Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 TURBO 1994 - Chrisss
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10247 totalt)
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233


Trådstartare
Hej,

Nybliven MR2-ägare

Åkte Audi A3 Quattro tidigare men ville ha nåt lättare och mer lämpligt för konbana
och ev. SPVM Roadsport A.


Är med och arrangerar http://www.challenge.nu
A3:an räckte inte till, min bästa tid är 1,11 s efter snabbaste.
Får se om det går fortare med en sån här.
Det känns ovant med högerstyrt.
Speciellt när man får sladd.


Bilen är en 1994 importerad från Japan till UK 2007.
Importerad till Sverige 2011.

Från 1993 ändrades bakvagnen för att minska "snap oversteer".
Bilen känns rätt så balanserad på gatan så det finns hopp.

Bilen väger 1350 med 90 kg förare och nästan full tank.
Det är 150 kg mindre än A3:an
Bilen skall lättas!










Det sitter en del godis på redan.
Plåt är i toppskick men det är en del som är risigt och växellådan är kass.

http://www.turbotechnics.com CT26 Hybrid S175 (T38/0.68)
Smidda kolvar/original stakar.
Tein ställbara Superstreet coilovers
TRD krängningshämmare fram & bak (Toyota Racing Development)
Vattenkyld IC
Apexi FC ECU
HKS EVC Laddtrycksstyrning

Bromsad till 360 av http://www.rstuning.co.uk/ vid 1,3 Bar men jag tycker den laddar för sent
och för abrupt för konbana och bana. Fullt ladd vid ca. 4300 rpm. Stendöd under 4000 rpm.

Fixat hittils:
R-däck Toyo 888 235x40x17 på 9" fälg bak
R-däck Toyo 888 215x45x17 på 8" fälg fram
Red-Top 25Ah batteri (6,2 kg)
Nya o-ringar till kylarluftning (den nedre läckte)


Beställt från GIK:
Garett 3071R BB med 60 mm turbin 0,64 AR
56,5 mm turbinen har kass verkningsgrad
60 mm är mycket effektivare.
Kompressor 53,1/71

Beställt från http://www.atsracing.net
Adapter för turbon till grenröret
olje-slangar
Vatten-slangar
DP
Eagle vevstakar (vinterprojekt)
Ventilfjädrar (vinterprojekt)

Carbotech XP10 är oxå beställt.

Bilen skall mappas av JRM och Apexin bytas till Link PnP ECU.


Hittade en bra sida på nätet om rekomederade hjulinställningar för Autocross.
2,5 grader Camber fram. Toe-out.
1,5 grader Camber bak. Toe-in.

Det skall justeras före premiären på challenge 29/8.







_________________
Christian Lindblom
0704 91 51 56

_________________
Christian Lindblom
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13186

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up
Ja, den verkade ju kul den där.
Å bättre lär det väl bli...

_________________

Rice and shine
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Nämen oj, vilket byte. Lär ju bli lite knepigt till en början att nå tiderna du hade tidigare innan du vant dig riktigt. Det blir nog lite annorlunda med mittmotor och bakhjulsdrift. Ska bli riktigt kul att se din framfart med där, kommer bli kanonfart !!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233


Trådstartare
Cédric skrev:
Nämen oj, vilket byte. Lär ju bli lite knepigt till en början att nå tiderna du hade tidigare innan du vant dig riktigt. Det blir nog lite annorlunda med mittmotor och bakhjulsdrift. Ska bli riktigt kul att se din framfart med där, kommer bli kanonfart !!


Tjena, det var länge sen man såg dig. Kör du nåt?

Testade att busa lite på Flisbergsparkeringen i Bro.
Bilen känns snäll. T.o.m vid gassläpp.
Lite lätt understyrd. Om man kör vettigt.
Rumpan drar iväg när laddtrycket kommer på låga växlar.


Jag har pillat lite med bilen.


_________________
Christian Lindblom
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



thumbs up Välkommen till SPVM, skall bli kul att se vad det blir av det hela.

Kul att ses igen föresten på Knutstorp för ett par veckor sedan

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Blir nog riktigt kul. thumbs up
Ska bli intressant att se hur den går i Challenge-banan, jämfört med en viss annan mittmotorbil.

_________________
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Chrisss skrev:
Cédric skrev:
Nämen oj, vilket byte. Lär ju bli lite knepigt till en början att nå tiderna du hade tidigare innan du vant dig riktigt. Det blir nog lite annorlunda med mittmotor och bakhjulsdrift. Ska bli riktigt kul att se din framfart med där, kommer bli kanonfart !!


Tjena, det var länge sen man såg dig. Kör du nåt?

Testade att busa lite på Flisbergsparkeringen i Bro.
Bilen känns snäll. T.o.m vid gassläpp.
Lite lätt understyrd. Om man kör vettigt.
Rumpan drar iväg när laddtrycket kommer på låga växlar.


Jag har pillat lite med bilen.

[img.]http://i259.photobucket.com/albums/hh307/chrisssinstockholm/2011-06-24MR2Weight-1.png[/img]


Jora jag kör på, lite mer sällan nu för tiden men då och då. Blir dock inte mycket konbana nu för tiden (inge mer challenge sen dom flyttade från tullinge), så roligt är det inte att bryta runt bland konerna. Blir dock nån gång ibland på bromma med PCS. Blir mest bana istället med PCS, därför har du nog inte stött på mig du som är challengedemon.

http://www.forumbilder.se/images/5e201114958PM04e3.jpg

Ser ju inte så farligt tungt ut, fiins nog mycket att ta av dessutom om man är på det humöret, ser fram emot en uppdatering när du klämt runt den bland konerna!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



NiklasFalk skrev:
jämfört med en viss annan mittmotorbil.



_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



r-2 skrev:
NiklasFalk skrev:
jämfört med en viss annan mittmotorbil.



Exige'n tänkte jag på...

Tack Christian för att jag fick provköra bilen.
Jag tror att MR2'an spöar Lotusen rätt enkelt i Challenge-banan. Dels tar effekten ut sin rätt och sen är ju Chassiet styvare och däcken bredare... Bärgis uppförsbacke för Lotusen med.
Toyotan gick rätt fint ändå, tyckte jag. Allt är ju relativt, men chassit kändes helt okej. Motorkaraktären är ju lite väl hysterisk för att vara optimal.

Fast du får trimma vidare, du fick ju trots allt spö av en 130-hästars 3-serie.



_________________
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



NiklasFalk skrev:
Exige'n...

thumbs up misstänkte det men vi vill ju se den smiska Challenge-banan lite mer ordentligt ju

Christian: kul med bantningslistan thumbs up ska bli intresant att se vad som gör vad och vad det landar på i slutändan.

Edit: såg att chaffisen var med oxå

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
illis78
stockholm (tumba)
Här sen Jan 2006
Inlägg: 137



får gratulera till ny bilen kul att du är ute på banan igen. hoppas du får till bilen bra

är det bara konbana som gäller ?? eller blir de nån annan banåka?

_________________
Tony Leipälä
Bmw IX50 -23
Audi R8 turbo -12
BMW M4 cab -15
Bmw M2 -24
Ducati X Diavel s

@mypetrolthings
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233


Trådstartare
illis78 skrev:
får gratulera till ny bilen kul att du är ute på banan igen. hoppas du får till bilen bra

är det bara konbana som gäller ?? eller blir de nån annan banåka?


Tack

Jag försökte ringa dig i våras men du har bytt nummer.
Hur mår bilen?

Kommer du till Challenge? Två körningar kvar i år.

Ev. blir det bana. Kanske t.o.m provar Roadsport.

_________________
Christian Lindblom
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233


Trådstartare
En liten uppdatering.

Sparcostolar Evo 2 Plus är monterade på originalskenor.

Bilden visar ett renskrapat golv.
Bilden är rostfri





Efter en del strul med tullen p.g.a att ATS Racing inte hade skickad med någon
proformafaktura fick jag loss ett paket med godis idag.

Turbon är en Garett GT3071 med 60 mm turbin och T3 0.64 avgashus för extern WG från GIK.
Racekat från Feritta.

Resten är diverse från ATS Racing.
Stakar och ventilfjädrar monteras i vinter.




Link ECU beställd och mappning gör av JRM vecka 34.

_________________
Christian Lindblom
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004
Inlägg: 208



Men va faan?!?!!

Vi behöver ta ett snack! Hur ska du nu hinna hojja??

Allvarligt, den ser skitfin ut.
Min kompis kan allt om dom där då han byggt 2 senast åren från plåtren.

Han har full koll på vad du behöver o var du hittar det samt hur du pillar dit det på rätt sätt.

Vi hörs.

_________________
Mårten Kluck
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Klucken skrev:
Men va faan?!?!!


Hörru Mårten, du är på tunn is nu, det här är rejsa, inget jonneforum Jag vet att Cristian har slösat bort pengar på en kolfibertriangel som kunde ha använts till bakdäck eller något annat vettigt

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004
Inlägg: 208



r-2 skrev:
Jag vet att Cristian har slösat bort pengar på en kolfibertiangel som kunde ha använts till bakdäck eller något annat vettigt

Nä för fasen, det är ju bara ett verktyg för att köra snabbare i Challenge.
Han måste ju gå ner i vikt lite vettu...

_________________
Mårten Kluck
Citera
illis78
stockholm (tumba)
Här sen Jan 2006
Inlägg: 137



Chrisss skrev:
illis78 skrev:
får gratulera till ny bilen kul att du är ute på banan igen. hoppas du får till bilen bra

är det bara konbana som gäller ?? eller blir de nån annan banåka?


Tack

Jag försökte ringa dig i våras men du har bytt nummer.
Hur mår bilen?

Kommer du till Challenge? Två körningar kvar i år.

Ev. blir det bana. Kanske t.o.m provar Roadsport.



Halloj

Bilen mår prima, Har jobbat som bara den under hela våren så det har inte blivit så mycket åka men lite uppdateringar har det hänt.

Challenge vettefan om man vågar sig ut där siktar stenhårt på att åka bana resten av säsongen bilen ska in på chassi justering under veckan.
sen ska den vara redo för banan.

Det blev nya bussningar runtom i Delerin
Samt motorsport ledlager till bärarmarna.
Ställbara camberstag bak
nya skivor runt om samt belägg kör på samma XP8
bak blev det en lite uppgradering 310 mm flytande skivor
nya vätskor överallt

Samt bilen är ju ny mappad så den laddar nu 1.7-1.8 stadigt sen har den en liten peak på 2.0 kilo, så den går fint

Samt avgassystemet bytte jag bort så det sitter tre tum hela vägen på den nu.

smsar mitt nya nr till dig.

_________________
Tony Leipälä
Bmw IX50 -23
Audi R8 turbo -12
BMW M4 cab -15
Bmw M2 -24
Ducati X Diavel s

@mypetrolthings
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 777



Chrisss skrev:
Efter en del strul med tullen p.g.a att ATS Racing inte hade skickad med någon
proformafaktura fick jag loss ett paket med godis idag.


Whoa, tomten kom visst tidigt i år! thumbs up

Ut i garaget nu och , vi vill se en ordentlig attack i Challenge om två veckor!!!!

/J

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



Grattis, en helhäftig bil jag vet alldeles för lite om.
ska bli skoj att se vad det kan bli av denna.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233


Trådstartare
Bilen mappad med nya turbon.


Motoreffekt 371 hk enligt JRMs rullande landsväg.
Ökat ladd gav så lite att Jimmy tyckte 1,55 Bar fick räcka.
Drivhjulseffekten är 330 hk.
D.v.s förluster ca. 11%
Rototest säger att förluster för en tvåhjulsdriven är ca. 8% mätt på naven.
11% inkl. däckförluster är sansat och rimligt.

Handritade kurvorna är Audi 1,8T med GT28RS turbo @ 1,45 bar.




Skitnöjd med lågvarv.

Passerar 200 Nm som motsvarar sugvrid redan vid 2500 rpm.

Vid 3500 rpm ligger vridet bara 250 rpm efter Audin trots mycket större turbo.

Kraften kommer fint ut ur kurvor/rondeller.

När man kör känns det tyvärr tydligt att det faller över 6000 rpm.
Motorn andas dåligt.
Bättre luftintag och luftfilter samt nya kammar behövs för att plana ut momentkurvan.


Så här bedrövlig var motorn före turbobyte.



360 hk upgett med 1,3 Bar laddtryck men sannolikt omräknat med orimligt hög förlust.
330-340 hk är nog närmare sanningen.

Vridkurvan är helt plan ända till nästan 4000 rpm
140 ibs x ft är ungefär 190 Nm dvs sugmotorvrid.
D.v.s turbon stendöd före 4000 rpm.
Sen kom allt på 600 rpm.
Värdelöst i praktiken men häftigt



På söndag blir det första riktiga testet med bilen på Lunda med HPC

_________________
Christian Lindblom
Citera
kraft
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 103



Kul projekt Christian thumbs up

Inte för att det kommer att ändra något i resultatlista, men det ska bil kul att se dig snurra i ett moln av rök

_________________
John Kraft
Glidare: Honda NSX
Banbil: Honda S2000 kompressor.
Tidigare: EVO IX
Tidigare: S2000 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 TURBO 1994 - Chrisss
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10247 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande