Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer EVO IV -97
4 besök senaste veckan (7721 totalt)
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Bilen såld 2012-05-02

Efter diverse BMW i olika grader av busighet har det blivit dags att prova något annat.
Var egentligen mest inne på att skaffa en E36 M3 men har på slutet varit lite sugen fyrhulsdrift för lite mer åretrunt och allround lämplighet. Men de flesta är ju astunga, understyrande och/eller har ratten på fel sida.

Råkade springa på denna här i byn med en till salu lapp i rutan och ja då gick det som det gick
Kan eventuellt ha köpt grisen i säcken, för informationen om den är lite dålig. Har inte själv hunnit kolla upp den så bra Klarar jag mig bara från omedelbart generalras så var det bra pris.

Rolig att köra är den iaf
och rätt så redo för lite banåka är den också. Har haft lite svårt att hitta något vettigt om hur de är och fungerar på bana. Så lite om det kommer att återges här så småning om. Har inga direkt planer för vidareutveckling utan är nöjd med att kunna komma igång att åka. Så någon direkt skruva projekt tråd lär inte detta bli.

Lite saker är gjort med den, får väl fylla på listan när jag listar ut mer eller någon ser något som avviker
Sitter en bur i, inte så omfattande skruvbur. Men kanske en liten hjälp vid eventuell runtslagning.
Baksätet och golvmatta är urplockat. Dörrsidorna och innertak är kvar.
Sparco Sprint stolar på justerbara underreden. Ska se om jag kan få i min Sparco Evo2 Plus som jag passar bättre i.
6 punktsbälten (orginal 3-punkt är också kvar så klart)
TEIN coilovers fram och bak, exakt sort vet jag ej.
Fjäderbensstag
Frambromsar är bytt till Endless 4-kolvsok, orginal skiva?
Bakbromsar är nog orginal?
Någon sorts rejsigare belägg är det.
Vingen är väl inte orginal Evo 4.
Fronten är bytt.
Plast huv, (har de det orginal?) med huvlås.

Motorn är nog i grunden orginal.
Downpipe och avgassystem är bytt till rostfritt.
Insuget till turbon bytt, HKS eller nått.
Batteriet flyttat till bagaget.
Forge dump.
Verkar vara bytt kylare till en Blitz alukylare.
Blitz laddtrycksstyrning.
Bytt ECU till senare variant.
560cc spridare
Laddar 1.1-1.2bar så det är väl just på ovansidan av 300hk.
Kopplingen kan inte va orginal, men har ingen aning om vad det är.

ACCn är kvar och fungerar, servo, ingen ABS. Bromsarna biter bra och den svänger in rätt fint.
Löjligt korta växlar och lite trilskande växelspak/länkage, sista kanske bara är ovanan att veva runt med vänstern. Besiktad precis som den står.














_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



trevlig bil du hittat

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Tackar

Ja nu börjar jag känna mig lite lugnare. Verkar fungera rätt bra. Sitter större oljekylare på och temperaturerna hålls rimliga. Tacksamt att det skruvats dit laddtrycksmätare, oljetemp och vattentemp så man har lite koll iaf.

Motorn är "tyvärr" Evo IV så man får väl hålla tummarna.
HKS Silent Hi-Power avgassystem verkar det vara

Lurar lite på vad man ska köra på för däck?
Kanske skulle köra Kumho Ecsta KU36 eller liknande halv r-däck. För att lära känna bilen lite och fyrhjulsdriften.
Sitter 215/45-17 på nu så 225/45-17 borde gå iaf i den typen av däck.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Däck beställt, blev r-däck trots allt. V70A från wheelbase.
Får se hur bilen beter sig vad gäller understyrning och om den måste "över"köras.
Beställt lite förarutrustning också.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Kollade lite närmre på mina fälgar, Volk Challenge verkar det vara.
De var bara sju tum breda ET48. Inte helt optimalt och det är ju bra att ha flera set.

Så jag köpte ett set begagnade fälgar av Dude

Speedline Corse 2113, åtta tum breda och ET38.
Fick däcken pålagda här om dagen så nu är de nya hjulen på plats. Tillsammans med en Sparco Evo 2 Plus stol, sjukt mycket skönare är Sparco Sprinten.

Nu är den iväg lämnad för hjulinställning. Sen är det dags för banträff på måndag med Gruffman racing.






_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 448



Du har sexans vinge, Trust-front och plasthuv satt det inte på från fabrik Min gissning är att bilen har blivit frontsmälld nångång och då passade någon på att sätta dit grejjerna. Så var d i mitt fall iaf. Växellänkaget kan ibland bli slitet på evosarna! Sitter små plastbussningar som med tiden ger upp och då kan det va svårt att få i växlarna. Du ser den enkelt om du plockar bort plastskyddet runt länkaget inne i bilen.Finns nytt o köpa på ebay billigt

Men bilen ser ju riktigt fin ut iaf!
Tror nog du kommer få många roliga timmar på banan i dendär

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
ok, då vet jag lite mer

Har inte kunnat se något konstigt men man vet ju aldrig.
Hålet i fronten passar ju i/cn bra iaf och bakom det högra sitter en 13 raders oljekylare.

Camber stannade på 2,4 grader vilket är max jag kan få. Toe ställt till 0, får se hur det beter sig imorgon.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Premiären avklarad
Mycket trevlig dag på Kinnekulle med Gruffman Racing.

Då det var tidig revälj så åkte jag i god tid innan dagen före och sov i Mariestad. Tur var väl det för vänster innerskärm fick stryka på foten. Började fladdra över 90km/h så jag märkte det inte förren strax före örebro. Ingen aning om varför det inte märkts tidigare.

Dagen på bana började i riktig blöta och ett stilla trevande. Men redan till andra passet började det ge sig och under tredje passet var det i princip torrt. Då fick jag även "lite" svampig pedal. Får delvis tillskrivas bromsvätskan och delvis kärringbromsningen Med mer attack och mer riktiga inbromsningar fungerade det bättre under resten av dagen.

Var första gången jag var på Kinnekulle och det var ju helt klart en bana som premierar balans och sidogrepp. Vilket kanske inte är Evos bästa gren. Men tyckte det styrde in helt ok, och den var hanterlig. Så det lovar gott. Skulle ju gärna haft mer grepp fram, jag gick rätt hårt åt vänster fram. Många kurvor som öppnar upp och bjuder in till acceleration under sväng. Särskilt kvarnkurvan frestade på. Kan tyvärr inte få plats med bredare däck så jag får leva med det, iaf tillsvidare.

Pga av bromssvajjeriet och lite allmän nojja över däck och temperaturer blev det inget riktigt nötande av varv så det finns mycket kvar att slipa på. Jag har mycket kvar att lära och många ställen att tjäna tid.
Definivt jag och inte bilen som begränsade varvtiden. Sjukt långsam under bron jämfört med andra ställen och inbromsningarna fega, där krävs det en hel del mer för att våga och få förtroende för det.

Slog igång Harry's laptimer under (inför) andra passet bara för att testa och för att kolla lite i efterhand.
Blev ca 80 varv totalt. Varierade friskt under dagen beroende på trafik och annat. Försökte hålla avstånd och hålla mig ur vägen Kröp väl ner till 1.05-1.06 med ett bästa varv på 1.04,8 på slutet.

På det stora hela sjukt nöjd med dagen. Mycket bra arrangemang, bilen höll och jäkligt skojj att äntligen få köra lite på riktigt.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Bytt till orginal lampor bak:


Bytte bromsvätska, blev PFC vätska. Kollade in bromsar och dämpare lite också.
Verkar vara Endless skivor fram och Endless belägg runt om. Tein coilovern är Circuit master Type RE enligt märkningen. Inverterad mono konstruktion fram. Fjäderbenen är justerbara i höjd i botten och inte bara fjädertallriken. Justerbart i 16 lägen, stod på mjukast fram och mitte bak. Ska prova lite annan inställning nu och se hur det blir. Stod väldigt mjukt nu.






Nästa lördag är det dags för bana igen.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Trackday med Gruffman idag på Kinnekulle thumbs up

Gick bättre än förra gången både förarmässigt och bilmässigt. Bromsvätskan gjorde susen, hade inga problem alls. Inte minsta tendens till fading. Däremot är det lite skum bromsbalans, blir nog lite lätt i baken jag låser bak en del.

Fick med mig lite mer fart under bron fast det finns mer att våga. Kvarnkurvan gick däremot klart bättre. Slutade med att jag körde "alternativ" spåren om man läser Magnus banguide. Lyckades få med mig mer fart i kurvan efter bron och upp över krönet också. Likaså där blev det alternativ spåret som kändes bäst.

Åkte efter en E36a på slicks på förmiddagen vid ett tillfälle som gjorde det pinsamt uppenbart hur mycket jag tappade under bron och i kurvan efter bron på väg tillbaka. Tror jag bättrade mig en hel del under dagen.

Förra gången låg jag mest runt höga 1.05. Idag kröp det fort ner på 1.04 var och från fjärde passet cirka var det stabila 1.03 tider med en bästa tid på 1.03.04.

Lyckas efter ett tag köra alla däck lite varma Låg stabilt på 2bar i lufttryck men däcken håller inte. Fick kämpa med grepp och det kasade och skrek en del :P Men det var jäkligt roligt
Går inte att mjukköra utan det är bara att ta i så mycket det går och attackera verkar det som, riktigt svettigt blev det.

Gick upp en växel på många ställen och körde på fyran nästan hela varvet. Sparade lite på däcken och gav lite lättare dosering. Men det var inte snabbaste sättet.

Går i varvstoppet i precis över 180km/h på rakan innan bron ca 40m innan det är dags att bromsa vilket var lite störigt. Femman är dryg som fasen att få i så det struntade jag med att försöka.

Vet inte hur mycket jag kan lita på Harry's laptimer, men på snabbaste varvet hade jag bara 166km/h som högsta fart vilket är lite skumt, 184 var topp noteringen.

Höll också på att bränna benet mot kardantunneln, asfaltmattan började smälta lite under hälen. Har ju vänsterfoten mot tunneln.

EDIT: lyckades göra av med 115liter soppa varav ca5liter inte var på bana.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Då var Mitsubishi owners day avklarat och det är slut på sommarsäsongen.
Lite kyligt var det med minusgrader vid start och tror inte det gick över 8 grader. Var sjukt roligt att göra på Gelleråsen iaf och det var en kanon dag. Åkte 1.17,19 och får försöka ta det nästa år.

Däcken höll för tre träffar vilket var lite mindre än jag hoppats. Körde första två träffarna på Kinnekulle och det gick hårt åt däcken. Har konstant legat på ca 2bar varm fram och en aning mer bak men däcken har gått varm ändå och skiftar lite i blått.
Hade varit fint att få i 235or men då krävs det nog breddning
Får kolla om det finns något smidigt alternativ. Får fundera till nästa säsong.

Bromskivorna fram är nu spruckna. Har sett tendenser till ytliga korta radiella sprickor. Nu är det spricka genom godset ända ut till kanten. Får kolla noggrannare när jag kommer in i garaget, farsan har lyckats parkera sin traktor i mitt garage.

Hört mig för om pris på nya endless skivor och det lockar väl inte direkt, 3600/styck för släta värme behandlade.

Får nog bli några billiga vanliga över vintern till att börja med. Ska försöka åka lite på någon is och annars allmänt sladda runt lite

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer EVO IV -97
4 besök senaste veckan (7721 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande