Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 S 1991 | 2 besök senaste veckan (6035 totalt) |
En Saab 900 S -91, en långmilare (27000 mil), men i bra skick.
Är allroundbilen, används till det mesta. Trimmad med original Saab APC-system och laddluftkylare. |
||
Senaste nytt :
- Aeron plockad på delar och skrotad. Oj vilka rosthål jag hittade . Kanske inte så konstigt då kjolpaketsinfästningarna var tätade med drev, tror jag. > - Saab DI tändsystem monterat, framgångsrikt provkört och avmonterat. Av någon outgrundlig slump krånglade förstås tomgångsmotorn efter den övningen, så jag plockade av det igen. Dessutom kan jag inte ha det på när/om jag regbesiktigar bilen. Men skillnad vart det! Inget spikande i allafall. |
||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Upps, här får man minsann äta upp vad man sagt.
Det där gäller inte längre. Denna bil är numera lek-, race-, ban- och, inte minst, bruksbil. Härnäst blir det sänkfjädrar (den ser så hög ut just nu), annat tändsystem (gissa vilket:)) samt en bättre IC. Allt i väntan på Porschen med stort P. Bankörning lär det bli också, var nu det ska ske någonstans. Rödljusracing tar kål på lådan så det blir det inget av nuförtiden. Kanske jag ska ta och hänga i en fyrpet så man inte behöver växla så förbenat mycket. |
||
Jaha, det gick ju inte så bra att "bara hänga på tändsystemet".
Ingen tomgång fick man som tack för det. > Men jag har en teori... Annars får det blir fördelartändning igen, möjligen med någon MSD6-box för lite bättre gnista. |
||
Senaste nytt, DI-tändningen fungerar. Det var varvtalssignalen från DI som ställde till det för Lucas-insprutningen, så nu använder jag fördelaren för att få ut en användbar varvtalssignal medan DI sköter tändningen.
Bilen går som ett skott. : Nästa steg är att uppgradera till 4-pet så man inte behöver växla så ofta. ps, DI => Direct Ignition om någon hade glömt eller inte visste |
||
Jaha, då har jag provkört åket på trevliga bergslagsvägar.
Tänk vad uppgraderad tändning gör för prestandan Risken är nu bara att lådan hälsar hem... Men inte än! Nu måste jag bara göra något åt utseendet så sänkfjädrar skall inhandlas hos stötdämparexperten. Just nu lider fordonet av Saabsjukan dvs den är högre fram än bak. Ser inte klokt ut. Ska det rejsas mer på allvar får jag väl knöla dit bättre stötdämpare också. Planerat till julledigheten är en ombyggd original-IC monterad i fronten, för bättre kylning. |
||
Jaha, ska försöka designa en ny IC att ha i fronten, istället för bakom vänster strålkastare vilket är originalplaceringen.
Någon av de varianter jag tänkt mig finn i tråden : https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Blir till att springa ut i garaget efter Karl-Bertil Jonsson på julafton så man får lite gjort, nu när gratisledigheten är så snålt tilltagen i år. |
||
Fint exemplar! Lite ovanlig färg dessutom, man ser inte många röda 900.
Betyder det med andra ord att den är uppgraderad till en 900 Turbo isf S? _________________ Göran Karlsson |
||
Jupp, den är t o m omreggad med högre effekt, hela 185 pållar istället för 145. Fast omreggningen gjordes med originaltändningen.
Fin är den också, tyvärr med en del osynlig rost > på ställen man inte trodde bileländet skulle rosta. Besvikelse minst sagt när den rosten uppdagades. Närmast på tur står nog att besöka lämplig skrot med IC-lager, tror det är enklare att köpa en färdig IC än att försöka bygga en utifrån ett gammalt kylelement. Nuvarande IC-placering bakom vänster strålkastare är _inte_ optimal. |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 S 1991 | 2 besök senaste veckan (6035 totalt) |