Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda 323 1.8i 16V DOHC 1992
4908 besök totalt
joysam
Göteborg
Här sen Maj 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
Tråden kommer fyllas på efterhand, men visar vad vi gjort med våra Mazda 323:or.
Det har varit flera stycken men alla har varit 323:or.
2 st 3d, 1 st 323F, hittills...

Bilarna har körts i "Skrotbilsrejset", www.skrotbilsrejset.nu.

Den här trådan kanske kan ses som ett sätt att visa på enkla, hemmasnickrade lösningar.
Vi är många gånger otroligt imponerade av bilarna här på rejsa men då vår budget är liten och bilarnas livslängd kort har vi inga möjligheter att göra lika avancerade, och snygga, lösningar som man många gånger kan se här.

Våra löäsningar passar sig nog många gånger bättre för de som ska bygga en busbil, isbil, skrotbilsrejsbil eller liknande.

Fler bilder och "rejsberättelser" kan ni se läsa i http://sistaaket.blogg.se

_________________
Jonny Sandström
http://sistaaket.blogg.se
Citera
joysam
Göteborg
Här sen Maj 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
Bilarna vi kört med har köpts för mellan 4500-5000 kr, bilarna får inte vara värda mer än 5000 kr för då blir det "finbilsavdrag" i skrotbilsrejset.

En bil för de pengarna är sällan i något fantasiskt skick men så länge motor, växellåda och stötdämpare verkar skapliga är vi nöjda.

Eftersom bilarna skrotas efter rejs lääger vi inga förmögenheter på att trimma och chassifixa.

De viktigare grejerna vi gör är:
Lättning
Lättning
och lättning.

Dessutom gör vi vad vi kan med motor, chassi och bromsar.

Lättning:
Ur med allt onödigt.
Nästan i varje fall.
Vi har inte varit så extrema att vi sågat bort höger sida av instrumentpanelen, bytt till plastrutor osv.

Motor
Vi ser över så allt verkar rimligt ok.
Vi har råkat ut för kamremshaveri inför rejs men tur i oturen så var det bara att hänga på en ny rem.
Luftfilter byts ut mot något som släpper igenom luften lättare, några gånger har vi försökt bygga någon form av "scoop" för att dra in mer luft.
Tändstift byts liksom olja och filter.

Chassi
Klassisk "bonnsänkning" mha vinkelslip, sisådär ett varv kapas bort på varje fjäder.
Fjäderbensstag monteras.

Bromsar
oken motioneras, glidkolvar fettas in.
Bromsvätska byts, bromsarna luftas.
Nya belägg fram. Bak har vi aldrig brytt oss om att byta, mest för att de har sett ok ut och inte slits särskilt mycket under rejset.
Tidigare har vi kört med Biltema-belägg fram men nu senast körde vi med Textar-belägg, kan inhandlas från Mekafrance.
De beläggen höll mcket bra genom de 19 timmar vi körde, gott om belägg kvar.
Bra bett i bromsarna hela vägen.
Bromskylning tror vi är viktigt och har försökt få till det med olika lösningar.
Slangar, "spoilers" mm har testats. Vad som är bäst vet vi ännu inte.

_________________
Jonny Sandström
http://sistaaket.blogg.se
Citera
joysam
Göteborg
Här sen Maj 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
Bromskylning har vi kikat på ett par olika varianter av.

Vi tror på bromskylning.

Problemet är att vi inte kan lägga särskilt mycket pengar på det, bilen skrotas ju efter rejs.

Här är en variant, just den här satt aldrig på någon av våra 323:or, det här är från en tidigare bil men principen är den samma...:



Här använde vi oss av detaljer ur Clas ohlssons ventilationssortiment "Mison", samt vanlig slang som används för markförläggning av kabel, billiga grejer.
Mison har fyrkantiga ventilationskanalwr och sedan övergång från fyrkantig till rund. Den fyrkantiga kanalen ger en låg "bygghöjd" i fronten trots att arean är stor.

Viktigt är att det är rakt, inga skarpa böjar på slangarna, och att luften styrs mot bromsskiva/ok.

Vackert? Nej.
Funktionellt? Ja.

_________________
Jonny Sandström
http://sistaaket.blogg.se
Citera
joysam
Göteborg
Här sen Maj 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
Vi har funderat en del på aerodynamiska förbättringar.

Vi har tagit del av den arbete från Chalmers som cirkulerar här och var men de byggde ju på en Volvo 240 och där är väl varje förändring en förbättring? Nej, skämt åsido, de gjorde ett riktigt intressant arbete men delar av det är inte applicerbart på de bilar vi kör med.

Hur få bättre downforce på en Mazda 323 3-dörrarsvariant?

Ett av de sätt vi använt var en vinge på taket, gjord av en gammal barnsnowboard och vinkeljärn.

Det fungerade nog men ni som har bättre förslag, kom gärna med dem...
Tilläggas kan att farterna inte är extrema, uppemot 160 km/som snabbast.
Körningen sker endast på Mantorp.


_________________
Jonny Sandström
http://sistaaket.blogg.se
Citera
joysam
Göteborg
Här sen Maj 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
På senaste bilen gjordes inga större modifieringar.

Något vi inte är helt överens om är nyttan av sk drop-stops.

Någon tror att det bara hjälper till att hålla en bonn-kapad fjäder på plats, andra tror att det ger hjälp för väghållningen.

Någon som har något vettigt svar?



_________________
Jonny Sandström
http://sistaaket.blogg.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda 323 1.8i 16V DOHC 1992
4908 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande