Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944/951 TURBO -86
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (21240 totalt)
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Tjohoj,
Är ny här på forumet och tänkte att jag kan väl börja med denna tråden så folk vet vad jag sysslar med!

Har inte direkt hållt på med racing eller sportbilar etc överhuvudtaget innan utan har mest hållt mig till diverse volvobilar. 360/740 två XC70 etc.
Började dock prata ganska mycket med en jobbarkompis som kör en 944 turbo ganska aktivt på bana (FHracing).
Så iallafall, var med honom en gång på Sturup och åkte med en sväng och kan väl säga att man blev ganska såld direkt!

Nåja, bilar har jag hållt på med sen jag var liten och är lastbilstekniker till yrket så nog ska jag väl kunna reda ut en gammal Porsche.
Sagt och gjort, förra söndagen köpte jag mig en gammal 944 Turbo jag också!











Änsålänge ganska stock, förra ägaren påstod att den är chippad och har större wastegate men jag tvivlar på det. Jag kommer utgå ifrån att den är stock änsålänge iallafall.
Dock har bilen stått väldigt länge då den tidigare ägaren har legat på sjukhus länge med problem med ryggen. Så bromsarna satt ganska ordentligt samt att ventillyftarna förmodligen kocksat igen för den tickar ordentligt. Sen är även balansaxel remmen alldeles för hårt spänd för den viner ganska mycket.

Så fixet änsålänge kommer till en början bli:

1. Byte grenrörspackningar (är beställt)
2. Olja/filter byte (förra ägaren påstod att det var nyligen gjort, men jag vet inte vilken olja som han har haft i, kanske hjälper att hälla i fräsh olja med mot ventiltickandet.
3. Justera om balansaxelremmen
4. Byta bromsvätska samt kolla över så att alla oken fungerar som dom ska. Det har blivit mycket bättre nu efter några hårda inbromsningar men bilen vill gärna kasta ut baken.
5. Om jag inte får bukt med ventiltickandet kommer jag även få plocka ner kammen och rengöra alla lyftare med diesel och kontrollera samt byta de som har gett upp (kostar över 900 styck så hoppas hoppas )

Framtida projekt:

1. Montera helbur och stolar samt riva ut inredningen
2. Glasfiber splitter fram, 968 kjolar på sidorna samt glasfiber huv med snabblås
3. Coilovers runt om samt extrem sänkning
4. Fixa racefälgar och R däck
5. Raka rör ala biltema
6. Racebelägg, iallafall fram, för att få bilen mer stabil vid inbromsning

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Kul med fler 944:or!

Ska bli kul att följa..

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
flopp
Anderslöv
Här sen Aug 2005
Inlägg: 89



Tjohoo, ännu en som har sett ljuset!

_________________
Mikael Sköldeborn
Porsche 951
Porsche 996 C2 X51
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Får väl bumpa upp denna tråden lite innan den försvinner iväg ner för mycket :P

Jag har iallafall inte dött eller slutat skriva, har väntat på delar, så på fredag ska det bytas olja/filter, luftfilter samt bromsvätska. Gå igenom bromsoken fram och kolla så alla kolvar löper fritt då den tar enormt mycket bak iförhållandevis till fram. Sen ska det även bytas grenrörspackningar samt justeras balansrem!
Var även i kontakt med Sandén angående ventilticket. Enligt honom är det extremt ovanligt att lyftarna faktiskt pajar helt, han hade aldrig varit med om det iallafall. Så hoppas hoppas.

om allt går som det ska så kommer jag infinna mig på knutstorp på söndag om någon annan glad 944 ägare kommer vara där!

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Du ska få världens tråkigaste råd nu: Vänta med att bygga (renovera och serva ingår såklart inte i "bygga") en massa tills du testat bilen på bana först. Fundera sedan länge och väl på vart du slutgiltigt vill komma med bilen och gör upp en långsiktig plan. T ex skulle denna bil sitta som en smäck i Roadsport tillsammans med oss i SPVM. Om du kommer på att du vill prova ett par klubbtävlingar om ett år eller så gäller det att inte ha byggt bort sig innan, utan kunna uppnå reglementet utan att "bygga tillbaka" en massa.

Grattis till en kul bil och lycka till!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 79



Riktigt snygg! Med 968-vinge och allt. Bara Gemballa-läppen som saknas för att den ska bli perfekt.

_________________
Fredrik Fridsten
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Lilja skrev:

5. Om jag inte får bukt med ventiltickandet kommer jag även få plocka ner kammen och rengöra alla lyftare med diesel och kontrollera samt byta de som har gett upp (kostar över 900 styck så hoppas hoppas )
Har du kollat priser i Tyskland? Många delar till tyska bilar är väldigt mycket billigare där nere. Jag köper sällan delar hemma längre, det kan röra sig om upp till halva priset trots att frakten är inkluderad! thumbs up Trevlig bil f.ö.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Torkel K skrev:
Du ska få världens tråkigaste råd nu: Vänta med att bygga (renovera och serva ingår såklart inte i "bygga") en massa tills du testat bilen på bana först. Fundera sedan länge och väl på vart du slutgiltigt vill komma med bilen och gör upp en långsiktig plan. T ex skulle denna bil sitta som en smäck i Roadsport tillsammans med oss i SPVM. Om du kommer på att du vill prova ett par klubbtävlingar om ett år eller så gäller det att inte ha byggt bort sig innan, utan kunna uppnå reglementet utan att "bygga tillbaka" en massa.

Grattis till en kul bil och lycka till!


Naturligtvis. Tanken är väl att premiärturen på bana ska bli den förste oktober på ljungbyhed.
Dock köpte jag bilen för att köra på bana med, så bur och stolar kommer jag kasta i ändå, för det handlar ju om min egen säkerhet.
Lite styling är ju också roligt, hade tänkt mig Gemballa frontläppen samt 968 sidokjolarna också, ser lite naken ut på sidan så det gör sig nog ganska bra.
Efter det får vi ju se, det är ju egentligen bara R-däck och coilovers som är planerat på prestanda sidan.
Förmodligen kanske jag även köper racebelägg fram. Den är farligt instabil vid hårda inbromsningar som det är nu nämligen, släpper väldigt lätt på bakhjulen. Men ska gå över oken på fredag och se så att alla kolvar rör sig som dom ska.

Jag har ju en kompis som har en mer eller mindre likadan 951 med ovanstående grejer så jag vet ju ungefär vad det gör så. Men tackar för tipsen. Behöver jag nya lyftare ska jag kolla i tyskland Davve!

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Så nu var en del grejer fixade, och en del grejer som tänkte fixas blev tyvärr inte fixade

olja är bytt, vilket var en bra grej att göra då den gamla oljan var väldigt svart och luktade lite bensin.
Även bytt bromsvätska, vilket också var bra då den gamla såg allt annat än fräsh och fin ut. Sen kollade vi även över bromsarna, kollade alla kolvar och slipade till beläggen lite då två av dom satt som fastgjutna i oket.

Sen skulle vi även släppa balansremmen något men skruvarna som håller plastkåpan över sitter så hårt att alla muttrarna snurrar i plasten, och komma till att slipa av dom är inte det lättaste.
Vi jämförde ljudet med min kompis bil och hans låter i princip lika mycket, och han tyckte inte det lät alls så mycket så de vore någon fara så vi sket i det tills vidare.
Vi började även och skulle byta grenrörspackningar men det var tydligen svårare än vi trodde då man inte kan rubba grenröret överhuvudtaget om man bara släpper bultarna, utan man måste även släppa avgasröret innan wastegaten och dom packningarna hade jag inte, så det får vara så länge.

Ska även säga att ljudet som jag trodde var lyftarna börjar mer och mer verka som att det trots allt inte är lyftarna utan endast spridarna. När jag först startade bilen med nytt filter och olja, så bankade det ordentligt innan oljetrycket kom sen försvann det, så nu vet jag hur en bil med ventiltick låter kontra min, och det är enorm skillnad!

Nåja, det får vara tills nu, jag är inte van vid gamla bilar så alla ljud och missljud gör mig hispig, men jag får väl helt enkelt vänja mig vid att det låter lite här och där.
Tyvärr blev det inga bilder, typ glömde bort det i ivern, får försöka plocka lite bilder från knutstorp på söndag istället!

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
flopp
Anderslöv
Här sen Aug 2005
Inlägg: 89



bbubbelpost

_________________
Mikael Sköldeborn
Porsche 951
Porsche 996 C2 X51
Citera
flopp
Anderslöv
Här sen Aug 2005
Inlägg: 89



flopp skrev:
Lilja skrev:


Ska även säga att ljudet som jag trodde var lyftarna börjar mer och mer verka som att det trots allt inte är lyftarna utan endast spridarna. När jag först startade bilen med nytt filter och olja, så bankade det ordentligt innan oljetrycket kom sen försvann det, så nu vet jag hur en bil med ventiltick låter kontra min, och det är enorm skillnad!



Inget ovanligt som jag skrev till dig via pm



Mycket glädje med bilen nu!

_________________
Mikael Sköldeborn
Porsche 951
Porsche 996 C2 X51
Citera
flopp
Anderslöv
Här sen Aug 2005
Inlägg: 89



lattjolajban dubbelpost

_________________
Mikael Sköldeborn
Porsche 951
Porsche 996 C2 X51
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
flopp skrev:
flopp skrev:
Lilja skrev:


Ska även säga att ljudet som jag trodde var lyftarna börjar mer och mer verka som att det trots allt inte är lyftarna utan endast spridarna. När jag först startade bilen med nytt filter och olja, så bankade det ordentligt innan oljetrycket kom sen försvann det, så nu vet jag hur en bil med ventiltick låter kontra min, och det är enorm skillnad!



Inget ovanligt som jag skrev till dig via pm



Mycket glädje med bilen nu!


Hehe, men det verkar som spridarna låter annorlunda från bil till bil. Freddes bil tickar mindre än min, men har även hört bilar som tickar mer än min så...

Iallafall, tänkte höra om en grej angående coilovers som vi snackade om igår. Hade tänkt att köra med både coilovers och torsionsstagen i bak. Behöver man flytta torsionsstagen i splinsen då för att få bilen så låg som möjligt eller räcker det med att släppa dom två skruvarna som sitter i själva armen, så att man bara flyttar excentern där?

Btw, någon som ska till knutstorp imorron?

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
flopp
Anderslöv
Här sen Aug 2005
Inlägg: 89



Det är bäst att kasta torsionsstavarna, du kommer med all säkerhet behöva indexera om dom iaf om du sätter på coilover bak.

Jag ska till knutan imorgon och agera snigel, kanske ska träffas någonstans och köra dit tillsammans?

Har dessvärre problem med laddtryck (har INGET att göra med att jag kommer agera snigel...) men det ska bli kul iaf!




_________________
Mikael Sköldeborn
Porsche 951
Porsche 996 C2 X51
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
flopp skrev:
Det är bäst att kasta torsionsstavarna, du kommer med all säkerhet behöva indexera om dom iaf om du sätter på coilover bak.

Jag ska till knutan imorgon och agera snigel, kanske ska träffas någonstans och köra dit tillsammans?

Har dessvärre problem med laddtryck (har INGET att göra med att jag kommer agera snigel...) men det ska bli kul iaf!





Jo vi snackade om det. Problemet är bara att armen som håller dämparen bara är aluminium och är inte gjord för att bära hela bilens tyngd. Så vi har varit rädda för att dom inte håller under hård körning. Fredde hade testat båda delar och enligt honom går bilen bättre med torsionstavarna kvar.

Nåja, jo det beror på lite när du skall vara där iofs, jag hade tänkt köra vid 8 tiden så man är där förhoppingsvis innan det börjar.

Av ren nyfikenhet, vad är det för problem med laddtrycket?

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
flopp
Anderslöv
Här sen Aug 2005
Inlägg: 89



Lilja skrev:
flopp skrev:
Det är bäst att kasta torsionsstavarna, du kommer med all säkerhet behöva indexera om dom iaf om du sätter på coilover bak.

Jag ska till knutan imorgon och agera snigel, kanske ska träffas någonstans och köra dit tillsammans?

Har dessvärre problem med laddtryck (har INGET att göra med att jag kommer agera snigel...) men det ska bli kul iaf!





Jo vi snackade om det. Problemet är bara att armen som håller dämparen bara är aluminium och är inte gjord för att bära hela bilens tyngd. Så vi har varit rädda för att dom inte håller under hård körning. Fredde hade testat båda delar och enligt honom går bilen bättre med torsionstavarna kvar.

Nåja, jo det beror på lite när du skall vara där iofs, jag hade tänkt köra vid 8 tiden så man är där förhoppingsvis innan det börjar.

Av ren nyfikenhet, vad är det för problem med laddtrycket?


Det finns grejer så du kan köra med stavarna kvar, men det finns en hel del som rejsar med dom utan stavar oxå.
Nu är jag lååångt ifrån en rejsian...

Jag vet inte riktigt, letat vacuumläckor (trycksatt systemet) och hittar inte fler, har kanske en avgasläcka, ska beställa fler packningar för att utesluta.

Jag har inte riktigt bestämt vilken tid jag ska köra än... skickar mitt telenr som pm så kan vi höras imorgonbitti.

Trevlig kväll!

_________________
Mikael Sköldeborn
Porsche 951
Porsche 996 C2 X51
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Tror jag kör som Fredde gör, hans bil går riktigt bra så, problemet är bara att om man måste hålla på att justera stavarna ut och in är det rätt mycket meck. På deras bil fick dom flytta dom ca 10 gånger innan dom fick dom i rätt läge, så dom borrade hål i sidan av karossen för att kunna slå ut dom lättare (vill helst inte göra det). 968 kjolarna täcker hålet iofs men ändå

Dessa bilarna verkar ju ha en tendens att spräcka vakuum och tryckslangar lite hur som helst.
Spänn alla slangklämmor och sånt, till både insuget och intercoolern. Sist jag var med på Sturup hade vi inget laddtryck alls, förrän vi spännde en slangklämma till intercoolern, som såg ut att sitta fast och det var inte förrän efter vi redan hade repererat två andra slangar med hål i som vi också hittade :P

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
flopp
Anderslöv
Här sen Aug 2005
Inlägg: 89



Lilja skrev:
Tror jag kör som Fredde gör, hans bil går riktigt bra så, problemet är bara att om man måste hålla på att justera stavarna ut och in är det rätt mycket meck. På deras bil fick dom flytta dom ca 10 gånger innan dom fick dom i rätt läge, så dom borrade hål i sidan av karossen för att kunna slå ut dom lättare (vill helst inte göra det). 968 kjolarna täcker hålet iofs men ändå

Dessa bilarna verkar ju ha en tendens att spräcka vakuum och tryckslangar lite hur som helst.
Spänn alla slangklämmor och sånt, till både insuget och intercoolern. Sist jag var med på Sturup hade vi inget laddtryck alls, förrän vi spännde en slangklämma till intercoolern, som såg ut att sitta fast och det var inte förrän efter vi redan hade repererat två andra slangar med hål i som vi också hittade :P


om du kikar in på www.944sverige.com så tror jag där finns uträkningar på hur mycket en spline motsvarar i mm/cm, då är det lättare att göra rätt direkt.

_________________
Mikael Sköldeborn
Porsche 951
Porsche 996 C2 X51
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
flopp skrev:
Lilja skrev:
Tror jag kör som Fredde gör, hans bil går riktigt bra så, problemet är bara att om man måste hålla på att justera stavarna ut och in är det rätt mycket meck. På deras bil fick dom flytta dom ca 10 gånger innan dom fick dom i rätt läge, så dom borrade hål i sidan av karossen för att kunna slå ut dom lättare (vill helst inte göra det). 968 kjolarna täcker hålet iofs men ändå

Dessa bilarna verkar ju ha en tendens att spräcka vakuum och tryckslangar lite hur som helst.
Spänn alla slangklämmor och sånt, till både insuget och intercoolern. Sist jag var med på Sturup hade vi inget laddtryck alls, förrän vi spännde en slangklämma till intercoolern, som såg ut att sitta fast och det var inte förrän efter vi redan hade repererat två andra slangar med hål i som vi också hittade :P


om du kikar in på www.944sverige.com så tror jag där finns uträkningar på hur mycket en spline motsvarar i mm/cm, då är det lättare att göra rätt direkt.


Tack, men jag har beslutat mig för att plocka bort stavarna helt istället och sätta ännu hårdare fjädrar. Tycker det verkar mer seriöst och lättare att få en bra setup på. Bära eller brista.

Imorron åker jag till ljungbyhed, körning hela lördagen sen yey!



Den här lilla manicken gjorde att jag fick köra med rutorna nere hela vägen hem idag också. Roligt med 4 mil på motorvägen

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jassåjahaja, Ljungbyhed på lördag. Då får jag väl hjärntvätta dig om att komma och köra KM med oss på MSCC .

Det ser ut att vara en fin bil thumbs up

Vi ses på Lördag

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Hade varit roligt, har dock varken licens eller en godkänd bil (än)

Kommer nog åka upp dit redan imorgon. Hänger nog med FHracing gänget upp och fixar och donar så allt blir klart i tid thumbs up

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944/951 TURBO -86
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (21240 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande