Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta B -77 Banbilsbygge - åter på hjul efter 1år
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (14573 totalt)
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Köpte mig en Manta B -77 sommaren 2010 för att testa att bygga ett budgetprojekt för främst bankörning helt från grunden, dessutom min första rwd-bil vilket känns spännande och på tiden. Bilen jag köpte var i okey skick, veteranare och reggad med en Opel C20XE motor på 150hk, den motor som sitter i Kadett/Astra GSI 16v och Calibra 16v så det var ju en bra start.

Bilen togs hem och en kompis ville vara med så nu är vi två på bilen, ett riktigt budgetprojekt alltså. Men efter som jag främst gillar att köra så passar det bra att vara två som hjälps åt med bygget.

Motorn tog vi ur och tänkte sätta i en Saab B204E som är 150hk 2,0 16v lättrycksturbo motorn som ska tåla en del effekt, passa på lådan med en distanshylsa och som ska vara lätta att regga med. Sålde XE'n med grenrör och motorfästen osv. Detta ångrar jag idag då vi åter köpt en C20XE som är lätt sugtrimmad och som ska monteras bara för att vi ska kunna köra med bilen redan i sommar (2011).

Det som har tagit längst tid var att få bort alla asfaltsmattor som bilen huserade. Tro mig när jag säger att bilen nästan var byggd av asfaltsmattor, fy f-n. Annars har det väl rullat på bra, speciellt nu under våren när man blir sugen på banåka igen efter en lång och underbar skotersäsong.

Tanken är att bilen ska ha fullbur monterad till sommarn och ev. lackas om på utsidan till hösten.

Bilen har:
Reggad med C20XE
Opel omega R25 låda.
Opel omega kardan.
Opel Manta GSI diffad bakaxel.
Opel omega 3000 bromsar fram.
Manta GSI front och sidokjolar.
Stora vingen bak (monteras ev. inte).
Irmscher mörka bakljus med mittpanel.
Vita blinkers fram.
Förstärkt underrede.
Rostlagad/lappad.
50kg asfaltsmattor...

Bilen ska få:
Rostlagning
Ny lack.
Fullbur.
Rensad insida målad vit.
Alu dörrsidor och vägg till bagageutrymme.
Flockning.
Helt nytt elsystem.
Nytt avgassystem 2,5" en dämpare och racekatt.
Sugtrim tillsvidare, sen ev. kompressor.
R-däck.
Fuelcell i bagageutrymmet.
Batteri monterat i bagageutrymmet.
Bränslepump i bagageutrymmet.
Plastrutor i bak (3st).
Delrin bussningar.
Nya fjädrar och dämpare.
Glasfiberstolar.
Moccaratt.
4-p bälten.
Engelmann speglar.
Glasfiber motorhuv och bagagelucka.
Bättre bromsar.
Shortshift.
Manta 400-ljus fram.
osv.....


Bilder på vad som hänt.


Utgångsobjekt - Smurfblå med M3 speglar, lackade asfaltsmattor i motorrummet, Kadett E instrumentpanel och Saab 9000 mittkonsol










Översyn under och montering av avgassystem (ej racekatt)




Den stora rensningen börjar


















Högen endast från bagageutrymmet.

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Asfaltsmattor






Torpedväggen


Rensning pågår




Asfaltsmattor


Nära till fördelaren




Motorbyte


Nu till salu




Nya delar. H&R fjädrar och justerabara Koni dämpare.


Reservhjulsbaljan borta


Engelmann speglar


Grundat




Rensning fram





_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Grundningen fortsätter




Framvagnen nerplockad och målad, väntar på Delrinbussningarna.



Rost






Förstärkning då hatthyllan är en "bärande" del


Grundat på insidan




Rostlagning


Fuelcell köpt


Måttar dörrsidor


Passagerarstol monterad, ej justerbar.


Dörrsidor monterad


Ska nog flockas i framtiden


Provmontering av förarstol, ska ner och vinklas rätt. Blir justerbar i längd. Gamla Luisi ratten (till salu).


Fuelcell och batterilåda monterad.


"Nya" motorn som ska gås igenom.


Fjädrar och dämpare monterad, trummorna målade. Kör med trummor så länge vi har denna bakaxel, blir ingen större vikt på bilen så det ska gå bra till en början.


Så här är vi nu. Kommer inte att hinna med allt innan sommarn så det som inte blir klart får tas senare.

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Ser ju ut att bli bra de där, Mantan är en rätt underskattad bil tycker ja. thumbs up
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Tack. Jo jag har sett Mantor som inte är så ombyggda går riktigt fort på kurviga banor.

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Snyggt jobbat. thumbs up

Som sagt antagligen världsrekord i asfaltsmattor

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Dignell skrev:
Snyggt jobbat. thumbs up

Som sagt antagligen världsrekord i asfaltsmattor


Tack!

Igår började vi bygga om golvet under förarstolen för att få ner den ordentligt.

Elen i fronten snart klar.


Huvlås till baklucka monterade. Ska bara sätta nå stroppar i bakkanten.


Vägg mellan bagage och kupé provmonterad. Ska göra klart hatthyllan snart.

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



HA inte för brådis med B204E:n då det garanterat blir mycket billigare och mer pålitligt att köra den med Trioni5 och T5 Suite (mappar finns till många enkla uppgraderingar) än att hänga kompressor på er sug-spis. För Opel är väl inte religion?

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
ezroller skrev:
HA inte för brådis med B204E:n då det garanterat blir mycket billigare och mer pålitligt att köra den med Trioni5 och T5 Suite (mappar finns till många enkla uppgraderingar) än att hänga kompressor på er sug-spis. För Opel är väl inte religion?


Nästan

Nej men får se hur det blir med Saab motorn, troligvis så säljs den. Kompressor är så mycket mer optimalt för bankörning.

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Björklund
Linköping
Här sen Apr 2008
Inlägg: 52



Vad kommer ni köra med för frambromsar?
Erfarenheter vi gjorde med långloppsasconan var att det krävs ordentligt med kylning på frambromsarna.
Vi körde med trummor bak nån tävling men insåg väldigt snart att dom i princip brann upp, efter det gjorde vi egna fästen till bakaxeln och monterade ascona framok med bmw-skivor bak, funkade klockrent.

_________________
David Björklund
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Björklund skrev:
Vad kommer ni köra med för frambromsar?
Erfarenheter vi gjorde med långloppsasconan var att det krävs ordentligt med kylning på frambromsarna.
Vi körde med trummor bak nån tävling men insåg väldigt snart att dom i princip brann upp, efter det gjorde vi egna fästen till bakaxeln och monterade ascona framok med bmw-skivor bak, funkade klockrent.


Tack för tipset. Det sitter omega 3000 bromsar fram på den nu och det kommer med rätt belägg att räcka till att börja med, bak vet jag att det skulle behövas bättre men vi vet inte om får köra på en träff ens så vi väntar med det till hösten dels även för att vi ev måste byta bakaxel/drivlina senare och då kolla på bromsar bak.

Körde min bruks Astra med trummor bak (som iofs blev väldigt varma) hela dagen på Kinnekulle förra året i ca 30 graders värme och på en tid runt 1,11 så det beror lite på hur man använder bromsarna också. Bilen kommer inte att användas för tävling och iaf inte till en början till långlopp utan för klubbdagar på banträffar.

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Pontus skrev:

Nej men får se hur det blir med Saab motorn, troligvis så säljs den. Kompressor är så mycket mer optimalt för bankörning.


Jag undrar det jag... Otaliga trådar på rejsa beskriver ju alla problem folk har med kompressor-lösningar. och problemet med lagg är överskattat. Vill man kan man ju dessutom satsa på pulssplittat och modern turbo. Men men vad än det blir så hoppas jag det blir bra.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
ezroller skrev:
Pontus skrev:

Nej men får se hur det blir med Saab motorn, troligvis så säljs den. Kompressor är så mycket mer optimalt för bankörning.


Jag undrar det jag... Otaliga trådar på rejsa beskriver ju alla problem folk har med kompressor-lösningar. och problemet med lagg är överskattat. Vill man kan man ju dessutom satsa på pulssplittat och modern turbo. Men men vad än det blir så hoppas jag det blir bra.


Tack det hoppas vi med. Att jag älskar ljudet av en skruvkompressor kan ju höra till. Och visst tusan har en skruvkompressor en jämnare effektkurva med ett direkt svar jämnfört med en turbomotor, speciellt om man byter till en större turbo. Men som det ser ut just nu blir det sug, har hittat glidsjäll och separata trattar som ev hamnar på motorn thumbs up

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Fattar inte, varför inte sätta kompressor på saab motorn? hela motorn inkl styrsystem är redan byggt för överladd ju

_________________
Mattias Broberg
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Förarstol monterad! Kul som tusan att få torrköra lite. Gamla ratten på bilderna.









Vägg och hatthylla monterad. Kupén börjar bli klar, bur och instrumentering kvar i stort sett.


_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274



Hej !

Snyggt bygge, blir säkert en kul bil att nöta asfalt med.

En undring......har du originalstolarna kvar, och kan du isf. tänka dig att sälja dom ?


/Staffan

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Tja Pontus, du skriver med rätt belägg fram kommer det att bli bra, vad kommer du köra med då?

Jag har åkt originalbelägg (mintex kanske dom hette ??) från mekonomen nu och det har funkat bra, men dom börjar bli risiga så det är dags för beläggbyte och då kanske man skulle prova nått annat.
Jag var i kontakt med PEAN Sweden men han kunde inte fixa nått, och det är kanske förståeligt då omega 3000 inte är det populäraste valet i bankretsar

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
stalle skrev:
Hej !

Snyggt bygge, blir säkert en kul bil att nöta asfalt med.

En undring......har du originalstolarna kvar, och kan du isf. tänka dig att sälja dom ?


/Staffan


Tack! original stolar, baksäte och dörrsidor är redan såld tyvärr men det var bara GTE inredningen och du kanske letade efter GSI delar.

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
D.Stransky skrev:
Tja Pontus, du skriver med rätt belägg fram kommer det att bli bra, vad kommer du köra med då?

Jag har åkt originalbelägg (mintex kanske dom hette ??) från mekonomen nu och det har funkat bra, men dom börjar bli risiga så det är dags för beläggbyte och då kanske man skulle prova nått annat.
Jag var i kontakt med PEAN Sweden men han kunde inte fixa nått, och det är kanske förståeligt då omega 3000 inte är det populäraste valet i bankretsar


Tjena!

Funderar på Ferrodo eller Performance Friction, vet dock inte vad som finns till omega 3000 bromsar ännu då jag inte letat än. Trist att inte PEAN hade, de säljer ju fina grejer annars. I värsta fall EBC red stuff kanske?

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
D.Stransky skrev:
Tja Pontus, du skriver med rätt belägg fram kommer det att bli bra, vad kommer du köra med då?

Jag var i kontakt med PEAN Sweden men han kunde inte fixa nått, och det är kanske förståeligt då omega 3000 inte är det populäraste valet i bankretsar


Har fått svar från PEAN och de hade faktiskt två belägg till 296mm skivan som jag har. Carbotech AX6 och ett Pagid-belägg.

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Tänke bygga nått sånt här, men ångra mig och bygger en hel instrummentbräda i alu ist.




Måttat alu-skivor som skall bockas.


Dax för motormek.


Smådelstvätt på denna kan nog vara bra ja.


Lite nya delar. Kamremsats, vattenpump, X20XEV trågpackning,rotor, tändstift, oljor, filter osv...


Kamremsats och pump monterad.


Rengjort.


Bromsarna isär plockade för översyn, målning och nya delar.


Målat fönsterlisterna.


Monterat fönsterlister.

Ny lätt kupéfläkt.


Högeffektständspole vs original.


Usch! Måste rengöras och byggas nytt fäste i alu.

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta B -77 Banbilsbygge - åter på hjul efter 1år
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (14573 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande