Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Kränghämmar setup hjälp! | 1 besök senaste veckan (2007 totalt) |
Hej!
Har en Mazda3 MPS som vardagsbil/trackday bil. Har bytt krängningshämmare fram och bak och fjädrar till styvare saker, (Hotchkis krängare o H&R fjädrar). Min fråga gäller väghållningen: Den bakre kränghämmaren har två lägen, ett styvare och ett mjukare. Kan jag få bättre grepp i fram genom att göra den mjukare bak eller behöver jag ändra något annat? Har bara testat det hårdare läget och gillar att bilen ligger väldigt platt i kurvurna, men bilen spinner otroligt lätt vid gaspådrag i kurvorna med bägge framhjulen trots 225/40-18 r888r... Har visserligen +400Nm men endå... Tacksam för tips inför vinterns meckande... _________________ Niclas Swahn |
Tack Jonas,
Jag bytte den bakre krängaren först och det blev bra förbättring av totalgreppet, men sen bytte jag även den främre och nu spinner det lättare, men den totala balansen i bilen är god, bilen är lättkörd utan bakhjulssläpp eller lyft... Jag kan inte göra den bakre ännu styvare, den är redan 140% styvare än original... Den främre är 35% styvare än original... får väl vara mjukare på gasen istället... _________________ Niclas Swahn |
Alternativet är att bygga en egen krängare som du kan justera mer på Antingen en budget variant med L-profiler eller en seriösare version med knivar.
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Nybörjarsvängåkaforum Kränghämmar setup hjälp! | 1 besök senaste veckan (2007 totalt) |