Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo S40 -99 - Nya adaptrar och bromsar | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (52757 totalt) |
Tänker börja köra bana med min Volvo S40. Innan jag börjar köra tänker jag renovera och förbättra bilen för bankörning.
Bilder: Motor: * Verdi-stakar * Portad topp med mirafrästa säten * Köhler racekammar * Hårdare ventilfjädrar * HKS SSQV dumpventil * Turbonetics T04E kompressordel och Ford Cosworth RS500 Grupp A turbinhus, byggt av GIK * Extraktorgrenrör * 3" avgassystem * MoTeC styrsystem med AIM dashlogger * Dubbla bränslepumpar * 3" Intercooler från Racecooling * Stålomspunna slangar för olja och vatten * Modifierat bränslesystem med retur * Sportluftfilter (CDA-box) * Quaife-diff i växellådan * Sachs 707-tryckplatta med Volvo 850R-lamell * 435 hk på 98 oktan * 480 hk på E85 0-200 km/tim 11,5 sek Väghållning/bromsar: * H&R-fjädrar * Gula Koni-dämpare * Slitzade skivor * Greenstuff-belägg * Stålomspunna bromsslangar * Motorkuddar & länkarmsbussningar i Polyuretan * 18"-fälgar (men kommer byta till 17") Kommer uppdatera tråden vartefter det händer något. _________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||||
Kul att se Martengs (Martin) gamla bil igen!
Kan tipsa om D2's kit till hjulupphängningen. Vi är några i Gbg som åkte med gula KONI tidigare och upplevde en stor förbättring med dessa. Min garagekompis har sadlat om till uteslutande strippen och har därför ett D2 bromskit över om du är intresserad. 330*32 "bolt on". Turbon tror jag är en kullagrad Turbonetics T04E med Cosworth avgashus. Liten smidig sak. Ska bli kul att se bilen på bana igen! Mvh Erik _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||
Först blir det nog värre bromsar, typ Ksport eller liknande. Sen får jag se över det övriga med väghållningen. Bilen kommer enbart gå på bana, så värre vore inte fel, även om Koni är bra.
Har mejlat Autotech om info, väntar bara på svar. Skulle tippa på att spridarna är 1000 cc eller liknande. Vet ej än vad det är för turbo heller, men tror att det är en hybrid T3/T04E BB med Cosworth avgashus. Antar att det är likadan turbo som satt på Mattias Holmgrens röda 850 som körde tidigt/mitten 2000-tal på strippen. Autotech byggde turbon ihop med SL Turbo. Har för mig jag läste på TPC att Torpis skrev att jag hade en Garrett GT3071. :S Men som sagt, jag har mejlat Autotech om info om bilen. Har varit några ägare på bilen sen Martin sålde den, och papper (kvitton, info mm) förvinner lätt med många ägare. _________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||||
Det är som Fyrken sa om turbon! Jag ringde GIK i dag och frågade om turbon, och de sa att det var en Turbonetics T04E med avgashus från Grupp A Escort Cosworth.
_________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||||
Har nu påbörjat renovering för att hinna klar till sommaren. Killen som jag köpte bilen av sa att han haft den på verkstad och de hade sagt till honom att ram- och vevlager behövs bytas.
Rev ur motorn: Lyfte på toppen: Raset var betydligt värre en vad förra ägaren talade om. En kolv saknas! Två andra är sönderspikade. Blocket är sönderepat och toppen sönderslagen. Så nu har jakten på ett nytt motorbygge startat så man kan köra BANA i sommar. _________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||||
Det där såg inte kul ut. Hoppas att du betalade för en bil med rasad motor? Om du inte gjort något åt väghållningen och skaffat diffbroms så kan du nog lugna dig med effektjakten. Mer än 300Nm i en framhjulsdriven bil utan diffbroms är meningslöst på bana. DU klarar dig nog fint med en vanlig T4-motor till att börja med. När du börjar få ordning på greppet kommer ju sidkrafterna och då vill du inte hålla på och utforska oljetrycksfall med en dyr motor.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Jag betalade en "skitsumma" för bilen, kan lätt sälja den i delar och få tillbaka det jag gav för den. Litade dock på han, men blåst blev jag. Diffbroms har jag, Gula Konidämpare med H&R-fjädrar och värre bussningar finns också. R-däck köper jag av polaren. Ska köpa större bromsar, men det får räcka till en början med slitsade skivor, värre belägg och stålomspunna slangar. När motorn sen är klar blir det ut och "elda" med 480 hk. _________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||||
_________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||||
kan kanske hjälpa dig med en ny motor BILLIGT. skicka PM. mvh k EDIT: såg nu att du hittat ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Tack ändå! _________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||||
Har funderar lite fram och tillbaka - och kommit fram till att inte renovera motorn själv. Jag tar det säkra före det osäkra. På söndag åker motorn till Peter Schmidt för byte av ringar, lager, honing och en allmän översyn.
_________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||||
_________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||||
Tack för tipset. Då är det bara att jag häller i det. Hur långt räcker en flaska? _________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||||
Nu har jag varit "uppe" hos Peter Schmidt och lämnat motorn. Kommer hända saker med motorn i veckan. Här ska det inte liggas på latsidan.
_________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||||
Har köpt på mig nästan allt nu. Köpt ram- och vevlager, kolvringar, vattenpump, kamremspännare för att nämna lite. Ja, typ allt byts ut till nytt.
Motorn är nu nedplockad (och tvättat) i minsta detalj för översyn, och allt såg tipp-topp ut, och finare ska det bli. Toppen: Nyhonat block: Underdelen kommer börja sättas ihop på måndag. _________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||||
För din egen skull hoppas jag att du köpte ny oljepump med _________________ --VVTS-- |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo S40 -99 - Nya adaptrar och bromsar | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (52757 totalt) |