Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alpine Renault A310 1600VF (VE) 1971 | 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (41799 totalt) |
Har länge tvekat om jag ska skapa någon tråd om denna, för det första så är jag inte aktiv i någon tävling, för det andra är bilen inte banracepreppad med bur osv. Men jag åker gärna på lite svängvänliga "äventyr" när tid och tillfälle ges.
Men eftersom modellen är relativt ovanlig, och ytterst underhållande att köra samt att målsättningen att finna mer tid att besöka div. körtillfällen så skapar jag en tråd. Kanske ngn tycker det är intressant.. Länkar till min renoveringstråd för historiken sedan inköp år2000 till nu, men uppdaterar här allt eftersom. http://forum.clubrenaultsverige.com/ Närmast på tur är en konbaneträff på Västerviks flygfält 20/8 och sportvagns meet på Gränsöslott 21. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
|
||||
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Hej igen! Ca:340 besök på ett dygn! helt otroligt lite intressant då tydligen
Har ju nu i veckan rivit ur drivlinan för att fixa mina kopplings och växellåde problem. Kopplingen ville dra runt växellådan även när man kopplade ur, men bara då den körts hårt dvs många upp o nedväxlingar. Nästa helt säker på att det måste berott på att splincen på axeln var helt snustorr, inte ens lite läckageolja.. Att den också började spotta ur 5'n var heller inte svårt att förstå. Sicken tur att inte en enda lös kugge från 5'e drevsatsen gått in i den tätstegade 1-4 Gordini och Alpine drevsatser ligger inte och skräpar överallt och de som har dem har vett att ta betalt. Nu slapp man plundra någon av reservlådorna, utan bara göra som jag hela tiden velat, byta den låga 5'n till en drevsats från gla. R18. Tät 1-4 (Alpine) och stort hopp till en överväxlad 5'a från R-18 Komfort,ekonomi+toppfart vid transport _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
Ursäkta OT, men är det inte en Renault 25 turbo i bakgrunden, det är trevliga vagnar! _________________ //Jonas Molander Saab 9-5 Aero SportCombi 2004 Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989 Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003 Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld |
||||
Är det en i grunden 4petad låda som fått en tilläggsväxel? Tyckte det såg ut så, finns många tillverkare från slutet av sjuttio och åttiotalet som har sådana lösningar. Och de flesta verkar ha problem med smörjningen av femmans drev, speciellt om det med lite mer kräm körs fullt ös medvetslös en stund på autobahn... Kanske läge att på en gång fixa utgång i botten av lådan för olja till oljepump och oljekylare, och rikta tillbakaflödet så både femman och övriga drevsatsen får varsin dusch. Liten tanke. _________________ Roland Johansson |
||||
Nu förstår jag inte riktigt? 21Turbon är den silverfärgade i bakgrunden men det är alpinen som växellådan handlar om. Jo det är en påbyggnad för femteväxeln men att den skulle behöva mera oljetillförsel tror jag inte. Har haft åtskilliga sådana lådor i både R12 och R15 med betydligt mer effekt, som i R15 fallet även pressats flera timmar i sträck på autobahn nonstoppkörning till o från frankrike ngr ggr. Aldrig sett den problematiken förut Tror helt enkelt att det,, 1 har varit ngt främmande föremål som spräckt en kugg sedan har det fortsatt.. Alt.2 felaktig eller dålig kvalitet på oljan. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
Mycket nöjd med körningen på konbanan, men visst dyker tankar som bredare fälgar upp så man får på mer gummi Ett lite udda bultmönster bara, 4x140
Samt den där 308graders kammen som ligger o skräpar.. Fin utsikt från Mc d. uteservering i Västervik. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
Vackert A310 GT:n på bilden är riktigt vackert Har ett förflutet som A110 A310 och V6 GT ägare på 80-90 talet drömde då om att konvertera V6 GT:n till Le Mans edititon! Tragiskt att Dieppe/Renault valde att lägga ner hela skiten! Jag besökte fabriken att ett antal gånger när det begav sig och killarna som jobbade där var hand plockade dom jobbade även med Renaults F 1 team på den tiden mycket kompetent folk mao! Kul att det finns några kvar i landet som används till det dom var byggda för Keep it up |
||||
Hej Patrik! Jo det var jag som köpte din då bruna V6GT när den stod inbytt hos Citroen Hade den flera år Bytte den förskräckliga bruna färgen som dessutom inte var i originalkulören till den gröna som satt på A610 Magny cours, samt inskaffade compomotiv x-eker 15 och 16" där centrumet färgmatchades i samma gröna. Blev mycket elegant. Bilen fick dock ge vika åt en Safrane biturbo som finns kvar i min ägo ännu den var ju klart effektivare på ALLT Men sportbilskänslan fanns ju inte där
Alpine suget och ekonomin ökade dock så pass att man började leta efter en 610 och då bara snubblade jag över en förserie bil för en ev. USA produktion. det byggdes 21 sådana och bara 14 överlevde fabrikens tester och släpptes ut inside vägen Hela projektet lades ned då Renault sålde AMC group till Ch-rysler. Kolla gärna. http://www.facebook.com/media/set/?s Denna 310 tog jag igentligen hem till en kund men han började krongla om bestämt pris så jag behöll den, vilket jag inte ångrar en sekund nu _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
Åfan! Världen är liten Jag trodde faktist att den "mycket" smakfulla brun metalic var org kulör! Såg inga spår av någon annan färg... Lite bakgrunds historia om den bilen är att jag köpte den på Franska kronefogde auktion i Nice 1986. Den var reggad i Korsika och den tidigare ägaren hade koplingar till Korsianska maffian hade en liten"incident" på Autobahn och rensade bakdelen mot ett räcke lämnade bilen till Alpine verkstaden i Paris där dom byggde upp en ny rumpa för hand orginal reservdelarna hade så dålig passform så dom gick inte att använda Le Mans edition ombyggnad var super hett på den tiden men dom byggdes helt för hand och det blev en massa extra pengar så jag hoppade det tyvärr ångrar det ännu idag för jag tycker att det body kittet gjorde hela bilen! Vet du om bilen finns kvar i Sverige? Ursäkta off topic |
||||
Ja jag visste om hela historien med kronfogden m.m och att du trodde väl att du bjöd på en 310 pack GT eftersom denna var så tidig 85'a tror det var serienr:149 på den. -85 tillverkades ju även de sista 310'na
Att den fått en nyare bakända med Turbons galler, halva bakskärmen bytt kom också fram då jag bytte kulören. Hade alla lister, dörrar och luckor borta för att överallt dölja alla spår av den bruna färgen. Efter mig så köpte en kille i Kalmar bilen och han lät sy upp läderklädsel kopierat av original i beige så det matchade den i övrigt bruna interiören. Sedan såldes bilen till Eskilstuna där den skulle få en Peugeout605 24v motor med sprut. Det somnade ju in förståss och bilen finns idag ngn stans i Stockholm och den "Värstingrallycrossmotorn" som Berg byggde ska tydligen sluntit in i rompen på'n. Vist var det PAM 283 han hetta?? _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
Ja helt rätt bjöd på bilen på annons var helt säker på att det var en A310 GT! Rejält snopen när jag några dagar senar skulle hämta bilen och såg vad det var! Kollade reg nr och den är besiktigad i år så den lever ännu Har gått 13000 mil knappt inkörd... Serie nr 321 dom" sprutade" ut bilar på den tiden tydligen Fattade jag det rätt att du har en A610 också? Hade hoppet uppe när Venturi tog upp pinnen som Alpine tappade men det blev tyvärr inget av det heller! |
||||
Den mätarställningen kan man inte lita på,,, Instrumentet var hispigt sista tiden jag hade bilen och sedan var det inte i funktion många ggr när Kalmariten hade den, men å andra sidan så körde han knappast något och i Eskilstuna så bara skruvades motorn ur och den blev stående.
Nä jag har ingen 610'a Det är en USA GT turbo som Berex i samarbete med Bendix haft som mula och utvecklat 3 liters turbomotorn som kom i A610 -92 Men gjut datumstämpeln i mina motordetaljer är daterade Maj 88. USA prototyperna hade samma bottenplatta som A610 fick så det är rätt likt. Men A610 är en produktionsbil och det är inte min. 321 i slutet på Chasienr på PAM283 är inte antal producerade bilar utan det är ett serienr: som bara står på ovala skylten. Och jag har för mig att det var149. Det tilverkades bara lite drygt 1500 V6GT och ca:4500 V6GT turbo _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
OT
Kanske något att leka med i vinter http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-Sc _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Haha!! Nörd som man är så den har jag redan Men tack för tipset.
Helt ok för mig med o.t. så länge det är något så när alpine relaterat _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
Hoppades på att de skulle revidera tiderna men det verkar inte ske, för här är de bästa tiderna noterade även om man inte kört "prickrätt i farleden"
Mitt sämsta varv blev 1.27,något,,,, på första rundan då snurrade jag en 360 och fick kärringstopp när jag skulle iväg på nytt. Men även den rundan körde jag farledsrätt. 110 hk och 140nm -Snacka om mycket nöjje/hk http://www.rabiatmotor.com/ _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alpine Renault A310 1600VF (VE) 1971 | 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (41799 totalt) |