Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is E30 1990
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (13613 totalt)
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
Under min studietid körde jag en Diamantschwarz 318i -89 med M40 motorn som jag tyckte var väldigt underhållande, trots den klenare motorn och chassit.
Så här såg den ut:

Dessvärre blåste jag toppackningen och bilen byttes bort. Jag hade varken pengar eller utrymme för att meka då. Sedan dess har jag suktat efter en e30 av den snyggare coupé modellen.

Denna "lazurblau" 318is e30 av årsmodell -90 inhandlades sommaren 2008 och fungerade under ett år som vår andrabil. Vid köpet såg den ut att vara i ypperligt skick, även om det syntes att den var omlackad vid skärmkanterna bak. Senare upptäcktes några fler rostlagningar som inte riktigt höll måttet, det började tränga fram rost-bubblor lite här och var. Förra hösten började det klia i mek-fingrarna samtidigt som jag fick tag på ett litet garage. Lösningen blev att köpa en Beetle till sambon, och BMWn ställdes av.
Det är alltså en 318is vilket innebär den 4-cylindriga M42b18 motorn på 136hk. Med 16 ventiler, separata tändspolar, kamkedja och oljekylda kolvar. Standard är även M-chassit med de grövre fjäderbenen och grövre krängningshämmare (samma som 325).

Målet är framförallt att lära mig bilrenoveringens grunder, eftersom det här är det första ordentliga projektet jag har. Sen hade det varit trevligt med en bil som man kan ta till banträffar utan att skämmas för. I första hand kommer kaross/chassi uppgraderingar. Sen kommer jag säkert tröttna ganska snabbt på de 136hk:na när det är klart, men den dagen den sorgen. Tillgången på tid och pengar är såklart inte obegränsad.

Bilder från när jag köpte bilen:





Detta har hänt:
- Den värsta rosten är lagad
- Kamkedjesträckare utbytt
- Dragkrok borta (besiktning blir ett senare problem)
- Short shift installerat
- "Race" chip (7800rpm)
- Egensnickrat Catback 2,5" system med Biltema mellandämpare och Magnaflow slutdämpare
- Bromsar fram renoverade med nya skivor och belägg Carbotech XP8.
- Bromsar bak renoverade med nya skivor och belägg Carbotech AX6.
- Framskärmar i glasfiber från acm-ab.se
- Bromskylning byggt
- Bussningar i framvagn & bakvagn bytta till Polyuretan från SuperPro.
- Bakvagn, soppatank mm lackat med hammarlack
- Justerbara stötdämpare, gula koni bak & spax fram med renoverade fjäderben
- Biltemafjädrar, ca 100N/mm bak
- Goodridge stålomspunna bromsslangar x 6
- Sportstol border sp-1 och OMP mockaratt

Framtida planer:
- Montera hjulupphängning fram med biltemafjädrar, aningen mjukare än bak. Pressa nya spindlar i länkarmarna. Byta styrleder.
- Bur, inredning, mätare för att få koll på oljetryck, oljetemp.
- mm mm

Jag kommer att fylla på med bilder på vad jag har gjort här under.

_________________
Daniel Jonsson
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
Varför visas inte bilderna? Har jag fel taggar?

_________________
Daniel Jonsson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



318is är riktigt kul leksak
såhär illa gick det med min

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45706

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
Michael: Jag har smygtittat i de flesta e30-trådar här på forumet det senaste året, så den bilen känner jag igen! Planen är att min ska bli något liknande.

Behövs det 50 posts för att visa bilder här? Bäst att börja kommentera lite trådar då.

_________________
Daniel Jonsson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13187

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dannejonsson84 skrev:
Behövs det 50 posts för att visa bilder här? Bäst att börja kommentera lite trådar då.



Vem som helst kan visa bilder.
Dina Imageshacklänkar verkar dock lite lustiga...
Ladda upp bilderna här på forumet istället. Det vinns en enkel funktion för det. Röda "baren" nedan. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196







du måste använda direktlänken till bilden på imageshack.

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
Tack nu förstår jag!

Här kommer lite bilder på saker som jag pysslat med. Det kan bli lite omvänd ordning för jag kommer inte riktigt ihåg när jag gjorde vad.

Snidade ihop ett 2,5" catback avgassystem med en 3" Magnaflow slutdämpare. längre fram sitter det en liten Biltemadämpare. Blev ett skönt ljud och lagom nivå, men jag har ju inte testat några fullrepor än. eftersom jag bara har en mig-svets så fick det bli aluzink rördelar från Biltema som jag sedan målade med zinkspray i fogarna. Slutdämparen är i rostfritt. Jag tyckte det gick hyffsat att svetsa ihop rostfritt mot svart.


Gjorde även en ny skyddsplåt mot soppatanken då den gamla var totalt rutten. På stadens BMW-återförsäljare kunde de inte ens hitta artikelnumret på denna plåt.


När man börjar peta i hjulhusen så hittar man mer och mer rost. Jag insåg snabbt att höger skärmkant bak måste bytas:




Fick även tillverka en bit innerskärm. Det blev ganska bra tillslut.


Skrapade bort underredsmassan i hjulhusen och bytte ut lite plåt där det var rostigt. Syns inte allt på dessa bilder. Målade med hagmans 2-komponent grund, sedan hammarlack och sist Biltemas underedsskydd.


Bromsoken målades och fick en uppsättning Carbotech belägg som jag köpte av en kille på Forumet:



Skivorna fram var redan nya. Bak köptes också nya skivor.


Byggde bromskylning:



Stålomspunna bromsslangar från Goodridge.


Nya fräscha bromssköldar också

_________________
Daniel Jonsson
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
Framskärmarna var ruttna nertill, och så fick jag tag på ett par glasfiberskärmar från ACM.



I hörnen på sparklådorna behövde det bytas lite plåt.


Köpte på mig lite bussningar:




Bakvagnen fick jag loss efter många svordomar, silentblocken satt som gjutna i karossen. Även bärarmsbussningarna lyckades jag inte elda ur, utan borrade och sågade till sist lös dem med tigersågen.



Krängningshämmare bak med nya bussningar och justerbara stabilisatorstag.




Pulade även ihop fästen mot bärarmarna som är lite kraftigare än orginal (till höger). Med tanke på att de sitter med endast en fästpunkt nu så var det nog bäst så.


_________________
Daniel Jonsson
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
När bakvagnen och kardan var nere, så plockade jag även ner tanken, slipade bort rosten och målade med hammarlack. Bytte även ut några gamla torrspruckna bränsleslangar.


När jag plockade ner allt så blev jag tvungen att klippa av handbromsvajrarna, eftersom de satt som berget i genomföringen i bärarmen. Jag fick sedan borra ur dem därifrån när bakvagnen var isär. Ledningarna för handbromsvajrarna var sönderrostade, så jag bockade till några vvs-rör i lämplig dimension och gjorde ett fäste för dem i golvet. passade även på att slipa bort lite rost i golvet och rostskydda. Visst finns det gott om rost, men bilen är långt ifrån ett lik.


Jag har även bytt till Shortshift, och passade då även på att byta lite bussningar till växellänkaget.

_________________
Daniel Jonsson
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
Köpte en uppsättning begagnade justerbara stötdämpare. Gula koni bak och Spax fram. hade tydligen suttit på en M3a innan.


Mina biltemafjädrar som har kapats rejält. Det är förstärkta "husvagnsfjädrar" för MB124 Räknade ut att fjäderkonstanten blir ungefär 100N/mm vid denna längd.


Jag har byggt fästen som håller fjädrarna på plats i fjädersätena vid full utfjädring. På bilden är det inte helt färdigt. Vad tror ni SBP säger om denna lösning?


Blev även tvungen att köpa en ny skyddsplåt för tankventilationen i höger hjulhus, då den ursprungliga inte var att räkna med längre. 400:- ville de ha för den lilla plåtbiten på BMW.

_________________
Daniel Jonsson
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
Plockade bort hjulupphängningen fram för att renovera samt uppgradera fjädrar och dämpare även där.
Spindlarna satt som berget. Lyckades dra av både bultar och avdragare samt slå sönder en hammare innan jag fick loss dem.




Vilken segerkänsla!


Nya spindlar och styrstag:



Det utvändigt gängade locket på fjäderbenen var också jävligt att få bort. Rörtång, rostlösare och värme som definitivt förstörde orginaldämparna löste dock problemet till slut.


Så nu ser fjäderbenen ut så här, med nya lock. Hoppas att de ska matcha Konidämparna bak någorlunda.


Länkarmsbussningarna lyckades jag med nöd och näppe pressa in mha skruvstädet.

_________________
Daniel Jonsson
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
Har plockat ur mattan samt skrapat ur asfaltsmattan i kupén. Det gick faktiskt mycket smidigare än väntat.


Kul när man får börja shoppa lite åka fort delar.




Nedsänkta huvlås. Lite bakvänt att köpa dessa när man inte har nån glasfiberhuv, men det kommer.


Borrade bort brytbultarna till rattstången och sänkte den kanske 5-6cm.


Det blev riktigt hemtrevligt.

_________________
Daniel Jonsson
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
Köpte ett rejält verktygsskåp. Riktigt skönt att ha bra koll och att kunna flytta runt verktygen smidigt.


Väntar förresten på nya fälgar från England. Inga optimala banåkafälgar kanske, men det ska ju se snyggt ut på gatan också. Jag hade tänkt att sko fälgarna med Hankook Z212. Är det någon som har en åsikt om de däcken?

_________________
Daniel Jonsson
Citera
_T_H_
Stockholm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 823



Jäklar vad bra de blir.
Sjukt snygga fälgar. Va är det för mått på dem ?

_________________
Mathias Gustafsson

BMW e30 325 -> Rullande Ban-Projekt
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
_T_H_ skrev:
Jäklar vad bra de blir.
Sjukt snygga fälgar. Va är det för mått på dem ?


Tackar. Får säga detsamma om din e30!

Fälgarna blir 16x7 fram och 16x9 bak. Enligt mig är det lagom utfyllnad av hjulhusen. Hoppas att jag inte ska behöva bredda bak.

_________________
Daniel Jonsson
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
Framfjädrar Biltema 67-317 orginal är det 73N/mm, nu har jag kapat dem så de är lite kortare än orginalfjädrarna i obelastat tillstånd. Hoppas att det landar på ca 85-90N/mm när jag kapat så bilen har en bra rideheight. Det är en jävulsk skillnad mot orginalfjädrarna, så bilen lär bli stenhård, men jag ska ju inte använda den som brukis så det är bara bra.


Främre krängningshämmaren slipad fri från rost och hammarlackad. Bussningar i polyuretan.


Ny styrled vs. gammal. Jag försökte kopiera längden för att inte få så konstiga hjulvinklar, men det blir ändå att justera inställningarna när allt är klart.


Topplager och fjädertallrikar också hammarlackade.


Sen stötte jag på patrull när det visade sig att mina begagnade Spax dämpare inte gick att få dit!
De ska ha suttit på en e30 m3a enligt säljaren, och skruvröret har samma artikelnr som vanlig e30 enl Realoem, men de här dämparna smalnar inte av vid toppen. Nu kan jag inte gänga i skruvröret! Har jag blivit lurad och dämparna inte kommer från en e30 modell?

_________________
Daniel Jonsson
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
Efter att ha ägnat alldeles för lång tid åt att få loss spindlarna ur länkarmarna, så hittade jag en 10t verkstadspress på blocket som jag slog till på utan att tveka.


Med den gick det relativt smärtfritt att pressa i de nya. Jag ska hammarlacka länkarmarna senare. Ville inte göra det innan pressningen för då hade jag nog skavt bort lacken direkt.





Nu har jag ett problem innan jag kan sätta ihop framvagnen: Övre fjädertallrikarna passar ju självklart inte med de nya fjädrarna som har en mindre diameter. Någon som kan tipsa om passande fjädertallrik? Ytterdiameter 140mm, innerdiameter 106mm. Från en E28 kanske?

_________________
Daniel Jonsson
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
Idag anlände nya fälgarna. Perfekt look för en banbil enligt mig. Om de fungerar lika bra som de ser ut återstår att se... Annars får jag sko på r-däck på orginalfälgarna.

Fusksplit


Bakfälg 16x9"


Framfälg 16x7"


8,6kg vägde bakfälgen.

_________________
Daniel Jonsson
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
Har inte uppdaterat här på ett tag, men några saker har iallafall hänt i garaget.
- Monterat tillbaka framvagnen tillfälligt med orginalfjädrar för jag har inte fixat någon mindre fjädertallrik än.
- Monterat nya fälgarna
- Rensat inredningen och målat kupén vit
- köpt en passagerarstol, billig Momo rörramsstol, men det får duga så länge.
- Byggt ett underede till stolen och provmonterat.
- Provkört, allting verkar funka, men den är såklart svajig fram.




_________________
Daniel Jonsson
Citera
_T_H_
Stockholm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 823



Hej. Har du löst det med framdämparna och fjäderbensmuttrarna.
När jag köpte mitt Supersport kitt med dämpare o fjädrar. Fick jag med muttrar passar med dämpare som inte smalnar av. De upptäckte jag när jag sålde de o killen jag sålde de till inte fick på dem.
Men han kunde köpa nya muttrar av någon firma som säljer supersport kitt.
Kolla med någon firma som säljer Spax kitt.

_________________
Mathias Gustafsson

BMW e30 325 -> Rullande Ban-Projekt
Citera
dannejonsson84
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 78


Trådstartare
Jag har satt tillbaka orginaldämparna nu, och tänkte faktiskt kika efter något annat alternativ till dämpare.
Men det var ju värt att kolla upp, tack för tipset!

_________________
Daniel Jonsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is E30 1990
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (13613 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande