Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 - Team Schwedenkreuz | << 1, 2, 3 ... , 22, 23, 24 >> 14 besök idag (68176 totalt) |
Dags för en liten uppdatering här känns det som.
Efter att från början ha handlat lite delar till ferrarin, bla bromsok, av Johan så kom vi efter mycket bilsnack överens om att jag skulle återuppbygga hans gamla krigare. Så nu kommer ni att få ta del av historien om hur den har gått från detta: Till detta: I nuläget så står bilen hos Thomas i Danmark och får byggt elsystem och EFI sprut |
||||
I november 2006 gick färden ner till ringen genom ett regnigt tyskland.
Karossen och lite tillhörande delar stod hos ring racing. Här åker den åter över till svensk mark: Hemkommen till gamla verkstan på P2: |
||||
Karossen rensades, svetsades där det behövdes och åkte sedan på blästring och fick en skyddande epoxigrund:
|
||||
Sen var det lackerarens tur, Klas på Hässleholms billackering, att göra sitt jobb på karossen.
Först undertill: |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Sen efter många om och men så dök även motorn upp och kunde sättas ihop med lådan och monteras på sin plats i bilen.
Motorn är den 3,4 liters maskin som kelleners byggde. Dock så har jag byggt om kamdrivningen och så får den EFI euro6 sprut. Ni minns kanske hur mycket den kladdade förr för Schwedenkreuzteamet med det om-mappade originalsprutet. Så det problemet ska vara ett minne blott med förhoppningsvis några extra hästar till på köpet. Platta mellan motor-låda i kolfiber såklart |
||||
|
||||
Eftersom det saknades diff och jag fick tag i en M5E34 utbytesdiff med 3,91 utväxling snorbilligt så monterades den.
Det enda som behövde modifieras var främre fästet för diffen i bakvagnsbalken: Så jag tog E34 fästet och svetsade i det i M3 balken, sedan lite pulverlack på det hela och se så grannt det vart |
||||
Vad har du gjort om i kamdrivningen? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
||||
Kommer bilder på det |
||||
|
||||
Eftersom jag är ÅF för KW så vart det ett KW clubsport V3 kit:
AP 6-kolvsok fram: PFC Direct Drive skivor 378mm fram och 355mm bak |
||||
Det är en del jobb med att mäta ut offset på skivnav och bromsoksadaptrar så de hamnar i centrum på hjulet.
Men det brukar bli rätt bra tillslut Skivnaven fram på bilderna är ferrarinaven som jag borrade om sålänge för fräsarjävlen hade inte tid då att fräsa ut framnaven, offsetet på ferrarinaven var perfekt även till bmw-n. Kommer självklart att bli korrekta nav i alu även fram. |
||||
|
||||
|
||||
Behållare och huvudcylindrar är från AP racing, stålomspunna teflonslangar och kopplingar från NBM hydraulic:
|
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 - Team Schwedenkreuz | << 1, 2, 3 ... , 22, 23, 24 >> 14 besök idag (68176 totalt) |