Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3.2 E36 -97 JAWS Kompressorkit 400+whp *film*
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12 besök senaste veckan (45653 totalt)
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Vi på JAWS Motorsport AB har bestämt oss för att bygga ett "Serie" kompressorkit till Bmw M3 E36 3.2 som vi kommer saluföra via vår webshop i sommar.

Tänkte lägga upp en tråd här då vi ska köra med bilen på trackdays i sommar och så att potentiella kunder får en inblick hur kittet togs fram från början till slut.

Bygget är redan igång och vi har kommit en bit på vägen, delarna (hårdvaran) vi använder är till stor del baserade på ESS E46 M3 VT-500 kittet, vi kommer använda insuget,vortech 775hk oil less kompressorn,vortech avlastningsventil,kompressorfäste m.m , en så länge har vi fått filat lite här o där för att det mesta ska passa, vi håller oxå på att tillverka adapters mellan spjällen och insuget, vi har oxå fått kapat och byggt om en lagomt stor intercooler för att den ska passa perfekt på bilen utan att behöva ta bort bekvämligheter som AC, man blir dock tvungen att kapa i balken i spoilern för att det ska gå fritt!

Även kompressorn är modifierad för att gå fri karossen för intercooler rör, ja en hel del modifikationer faktist men det blir bra i slutändan!

Vi kommer köra med orginal styrsystemet från Siemens, MSS50 som mappas av "MR X" som flygs till Sverige i slutet av maj, våran förhoppning är att kunna ta ut närmare 500 driftsäkra hk, bilen kommer testas stenhårt i alla förhållanden som motorväg,bana,dyno m.m innan kittet släpps för försäljning

Vi använder oss oxå av Zeitronix mätutrusting som vi blivit återförsäljare till

Vi uppdaterar eftersom vi gör framsteg.

lite bilder än så länge:


















_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Vet att ni inte är klara men vilka pengar pratar vi om för ett kit?
Hur går man tillväga med mappningen?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Markus97 skrev:
Vet att ni inte är klara men vilka pengar pratar vi om för ett kit?
Hur går man tillväga med mappningen?


Vi flashar styrboxen här, precis som med ESS får man skicka in boxen.

Priset går inte säga med säkerhet idag men räkna mellan 50-60.000;-

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Coolt, vad är konceptet? Bf98 oöppnad maskin?

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
erikjakan skrev:
Coolt, vad är konceptet? Bf98 oöppnad maskin?

Mvh Erik


Jajjemen, vanlig macksoppa och orörd motor, mest troligt sätter vi i en ersättningspump men ska prova vad orginalet klarar först.

Måste hålla oss så standard och enkelt som möjligt så det passar dom flesta std 3,2:or

Ur hållbarhetssynpunkt är kompressor väldigt skonsamt jämför med turbo som vrider massa moment från låga varv (det går ju fort iofs) men här har vi max effekt vid max varv precis som i N/A utförande vilket gör den extremt lättkörd.

Idag fortsätter vi med tryckrören på sugsidan.

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Var längesedan vi uppdaterade.

Vi har hunnit fixa det mesta, dagen har ägnats åt div rör dragning och skarvning av slangar etc för olja m.m
Nu ska vi fixa ngn plugg samt hämta rätt remhjul och mäta ut rem, sedan är det...uppstart

Då ska det provköras och inspekteras samt leta efter ev missar eller annat som måste åtgärdas innan MR X kommer för utveckling av programvaran.






_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Trevligt med framsteg!

Kan tänka mig att det finns rätt många potentiella kunder på detta system!

Mvh. Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
erikjakan skrev:
Trevligt med framsteg!

Kan tänka mig att det finns rätt många potentiella kunder på detta system!

Mvh. Erik


Vi hoppas det thumbs up

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Liten teaser från uppstart idag

http://www.youtube.com/watch?v=KFh_M1zFAl0&hd=1

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Ska bli intressant att se hållbarhet och vilken effekt det ger :-)

// Johan
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Sunk skrev:
Ska bli intressant att se hållbarhet och vilken effekt det ger :-)

// Johan


Med rätt tune är jag övertygad att i närhet av 500hk med kompressor är både säkert och fullt möjligt, det får vi ju snart reda på! thumbs up

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Så nu är kittet klart hårdvarumässigt , nu kör vi mest lugnt runt och ser så allt fungerar utan läkage och missljud, so far so good!

Lägger upp några bilder för dom intresserade, klart det snyggaste kompressorkittet tillgängligt för E36 M3 i min mening

Dagarna räknas ner innan MR X kommer för att göra programmet..ngn som är intresserad att få sin bil mappad samtidigt? vi har avsatt 1 dag för kundbilar som våran konsult kan jobba med.







_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502



Gillar "cleana" installationer så denna går verkligen thumbs up från mig.

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
bumper skrev:
Gillar "cleana" installationer så denna går verkligen thumbs up från mig.


Kul att du gillar det thumbs up

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Ser riktigt snyggt ut

Ska bli kul att se hur mycket effekt ni får ut och om allt lirar som det ska under testerna. Lite sugen blir man allt

Hoppas ni fick någon nytta av de mått på remhjulet ni efterfrågade, mätte så bra jag kunde

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
kmarcus skrev:
Ser riktigt snyggt ut

Ska bli kul att se hur mycket effekt ni får ut och om allt lirar som det ska under testerna. Lite sugen blir man allt

Hoppas ni fick någon nytta av de mått på remhjulet ni efterfrågade, mätte så bra jag kunde


Tjena, ja patrik sa att han sett mått ngnstans, AP tror ja

Vi lånade dock ett stoooort skjutmått och kom fram till 123mm...vad hade du för mått?

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Stora/inre:
Kant till kant - 128,5 mm
Kant till topp - 3 mm
Kant till dal - 4,6 mm

Lilla/yttre:
Kant till kant - 123,3 mm
Kant till topp - 3 mm
Kant till dal - 4,6 mm

Allt mätt med ett skjutmått. Försökte vara så exakt jag kunde. Vad skulle ni ha måtten till? Varför kunde ni inte mäta på det som sitter på er motor?

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
kmarcus skrev:
Stora/inre:
Kant till kant - 128,5 mm
Kant till topp - 3 mm
Kant till dal - 4,6 mm

Lilla/yttre:
Kant till kant - 123,3 mm
Kant till topp - 3 mm
Kant till dal - 4,6 mm

Allt mätt med ett skjutmått. Försökte vara så exakt jag kunde. Vad skulle ni ha måtten till? Varför kunde ni inte mäta på det som sitter på er motor?


Vi hade inget löst hjul, så vi mätte och tänkte vi kunde få en extra referens

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Nu är det nära..Måndag dyker våran programutvecklare upp om allt går enl planerna.

Vi har tänkt höja nivån på kittet en aning och har därför tagit fram Solidworks cad ritningar på oljekylnings adapter (AN koppling till Bmw orginal) så då kan man ha valfritt långa slangar och i valfritt material samt sätta en extra kyl eller bara en jätte stor

Även adaptern till insuget har vi tagit fram i cad och som vi ska fräsa fram ur ett 50mm block

Känns som det blir riktigt fint det här




_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
I morgon Söndag (1 dag tidigare) kommer våran dyra men förhoppningsvis väl investerade mjukvaruutvecklare, så vi laddar M3:an med lite bra o ha saker och plockar upp honom på Arlanda, vi spiller ingen onödig tid så vi börjar mappa direkt på vägen tillbaka till Sundsvall. en sväng in till Jakan garaget och byta spridare och en funktions check innan vi beger oss. thumbs up

Ska blir jäkligt intressant

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Så..tibax i Sundsvall, bilen går fint på motorväg idag ska vi ut o nöta mera mil och mappa stadskörning samt ngn toppfartstest om det hinns.


Återkommer med info.

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3.2 E36 -97 JAWS Kompressorkit 400+whp *film*
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12 besök senaste veckan (45653 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande