Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325i -89 TURBO (motorn på plats)
1 besök senaste veckan (6299 totalt)
Melle
Göteborg
Här sen Feb 2011
Inlägg: 6


Trådstartare
Hej!

Efter att ha tjuvläst på detta fantastiska forum i ett par år utan att skrivit ett ända inlägg är det väl dags att bidra med vad jag håller på med. Förutom att dela med mig hoppas jag det kan hjälpa mig få tillbaks lite motivation, samt få lite idér och tips från den fantastiska kunskap som finns här .

Tanken med bygget är att det skall bli en E30 med lagom effekt som går att få ner i backen med bibehållen väghållning utan att det ryker och går på tvären överallt...

Bygget har pågått ett tag och det finns en hel del bilder, dock lite dåligt med bilder i början men men, tyvärr är allt taget med mobilkamera men vi får väl se hur det blir (första gången jag skapar en forumstråd )

Nåväl, bilder säger väl mer än tusen ord...


Börjar riva ur motorn, det var ungefär samtidigt som man insåg vilket otrolig dåligt skick karossen var i..










Ute tillslut

Bilen köptes näst intill osedd, dvs på en kolsvart grusplan en slaskig novemberkväll. Tidigare ägaren intygade att karossen var i fint skick med väldigt lite rost.. Man är otroligt lättlurad ibland >

När jag insåg hur dålig den var bestämdes ganska snabbt att det var lika bra att strippa hela bilen och göra ett ordentligt jobb, tyvärr togs det väldigt lite bilder under en period men efter ett tag såg det ut såhär



Byttes en hel del golv och hörnen fram mot hjulhuset, innerskärmar bak mm och av bara farten blev underredet och hjulhusen plåtrent och fick lite färg.




Många timmars skrapande senare..

Hojta till om det går för fort, finns lite mer bilder på rostlagningarna, motorrum mm.

Nu får nog internet vila lite, tar väldigt lång tid att ladda upp varje bild . Någon som har något bra tips på hur jag kan förminska bildernas storlek på ett lämpligt sätt?

/V

_________________
Viktor Melander

E30 320(325) TURBO
E46 320i
Citera
Melle
Göteborg
Här sen Feb 2011
Inlägg: 6


Trådstartare
Förstår att det inte är så kul att se bilder på när motorn lyfts ur ur en gammal rostig E30, så vi fortsätter väl med mer bilder.


Här ser man lite mer av vad som fick kapas bort och ersättas med ny plåt. Även alla asfaltsmattor borta i hela bilen.


Dags att börja med buren



En bit på väg..


Främre delen förutom strävan ovanför golvet mellan huvudbågen klar


Bakre delen på plats, bara lite helsvetsning kvar


Buren klar.

Dags att börja med lacken.

Buren lackas två gånger för att stå emot lite mer slitage, för övrigt en vända i bagage, motorrum och invändigt.


och så motorrum

Ang kulören så blev det lite fel, fördelen var väl att det blev väldigt billigt när jag klagade hos färgleverantören Partytältet får agera lackbås...


Blir lite skillnad mot innan thumbs up




Insidan klar, dags att ge sig på utsidan


Slipgrund


och ännumera slipgrund, tråkigt och tidsödande (och onödigt på en racebil?)


och så lite färg på utsidan


Renoverat breomsservo och huvudcylinder, såg inte alls bra ut innan.


Sådär, nu kan man börja på riktigt!


Hoppas det är någon som tycker det är kul att kolla i alla fall
/Viktor

Edit: Fick göra om lite då bilderna gick bananas eftersom de hade råkat få samma namn samma dag, men skall vara åtgärdat nu..

_________________
Viktor Melander

E30 320(325) TURBO
E46 320i
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Grymt jobbat! Blir det m50 turbo?

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Melle
Göteborg
Här sen Feb 2011
Inlägg: 6


Trådstartare
erikjakan skrev:
Grymt jobbat! Blir det m50 turbo?

Mvh Erik


Hej Erik!

Kul att du gillar det! Många timmar slipning när man tänker tillbaks såhär i efterhand.

Nej det blir faktiskt m20 till att börja med, tanken var ju först att det skulle bli ett projekt som inte slet allt för hårt på ekonomin men som vanligt tenderar det ju att spåra ur en aning.

Men som sagt för att spara lite på kronorna blev (det kommer mer bilder) receptet på motorn:
M20B25
Svarvade katkolvar
org stakar
o-ringat block
Urfrästa förbränningsrum
Putsade kanaler i toppen
Z45 kam
Hx40 turbo
VEMS-sprut
1000cc Delphi spridare

Planen är väl att byta till en M50 någon vinter framöver men just nu vill jag bara ha igång den så man kan känna lite på hur allt lirar och få åka lite

Mvh Viktor

_________________
Viktor Melander

E30 320(325) TURBO
E46 320i
Citera
Melle
Göteborg
Här sen Feb 2011
Inlägg: 6


Trådstartare
Det är väl lika bra att ta en vända bilder till, är ju i alla fall några som kollar ser det ut som (skall inte vara grinig och skriva att ingen kommenterar för titeln som sämst på att kommentera innehas förmodligen av undertecknad själv)



Montering påbörjad


El till baklampor mm


och en till på det.. Hade man tänkt ett steg längre hade man säkert kommit på att soppapumparna skall matas av sprutet som sitter fram i bilen, dom sladdarna hade ju gärna fått vara med här


Instrumentbrädan monterad, mycket bök att få det snyggt mot burrören..


och superbudget-sittastill


Å en till.. måste göra något åt högtalarhålen i hatthyllan. Funderar på aluplåt


och så äntligen lite svängafort prylar. GAZ-coilovers leverarade från England. Får se hur dom funkar.. Samt en skymt av polyretan-bussningarna till bakre länkarmsinfästningen.


Dags att åka och skruva, for fortsätta ladda upp i morgon.

over & out
/Viktor

_________________
Viktor Melander

E30 320(325) TURBO
E46 320i
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104



Tycker det ser ut som trevligt projekt, man blir inte minre sugen på att fixa i ordning min gamla e30 som står hemma och skäms när man ser sånt här!
Bra jobbat med karossen måste jag säga skönt att hålla på med en rostfri bil

Mvh

_________________
Mattias Nygård
Citera
Melle
Göteborg
Här sen Feb 2011
Inlägg: 6


Trådstartare
mawte skrev:
Tycker det ser ut som trevligt projekt, man blir inte minre sugen på att fixa i ordning min gamla e30 som står hemma och skäms när man ser sånt här!
Bra jobbat med karossen måste jag säga skönt att hålla på med en rostfri bil

Mvh


Ja såhär i efterhand känns det såklart väldigt skönt att man plågade sig igenom karossjobbet

Det är bara att sätta igång

Kör ett gäng bilder till. Dom talar för sig själva..


















































/Viktor

_________________
Viktor Melander

E30 320(325) TURBO
E46 320i
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Ser riktigt fint ut! Många likheter med min bil fast bra mycket mer på din

Funderade faktiskt på precis den färgen, och är på andra sesongen på Gaz Gold dämparna och är mycket nöjd!

Ska ni regga den med turbo eller kommer ni ha en besiktningsmotor?

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Melle
Göteborg
Här sen Feb 2011
Inlägg: 6


Trådstartare
Marcus J arlson skrev:
Ser riktigt fint ut! Många likheter med min bil fast bra mycket mer på din

Funderade faktiskt på precis den färgen, och är på andra sesongen på Gaz Gold dämparna och är mycket nöjd!

Ska ni regga den med turbo eller kommer ni ha en besiktningsmotor?


Tjena!

ok, vad kul! Gött att höra att du är nöjd med dämparna

Var inte särskilt nöjd med färgen till en början men antar att man har vant sig nu, den är bra på så vis att man enkelt kan lacka om detaljer, skärmar eller vad det nu kan vara om man skulle göra något dumt utan att det syns allt för mycket.

Färgen heter Temadur 50 där 50 står för blankhetsgrad, finns 20 som är mattare och 90 som är helt blank. Kulören på bilen heter Umbragrau.

(nu är jag inte lackexpert utan talar av egen erfarenhet) Lite svår att lägga då den är cellulosabaserad vilket gör att förtunningen dunstar väldigt snabbt så det var väldigt svårt att fånga upp lacken, vilket gjorde att lacken på taket blev kass, ser torrlackat ut på mitten. Enkelt löst men mattsvart folie dock thumbs up

Får se hur jag skall göra med registreringen, har inte riktigt bestämt mig. Första tanken var att ha en bes motor, har till och med byggt hela fronten med snabbkopplingar så man bara kan dra motorn rakt ut så som jag gjort på bilden ovan. Men just nu funderar jag på om man skall orka besiktiga del alls utan bara dra runt den på kärra. Den som lever får se

_________________
Viktor Melander

E30 320(325) TURBO
E46 320i
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325i -89 TURBO (motorn på plats)
1 besök senaste veckan (6299 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande