Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 M52 swap ( Såld Billigt )
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (54793 totalt)
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Den 8 juli 2012 sköt jag motorn på väg hem från Anderstorp.
Steg 2 här under har blivit ett motorbytesprojekt i stället.

M52 swapen börjar på sidan 3


Projekt 325i lågbudgetracer
Steg 1, säsong 1

Medlemskap i BMWSC med licenskurs och banträffar säsongen 2011.
Förse bilen med lämpliga väghållningsförutsättningar.
Allmän genomgång felsökning.

Steg 2, säsong 2
Svetskurs för att kunna genomföra lite större och med all sannolikhet nödvändiga reparationer.
Slipa lacka och laga för att återställa bilen i ett fint skick. (avd kulturgärning)

Steg 3, säsong 3
Två alternativ.
Antingen låta projektet spåra ut fullständigt med M3 kit och 3,5l kryddad sexa eller
köra i Standardklassen i BMW cupen. Det vill säga satsa på att få ut så mycket som möjligt av både bil och förare.
Först då kan en fundrerare tas på vidare steg.

Detta är säsong 1




Så här ser hon ut. Original plastspoilerpaket, Mtech 1?, samt ljus skinklädsel och sportstolar. 17tums fälgar med dunlop och Kuhmo (R däck ). Bilen inhandlades I Röbäck en solig vårvintermorgon. Med sommardäck, extra backlucka och ljudanläggning modell dunka dunka i priset för bilen var det bare å tacke och styra 65 mil söderut. På vägen hem från Umeå satt det nya hakkapelitta vinterdäck på. Bra testförutsättningaer således, då alla garantier upphörde vid stadgränsen.
Iaktagelser: I Hörnefors fem mil söderut upphörde ett skärande väsande ljud från bakaxeln , kul. Mjuk och fin i bakfjädringen. Stenhård fram , speciellt vänster sida. OCH ett sjuhvetes drag i motorn !! Det börjar bra med andra ord.

Efter att ha gått igenom bilen lite närmare än vid köpet kan jag konstatera att säljarens ord om ett bra köp så här långt visat sig stämma. Förvånansvärt lite rost. En del är fixat tidigare. Verkar inte vara några överraskningar alls.
Vågar kanske lyfta på golvmattorna också vad det lider.

Att göra :
Fjädrar, stötdämpare, bussningar, fjäderbensstag fram o bak, bromsvätska, bromsbelägg, Spacerplattor runt om för att få plats med 17tummarna, längre hjulbultar, golv och matta till bagageutrymmet, och RVS oljebehandling till motor , växellåda och diffhus.

Gjort :



service !! alla servicelampor släckta. GRÖNT ljus



Växelspak från Z3 ger kortare lägen.


H&R bakfjäder med dämpare. Den gula dämparen är Bilstein för Bmw, dock inte 325 då den är smalare än för 51 mm fjäderben. Made in Western Germany, inte purfärsk med andra ord

Framfjädrar. Rött vs gravrost

Topplagringar baktre stötdämpare. SLUT . De nya har cirkulära hål konstigt nog.

Främre bärarmsbussning, Powerflex, ger mer castervinkel. Resterna av den gamla bussningen syns till höger.


Diffhusbussnig, Powerflex vs original.

Fjäderben, bärarmsbussning, Tarox bromsbelägg, luftat ok med API racing vätska och spacerplatta på plats.
Bara vänster sida kvar.

Beta test av bagagerumsgolv med Biltemas gummimatta. Bakre stötfångarstag på plats.

Fämre stag på plats efter kärleksfull massage och lite mer. Ventilkåpan indikerar att mätarställningen på 27 000 mil sannolikt inte är underskattad. Ja den skall snyggas till. ( säsong 2 ?!)

Tre arbetsdagar och massor med frisk luft senare är allt på plats. Syns inte att jag arbetat på i bra tempo. Men som alltid är det ju insidan som räknas !

Next stop Sveistad 6 maj efter oljebyte.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare


Så var licenskursen avklarad. Fältets billigaste och äldsta bil bakom den nyaste och häftigaste M3 modellen.
Z4 an bakom är också snygg. Den blev lite smutsigare efter ett par varv bakom mig. Jag lämnade ett antal
svarta sotiga avgaspuffar vid växlingarna.

Bilen höll ihop hela dagen utan problem. Läckte lite kylarvätska bara. Verkar vara en anslutning. Kom åter till Täby sent på kvällen utan problem. Bilen går bättre och bättre.
Att åtgärda : Byte av styrstag. Hjulinställning. Såga upp bättre ventilation i frontspoilern. Räta upp främre stötfångarfästen.
Måste ställa in Kinnekulleträffen . Blir Knutstorp i Juli i stället.

_________________
Jan Bergman
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Trevlig bil, E30 är alltid skoj, och den här verkar ju bli riktigt bra.

Ang. din nya hårda diffbussning. Jag blev själv avrådd från bättre vetande att ha hårdaste bussningen i diffen då det är det klenaste fästet (har samma bakaxel och diff som du i min Compact). Jag köpte polyuretan till bakaxeln och tänkte ha ännu hårdare delrin i diffen, inte lyckat tydligen. Så bytt de s.k. silentblocken till något med minst samma hårdhet så fort som möjligt så du inte knäcker örat i diffkåpan. Jag säger inte att det kommer att hända, men det kan. I all välmening.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Kul med fler BMW-entusiaster, ännu roligare att första fjunmustaschen är ett avslutat kapitel, och en E30 kan aldrig vara fel.

Debut i BMW Cup 2013?
Totalsegrare i BMW Cup 2014?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Davve skrev:
Trevlig bil, E30 är alltid skoj, och den här verkar ju bli riktigt bra.

Ang. din nya hårda diffbussning. Jag blev själv avrådd från bättre vetande att ha hårdaste bussningen i diffen då det är det klenaste fästet (har samma bakaxel och diff som du i min Compact). Jag köpte polyuretan till bakaxeln och tänkte ha ännu hårdare delrin i diffen, inte lyckat tydligen. Så bytt de s.k. silentblocken till något med minst samma hårdhet så fort som möjligt så du inte knäcker örat i diffkåpan. Jag säger inte att det kommer att hända, men det kan. I all välmening.



Tack för tipset. Diffbussningen är powerflex gula. Inte den hårdaste tror jag. Silentblocken har jag tänkt att byta. Att få bort dem är ju inte så svårt; borr, eld och våld. Men om det inte räcker med domkraftshjälp att pressa i nya måste bakaxel ur antar jag. Känns lite jobbigt med det arbetet nu.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
Kul med fler BMW-entusiaster, ännu roligare att första fjunmustaschen är ett avslutat kapitel, och en E30 kan aldrig vara fel.

Debut i BMW Cup 2013?
Totalsegrare i BMW Cup 2014?


Tack för hälsningen

Jo cupdeltagande ligger i planerna. Som det känns efter premiären vill jag göra allt NU istället för att ta det steg för steg. Men visst kan jag köra lite i Minicupen om jag vill känna på att tävla redan nu ?!

_________________
Jan Bergman
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



janneftw skrev:

Men visst kan jag köra lite i Minicupen om jag vill känna på att tävla redan nu ?!


Du är absolut välkommen.
Gatbilskörning och MINI Cup som grädde på moset är en bra start

_________________
BMW MC-klubben
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Rev loss fronten för att justera vänster framskärm. Tog samtidigt upp ventilationshål i spoiler o framplåt för bättre kylning. Kontaterade oxå att det enklelt går att sätta in elfläkt på kylarens framsida. Mina kylvätskeproblem verkar snarare ha berott på slangläckage än topplocksproblem ( peppar peppar )








Silentblock och bakre bärarmsbussningar på väg från Millway.

Två problem har uppstått. Oljetryckslampan tänds på tomgång men slocknar direkt då varvet höjs.

En iriterande vibration uppstår vid 110-120 km/tim. Instrumentbrädan skakar ordentligt. Framvagn eller bakvagn ?. Inre/yttre kulled fram ?. Styrleder ? Har ett visst glapp i vänster styrled. Ny beställd men tror inte vibrationerna beror på den. Motorfästen växellådsfästen ?
Tips någon ?

Att göra : Ta ned insuget putsa upp och måla i svart vämebeständig färg. Kolla fuelrail och injektorer. Kolla att alla anslutningar är täta.

Ps är det någon som har koll på vilket avstånd det skall vara mellan fjäderbenstornen ? ds

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Kylvätskeläckage och oljetrycksproblem ger mig förmånen att få undersöka motorn närmare. Dags för ett lyft av toppen. Blir spännande ! Senast jag bytte topp var 1984 på en 2002.
Helgen är räddad verkar det som. Men eftersom insuget ändå ska av så blir det bara lite mer att jobba med.
Beställt : E28 kylare, packningar till topp. Främre bärarmar med kulleder på ingång.
Blir nog så att dessa och Millways bussningar åker på före motorjobbet. Då hinner jag kolla av vibrationsproblemet först.
Mycket åka lite meka, var ju tanken år 1. Mätt i körtid så här långt är ration åt fel håll för närvarande.
Har också ett par attraktiva erbjudanden i form av 2,7l konvertering eller 3,5l komplett. Vill ha !
Men jag håller mig till planen och siktar på Knutstorp i juli.
lägger upp lite foton i helgen

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Innan jag ens tittar på topplocket har jag bestämt göra klart fram- och bakvagn. Har inte registrerat något bortfall av vatten vid senaste testet. Oljetryckslampan slocknar direkt när varvet höjs. Måste ändå kollas upp men inte nu.

Fick hem ett komplett framvagnsset från CLAUS AUTOPARTS. ( Claus olsson (Sic) ). Bärarmar med leder, styrleder och bussningar. Samma pris som för en bärarm på Mekonomen

Millways produkter är rent ut ljuvliga att bara se på

Silentblock och bakre bärarmsbussningar




Motorkuddarna Skickade S.A.M bilmode. Två högerkuddar hårda till en Volvo 240
Claus olssons paket innehöll :





Den yttre styrleden var rejält glapp. Lika bra att byta rubbet i framvagnen när jag ändå höll på. Bärarmen lossade lätt med hjälp av avdragare och övertalning med dessa verktyg:


Vänster fram klar så när som på hjullagerbyte. Lika bra att göra allt klart. Gjorde en enkel inställning av toe också med hjälp av lina spänd mellan två pallbockar. Mätte på fälgens ytterkanter och ställde 1 mm toe in. Grovkollade camber på båda sidor med vattenpass och bilen i våg. Såg bra ut. Caster tar jag med smygvinkel och vattenpass när höger sida är klar. Efter detta är hela framvagnen färdig.
Då återstår bakvagnen och de trevliga Silentblocken. Får skaffa tigersåg ser det ut som.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Bättre kylning på gång. E28 kylaren från 520-535 passar perfekt i E30n. De övre fästena är bara att skruva fast i färdiga hål. Dock skall jag sätta lämpligt förband i underdelen så att det sitter ordentligt.






Det behövs också ny längre övre kylarslang.


När jag ändå höll på fick ventilkåpan lite ny färg. Rätt bra om jag får säga det själv. Kåpan fick vila i ugnen en stund och härda. Osade gott i köket.


Även insuget kommer att målas svart.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Tog av insuget och gjorde rent i alla rör. Det var rejält med smuts överallt. Mätte upp Trottelhusets kontakt "throttleswitch". Den skall indikera noll ohm i stängt och helöppet spjälläge.


Det gjorde den inte. En ny kostar 1250 kr. Så det blev postorder från Walters bil. 475kr inkl. frakt för ett helt spjällhus.



Lite bilder på insuget




Spridarna kollades upp. Alla visade 16,1 ohm. Rätt ok


Hjullager

Motorkuddar. gammalt mot nytt

Lite överblivna saker

Summa summarum denna gången. Nya hjullager fram, motorkuddar, styrstag högersida, kränghämmarbussningar fram. Insug rengjort och ugnsbakat i svart. Alla anslutningar kontakter och slangar uppkollade.
Allt på plats. Uppstart och motorn går med en helt annan karaktär än tidigare. Den går lättare och renare. Den råa gången är helt borta nu.




Nästa pass Kommer bakvagnen att få sig en duvning. Ett väbekant knirrande hörs från aktern vid gaspådrag. Silentblocken och bakre bussningarna skall dit.

Så här långt har mitt lilla projekt inte bjudit på några svårigheter överhuvudtaget. En förlängare knäcktes rakt av då en hjullagerbult skulle lossa. Det är allt. Dock inser jag efter att ha provat att vinkelkapen måste användas för att lossa de bultar som håller plattan under silentblocken. Insex M8 bultarna har ärgat fast och är ett med plåten. Kapa bort borra upp och bulta om med mutter på baksidan. Kittlar skönt att köra vinkelslip i kortärmat. Gnistorna värmer gott

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Bakvagnen har fått vara ifred. Vill inte chansa då det inte är mycket tid kvar till helgen. Hela framvagnen
klar. Måttat toe in 0-1mm , verkar bra. Den nya kylaren gör sitt jobb bra bara bilen är i rull. Fläktkopplingen fungerar inte. Åtgärdas med silikon. Enda problemet nu är en irriterande vibration vid 120-130 km/h. Hela bilen skakar. Kardan ?!. Hinner inte byta i veckan. Men ska kolla hur det verkar vara. Annars går bilen kanon. Har tänkt att köra Sthlm-Knutstorp t o r. Opportunist eller realist , helgen avgör :-)
Bilder från Knutstorp kommer ...

_________________
Jan Bergman
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Verkar ju rulla på med bra tempo!
Ser bra ut! thumbs up

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Brewmaster skrev:
Verkar ju rulla på med bra tempo!
Ser bra ut! thumbs up



Tackar ! Det är kul att skruva när man ser förbättringar och framsteg av nedlagd tid.

Mina vibrationsproblem är också fixade. Växellådsbalken satt löst.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Då var banträffpremiären avklarad . Det märks att Bmwsc har vana. Bra organisation och flyt hela dagen. Förmiddagspasset i regn. Körde runt i makligt tempo i halkan. Eftermiddags passet i strålande sol. Hade också sänkt lufttryck i däcken, 1,8 kallt. Greppet blev så otroligt bra. Bilen gick problemfritt hela tiden. Lite varm bara pga strulande fläkt men det avhjälptes lätt. Inget vätskeläckage utan bilen är torr o fin under. Fick åka med en av instruktörerna i en M3 csl . Gjorde mina bästa varv efteråt. Resan hem gick utan problem. Söndagen ägnades åt bilvård: Kjolpaket och spoilers revs bort. Slipade trösklar och bakstam. reservhjulsbaljan togs också bort, ersätts med en plåtskiva. Nu blir det lite lugnt pyssel med bilen och den kommer att vara ett par kilo ytterliggare lättare inför Anderstorp i augusti.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare


Bild från regnpasset på Knutstorp. Halt som sagt och alldeles för högt däcktryck.


Hardyskiva och stödlager till kardanen väntar på montering. avgassystemet skall få sig en tätning o översyn. Anderstorp nästa i augusti.

_________________
Jan Bergman
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Det verkar som en effektiv rullande renovering detta, mycket högre tempo än vad jag själv lyckas med även då bilen stod still i vintras...

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Davve skrev:
Det verkar som en effektiv rullande renovering detta, mycket högre tempo än vad jag själv lyckas med även då bilen stod still i vintras...


Tack för uppmuntran. Får lite tid i helgen att göra klart med chassit. sen skall jag köra så mycket det går.
Med så många inspirerande trådar som finns här på Rejsa ; Samson, Nisse977 och Bäck m fl är det inte så svårt att hålla inspirationen uppe. Mer ska det bli.

_________________
Jan Bergman
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Inspiration finns det gott om här! thumbs up

Blev förresten lite nyfiken på insuget, var det riktigt mycket skit inv. Och hur gjorde du för att få rent? Har läst om skitiga insug i några andra trådar och det verkar finnas lite att vinna på att få det rent. Hur såg insugen i toppen ut?
Min bil har rullat snart 20 tusen och jag börjar fundera på att se över detta.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Davve skrev:
Inspiration finns det gott om här! thumbs up

Blev förresten lite nyfiken på insuget, var det riktigt mycket skit inv. Och hur gjorde du för att få rent? Har läst om skitiga insug i några andra trådar och det verkar finnas lite att vinna på att få det rent. Hur såg insugen i toppen ut?
Min bil har rullat snart 20 tusen och jag börjar fundera på att se över detta.


Gjorde rent med avfettning o bromsrengöring tillsammans med högtryckstvätt. Insugen i toppen var ok.

_________________
Jan Bergman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 M52 swap ( Såld Billigt )
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (54793 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande