Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 128 -77
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (17645 totalt)
dorff
Timrå
Här sen Feb 2011
Inlägg: 24


Trådstartare
Då var det dax att bygga lite seriösare än förra gången då ja gjorde lite ändringar för skoj skull..

Bilen är en Fiat 128 och denna bil fick jag utav en arbetskamrat och meningen va inte att de skulle hända nått speciellt alls med denna bil utan den har nog vare med om allt tror jag

Börjar med en bild som de var när ja fick den för lite mer än 2 år sedan





Sen att den har vare med om allt kan ja ju visa lite med denna bild ( de är den bästa träng skoter ja haft )
snökedjor, takräcke med spade och en bobb kan de bli en bättre träng maskin





Sen kan man ju säga att efter denna vinter då bilen blev lite misshandlad kan man ja säga så kom de ju en sommar, så när snön försvann förra året så började jag pyssla lite och de var ju bara för lite utseende och de skulle inte kosta nått för de fanns de inte pengar för just då men som alla kanske vet så går de alltid över styr med alla byggen














Titta en ny lack kanske ni tänker nu men ja kan säga er att de va ju så att kostnaderna skulle ju hållas nere så då går de ju inte å lacka hur som helst så de blev en fin affär på ett par liter metall lackfärg där jag jobbar och kan säga att efter att vi spätt den med förtunning så funkade den ganska fint i sprutan och färgen kommer från beckers och de förknippar folk med hus färg så de är ganska kul



Sen vit vart ju lite tråkigt så ja piffade upp den lille med lite dekaler som en av mina vänners mamma fixade åt mig på Lindens skyltar.. lite eget på hitt,












sen skulle man ju haft några andra fälgar och då fick ja tag i de bästa av allt, en snubbe som hade hållt på med Fiat för några år sedan där de fanns en del grejer kvar så vi lastade in en del med att börja med så kommer jag till lite roligare saker sedan i denna lilla för berättelse om mitt projekt










Där har vi de jag gjorde för rolighetens skull och för att de skulle se lite bättre ut till sommarn

Eller ja ja glömde en sak. För att ja skulle kunna åka lågt bak där de satt bladfjädring så satte ja dit en lite annan finulig grej som ja köpte på skroten för 20 kr och ja hade ju inga stötdämpare för dom hade ja hoppat sönder då jag hoppade ca en halv meter högt med bilen och landade platt då dom slutade fungera ( bilens andra liv jag är inne på nu) ..

Så ersättare blev denna










Så nu har ni sett de första jag gjorde med bilen och nu är det helt fritt fram med kommentarer av denna
del 1 som vi kan säga har mycket mer att berätta om men klockan börjar bli lite sent och de är ju jobb imorgon så måste ju även jag som alla andra sova en stund..

Men kan slinka in och säga att bilen är helt riven igen och allt som en riktig race bil är värld är nu inhandlat och de kommer bli så kul när det står klart i garaget kan ja lova

kolla gärna in denna tråd i fortsättningen ska försöka göra mitt bästa med den

Tips om vart man kan få tag i grejer till denna bil är jätte jätte välkomna plus hemsidor och motor trim

_________________
Kim Calissendorff
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



Er det et firkantror du bruker som fjær?? Det blir vel kanskje litt vel stivt??? Vanligvis bruker man jo å "space" ned fjæra istedet for å senke bilen.

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
dorff
Timrå
Här sen Feb 2011
Inlägg: 24


Trådstartare
Jo jag har använt de denna sommar för att jag inte har haft några stötdämpare men nu ska jag sätta in coilovers och nya hjulhus bak

Väntar bara på att jag ska skicka in karossen på blästring så man kan börja laga upp rosten och sätta in nya hjulhusen bak

_________________
Kim Calissendorff
Citera
dorff
Timrå
Här sen Feb 2011
Inlägg: 24


Trådstartare


Nu är allt snart rivet så nu är de snart dax att skrapa underredsmassa..


Har ju köpt en färdig tävlingsbil med som är lite krockad som nu kommer bli reservdelsbil till mitt nya bygge efter som jag tyckte de var för mycket fusk på den karossen men lägger upp en bild på den så ni får se hur den ser ut



bygget rullar på så snart blir det till att skicka in karossen på blästring sen blir de till att börja jobba med svetsen och börja förstärka för att sedan montera in buren

_________________
Kim Calissendorff
Citera
dorff
Timrå
Här sen Feb 2011
Inlägg: 24


Trådstartare


Nu är allt snart rivet så nu är de snart dax att skrapa underredsmassa..


Har ju köpt en färdig tävlingsbil med som är lite krockad som nu kommer bli reservdelsbil till mitt nya bygge efter som jag tyckte de var för mycket fusk på den karossen men lägger upp en bild på den så ni får se hur den ser ut



bygget rullar på så snart blir det till att skicka in karossen på blästring sen blir de till att börja jobba med svetsen och börja förstärka för att sedan montera in buren

_________________
Kim Calissendorff
Citera
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209



Kul med fler 128 på forumet:) I veckan så ska min också upp på pallbockar inför vintersäsongen. Vad har du för coilovers till din?

_________________
Tomas Liljestrand
Citera
dorff
Timrå
Här sen Feb 2011
Inlägg: 24


Trådstartare
De är riktigt kul

jag har inte köpt några en har en kompis som ska beställa åt mig, även han som ska bygga hjulhusen
men de kommer nog bli såna som man sätter ihop själv men ja kan kolla och återkomma om de

_________________
Kim Calissendorff
Citera
dorff
Timrå
Här sen Feb 2011
Inlägg: 24


Trådstartare
Tar upp tråden igen då ja inte skrivit nått i den på ett tag!


Mycket som hänt sedan sist och lägger in några bilder på de senaste..












Där har ni så långt som jag har kommit nu!

Buren och dom nya hjulhusen till coilovers är byggd av Ajden här på forumet
ett jätte bra jobb.

Som jag bygger nu så blir de coilovers både bak och fram och skivbromsar bak och fram

Vill tacka Robert Ajden för ett kanon bygge, mycket nöjd med de han gjort !!



Just nu håller ja på med lite rost lagning plus bygger nya stolsfästen och när de gäller
motorn så ska den förhoppningsvis in på lack snart så ja kan börja sätta ihop den!

Bilder på motorn ska fixas..

hoppas de gillas

_________________
Kim Calissendorff
Citera
dorff
Timrå
Här sen Feb 2011
Inlägg: 24


Trådstartare
Lite bilder på motor delar !


Blocket putsat inför lackering ( 1500cc borrat )


Toppen som ska in på en liten koll och inslipning av ventiler och sen lackering


högkompskolvar med stakar


En rakskuren drevsatts till dogbox lådan ( huset är blästrat och ska in på lack även de)


Dubbla Delorto 45 med insug ( ståendes )


Där är lite av motorn mer bilder kommer har även en kam som är spec gjord av ENEM kommer även bild på den och grader på nockar..

Sen toppen är max uttagen på ventilerna i storlek plus uppslipade i insug och avgaskanaler.

Grenrör finns ett extraktor men kommer att byggas ett nytt.

Kommer bilder och så efter som !

_________________
Kim Calissendorff
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



Fan va grymt att den får en rejäl översyn! thumbs up
Undran bara, blir inte dubbla 45or för mkt på en 1500?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
dorff
Timrå
Här sen Feb 2011
Inlägg: 24


Trådstartare
Svara på de kan ja facktis inte göra för har inte provat själv :/
De ja vet är att denna motor har gott med dessa förgasare tidigare så ja får vänta och se när ja får igång och ska prova

_________________
Kim Calissendorff
Citera
dorff
Timrå
Här sen Feb 2011
Inlägg: 24


Trådstartare
Idag har de blivit ganska mycket gjort! Rosten som var i golvet är nu klart och en epoxygrund ska läggas över där de är svetsat sen en underreds boddy på de. Hoppas på att ja hinner med detta till helgen

Lite bilder har även tagits på lite mer grejer till motorn

Garage kompisen Johan hjälper till. Tacksamt!


Kammen gjord av ENEM den har 292gradiga kammar ( Enligt dom en väldigt vass kam till denna motor)


en bild på insidan toppen innan renovering ( Uttaget 35/41 avgas/insug )


Ventilerna insug/avgas


En tre puckare men lite dålig så beställt en ny


Tråget som är lite större än orginal med skvalpplåtar


Nya packningar plus lite till


Kamrem


Ram och vevlager


Alla nya ringarna till kolvarna


Nya toppbultar


Ny oljepump


Ny vatten pump


Där var bilderna på näst intill resten av motorn och de som väntas nu är att toppen ska bli klar sen lackering på alla delarna thumbs up


Sen nu när man springer sådär mycke i garaget så kunde ja inte låta bli att ta ett kort på den andra 128an jag har som står i ett hörn nästan helt demolerad..



de man hoppas på nu är en fin färdig bil till sommaren och så klart att de blir sommar snart!

Hare!

_________________
Kim Calissendorff
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



då var Kims coilover klara

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Trevligt bygge thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Kanonbil, italienska bilar har faan pondus!

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
dorff
Timrå
Här sen Feb 2011
Inlägg: 24


Trådstartare
Tackar så mycket Ajden för ett kanon jobb!!


Har vare på jobb i veckan plus lite annat strul så inte hunnit lagt nån boddy än men hoppas att ja kan göra de så fort som möjligt för på torsdag dras de ner över mot Jönköping och Elmia och hoppas på en värkligen trevlig helg där med massa fina bilar och byggen

_________________
Kim Calissendorff
Citera
dorff
Timrå
Här sen Feb 2011
Inlägg: 24


Trådstartare
Nu har det hänt lite men inte allt för mycket men det går framåt nu har iställe för boddy målat underredet blank svart och ja de blev ju lite uppkäftigt kanske men ja tycker de blev bra ja






Sen så måste jag ju lägga in en bild på min bästa kompis och garage väns bil.

Denna Nissan skyline är helt ny byggd med nitade plast breddare, ny lack, fälgar, halvbur, 2 vägs diff och massa mer gotta !!!


688,9 Hk och 728,3 Nm på Hjulen på 1,9bar





Sen om fiaten så ligger sista beställningen på dom sista delarna till karossen och motorn på ingång !!


Hare gött !!

_________________
Kim Calissendorff
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

En lycklig bil som får nytt liv på gamla dar thumbs up

J***r seriöst det blev thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Kommer bli extremt kul o se den plockas ihop!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
dorff
Timrå
Här sen Feb 2011
Inlägg: 24


Trådstartare
Lägger upp en bild på hur den ser ut idag! Varit stop ett tag i garaget men nu är det nära!



_________________
Kim Calissendorff
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2286



Sååå jäääävla frääääänt...! Nu vill jag också ha en 128a ju!!!! thumbs up

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
svinto

Här sen Dec 2004
Inlägg: 12



Denna bil siktades på Mittsverigebanan igår. Blir det nån rapport?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 128 -77
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (17645 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande