Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -91 It's alive
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (11933 totalt)
Lille brorsan
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 61


Trådstartare
Semestertiderna hägrar och det är inte alltför mycket att göra, så för att slå ihjäl lite tid kan jag väl lägga upp en biltråd. Projektet har pågått ett tag, men brukar inte skriva så mycket på forumen. Nåväl....

Köpte bilen i mars 2008 och körde ett par hundra mil, men trots dokumentation etc så stod allt inte rätt till. Rev toppen i maj och fann ett ganska repigt block. Alltid kul. Särskilt som jag inte hade någonstans att meka eller kunskaper heller för den delen. Bra anledning att skaffa sig detta då. Trelitersbyggen hade jag hört talas om och det verkade ju vara ett bra läge, tanken vid den här tidpunkten var att bygga något så man hade full koll på vad som (verkligen) gjorts, och att det skulle byggas för hållbarhet. Effekten var jag egentligen rätt ok med.

Som så många andra har man ju förmågan att spåra ur. Taskigt tålamod är en annan egenskap, så när jag inte omedelbart hittade ett block i sverige, letade jag upp ett i USA (från en s2), snackade med säljaren om vart man skulle vända sig för lite andra delar jag ville ha och han sa entydigt: Chris White. Sagt och gjort, kollade upp honom och kontaktade honom, och sedermera skeppades blocket från Californien till New York state.

Han erbjöd sig att bygga hela motorn, vilket inte riktigt var min plan, men till slut snackade vi ihop oss om vad som skulle göras. Dollarn stod i knappt 6kr har jag för mig så det kändes fint. Det visade sig ganska snart att leveransen inte riktigt lirade mot den tidplan vi satt upp, men under tiden hann jag skaffa mig lite mer kunskaper och dämed visste jag mer vad jag ville ha, så vete tusan om det gjorde så mycket. Däremot var det lite nervigt med en dollarkurs som vandrade upp och ner, som högst 9,30 vilket var drygt 50% upp mot beställningstillfället. Sista fakturan kom dock med hyfsat bra timing så det blev ingen katastrof.

I juli 2010 (!) anlände motorn med i stort följande recept: Alltid något som glöms..

-Dartonfodrat 3.1L S2-block med oljesprut på kolvar
-Wossnerkolvar och stakar
-Lättad vevaxel
-GT35r turbo
-Fidanza svänghjul
-8v topp bearbetad av en kanadensisk tomte/mad scientist som tog över ett år på sig att göra den klar...
-SFR II headers
-SFR insug
-65mm gasspjäll
-Dailey engineering torrsump
-Wizard radiator
-Jon Milledge kamaxel (fortfarande hydrauliska lyftare)

Överstepräst för bygget/installationen har varit Gurra (Gröne Jägaren) som försett den med Link G4 sprut, 1200cc spridare, CEP fuelrail, en enorm fuelab pump som själv levererar mer effekt än en trimmad moped, GT3 bromsar, IC, m.m. småprylar...

Sen har det ordnats plastbakruta,, sparcostolar, dragits många meter slang till torrsump, rensats inredning, front och framskärmar är i gf, huven i cf, hjul BBS LM 9" fram och 11" med 265 respektive 295-18 toyo 888. Uppgraderat chassi med solida bussningar och i övrigt minns jag inte. Hårt iaf, men ska bytas i framtiden, förmodligen byter jag bakvagn helt. En Porsche multilink finns i garaget.

Men....Det är alltid ett men..
Uppstart skedde i maj, gick fint, dock ingen laddning från generatorn vilket vi trodde berodde på massa larmdosor och crap som ackumulerats i bilen under åren. Detta ledde naturligtvis till att vi började rodda i detta och olyckligtvis en kortslutning med tillhörande smälta kablar. Efter det går bilen som en påse nötter.

När vi bytt ut de kablar som vi uppenbart kunde konstatera var brända gick bilen fortfarande dåligt. För att utesluta eventuella kvarstående problem i bilens kabelstam, gjorde Gurra en sinnrik temporär konstruktion
som bara försörjde det nödvändiga med ström. Fortfarande samma problem. Tanken slog oss då att ECU måste bränts. Skickade den på felsökning men allt var ok. Bytte i desperation alla tändspolar också. Går fortfarande som sk*t.

Mätte signalerna från triggern när vi körde på startmotorn och det var ingen fin signal vi fick. Dock tycker man väl att triggergivaren (induktiv) inte borde fått stryk av kortisen eftersom den inte försörjs med någon ström, så det borde inte vara den, såvida den inte mot alla odds pajat samtidigt.

Ja, där någonstans står vi nu, ska testa med ny triggersensor, men får vi inte ordning på det då känner jag mig lite uppgiven minst sagt. Tips mottages tacksamt. Ironin blir ju fullständig av att man byggt med avsikt att skapa något relativt problemfritt...

Har försökt ladda upp bilder men det verkar vara något galet med det..EDIT Nu funkar det...

_________________
Fredrik Hammarstedt
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Ett riktigt monster Fredrik! thumbs up Hoppas du hittar felet nu så du hinner ut i år

Du kommer åka 8:or runt min långsamma kärra

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Lille brorsan
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 61


Trådstartare
Tjenare Björn,

Nae, det vet jag inte, snitthastigheten senaste 3 (saldo vad tiden går) åren är ju noll, och det mest extrema i bilväg jag kört under den tiden är väl en Peugeot Boxer så körförmåga har man inte heller... Men den ser snabb ut på pappret

Din bil verkar fint utsorterad vad jag läst, kul. Är så sjukt sugen på att köra och uppleva den här bilen så det kan liknas vid frustration. De som säger att bilbyggen aldrig följer tidsramar eller upprättade budgetar har helt rätt.

Vi håller tummarna!

_________________
Fredrik Hammarstedt
Citera
Berg

Här sen Maj 2004
Inlägg: 75



Ser bra ut och mina absoluta favoritfälgar också. Hoppas du får snurr på den snart. Har du några bilder från motorbygget så lägg gärna upp dom om du vill.
Citera
Lille brorsan
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 61


Trådstartare
Inte mycket bilder kvar då datorn blev stulen vid inbrott på jobbet. Men hittade några motorrelaterade på mailen.









_________________
Fredrik Hammarstedt
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330



Modifierad box på väg tillbaks från NZ... Är det sommar ska man köra, så förbaskat tröttsamt att hålla på med felsökning när det är säsong

Det kommer i alla fall inte vara motorn som håller tillbaka varvtiderna i den här bilen och den borde gå att köra hyfsat snabbt på bana som den står nu. Meen tycker självklart den är värd 996 bakvagn, breddning, nytt chassi, aerodynamik osv i framtiden

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Lille brorsan
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 61


Trådstartare
Har kommit till vägs ände med mitt motorproblem. Förutom det jag beskrivit ovan, har jag ikväll testat ny triggersensor fortfarande VR, ny dragning av kablarna till denna, samt även kopplat bort remmen till generatorn. Går som en påse kattskit. Tomgång runt 800, varvar max 2500, helt orkeslös, luktar oförbränd soppa och låter som en riktigt risig gammal 240. Ej kopplat till någon specifik cylinder. Tändstift bytta etc. Inga särskilda värden noterade i loggarna som antyder något problem. Har LS2 spolar och magnecor tändkablar.

Kortfattat:
Från det att bilen gick bra, till dess den gick dåligt har det inträffat en kortslutning i bilens kabelstam (ej sprutets) samt installerats en annan fungerande generator.

Kabelstamproblemet borde vara åtgärdat genom att hela härvan kopplats förbi så att endast det nödvändiga för att få bilen att gå strömförsörjs. Generatorn har helt kopplats bort eftersom det var en annan parameter som ändrades från det att bilen gick bra till det att den gick dåligt.

Så, allt borde vara som förut (=gå bra), såvida ingen komponent skadats. Databoxen har ok:ats av Link själva. Vad mer avgörande för motorns gång skulle ha kunnat ta stryk av att en kortis? Mina ideér är slut och jag vill ut och mappa och framför allt köra den här bilen man byggt på under alldeles för lång tid, samt slippa arbetskamraternas hånflin när man kastat pengar i ett svart hål som fortfarande inte går att köra. Helst innan även denna sommar är slut...(Bitter)

Ni som har erfarenhet, jag är ytterst tacksam för alla ideér och handfasta råd.

_________________
Fredrik Hammarstedt
Citera
icecold
Stockholm
Här sen Jan 2010
Inlägg: 49



Troligtvis redan gjort, men se till att jordningen är bra. Överallt! Dålig jord kan leda till mycket

_________________
Björn Philipson
-----------------
BMW 02 Touring -72
BMW 130i -06
(BMW 540i Touring -95)
(BMW 323ti -00)
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Å givetvis har du bytt tändkablar men jag säger det iaf, min bil gick som en påse skit med Magnacor racekablar. Det värsta skräp som har tillverkats tror jag, när vi resistansmätte dem var det helt åt skogen.

Jag bytte tillbaka till Porscheorginalkablar som hade liggande och då gick den perfekt

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Lille brorsan
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 61


Trådstartare
Har faktiskt inte bytt kablar. Mest för att jag tänker "det funkade ju innan" med de här. Men kanske ska pröva det ändå.

Jorden, samma sak, men får gå igenom det igen.

Tänker hela tiden att det måste ha ett samband med kortisen, men jag kan ju vara helt ute o cyklar här, den kan ju gå skit iaf.

Tändkablarna är för övrigt Magnecor, vilka jag har hört vara inblandade i misständningar tidigare, men detta är ju lite värre än någon vanlig misständning, känns osannolikt. Och.... det funkade ju förut...

_________________
Fredrik Hammarstedt
Citera
Lille brorsan
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 61


Trådstartare
Tiden går men problemen består. Har gjort ett litet ryck nu i höst efter att ha struntat i bilen under sommaren. Nu har det mätts snart sagt varenda parameter och bytts komponenter och inte blir vi klokare av det. Bilen går som en påse nötter fortfarande.

Har en liten fundering om det finns någon kunnig själ som äger, och vet hur man hanterar, ett oscilloskop, eller om någon har tips om vart jag kan vända mig till någon firma som gör garagebesök. Bilen är ju inte så mobil som man kan önska tyvärr.

Alternativ 2, någon som har en Link g4 storm att låna ut för att testa att min faktiskt är ok....

_________________
Fredrik Hammarstedt
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243



Ring PPF och kolla om Ärtan har tid för lite felsökning. Han kommer att lösa det och det är värt att betala honom. Då kan du dessutom få den mappad och klar innan du hämtar den.

_________________
Johan Kihl
Citera
Lille brorsan
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 61


Trådstartare
Funkar. Löstes av Turbocenter för ett par år sen..

_________________
Fredrik Hammarstedt
Citera
Lille brorsan
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 61


Trådstartare

_________________
Fredrik Hammarstedt
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



sluggen skrev:
Funkar. Löstes av Turbocenter för ett par år sen..


Vad var det som spökade?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Lille brorsan
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 61


Trådstartare
Delvis höljt i dunkel faktiskt, tro't eller ej. Kan inte peka ut en enskild orsak. Har förvisso en arbetsbeskrivning men inget som säger "jamendåså".

_________________
Fredrik Hammarstedt
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



...och hur gick det sedan?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Lille brorsan
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 61


Trådstartare
Årets trådlyft.. Jo men det har fungerat fint. Byt lite bussningar i framvagnen, renoverat styrservo, besiktigat, kört några varv på GR utan alarmerande bedrövliga insikter, klarat av en garagebrand mm. Går fint. Enda problemet är väl att jag tycker bromsarna kräver mycket fot, lite mer ön jag tycker är rimligt för att jag ska vara nöjd med dem. Big Reds. Luftat enligt konstens ska regler men icke.. I övrigt nöjd. Men blir inte så mycket köra då den är för obekväm på gata och det finns ett bekvämare alternativ som dessutom är parkerad närmre

_________________
Fredrik Hammarstedt
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Lille brorsan skrev:
Årets trådlyft.. Jo men det har fungerat fint. Byt lite bussningar i framvagnen, renoverat styrservo, besiktigat, kört några varv på GR utan alarmerande bedrövliga insikter, klarat av en garagebrand mm. Går fint. Enda problemet är väl att jag tycker bromsarna kräver mycket fot, lite mer ön jag tycker är rimligt för att jag ska vara nöjd med dem. Big Reds. Luftat enligt konstens ska regler men icke.. I övrigt nöjd. Men blir inte så mycket köra då den är för obekväm på gata och det finns ett bekvämare alternativ som dessutom är parkerad närmre


Så blir det lätt när man vill bygga bil för banan, min rätt så modifierade M3a gick fint på bana och på roliga landsvägar men på potthålsgator så längtar man till normalbilen.

Jag har GT3 bromsar runt om på 944an - icke servoassisterat - som var belagda med standardbelägg, bromsade fint. Vid besiktningen lade jag på Carbotech men byggde ingen värme och fick pressa som sjutton utan att bilen ville stanna. Drygt ett ton bil till jättebromsar och för hårda belägg inget bra.

Hur funkade Link ECU'n att mappa? Det var ju en del strul men det är ju en annan sak, jag tänker mer på installationsbiten.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Lille brorsan
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 61


Trådstartare
Hmm.. Intressant approach.. Att det skulle kunna vara överbromsat sas. Nu är det väl ingen risk för det i detta fall. Jag får testa att byta till ett par bättre belägg innan jag blir för ambitiös.

Link ECU:n i sig har varit smidig. Gurra är väl den som har någon egentlig kunskap iom att han rattat mappningen och byggt härvan, så det bästa är väl att han dyker upp som överstepräst i lådan här och berättar. Men problemfritt är min uppfattning.

För övrigt trodde jag att jag skjutit ett lager i somras och motorn nypt. Så lyfte ur motorn lite snabbt och så snart jag fått bort sprängkåpan så var diagnosen klar: referensstiftet som originalsprutet använder hade gängat ut sig ur svänghjulet och fräst in sig i sprängkåpan. Bara skruva ur, kasta bort och lyfta i motorn igen. Klassiker

_________________
Fredrik Hammarstedt
Citera
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74



Det ska bli roligt om du kommer till Gotland i sommar så vi får se att dina uppgraderingar gör så du kommer i kapp mej
Kanske kan lära dej några knep med spårvalen!!

_________________
Anders Gustavsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -91 It's alive
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (11933 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande