Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 - Team Schwedenkreuz | << 1, 2, 3, ... 22, 23, 24 >> 12 besök idag (68174 totalt) |
Som jag sagt flera gånger förut: Starkt att ni vågar/orkar satsa!!
Världen är fullsketen med fegisar så sådana här äventyrliga planer skall uppmuntras å det kraftfullaste. Bilen ser oerhört potent ut nu. Hoppas ni får allt att lira. Lycka till! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Tack och bock! En liten bild till: http://www.schwedenkreuz.se/bilder/M |
||||
Är minst sagt dags för en uppdatering. Sen sist har det hänt en del, bla så renoverades och trimmades motorn vidare i slutet av juni och början av juli.
Då vi körde CHC-racet i juni så gick inte bilen riktigt som den skulle. Motorn skulle dock få en översyn och trimmas lite mer och trailades till Kelleners Sport i Dinslaken efter 24h-helgen. Då de började att riva motorn så fick vi först goda nyheter, toppen såg ut som ny. Dagen efter fick vi lite sämre nyheter. Leakdown-test visade på 25% leakdown i en cyl. Dessutom så var ramlagerbanor och block skadade så illa att det behövdes nytt block. Vevaxeln hade dock klarat sig. Vi trodde då att detta förmodligen var anledningen till att motorn inte gick som den skulle under CHC. Det var säkert en av anledningarna men inte den enda, vilket skulle visa sig senare. Med nytt block, nya kolvar, nya lager, nya ventilfjädrar, vipparmar (heterdet så) och mycket annat så påbörjades trimmning först så blev det lättare svänghjul sen finbalanserades allt inkl. vev och stakar. Kammarna byttes till riktigt vassa saker, avgassystem specialbyggdes från kattar och bakåt. För att köra in den lite grann så körde jag den från Kelleners i Dinslaken till Ringen, en tripp på ca. 20 mil Där mötte jag upp med MagnusT, tillsammans så körde vi tillbaka till Dinslaken för att sova där. Märkligt nog så var jag inte snabbare än Magnus, iofs med original-mappning men ändå Därefter påbörjades mappningen. Till en början verkade det som de saknades en hel del effekt och vi fick en del felmeddelanden ifrån luftmassemätaren. Kunde det möjligen vara CDA-luftburken från BMC som spökade eller var det luftmassemätaren? Kelleners hade ingen ny luftmassemätare hemma så vi testade med att byta till orginalluftburk. Vips så hade vi 20 hk utan att göra nånting annat! Det var denna CDA-luftburken som satt i under CHC så om vi hade 20 hk mindre enbart pga den samt ytterligare effetktförluster pga den slitna motorn så var det kanske inte så märkligt att den kändes seg. Efter en hel del trixande så nådde vi till slut 376 hk@ 8200 rpm. Med tanke på att det var 35 grader varmt och att motorn inte var inkörd ens så var det nog rätt bra. Enligt teknikerna på Kelleners så kommer det förmodligen att bli ca. 10 hk till då motorn körts in och ECUn anpassat sig till de nya omständigheterna. Sen blir det givetvis mer effekt vid lägre temp, hur mycket vet jag inte. Nu kördes bilen upp till Ringen igen. Folk tittade väldigt märkligt på bilen i rusningstrafiken runt Köln. När trafiken lossnade närmare Ringen så fick jag känna lite på bilen, motorn drog verkligen fint och då man gick i varvtalsstoppet vid 8500 blev man rätt förvånad för det kändes som bilen kunde dra minst 1000 varv till. Tidigare hade den känts rätt plågad redan runt 8000 rpm men nu var det verkligen drag hela vägen till 8500! På köpet hade den blivit ca. 15 kg lättare med det nya avgassystemet. Nu hann vi inte köra mer än fredagsträning, kval och ett par varv i racet innan en galen förare körde lite för fort och besökte räckena. Men fram tills dess gick bilen helt fantastiskt. Efter reparationen var klar så har jag kört den lite i München (där den reparerades) och den går grymt bra. Nästa helg är det dags för race och då skall jag ta det lite lugnare så det blir fler varv körda, dessutom så kör jag sista stintet. Med lite tur hinner vi få in Öhlinschassit också. |
||||
om du menar med GTR-kit så är har vi inget sådant ännu. Behövde pengar till annat viktigare och sponsorn som skulle betalat GTR-kittet var helt med på det. Hoppas återkomma med lite nya bilder snart. |
||||
Jaha... Jag fattade det som att det var tillverkaren av kittet som sponsrade men så var visst inte fallet. Får väl fråga ut stackars herr Dauner på söndag... _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Finns lite nyare bilder här:
http://forum.zatzy.com/showthread.ph http://www.schwedenkreuz.se/bilder/M och den här är bra: |
||||
Nu börjar det hända grejer igen.
Motor, låda och diff är urplockade. Motorn skall ses över och trimmas mer, växellådan skall lagas eller bytas ut och diffen skall ses över. Sist men inte minst, den nya karossen har levererats från BMW. Bilder kommer snart. |
||||
Ser fram emot bilder och framför allt emot att se den i verkligheten i vår... _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 - Team Schwedenkreuz | << 1, 2, 3, ... 22, 23, 24 >> 12 besök idag (68174 totalt) |