Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 GTR TURBO | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (16868 totalt) |
Jag har tidigare endast haft en tråd på 944sverige, men tänkte att det kan vara kul att dela med mig av bygget här också.
Det har hänt en hel del med bilen sen inköpet -07, framförallt ombyggnad av motor, men också en del lättning. Finns mycket skrivet men jag orkar inte kopiera allt, så jag börjar här istället med vad som sker just nu: GTR bygge. Jag har alltid varit svag för 944 GTR, tycker det är grymt snygga bilar (bortsett från den öppna baken). Det faktum att det bara byggdes 7st från fabrik gör dem ju inte direkt lättillgängliga eller billiga... För er som inte vet så mycket om 944 GTR, kolla här: [url]http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... hread.html[/url] (All info stämmer inte, men många sköna bilder) Bifogar även några bilder här. Att bygga en efter den spec som originalbilarna följde, känns lite väl i överkant (dubbla a-armar bak o fram, höjd motor och låda, i princip helt nybyggt chassi mm.) En del av detta kommer göras; a-armar bak o fram, delvis ombygge till rörram... Däremot är utseendet något man kan försöka få den att efterlikna. Vikten är dessutom något man lätt sparar in på genom att bygga fram -och bakdel i "hela stycken", plast förståss. Även dörrar och tak blir plast. Har börjat med breddningen bak, utseendemässigt blir det en korsning av 911 RSR och 944 GTR, alltså lite rundare former (se bilderna). Motorn är numer rejält uppfräschad och bör klara bortåt höga 300 hk. Lite modifikationer på insug (bygger ett nytt) samt omplacering av turbon kommer ske. Sen om det blir modsport eller något annat när den väl blir körduglig återstår att se. Här har breddningen bak påbörjats _________________ Erik Wigander |
||
Lite mer kul läsning: http://944gtr.com/
Jag har funderat bra mycket nu på om jag ska höja motor och låda eller inte. För att få bilen riktigt låg behövs viss modifikation i höjdled om man inte vill ha negativa vinklar på axlarna. Dessutom är det inte alltför mycket frigång för tråget när det börjar bli riktigt lågt. Detta är alltså en första mock up av breddningen bak, det är mycket jobb kvar innan det är klart. Breddning på c:a 6cm bak, fram blir det 2,5cm. (per sida) Fram har jag kapat ur skärmarna lite för att kunna sänka den tillräckligt under bygget. Verklig ride height kommer bli c:a 1,5-2cm lägre. Den gamla knäckta fronten påhängd som grund att bygga pluggen på, det kommer ju bli en 1-dels front. (Skärmar, huv och front i ett stycke) Lite teasers på bygget. _________________ Erik Wigander |
||
Breddningen fram påbörjad, på bilden är det lite för brett, det ska kapas o slipas ett antal gånger innan formen är helt rätt.
Skärmarna går mer rakt ut från huven (i samma höjd) istället för att luta nedåt/utåt, detta för hjulen ska få plats när bilen blir så låg. Lägger med en bild på hur det ska se ut när det är klart. _________________ Erik Wigander |
||
|
||
Behöver du köpa plast, spana in GT Racing i Colorado Springs. Där köpte jag en del prylar när jag byggde " Primus-Porschen". Annars förstår jag att du gärna gör det själv. Vi gjorde en lättvikts gummiläpp för bakrutan som sparade 4-5 kilo. Men skall du följa "museumbilen" på pricken, bör du titta på GT Racings exakta kopior på gummiläpp, den är ju kraftigare och står upp betydligt mer. Faktum är att när Porsche utvecklade 924 GTP som man vann sin klass med på Le Mans 1982, testade man i vindtunnel och kom fram till att gummivingen på bilden från museumet var överlägsen i marktryck komb toppfart.
Lycka till med projektet _________________ Peter Larsen |
||
Oj, här hade det hänt grejer. Klantigt av mig att missa alla inlägg!
Jag har faktiskt inte gjort särskilt mycket sen i somras. Men nu tar bygget fart igen! Ja det är frigolit och fogskum som grundstomme, detta är sedan tillkapat och påbyggt med gips (lätt att forma och slipa). Att köpa färdiga delar kan underlätta ibland, men jag tycker att en stor del av tjusningen med bilbygget är att göra så mycket som möjligt själv. Vingen har jag inte funderat så mycket på än, kanske är det inte så dumt med gummiläppen? _________________ Erik Wigander |
||
[quote="wigander"]Ett par bilder, nu liknar formen originalet lite mer.
Hejsan. Kämpa på nu, bara resten kvar! Innan du faller för lockelsen att börja med slutfinishen, var noga med att täcka frigoliten ordentligt överallt (lägg på lite slipmarginal): den gillar inte polyester nåt vidare... Läs reglementet för Modsport innan du bygger vidare: ser ut att kunna passa dig bra..! _________________ Bo Anckarman |
||
[quote="Bo Anckarman"]
Tack, jo det är en del jobb kvar. Det är lugnt, finns ingen cellplast i ytan efter finspacklet kommit på. Dessutom använder jag epoxy för både avgjutning och slutprodukt. Ja Modsport är faktiskt tanken att det ska bli sen, dock inte i år Denna kommer klassa in i klass 1: 2.5 liter överladdat med 2 ventiler =375hk och racevikt på ca 970kg. Men klassen spelar inte så stor roll, jag är mest ute efter att ha lite kul! _________________ Erik Wigander |
||
Det var inte direkt igår jag uppdaterade denna tråd senast...
Bygget har stått still de senaste åren (sålt hus, flyttat, skaffat ungar o hela baletten), men nu tar det fart igen. Under sommaren har jag reviderat designen en aning, mest för att göra bilen lite mer egen. Kanske borde ändra rubriken till "944 DTM" !? I vilket fall kommer här ett par bilder för att visa att något faktiskt har hänt. Lovar att uppdatera lite mer frekvent framöver. Grov yta på första bilden, de andra två är tagna efter ett par extra vändor med slip/spackel. _________________ Erik Wigander |
||
Det går bra, men sakta. Karossen är i princip helt klar för avgjutning. Endast finjustering kvar nu (vilket ju är det som tar mest tid). Jag har heller inte lagt så mycket tid på projektet de senaste åren. Finns annat som fått gå före. Även om det är (extremt) lång tid mellan uppdateringarna här i tråden så händer det faktiskt lite i bakgunden _________________ Erik Wigander |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 GTR TURBO | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (16868 totalt) |