Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Megane RS -11
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (17780 totalt)
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
Dax för en projekt tråd nu när man hunnit känna lite på bilen. Först en spec som kommer uppdateras allt eftersom:
Renault Megane RS250 -11
OZ 8,5x18" Allegeritta Michelin 235/40-18" PS2
Standard fälg 8,25x18" Michelin CUP R-däck 235/40-18"
3" helsystem med racekatt, 2 ljuddämpare
Forge Intercooler
XP8 bromsklossar fram
Autotech programvara, 320hk, 450nm

Andledningen till att jag köpte denna är ganska enkel. Har kört Sierra Cosworth sen 02 och skruvat mer än kört dom sista åren när allt började spåra ur. Ville därför ha något att köra med och kunna ta till jobbet som vilken bruksbil som helst. Fick upp suget ordentligt när man fick provköra och åka med Petter i hans Focus RS. Men Focus säljs inte längre samt att jag jobbar på svensk volvohandel som säljer Renå, så valet var enkelt. Bilen beställdes i september -10 efter en kort provtur i en identisk bil i Lidköping. Min Renå ställdes sen ut i bilhall över vintern innan jag fick plocka ut den i April.



8 April kördes dom första metrarna med pärlan. Verkligen hur nöjd som helst. Kändes som en Go-cart på småvägarna runt Skövde.



Bilen beställdes med alla måsten paket. Cup chassi inkl 18" med Michelin, Sport monitor Recaro stolar mm. Nu började det smidas planer inför banåka 2011. Ville ha R-däck till den och gärna en uppsättning "finhjul". Därför köptes en uppsättning OZ. Där sattes gatdäcken på och så monterade jag Michelin Cup R-däck på standard fälgarna.





Funderade oxå länge på hur jag skulle göra med hjulvinklarna fram på bilen. Har sett hur snabbt r-däck förstörs om man åker för lite camber och vill inte sabba dyra däck på första banträffen. Fanns camberplattor att köpa för alldelless för mycket pengar. Och risken att komforten skulle försämras avsevärt. Därför modifierades tornen lite lätt. Bilen har redan justerbara torn. Dock är dom ställda max redan från fabrik. Standard camber är då ca 0.6 grader fram. Har efter min modifiering ökat till 1.6 grader. Skulle vilja ha lite till med ej möjligt med orginal fjäderben. Finns ej plats i hjulhuset.
På bilden syns slitsen som jag ökat upp lite. I min iver råkade jag repa lacken lite.



Nu var bilen redo för första banmötet. Mantorp Park med 5100 väntade.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
Torsdag kväll 12 Maj kördes Mantorp för första gången med renån. Har kört där tidigare (1gång) med Sierran, men nu helt nytt med framhjulsdrift. Körde första passet med gatdäcken för att få en tid att jämnföra med. Lyckades med 1.36 nånting. Helt ok. Andra passet R-däck. Nu skulle det laddas. Första varvet ut åker jag av baklänges ut mot gruset i vänster efter krönet på väg tillbaka efter rakan. Glömde helt av att jag inte fått temp i däcken än. Bilen vände runt på en 5-öring. Hade inte en chans att parera. Vi klarade oss bra dock. Lite platta däck och smårepor på höger fälgarna bara. Inget allvarligt. Blev lite ställd där. Var lite chicken i den kurvan efter det. Vågade inte ladda lika hårt. Tur kanske. Lyckades tillslut få en bra tid på r-däck. 1.34.18. Jag är väldigt nöjd med den. Skall putsa den tiden senare i sommar när man kommit in i bilen lite mer. Tiderna mättes med den inbyggda sportmonitorn. Samtidigt som en HarryLaptimer var inkopplat och det skillde bara några hundradelar.



Efter detta behövdes bromsarna servas. Bromsarna tar fortfarande väldigt bra men blev ett kraftigt oljud från skivorna. Tror att det är slitsarna i skivorna som slår sig lite.




Har oxå köpt på mig lite uppgraderingar. Blev omkörd på långa rakan av kompisen i Focus RS. Inte bra. Köpt men ej monterat än, Intercooler och 3"avgas inkl racekatt. Skall efter uppgradering hos autotech lämna 318hk 450mn. Skall boka tid snart. Bilder kommer.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
Har varit på Emmaboda Superstage ihop med Fordklubben. Tack för det.
Gu vad skönt med en riktig bil. Länge sen man kunde köra sin banbil till en träff. När man åkte Cosworth fick man ta transport. Helt ok bränsleförbrukning. Ganska högt tempo på motorväg men drar ändå inte mer än 0.9 på vägen ner.

Dags för körning. Skall bara byta däck först.



Tänkte innan första varven att jag skulle ta det lite lugnt. Funka inte såbra. Hornen växer ut fort. Vi körde 3 varv i stöten. Fick en 1.28 som bäst första varven. Helt ok tyckte jag. Men inte så nöjd med fästet. Framförallt bak. Sladdade vilt. Sänkte däcktrycket mer och mer under dagen och tiderna sjönk. Blev allt mer nöjd med bilen. Bästa tid för mig blev till slut 1.25.85. Värsta konkurrenten Petter i Focus RS låg flera tiondelar efter, tills han lyckades med 1.25.84. Åh.
Sist på dagen testades bilen med gatdäck. Körde 6 varv och fick en bästa tid på 1.28 nånting. Jippi. Snabbare än Gullabo när Bilsport testade Megane RS.

Några bilder från dagen. Tack Keller på FCS.











_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
Vet att det finns mycket kunskap här. Jag har ett stort problem tycker jag. Kraftig överstyrning. Bilen känns kanon och lagom överstyrning med gatdäck. Då kan man balansera bilen mellan under/överstyrning. Men när r-däck monteras blir bilen kraftigt överstyrd. Får mycket bra grepp i framvagnen men tas en kurva i hög hastighet så helt plötsligt släpper bakvagnen.
Så frågan lyder. Vad skall jag ändra på?
Hjulvinklar är nu:
Fram, camber -1,6 grader. Toe +0.10 per sida.
Bak ej justerbart men nu -0.8 camber, Toe +0.3 per sida

Däck Michelin CUP r-däck. 235/40-18. Har kört på ca 2.3-2.7 bar varm tryck. Ingen stor skillnad.

Annars orginal cup chassi på bilen. Hjälper det att sänka bilen?

Kan man enkelt bättra på downforce bak?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Skulle nog tro att bytet till Rdäck gör att du inte viker ihop däckssidan fram lika mycket som med gatdäcken(vilket är lätt hänt på framtunga bilar), sen har du mer camber fram än bak. Vad krävs för att få justerbart bak? Tror att gå upp en grad där skulle göra enorm skillnad för greppet,

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Bagarn i Adenau säger ca -2,3 grader camber fram. Typ original camber bak.

2,5 bar fram 2,6 bar bak varmt på r-däck.

Detta är vad jag har och tycker inte bilen är överstyrd.
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
Jaså kommer det hjälpa med mer negativ camber bak. Det borde gå att bygga camber shims och lägga innanför hjulnaven.
En annan tanke jag fått. I go-cart så flyttar man hjulen på axeln för att ändra balansen. Skulle det funka att ändra spårvidden bak på Renån. Vad händer om jag breddar bilen bak med typ 10 mm per sida.??

Jo mer camber fram skulle jag oxå vilja ha. Men tror väl inte det kommer hjälpa mitt problem med överstyrning.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173



Ett råd från en icke expert är att du backar av från 103.95% attack som du åker nu till 99.50%.
När du sedan fått in mer känsla i åkningen och mer förtroende för bakvagnen och kan fila på bromspunkter, spårval och utgångar ur kurvor och snabbt hitta tiondelar per varv.

Jag tror det var därför du tyckte att det var mycket bättre fäste bak i Forden och du även åkte fortare i den. Hade du vågat satsat 103% i den hade du upplevt lika dåligt fäste i den.
Inte alla bilar som blir snabbare med mer gas , bara gamla Sierror!

Någon stans når man ju en maxgräns även för en Renault och den kanske inte går fortare på SS helt enkelt, även om du åker fortare in i böjen, 1.25.8 är väl väldigt bra för en standardbil med 250hk och R-däck, eller?

//Petter

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
Hur gör man då? Inte köra med full attack är inte min grej.
Nä det ligger säkert nåt i det. Finns säkert flera tiondelar om jag bara lugnar mig några snäpp. Men ändå så vill jag förbättra fästet så det inte släpper bak innan fram.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 716



Du skriver:

toe fram : +0,10
toe bak : +0,3

är det +0,03 eller 0,30 bak ??

Jag förmodar att angivna värden är vinkelminuter och inte mm ??

om inte baugetterna är väldigt speciella så känns det som värdena fram+bak skulle byta plats, dvs mer toe in bak än fram ( om det är +0,03 bak). Skulle vilja säga att mer toe in fram än bak gör att bilen blir överstyrd.

Jag skulle satt den :

Fram +0,02
Bak +0,10-+0,15

Mvh Henrik

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ska absolut vara toe in bak och jag tycker att en gnutta toe out fram funkar riktigt bra. På Clios får man till mer camber bak med hjälp av shims. Med mycket tur kan det vara samma? Finns att köpa via K-tec racing.

Möjligen möjligen skulle ditt dåliga grepp bak även kunna bero på dålig temp i bakdäcken. Jag har oavsett mycket högre tryck bak inte lyckats få riktig temp bak på min. Nu testar jag R888 Hard fram och Supersoft bak. Möjligen skulle det kunna vara en lösning för dig.

Lite fundersam till varför du inte väljer fastchip.nl lösning på mer effekt. Känns som 10ggr vettigare än traditionell chiptrimning iom att du får loggning, nollning av felkoder, ja hur mycket som helst.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Fast Ford skrev:
Ett råd från en icke expert är att du backar av från 103.95% attack som du åker nu till 99.50%.
När du sedan fått in mer känsla i åkningen och mer förtroende för bakvagnen och kan fila på bromspunkter, spårval och utgångar ur kurvor och snabbt hitta tiondelar per varv.


Ett MYCKET bra råd!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
Houke skrev:
Du skriver:

toe fram : +0,10
toe bak : +0,3

är det +0,03 eller 0,30 bak ??

Jag förmodar att angivna värden är vinkelminuter och inte mm ??

om inte baugetterna är väldigt speciella så känns det som värdena fram+bak skulle byta plats, dvs mer toe in bak än fram ( om det är +0,03 bak). Skulle vilja säga att mer toe in fram än bak gör att bilen blir överstyrd.

Jag skulle satt den :

Fram +0,02
Bak +0,10-+0,15

Mvh Henrik


Hej.

TOE fram 0,10 per sida.
TOE bak är 0,30 per sida.
specen är lagd i grader. Ej mm.
Alltså helt ok enligt mig.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
Dignell skrev:
Ska absolut vara toe in bak och jag tycker att en gnutta toe out fram funkar riktigt bra. På Clios får man till mer camber bak med hjälp av shims. Med mycket tur kan det vara samma? Finns att köpa via K-tec racing.

Möjligen möjligen skulle ditt dåliga grepp bak även kunna bero på dålig temp i bakdäcken. Jag har oavsett mycket högre tryck bak inte lyckats få riktig temp bak på min. Nu testar jag R888 Hard fram och Supersoft bak. Möjligen skulle det kunna vara en lösning för dig.

Lite fundersam till varför du inte väljer fastchip.nl lösning på mer effekt. Känns som 10ggr vettigare än traditionell chiptrimning iom att du får loggning, nollning av felkoder, ja hur mycket som helst.


Har sett shimsen till clio. Är dock ganska säker på att dom inte passar. Men blir nog till att göra egna. Verkar vara camber som fattas.
Tempratur är jag helt med på. Blir skillnad efter några varv, men tycker ändå den greppar för dåligt. Och hur får man temp i bak på en framtung renå?
Vill inte krångla med olika däck fram och bak.

Fastchip lösning ger tyvärr för dåligt med effekt. Och är inte anpassad efter annan hårdvara. Sist jag kolla i alla fall. Och felsökning (CLIP) har jag på jobbet.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Vi är ju ett helt gäng som har Baguetter och har inte hört någon som klagat på överstyrning (eller understyrning för den delen). Tycker bilen är grymt fint balanserad, både original och med mer camber. Stora skillnaden med mer camber tycker jag var KÄNSLAN i instyrningen, dvs att bilen styr in lättare.
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 716



Fredin skrev:
Houke skrev:
Du skriver:

toe fram : +0,10
toe bak : +0,3

är det +0,03 eller 0,30 bak ??

Jag förmodar att angivna värden är vinkelminuter och inte mm ??

om inte baugetterna är väldigt speciella så känns det som värdena fram+bak skulle byta plats, dvs mer toe in bak än fram ( om det är +0,03 bak). Skulle vilja säga att mer toe in fram än bak gör att bilen blir överstyrd.

Jag skulle satt den :

Fram +0,02
Bak +0,10-+0,15

Mvh Henrik


Hej.

TOE fram 0,10 per sida.
TOE bak är 0,30 per sida.
specen är lagd i grader. Ej mm.
Alltså helt ok enligt mig.


Hmm med 0,30 in per sida så borde den vara stabil i aktern.

Henrik

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Fredin skrev:
Tempratur är jag helt med på. Blir skillnad efter några varv, men tycker ändå den greppar för dåligt. Och hur får man temp i bak på en framtung renå?
Vill inte krångla med olika däck fram och bak.

Fastchip lösning ger tyvärr för dåligt med effekt. Och är inte anpassad efter annan hårdvara. Sist jag kolla i alla fall. Och felsökning (CLIP) har jag på jobbet.


Temp bak får du genom att köra med högre tryck än fram.

Fastchip har även en steg 2 mapp för att inte tala om att du kan få en mapp skräddarsydd just för din bil. För denna mapp ska man dock helst montera en bredbands lambda. (innovate LC1 kostar en tusing från staterna) Så jag har gjort med min bil som har bla andra kammar, är supernöjd.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Ursäkta att jag lägger in en kort, med en STOR dos ironi

Här sitter välutbildade/välbetalda biltillverkare/test-ingenjörer med extremt stor budget för allehanda tester på banor samt i simulator och bygger om en bil som de finner inte är tillräckligt bra.


Tänk om ändå Renault Morotsport (Renault) hade dessa resurser som forum-folket har, tänk vad de kunde lära sig mycket. Ja hade de så mycket kvalitativt folk anställda som finns här gällande bil-bygge hade de ju inte misslyckats så kapitalt med bilen i fråga om grepp nivåer.

..I riktigt snabba svepande kurvor på NÜR åker jag förvisso lika fort med min renault rs cup på gatdäck som jag gjorde med min csl på cup däck. Jag håller utan problem 180+ i v-min igenom swedenX vänster, som högst noterar jag 185 GPS km/h i v-min därigenom i baguetten. Detta efter att ha kört bilen endast vid två tillfällen på nür.

Mitt bästa i CSL låg på 187 gps i v-min i samma kurva...på cup däck. Detsamma gäller i snabba flugplatz i princip, där går det lite långsammare, men jag håller i princip samma hastigheter i baguetten på gatdäck vs CSL på cup däck. Ursäkta att jag lite ödmjukt står för att jag anser att grepp-nivåerna i bilen är helt ok.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Tror också att det har mer med hur man kör att göra.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
Ja som jag tidigare sagt så är balansen och greppet i bilen super bra på gatdäck. Men jag åker inte gatdäck. Åker R-däck. Och då tappar bilen fäste bak. Kanske pga av det mycket bättre fästet i fram. Bilen styr i skitbra och understyr inget. Skit nöjd med det, men sen så släpper det bak.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



original är som sagt väl utprovat/utsorterat. De har ju åkt en del bana med den i original skick givetvis, för de nämner ju t o m i instruktions boken vilket däcktryck man SKA åka på med gatdäcken! Det är ju allt för vanligt att hobby åkare generellt trimmar in sig i ett enda långt trial and error hörn. Finns sällan eller aldrig något väl underbyggt test-system där man verkligen har budget eller kunskap för att sakligt underbygga/presentera hur mycket man förbättrat/försämrat t e x longitudal/latitudal grepp nivåer etc. Eller om man faktiskt bara kör för fort in i kruvan och därav tappar grepp. Oavsett torde man inte få sämre grepp med r-däck än gatditto.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Megane RS -11
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (17780 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande