Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911t -69
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (24231 totalt)
_Sandell_
Blekinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 173


Trådstartare
Hallå alla rejsare!

Efter några månader här på rejsa så är det nog dags att presentera min bil som man försöker förbättra lite då och då när budgeten tillåter. Jag har inte skrivit tidigare för att jag trodde inte min bil skulle vara något intressant eftersom det inte är någon värsting... men det bästa med rejsa är att det finns så mycket om så många olika bilar, så jag får helt enkelt göra mitt och bli en liten del av detta
Lite om bilen nu då:
En gammal porsche 911t från -69 som inte alls har sitt originalutseende kvar, jag gjorde inte saken bättre heller så jag fortsatte att ändra/förnya bilen efter min smak... På andra sidor som handlar endast om porsche så hade dom nästan hängt mig ifall jag skapade en tråd där... så här på rejsa känner man sig lite mer hemma.
Motorn är en liten 2,2 liter från en 911 -71 med 155hk och 191nm.
Fast förgasarna fick lämna sin plats i bilen och nu har den insprutning istället "Megasquirt"
Växellådan är en 901 "dogleg" som jag tycker sådär om, väldigt stora och långa rörelse för att få i växlarna
Bromsarna är inte mycket att komma med redigt men det håller jag på att förbättra just nu... Man fick hoppa på med båda fötter på bromsen för att det skulle hända nåt. Så bromsade bilen väldigt mycket höger fram. Som sagt så håller jag på att fixa detta nu och det kommer bli skönt att ha bättre bromsar och jämna bromsar.
Nu får jag testa bildfunktionen här så får vi se om jag lyckas få upp lite bilder.

Bilen någon dag efter köpet


En nöjd ägare som ska precis köra cirka 50mil hem med sin nyköpta drömbil


Motorn som ser väldigt annorlunda och unik ut på sitt sätt med hemmabyggt insprutningssystem




Tanken med bilen är klart att den ska bli en relativt snabb/lätt bil som jag trivs i.

Jag var på väg åt heeelt fel håll när jag började köpa ljud och sånt till bilen, bara basen jag hade skaffat vägde 48kg, lådan till den vägde nästan lika mycket, sedan ett slutsteg som krävde iaf 40kg batterier för att prestera vart var jag påväg




Sedan vaknade jag till och ville bli av med allt ljudskit och få en lätt bil istället så allt åkte ur och såldes.

Köpte andra fälgar med. Nyare från Porsche Boxster men offseten var helt åt skogen



Sedan nya fälgar igen, dom sitter på just nu




Bilen hade massa små bubblor precis överallt, troligtvis pga fuktig sprutspackel, då ville jag få bort det, skaffade mig en excenterslip så drogs det igång




Nu får jag lugna ner mig lite och spara lite bilder till dom nästa inläggen hoppas på att man får upp gnistan igen för att bygga vidare nu när man kan få lite tips, idéer och kommentarer här. Så Dan (Trueracer) här har vi början på en liten tråd. DITT FEL haha

Så avslutar jag med ett par bilder , en bild under slipning och hur den ser ut i dagens läge:






_________________
Frederico Sandell

Porsche Boxster - 97 - nuvarande
Porsche 911 -69 - Såld
Audi S2 -91 - Såld
Subaru Impreza GT -99 "JRM-Racing" - Såld
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Kul bygge! Roligt med någon som vågar gå utanför standardramen för hur en bilmodell "skall" hanteras. thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
_Sandell_
Blekinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 173


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Kul bygge! Roligt med någon som vågar gå utanför standardramen för hur en bilmodell "skall" hanteras. thumbs up


Tack tack! Ja man får anpassa bilen till sig själv. Jag är långt ifrån nöjd iofs så lite kommer hända här på tråden =)

_________________
Frederico Sandell

Porsche Boxster - 97 - nuvarande
Porsche 911 -69 - Såld
Audi S2 -91 - Såld
Subaru Impreza GT -99 "JRM-Racing" - Såld
Citera
_Sandell_
Blekinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 173


Trådstartare
Kanske kul att lägga till att det var jag som lackade bilen själv med... Hade aldrig tagit i en lackeringsspruta innan men man får väl testa någon gång... rätt skoj faktiskt, resultatet är absolut inte som en putsbil men det var inte meningen heller, ska jag avslöja var man hämtar inspiration så är det från Rauh Welt porscharna så klart, råa körmaskiner. Lite därför min bil blev matt-svart.
Här kommer några bilder på när jag lackade den:















_________________
Frederico Sandell

Porsche Boxster - 97 - nuvarande
Porsche 911 -69 - Såld
Audi S2 -91 - Såld
Subaru Impreza GT -99 "JRM-Racing" - Såld
Citera
JonasO
Motala
Här sen Feb 2010
Inlägg: 214



Härligt projekt (och snygga fälgar...), välkommen!

_________________
//Jonas Molander

Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989
Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003
Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld
Citera
_Sandell_
Blekinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 173


Trådstartare
Jonaso skrev:
Härligt projekt (och snygga fälgar...), välkommen!


Tack Jonas! hoppas det blir lite intressant läsning för er =) ja dom fälgarna är riktigt fina hehe

_________________
Frederico Sandell

Porsche Boxster - 97 - nuvarande
Porsche 911 -69 - Såld
Audi S2 -91 - Såld
Subaru Impreza GT -99 "JRM-Racing" - Såld
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



Härligt att se din bil här! thumbs up
Har du några fler planerade moddar i närtid?

_________________
D Ekholm
Citera
_Sandell_
Blekinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 173


Trådstartare
Trueracer skrev:
Härligt att se din bil här! thumbs up
Har du några fler planerade moddar i närtid?


Javisst
Nja utseendemässigt så får den se ut såhär, den blir lite lägre när jag fått hem fälgen och monterat bromsarna, den står på pallbockar nu utan huvudbromscylinder. Det får bli till att köpa en ny på torsdag. Sedan blir det intressanta, motorn ska få nån form av överladd

_________________
Frederico Sandell

Porsche Boxster - 97 - nuvarande
Porsche 911 -69 - Såld
Audi S2 -91 - Såld
Subaru Impreza GT -99 "JRM-Racing" - Såld
Citera
_Sandell_
Blekinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 173


Trådstartare
Bilen har fått nya stolar med... innan hade jag original "komfort"stolar fast det var en med fast rygg och en som gick att fälla ner, visst var dom bekväma men jag ville gärna att dom skulle vara likadana, så det blev ett par såna här gt3kopior, som tur så känns det som att dom var gjorda för mig, sitter klockrent thumbs up


_________________
Frederico Sandell

Porsche Boxster - 97 - nuvarande
Porsche 911 -69 - Såld
Audi S2 -91 - Såld
Subaru Impreza GT -99 "JRM-Racing" - Såld
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Helträtt busbil!!

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
_Sandell_
Blekinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 173


Trådstartare
Pehr Johnsson skrev:
Helträtt busbil!!


Ja fast jag glider med den än så länge :P men när jag har delar som gillar att användas hårdare så ska den köras ordentligt

_________________
Frederico Sandell

Porsche Boxster - 97 - nuvarande
Porsche 911 -69 - Såld
Audi S2 -91 - Såld
Subaru Impreza GT -99 "JRM-Racing" - Såld
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Rauh Welt stuk är helrätt. thumbs up

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
_Sandell_
Blekinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 173


Trådstartare
Wiklundh skrev:
Rauh Welt stuk är helrätt. thumbs up


Det är precis dit jag vill komma då blir jag nöjd

_________________
Frederico Sandell

Porsche Boxster - 97 - nuvarande
Porsche 911 -69 - Såld
Audi S2 -91 - Såld
Subaru Impreza GT -99 "JRM-Racing" - Såld
Citera
_Sandell_
Blekinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 173


Trådstartare
hoppas min fälg blir klar i veckan, den är hos fälgfixarna i helsinborg. Såhär såg den ut:


_________________
Frederico Sandell

Porsche Boxster - 97 - nuvarande
Porsche 911 -69 - Såld
Audi S2 -91 - Såld
Subaru Impreza GT -99 "JRM-Racing" - Såld
Citera
Edvard_A
Göteborg/Linköping
Här sen Nov 2008
Inlägg: 31



Grym bil!

Får man fråga om den har rullat strax söder om Stockholm innan? Tycker mig känna igen bilen och konceptet med det sprutet.

_________________
Edvard Andersson
Citera
_Sandell_
Blekinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 173


Trådstartare
Edvard_A skrev:
Grym bil!

Får man fråga om den har rullat strax söder om Stockholm innan? Tycker mig känna igen bilen och konceptet med det sprutet.


Tackar så mycket =) Jajamen det stämmer bra, det är Björns gamla Porsche om du känner honom. Han som byggde hela insprutningssystemet

_________________
Frederico Sandell

Porsche Boxster - 97 - nuvarande
Porsche 911 -69 - Såld
Audi S2 -91 - Såld
Subaru Impreza GT -99 "JRM-Racing" - Såld
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



skäms på dig Sandell, för att inte ha delat med dig av bygget tidigare

du har verkligen fått den att se rå ut + att bilen ser 20 år yngre ut.

Vad är det för vinge som sitter på ?

Lycka till med uppdateringarna nu thumbs up

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
_Sandell_
Blekinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 173


Trådstartare
barre skrev:
skäms på dig Sandell, för att inte ha delat med dig av bygget tidigare

du har verkligen fått den att se rå ut + att bilen ser 20 år yngre ut.

Vad är det för vinge som sitter på ?

Lycka till med uppdateringarna nu thumbs up


Haha man har ju inte mycket att komma med om man jämför med hur mycket jobb t.ex du lägger ner :P men nu är tråden uppe iaf =) kanske kör till kalmar en sväng och kikar på din bil snart :P inte ens 10 mil ju
Vingen hade jag faktiskt aldrig sett förr heller, köpte begagnad av en på garaget.org :P

_________________
Frederico Sandell

Porsche Boxster - 97 - nuvarande
Porsche 911 -69 - Såld
Audi S2 -91 - Såld
Subaru Impreza GT -99 "JRM-Racing" - Såld
Citera
_Sandell_
Blekinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 173


Trådstartare
Något som jag vill göra är att banta ner Porschen rejält, körde min svärfars bil och den känslan att köra en lätt bil är grym Det är bättre att köra en lätt bil med lagom effekt än att köra än tyngre bil med massa effekt för att "kompensera" den högre vikten
Här är min och svärfars bil som sagt(lotus elise-08) :P dom går i ide tillsammans över vintern i samma garage :P


_________________
Frederico Sandell

Porsche Boxster - 97 - nuvarande
Porsche 911 -69 - Såld
Audi S2 -91 - Såld
Subaru Impreza GT -99 "JRM-Racing" - Såld
Citera
_Sandell_
Blekinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 173


Trådstartare
Har satt dit den nya huvudbromscylindern idag och skulle lufta men för inte nåt tryck i pedalen.
Det ser inte ut att komma några luftbubblor men det är som sagt inget tryck i pedalen,
någon med lite tips?

_________________
Frederico Sandell

Porsche Boxster - 97 - nuvarande
Porsche 911 -69 - Såld
Audi S2 -91 - Såld
Subaru Impreza GT -99 "JRM-Racing" - Såld
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Med en "enmans-luftare" på bromsvätskebehållaren är det ibland svårt med en ny tom huvudcylinder. För mycket luft som ska ut. Du bör ha en kompis som hjälper till. Pumpa snabbt flera tramp, lufta, pumpa, lufta, pumpa, lufta osv.... Till slut brukar det gå att få ordning på grejorna.

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911t -69
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (24231 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande