Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000-88 SRD
1328 besök totalt
NS
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 144


Trådstartare
Efter att hängt här i ett antal år så kan jag ju göra ett försök att starta en liten projekttråd om bilen.
Inhandla en hyffsat vass Saab 9000 i somras som kommer att användas mest för konbana och banköra. Är ju Saabnörd som min fru säger
Bilen är en 88A (inge kat krav) utan taklucka och ac, byggdes av Jimmy Bronwaller http://www.srd-racing.com/ .
Bilen är byggd för banåka m samtliga bussningar utbytt till poly och bilsteindämpare fram och koni i bak.
Rensad på det mesta med 2 sittastill stolar i, skrapad i golv o lackad vit invändigt. Div nödvändiga mätare.

Efter att toppackningen gick i slutet på september förra året så fick bilen vila lite i väntan på varmare väder, håller till i ett stort kallgarage.
Det som hänt nu sen i Januari är ett toppbyte till en 2,3 topp m omslipade kammar och hårdare ventilfjädrar med tillhörande insug, rostlagning, byte till nya fräscha inre och yttre krängarbussningar i poly. 6 puckad ofjädrad sinter (är det racebil så är det), 630cc spridare (ska åka på e85), stumt vxl-länkage och en mocca ratt.
Bilen är startad och provkörd, inte helt smärtfritt efter div problem men det löste sig till slut. Körde bara på grundladd 0,9 men den rörde väldigt bra på sig. Betyderligt piggare på låga varv med 2,3 topp och insug än tidigare 2,0 topp med tillhörande insug
Lite småfix kvar innan besiktning som jag fick flytta fram till den 12/5 istället.
Det som ska fixas är oljeläkage vid oljeanslutningen till turbon, sätta i orginalstolar och byta bromsbelägg. Tror inte den kommer gå igenom men får förhoppningsvis åka 1 månad lagligt iaf, åkte obes förra året och det känns ju inte speciellt bra.

Första bankörningen närmar sig, blir en konbanekörning på Lunda flygfält ca 10 mil söder om Gävle som arr av stcs stockholms sektionen, ska bli kul att få prova dom nyinköpta r-däcken.
Kommer ev att arr bankörning på en 2,7 km lång bana i Söderhamn nån gång i juni så om nån är intresserad av lite banåka så är det bara att höra av sig



Spec motor 2010:
2,0 helt genomgången m uppborrade oljekaneler
I kammar
044 soppapump
IRX 450 turbo
Röda spridare
3 bars btr
2,5" tryckrör
Anpassade chip
98 oktan

Lådan är förstärkt m stum stålhylsa och div annat mumbo jumbo. Var väl egentligen meningen att den skulle få gå så 2011 också.

Spec motor 2011
Fortfarande i stort sett nyrenoverad (gått endast ca 100 mil på två år)
2,3 långtopp omslipade kammar m hårdare ventilfjädrar
IRX 450 turbo
Soppa system som tidigare (orginal förpump till catch sen en 044)
Deka 630cc spridare (Chippen är anpassade efter 630cc redan)
E85

Blir även ett 4 punkts bälte på förarplats och förstärkningsstag mellan hjus i bak.

Hann tyvärr bara med en konbanekörning förra året, Lunda i STCS Sthlm regi. Bilen funkade mycket bra i den mycket tight satta banan på helt sopslut däck ......fick åka hem på corden.

Lite pics då, har tyvärr inga garage bilder än men det kommer däremot lite actionbilder från Lunda.
Bilderna är klickbara.






_________________
Niclas Söderlindh
Golf mk2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000-88 SRD
1328 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande