom hitta hos andra än via de officiella kanalerna.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Prancinghorse
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 57



Jag kör på mer toe-in bak, tror det är en grad. Får bilen lite lugnare under inbromsning.
Kolla vad Jarlmark ställde in på Smurfen, hans inställningar är bevisat snabba...
/Stefan

_________________
Stefan Qvist

Porsche 968 vit, förare i Blommenhof racing, MSLS
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
Har letat efter de inställningar som han gav till Smurfen. (För du menar väl Automobils projekt bil?) Men jag har gått bet på det. Hittar inget.

Nu har den bilen annan fjädersätting än min, och andra stötdämpare. Men det hade ju varit kul att jämföra i alla fall.
Jag tror att min är ganska "snällt" ställt i jämförelse.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
PE
Strängnäs
Här sen Dec 2006
Inlägg: 71



Hej,

Möjligen har Tomas Jakobsson på Motorcentralen i Eskilstuna inställningarna sparade sedan tidigare inställningar, om det är av intresse.

_________________
Peter Einarsson

PCS 7739
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699


Trådstartare
PE skrev:
Hej,

Möjligen har Tomas Jakobsson på Motorcentralen i Eskilstuna inställningarna sparade sedan tidigare inställningar, om det är av intresse.

Tack för tipset Peter. Det kan vara bra att komma ihåg.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 -92 "Sellholm edition" -Ny koppling monterad-
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (18108 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande