Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW z3 3.0 coupe 2001 TURBO ethanol trackday
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (19884 totalt)
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Efter att äntligen skaffat en z3 coupe igen så föddes planerna på att bygga en z335 turbo! Z3 coupén ÄR som bekant det fräckaste som har tillverkats på rätt sida om miljonen så jakten började med att hitta en silvrig sak. Helst med 3,0 motorn som heter m54b30 på bmw-språk. Denna motorn är helalu med stålfoder vilket är unikt för Bmw. Tidigare M modeller är i järn vilket är tungt och nyare är i alu med coatede lopp vilket är skit när det ska förkomprimeras. Sagt och gjort fick en Miata bytas in + en påse pengar mot en z3 3.0 coupe 2001. Bilen var i fint skick utanpå men felbehandlad inuti. Nästan ny motor från BMW e60 inhandlades samt m3 vxl och quaife differential. Bygget var startat! Inga kompromisser gällde genom hela bygget.

Innan inköp så var jag inne på en corvette ls-2 motor, sen en toyota 2jz-gte (supramotor) sen gick det upp för mig att om jag hittade en frisk e60 m54b30 så har den faktiskt exakt samma block som bmw 335 biturbo! Den är med andra ord byggd för överladdning och väldigt starkt. Ett krav var att kunna regga bilen som ombyggt fordon via SFRo. Detta ställde ytterligare mycket på sin spets. För att regga med turbo och att kunna få den som ombyggt fordon så var ethanolkonvertering enda vägen. Efter att läst SFRo:s bygghandbok några ggr så var det dags att beställa grejor.



Sen köptes en fin, lätt begagnad motor från en BMW 530 e60-05



Det nya grenröret var skevt (!) så det fick sättas upp i fräsen och planfräsas.
Motorfästen, växellådsfästen och diffinfästning svarvade jag i Delrin med rostfria hylsor.



Sen får bilderna berätta lite för sig själv.





























Sammantaget det som gjorts under ca fyra månaders kvällstid är: motorbyte, motorprep, inpassning av turbo, ändrat insug, montering fuelrail, byggt bränslessystem med an8 t-r till tank med intank bosch 044, svetsat fästen till intercooler, bränsregulator, vevhusventilation, svarvat olika fästen, byggt justerbar bakvagn för toe och camber, byggt tryckrör i alu samt downpipe och avgas i rostfritt 3", förstärkt infästningar av bakvagn och diffinfästning, monterat Quaife torsen diff i M3 e30 diffhus, renoverat och monterat ZF vxl, Bytt alla bromskomponenter samt hjullager till nya b.l.a Brembo fram (ferrari 360), spunna slangar, bytt bromscylinder, sexpuckad koppling med fjädrat centrum, Sachs tryckarplatta, crommolly lättviktssvänghjul, shortshift, monterat instrument för ladd, oljetryck och bredbandslambda som kör closed loop med Link ecuet, monterat gt3 stolar (kopior), avlägsnat airbagar och monterat moccaratt, mappat, bänkat, hjulinställt, besiktigat x 2 sfro samt x 1 sbp, haft jäkligt skoj och skaffat csl-fälgar med slicks. Rastat Audi r8 v10 samt Nissan GTR.er på bana!

Säljes nu p.g.a nya projekt (börjar bli gubbe som filurar och skruvar istället för kör bil) samt roadracingsatsning.

_________________
Petter Berger
Citera
Skorv
Sumpan
Här sen Jun 2005
Inlägg: 178



Fantastisk bil det där.., Den har varit i min ägo ett kort tag..
Hoppas du får riktigt kul med den..

_________________
kifah Alaaradji
BMW M3 competition 2011.såld
BMW M3 Limo 96. estorilblå, numera i Norge
Audi RS4 sedan 2006. såld
BMW Z3 coupe 01. såld
porsche 996 : såld
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Riktigt schysst arbete och ett galet tempo du jobbat med.

Såg bilen på Sturup senaste och kommenterade att jag kände igen ER såg tyvärr inte bilen på banan sen då jag fick annat för mig.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Riktigt frän och seriös! thumbs up Vad blev effekten?

Det där med etanol och dess möjlighet att regga med turbo låter intressant, kanske något för mig i framtiden...

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 154



Utsökt bilval, håller med till 100%

Måste du ha effektintyg när du reggar om den?

_________________
Martin Viberg
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Fräck vagn!!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
AntonG
Örebro
Här sen Jul 2008
Inlägg: 869



Instämmer med resten av folket, riktigt fräckt bygge!

_________________
Anton Gruffman


Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5
Gatbil: Porsche 996 - Såld

http://www.gruffmanracing.com
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Den har blivit riktigt bra faktiskt. Undrar om inte den zätan du har Vibbe är min gamla? och Skorv, jag förstår att du bytade in den mot x5:an. Zätan var i behov av vård .

Effekten är "lagom". Accar precis jämt med nissan gtr som är lite chippad så det är underhållande när det bara är bakhjulsdrift. Nu står bur på att göra listan.. Tanken var att kunna åka lite modsport med en reggad bil utan att skämmas. Än så länge har det bara blivit lite trackday.. Bakbroms behövs det mer av samt lite hårdare fjädrar.

_________________
Petter Berger
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Fint bygge!
och snabbt....där ligger man själv i lä...men en dag så......

thumbs up

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Du behöver följande för att kunna regga som ombyggt fordon med turbo: Bil nyare än 1973 är skitsvårt överhuvudtaget. Dock kan du om du ethanolkonverterar få använda dig av turbo om du inte höjer effekten mer än 15 kw per 100 kg. I övrigt ska bilen använda sig av annan motor, vxl, diff och bromsar. Min har lite annan hjulbas också. Effektintyg behövs från rullande landsväg + intyg på att ditt soppasystem är godkänt för ethanol. Det går inte att använda sig av en herrejösses snigel utan det ska vara ett snyggt och "originallikt" byggd installation. Att bara montera på turbo och åka bensin kan man glömma. Sfro-besiktningen består av en byggbesiktning där besiktningsmannen kollar så att allt är vettigt utfört och att bromsverkan och annat är ok. Bromsprov görs med g-mätare. Sen slutbesigtigas bilen och om allt är fine så får du ett intyg att ta med dig till bilprovningen eftersom du måste göra en registreringsbesiktning eftersom det är ombyggt. Summa summarum en jävla massa deg men likväl mycket billigare och ballare än att köpa en Nissan GTR

_________________
Petter Berger
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
GustafW skrev:
Fint bygge!
och snabbt....där ligger man själv i lä...men en dag så......

thumbs up


Man klarar sig på fem timmars sömn länge

_________________
Petter Berger
Citera
vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 154



Inte din gamla
Hämta hem min själv.

Men jag har moddat min så bilprovningen och jag är nog nödvändigtvis inte helt överens, vi får se jag har bra siffra nr5 så jag åker 2 år per besiktning

_________________
Martin Viberg
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Vibbe skrev:
Inte din gamla
Hämta hem min själv.

Men jag har moddat min så bilprovningen och jag är nog nödvändigtvis inte helt överens, vi får se jag har bra siffra nr5 så jag åker 2 år per besiktning


Såg det när jag kolla ditt regnr. Hade också vita runda fält på min mkuppe. Vad är det som sbp inte gillar?

_________________
Petter Berger
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Har du byggt din bur själv gruffman?

_________________
Petter Berger
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Alltid trevligt med fler Z3 byggen thumbs up

Hoppas man får tillfälle att beskåda den närmre vid något tillfälle....

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Pm:a mig så bjuder jag på kaffe och garagebesök Fredrik.

_________________
Petter Berger
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Lockarpsgokart.se skrev:
Du behöver följande för att kunna regga som ombyggt fordon med turbo: Bil nyare än 1973 är skitsvårt överhuvudtaget. Dock kan du om du ethanolkonverterar få använda dig av turbo om du inte höjer effekten mer än 15 kw per 100 kg. I övrigt ska bilen använda sig av annan motor, vxl, diff och bromsar. Min har lite annan hjulbas också. Effektintyg behövs från rullande landsväg + intyg på att ditt soppasystem är godkänt för ethanol. Det går inte att använda sig av en herrejösses snigel utan det ska vara ett snyggt och "originallikt" byggd installation. Att bara montera på turbo och åka bensin kan man glömma. Sfro-besiktningen består av en byggbesiktning där besiktningsmannen kollar så att allt är vettigt utfört och att bromsverkan och annat är ok. Bromsprov görs med g-mätare. Sen slutbesigtigas bilen och om allt är fine så får du ett intyg att ta med dig till bilprovningen eftersom du måste göra en registreringsbesiktning eftersom det är ombyggt. Summa summarum en jävla massa deg men likväl mycket billigare och ballare än att köpa en Nissan GTR


Nyare än 1973? Stämmer det?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
AntonG
Örebro
Här sen Jul 2008
Inlägg: 869



Lockarpsgokart.se skrev:
Har du byggt din bur själv gruffman?

Nej inte i z3an, de är en cert bur som satt i när vi köpte den... men i vår andra bil har vi byggt den själva. Skulle hellre byggt en egen i z3an med... man får ju inte bygga på en certbur, de skulle vi vilja göra för vi saknar rör fram till tornen.

_________________
Anton Gruffman


Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5
Gatbil: Porsche 996 - Såld

http://www.gruffmanracing.com
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



erikjakan skrev:
Lockarpsgokart.se skrev:
Du behöver följande för att kunna regga som ombyggt fordon med turbo: Bil nyare än 1973 är skitsvårt överhuvudtaget. Dock kan du om du ethanolkonverterar få använda dig av turbo om du inte höjer effekten mer än 15 kw per 100 kg. I övrigt ska bilen använda sig av annan motor, vxl, diff och bromsar. Min har lite annan hjulbas också. Effektintyg behövs från rullande landsväg + intyg på att ditt soppasystem är godkänt för ethanol. Det går inte att använda sig av en herrejösses snigel utan det ska vara ett snyggt och "originallikt" byggd installation. Att bara montera på turbo och åka bensin kan man glömma. Sfro-besiktningen består av en byggbesiktning där besiktningsmannen kollar så att allt är vettigt utfört och att bromsverkan och annat är ok. Bromsprov görs med g-mätare. Sen slutbesigtigas bilen och om allt är fine så får du ett intyg att ta med dig till bilprovningen eftersom du måste göra en registreringsbesiktning eftersom det är ombyggt. Summa summarum en jävla massa deg men likväl mycket billigare och ballare än att köpa en Nissan GTR


Nyare än 1973? Stämmer det?


Nej, 1975 är "sista årsmodellen" som det är enkelt med.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Bilen är nu helt klar! Även regbes avklarad. Hyfsat unik LAGLIG kärra!

_________________
Petter Berger
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Grattis Får åka förbi å kolla lite besten i sommar.
Fast då får man väl bara för sig att etanolkonventera e30m3an

_________________
Jan Ekehage
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW z3 3.0 coupe 2001 TURBO ethanol trackday
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (19884 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande