Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 2.0 16V 2001
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (13958 totalt)
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Tänkte att det är lika bra att ha en mektråd när man har skaffat en fransk bil igen


~11300mil vid inköp. Helt orginal förutom ett något sportigare avgas (K-Tec Stealth?).
15" orginalhjul med Hankook RS-2 195/50 <- Imponerande grepp.
Motorhuv av aluminium (verkar vara ganska ovanligt).

Att göra framöver:
[X] Byta drivremmen med tillhörande spännrulle och hjul.
[X] Byta olja och filter.
[X] Byta ut kupéfilter.
[X] Byta skivor, belägg fram och bak.
[X] Byta bromsvätska (ATE Super Blue Racing).
[X] Hjulinställning.
[X] Byta motorfästen.
[X] Felsöka och åtgärda tändproblemet.
[X] Byta AC-kompressorn och fylla på med ny gas.
[X] Undersöka och åtgärda varför den drar till höger vid inbromsning.

onsdagar på mittsverigebanan, vi ses där!

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



välkommen till de fina franska träsket

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

rscliosport skrev:
välkommen till de fina franska träsket



Som sagt

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Tackar för det!

om någon av mekpunkterna ovan känns bekanta skriv gärna några rader om ni har några tips då jag är helt färsk på den här bilen!

Det kan ju vara så att det finns mer bra grejer man bör göra på dessa kärror?

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Mycket nöje!

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

callek skrev:
om någon av mekpunkterna ovan känns bekanta skriv gärna några rader om ni har några tips då jag är helt färsk på den här bilen!


Beror helt på var du tänker lägga ribban & hur du tänker använda bilen?

K-tec's tre motorfästen är en riktigt bra uppdatering. Motorn far runt en hel del annars och kan i värsta fall skada drivknutarna. http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=3734&appid=2

I övrigt skulle jag säga:

Chassi
oljekyl
Bromsolja + belägg (fram)
R-däck

Vill du ha mer konkreta tipps på lämpliga delar och varför de är lämpliga är det bara fråga.

Klurade också på det här du skriver med de-phaser, remmar och övrigt. Du kanske jobbar på Renault eller har någon polare som gör, men det är inget man gör själv utan rätt specialverktyg. Men det har du säkert redan koll på.

Mvh /Mårten ,

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Kul och välkommen, jag skall precis börja skruva på min likadana bil. Enda hindret just nu är att leveranserna inte kommit ännu!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Kul att så många har tittat in i tråden!

Kvällen spenderades med att byta drivrem, spännrulle och tillhörande hjul. Passade även på att byta oljan så den är fräsch till onsdagens bus på mittsverigebanan.

Det visade sig att drivremmen var väldigt, väldigt sliten och spännrullen var också helt slut. Fjädern var verkligen utmattad. Vattenpumpen kändes dock fräsch så jag struntade i att byta den. När fräscha grejer satt på plats blev det ett betydligt trevligare ljud under huven. Noterade även att det satt dubbla kattar på bilen, kan ju inte vara helt vanligt på en sådan liten motor?

Det vibrerande oljudet visade sig komma från växellänkaget, troligtvis någonstans i tunneln under växelspaken. Skall utredas vidare i helgen!

Det kvarstår ett litet oljud som säkerligen härstammar från dephaser drevet, ett kamdrev på insugssidan som tillåter motorn att justera kamfasningen för att få lite snällare karaktär på låga varv och bättre avgasrening. Får ta och planera in ett byte av detta framöver...

På onsdag blir det banpremiär med fransosen!

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

callek skrev:
Kul att så många har tittat in i tråden!

Kvällen spenderades med att byta drivrem, spännrulle och tillhörande hjul. Passade även på att byta oljan så den är fräsch till onsdagens bus på mittsverigebanan.

Det visade sig att drivremmen var väldigt, väldigt sliten och spännrullen var också helt slut. Fjädern var verkligen utmattad. Vattenpumpen kändes dock fräsch så jag struntade i att byta den. När fräscha grejer satt på plats blev det ett betydligt trevligare ljud under huven. Noterade även att det satt dubbla kattar på bilen, kan ju inte vara helt vanligt på en sådan liten motor?

Det vibrerande oljudet visade sig komma från växellänkaget, troligtvis någonstans i tunneln under växelspaken. Skall utredas vidare i helgen!

Det kvarstår ett litet oljud som säkerligen härstammar från dephaser drevet, ett kamdrev på insugssidan som tillåter motorn att justera kamfasningen för att få lite snällare karaktär på låga varv och bättre avgasrening. Får ta och planera in ett byte av detta framöver...

På onsdag blir det banpremiär med fransosen!


Gött att det löste sig, en jävla tur att du bytte då kan jag säga. När drivremmen går brukar den trassla in sig och ta med sig kamremmen i fallet thumbs down

Dubbla kattarna är för att få hyggligt flöde trotts standardkattar.

Lycka till med körningen

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



kul med fler renaulter . Sporten är prisvärd nu och redan orginal är det en kul bil.

Hade en likadan för några år sedan även denna med aluminiumhuv kanske är den du har.
http://www.garaget.org/?car=132458

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Då var man precis hemkommen från mittsverigebanan. Det blev nog en 15 varv totalt ikväll, första gången jag fick prova Clion på bana. Jag är imponerad av hur fint den går orginal när det svänger lite. Bromsarna tog fint hela tiden och inte tendenser till fade, däcken greppade också överraskande bra och det var enkelt att hantera dem på gränsen. Efter lite googlande så verkar det som att Hankook RS-2 ska vara relativt bra på bana för att vara ett gatdäck. Ser ingen anledning att byta ut varken däck eller bromsar i förtid, tjänar nog mer på att trimma in föraren i bilen!

Det verkade även som att publiken tyckte att det såg kul ut när man kom på 3 hjul genom kurvorna i hasorna på en Boxster S

Det rullade även några riktigt fina M3or på banan ikväll, med stora JAWS klistermärken

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Ikväll blev det byte av tändstift, det visade sig att det var behövligt. Några av stiften var inte så fräscha och tomgången blev bättre efter bytet. Men jag gjorde även rent alla givare och kontakter runt insuget så det kan också ha ett finger med i spelet.

Jag passade även på att montera en isolerande packning mellan den övre halvan av insuget och den undre. Planen var att porta insuget när det ändå var bortplockat. Men när jag måttade upp hålen mot packningarna så var det väldigt fint från början.

http://www.youtube.com/watch?v=vEJhlp38agU
Ett av de första varven för min del, bromsar tyvärr bort mig efter en stund. Blir osäker på greppet och vågar inte styra in ordentligt (fast med facit i hand hade det inte varit några problem alls).

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul med Clio på Mittsverigebanan. thumbs up

Kör ni alltid med "Konsumparkeringen" på rakan på onsdagskörningarna?

För lite inspiration en länk till en skakig handhållen Cliofilm från Mittsverigebanan från 2005:
http://www.youtube.com/watch?v=U6KNo8k_uqE



_________________

Rice and shine
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Kul med Clio på Mittsverigebanan. thumbs up

Kör ni alltid med "Konsumparkeringen" på rakan på onsdagskörningarna?

För lite inspiration en länk till en skakig handhållen Cliofilm från Mittsverigebanan från 2005:
http://www.youtube.com/watch?v=U6KNo8k_uqE




Ja, de gånger jag har varit där kör de med avstickaren på rakan. Det är väl för att undvika bilar i sandfållan längst ner kan jag tänka mig

Har faktiskt lyckats leta upp den tidigare, alltid kul att se film från en bana man själv har kört på.

Du har inga delar liggandes som på passar på en Clio? Eller du kanske skickade med allt?

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Har blivit lite allmän service sista dagarna, nya skivor och belägg fram och bak är nu monterade. Bytte även mittersta upphängningen till avgassystemet som sjöng på sista versen.

Blev ett kit från k-tec racing:

Bak

ABS-krans, hjullager, skiva och belägg för 150£. Beläggen kanske inte är de bästa, men tar de slut fort slänger jag på DS2500 istället.

Fram

Skivor och belägg, 118£. Samma sak här, är beläggen dåliga slänger jag på DS2500 belägg istället.

Fick även med nya uppgraderade motorfästen i leveransen från K-Tec Racing, men det blir nog först nästa vecka jag monterar dem. Ska försöka få en tid så fort som möjligt för en hjulinställning då den verkligen verkar vara tokigt ställd nu, drar väldigt till höger.

EDIT:
Nu är en hjulinställning gjord, efter en liten liten justering av toe out så försvann fenomenet med att den drog till höger vid inbromsning. Bara motorfästen och AC kompressorn kvar nu

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Idag monterades två av tre motorfästen, det som kvarstår nu är det undre växellådsfästet.

Glömde i min iver att fota det övre växellådsfästet, men det blev en väldigt stor skillnad. Mycket skönare att växla snabbt nu, trots att det undre växellådsfästet inte kommit på plats än.

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Har funderat på dessa motorfästen också, det låter som om att det är en bra investering.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Har funderat på dessa motorfästen också, det låter som om att det är en bra investering.


Mycket bra investering, det blir verkligen som natt och dag. Det kanske det blir med fräscha orginalgrejer också, men jag tror de här håller längre.

Dagen har spenderats med att byta ac-kompressor som var helt slut i lagren, bytte även generatorn då rullen var väldigt risig. Imorgon ska undra motorfästet bytas ut, ny bromsvätska (ATE Super Racing Blue), se över en drivknutsdamask som sitter lite dåligt.

När jag bromsar till första gången så drar bilen kraftigt till höger, om jag släpper upp och bromsar på nytt så drar den inget alls. Kärvande kolv i bromsok eller luft i bromsledningarna?

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Idag byttes det undre motorfästet:

Bortplockat motorfäste, lite rostig subframe:


Gamla bussningar:

Rätt slitna, kunde enkelt röra hylsan i mitten med tummen och pekfingret.

Fräscha grejer monterade i fästet:


Monterat på bilen


Lite bilder på skivorna jag monterade förra veckan:



Jag märkte stor skillnad när jag bytte de övre motorfästena, men störst skillnad blev det helt klart av att byta det undre. Nu går växlingarna verkligen tajt, inte en tillstymmelse till flex när man släpper av gasen eller trycker på. Mycket nice!

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



callek skrev:


När jag bromsar till första gången så drar bilen kraftigt till höger, om jag släpper upp och bromsar på nytt så drar den inget alls. Kärvande kolv i bromsok eller luft i bromsledningarna?


Här jobbas det på.... skoj! har du kollat så att glidpinnarna är frächa. Om det är slitet eller att de inte är smorda så kan det bli sådär

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84


Trådstartare
Ja, det har hänt en del med den på sistone. Men nu har den börjat gå på tre burkar, misstänker tändmodulen eller tändkablarna. Ska beställa en ny imorgon.

Ska riva isär bromsarna och ta en titt på glidpinnarna!

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 2.0 16V 2001
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (13958 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande