Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -02
1 besök senaste veckan (4985 totalt)
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158


Trådstartare
Dags för ytterligare en Clio-tråd tycker jag.

Efter en kort och misslyckad sejour med en Porsche 944 så blev jag sugen på något med mycket körglädje och lite strul. Skulle dessutom flytta till Stockholm och börja plugga så lite bruxighet behövdes också. Samtidigt hade jag fått en liten medåkartur i Falks Clio och blev minst sagt imponerad av den lilla baguetten.

Hittade en svart Clio 172 till salu här på Rejsa som jag tillsammans med den yngre Falken åkte och tittade på. Den verkade vara i bra skick och den fick Niklas stamp of approval, så då kunde man ju inte låta bli. Första bandagen kördes på Sviestad två dagar efter inköp, vilket bara gav mersug. Vilken kul liten bil, både på små krokvägar och på bana!


På väg in i esset på Sviestad. Foto: Någon Falk

Därefter så ordnades en större service, nya bromsskivor och Ferodo-belägg, nytt avgassystem (för det gamla ramlade av) och lite R-däck för att göra det lite roligare på bana. Det blev fyra-fem stycken bandagar på Sviestad förra året samt en Lazzat RS. De enda förberedelser man behövde göra inför en bandag var att skruva på R-däcken. Mycket bra skruva/köra-förhållande.

Sedan kom studier och avstånd i vägen för fler bandagar förra året. Men i år ska det bli några stycken i alla fall.

Nu i veckan så la jag och Falk d.y. beslag på deras garage när Falk d.ä. rastade Exige på Sviestad (tack så mycket för hjälpen och lån av garage! ) och skruvade på nya motorfästen, samt Koni-dämpare med Eibach-fjädrar. Måste säga att det verkligen gjorde skillnad. Det känns som en mycket trevligare bil att köra. Längtar efter första banträffen när den nu blir. Tyvärr inte på Sviestad nu på måndag, men förhoppningsvis kan det bli något närmare sommaren!
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



thumbs up

Var själv mycket sugen på en Clio Sport som bruxis innan vi råkade köpa Coupén

_________________
Martin Öberg
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Tjena Emil!
Kul med tråden, var trevligt att träffas på Sviestad i höstas. Tanken var att jag skulle ner och köra som imorgon men tyvärr så har jag inte lyckats jaga rätt på några R-däck ännu då dom gamla är tvärslut. Får höras om du ska ner köra 16/5.

_________________
Nils Erixon
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158


Trådstartare
Oj vad tiden går.

Bilen lever och rullar på bra. Tyvärr lite dåligt banåka/shopping-förhållande, men det jobbar vi på. Under vintern har det bytts lite vätskor och andra små nödvändigheter, men inget större. Det är kul att köra ändå.

Var och körde på Sviestad för några veckor sen. Första gången på bana med R-däck som inte var äldre än 10 år. Det gav en trevlig dos av mer grepp och bättre balans. Det väckte dessutom banåkanerven till liv ordentligt, så nästa helg blir det ett besök på Hondaklubbens träff på Mantorp. Ser fram mot det.
Citera
PorscheDennis
Grästorp
Här sen Apr 2007
Inlägg: 123



Jag körde på Sviestad med min Renault 25/4.Körde med gat däck, ska försöka få på R-däck till nästa körning på bana.

Spännande att se hur stor skillnad det gör.

Mvh

Dennis

_________________
Dennis Andersson
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Clion är nästan roligare med gatdäck. Styrprecision och bromsförmåga blir lidande, men bilen känns lite mer livlig. Jag har nästan alltid kört på r-däck, men fått upp ögonen för gatdäck på sistone. Nästa träff på Sviestad ska jag nog köra på gatdäck. Rekommenderar alla att testa båda. thumbs up

_________________
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Emil Sällberg skrev:
Oj vad tiden går.

Bilen lever och rullar på bra. Tyvärr lite dåligt banåka/shopping-förhållande, men det jobbar vi på. Under vintern har det bytts lite vätskor och andra små nödvändigheter, men inget större. Det är kul att köra ändå.

Var och körde på Sviestad för några veckor sen. Första gången på bana med R-däck som inte var äldre än 10 år. Det gav en trevlig dos av mer grepp och bättre balans. Det väckte dessutom banåkanerven till liv ordentligt, så nästa helg blir det ett besök på Hondaklubbens träff på Mantorp. Ser fram mot det.


Trevligt, då blir det minst 2 st Clio där

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
PorscheDennis
Grästorp
Här sen Apr 2007
Inlägg: 123



Fredrik Hård skrev:
Emil Sällberg skrev:
Oj vad tiden går.

Bilen lever och rullar på bra. Tyvärr lite dåligt banåka/shopping-förhållande, men det jobbar vi på. Under vintern har det bytts lite vätskor och andra små nödvändigheter, men inget större. Det är kul att köra ändå.

Var och körde på Sviestad för några veckor sen. Första gången på bana med R-däck som inte var äldre än 10 år. Det gav en trevlig dos av mer grepp och bättre balans. Det väckte dessutom banåkanerven till liv ordentligt, så nästa helg blir det ett besök på Hondaklubbens träff på Mantorp. Ser fram mot det.


Trevligt, då blir det minst 2 st Clio där


Är vem som helst välkomen med en Renault på Honda träffen? Jag vill gärna hänga med

Mvh

Dennis

_________________
Dennis Andersson
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



PorscheDennis skrev:
Fredrik Hård skrev:
Emil Sällberg skrev:
Oj vad tiden går.

Bilen lever och rullar på bra. Tyvärr lite dåligt banåka/shopping-förhållande, men det jobbar vi på. Under vintern har det bytts lite vätskor och andra små nödvändigheter, men inget större. Det är kul att köra ändå.

Var och körde på Sviestad för några veckor sen. Första gången på bana med R-däck som inte var äldre än 10 år. Det gav en trevlig dos av mer grepp och bättre balans. Det väckte dessutom banåkanerven till liv ordentligt, så nästa helg blir det ett besök på Hondaklubbens träff på Mantorp. Ser fram mot det.


Trevligt, då blir det minst 2 st Clio där


Är vem som helst välkomen med en Renault på Honda träffen? Jag vill gärna hänga med

Mvh

Dennis


Hondaträff på Mantorp

De har 20 st "rejsaplatser". Tror det finns några kvar. thumbs up
Finns några nummer som man ringa i första inlägget så löser det nog sig. Tror sista anmälningsdag var 5/5.

_________________
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158


Trådstartare
Ja, jag tycker också att Clion borde vara roligare på gatdäck, men den är inte riktigt det. Har testat att köra både gatdäck samt gamla och nya(re) R-däck på bana. Den bästa balansen fanns med de nyare R-däcken. Bilen ville hjälpa till vid gasuppsläpp samt var piggare på instyrning, vilket alltid är trevligt.

Kul om vi får sällskap av en Clio till på Mantorp. Alltid bra med fler Cliosar på banan.
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158


Trådstartare
Då är man hemma efter en kul dag på Mantorp. HPC med kartell arrangerade och det flöt på riktigt bra. Kul också att ha Fredrik i Shoppingclion att ligga och köra jämnt med.

Bilen skötte sig fint och allt rullade på bra. ABSen ställde inte alls till samma problem som den brukar göra Sviestad, så den fick vara med hela dagen. PFC97 ger fint bett hela tiden och tröttnar inte ens över längre pass.

Jag gillar Mantorp. Det är kul att jobba upp till modet att inte trygghetsbromsa över krönet eller våga vänta en stund med inbromsningen efter rakan.

Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Bra spakat där Emil

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Fick tyvärr lämna återbud i sista stund, när man får se din video blir det extra surt. Snyggt kört, kul att få se en "Clio film" från Mantorp.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158


Trådstartare
Mårten: Tack för det! Såg att du hade lagt upp ett hårt schema för dig själv. Får se om man kan dyka upp på Sviestad.

Fredrik: Jo, vi funderade över var du hade tagit vägen. Hade varit kul att ha ytterligare en Clio på plats.
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Här kommer en liten filmsnutt från när jag jagar dig i ett halvt varv runt Mantorp. Borde haft lite mer effekt...


_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -02
1 besök senaste veckan (4985 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande