Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 TURBO X50 -02, Nurburgring med Porscheklubben | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 12 besök senaste veckan (40310 totalt) |
Hej.
Ville bara säga att jag nu kom på att jag ska skriva en blogg ang intresset och bilen Kommer uppdateras med resan till gumball strax samt även automotorsport eventet i fredags ! =) Hoppas ni tycker det är skoj att läsa och följa Så här är bloggen http://porscheliving.blogg.se/ Äntligen efter en tid av uppoffringar av både det ena och det andra fick jag min bil jag fantiserat om att köra och äga! Jag har tidigare varit inne och spanat på 964a turbo eller som jag lärt mig att den heter 965? Efter jag såg badboys filmen för många många år sen har Porsche varit det enda ! Jag är 27år så jag var väldigt ung när jag såg filmen, tror den kom ut 1994? Dock känner jag mig själv och vet att jag skulle vilja ha ut mer effekt och bättre väghållning etc så det fick bli 996 Turbo X50 då den har högre effekt och bättre väghållning och allt annat jag kan önska mig Efter en tids spanade på mobil.de och många besvikelser på bilar jag tittat på och handlare jag pratat med så tänkte jag att jag bläddrar fler sidor bakåt bland annonserna än vart jag tidigare tittade och då började intressanta projekt komma upp och tillslut hitta jag den bil där säljaren skickade massvis med bilder, och mailade dokument och historia och tidigare ägare (3st) och allt jag bad om. Efter insatt handpeng så började väntan 2 månader väntade jag nästan innan jag åkte ner med banken i telefon som lovade en bilexpressbetalning på några timmar för en summa av 950kr på handelsbanken. (hade tidigare öppnat ett valutakonto och köpt euro som låg och väntade) Tog bussen till Skavsta måndags morse kl 04, sen flyget kl 07 och skulle till att landa i Memmingen där handlaren väntade och skulle hämta upp mig. Det var dock för mycket dimma så vi fick cirkulera runt lite men efter ett tag skulle vi landa men ca 100-200 meter innan så lyfte planet väldigt kraftigt och besättningen berätta att det var för dimmigt, vi åkte mot frankfurt, 5 timmar bort med tåg! Kände att detta kommer dra ut på tiden, och efter vi landat i frankfurt sa dom i högtalarna att dimman lättat så vi åker tillbaka mot Memmingen strax efter tekniker löst tekniska problem med vårat flyg.? Väl framme i underbara sommarvädret och solen så hämtade säljaren upp mig och vi åkte till Porsche Zentrum i Uln där bilen hade fått sin 6000mil service med nya oljor, filter etc, jag hade även bett om 111 punkters test som precis hade gjorts av dem. 3 herrar som skulle ändra språket men det var ju inga problem såklart, svenska hade om tvyvärr inte Inga problem med testet eller servicen så jag tittade runt på bilen och smälte helt klart som smör i solsken , ringde banken och då var kl 14, Niklas bankiren skulle föra över pengarna direkt! Vi åkte till olika instanser och löste skyltarna (kö inne i registeringshuset, gillar frisyren framför, han hade 12 plåtar med sig ?! ) gillar att dom gör plåtarna när man väntar och fixade allt, sen kl 16 hade pengarna inte kommit in, jag började bli trött och hungrig, varit upp sen kl 03 och inte ätit något under hela dagen, inte ens frukost. Medans vi vänta på pengarna som skulle komma in så åkte vi och tvätta bilen som tyvärr Porsche glömt göra samt åkte och handla något för magen. Nytvättad, säljaren i mobiletelefon framför bilen Varje gång jag gasade så blev jag lika förvånad, vilken kraft!!! och väghållning, helt otroligt, Pengarna hade inte kommit in och då beslöt vi oss att jag tar in på motell där hade de såklart inte lakan eller tvål men dom hade tysk tv... frukost hade dom i alla fall Med min GT tidning och några mackor av det enklare slaget Det var den längsta natten någonsin trode jag, var nervös för bilen stod nu på mig och hade röda skyltar på sig i mitt namn och säljaren säljaren skulle köra iväg bilen till ett låst garage några mil bort medans jag stannade på hotellet, men trots oron jag somnade som en stock och vaknade av väckarklockan i mobilen kl 08, då var det frukost, 8.30 ringde säljaren och sa att pengarna kommit in och han hämtar mig om 10minuter! Vi hade gått genom alla papper på dokumentationen kvällen innan så det var ingen fara med det, det var mycket papper! Han hade haft stenkoll på allt , serviceboken var komplett och alla upplysningar och kontroller var gjorda på bilen så det kändes skönt att sätta sig i bilen och åka hemåt! På väg hem!!! Första milen gick i Svenska hastigheter Glad! 52 liters tank kommer man inte långt på men jag vart glatt överraskad när jag snitta rätt bra fart men låg ändå på 11.5 i förbrukning när jag kom hem efter 178 mils sträckkörning. Utsiktspause. Say please... Väl framme vid puttgarden blev jag stoppad vilket jag tyckte var skönt av gränspolisen, gav dom fel gröna dokument, inte det senaste utan något tidigare vilket var anledningen att jag blev ståendes ett tag men när jag väl kom med rätt dokument så skratta som och vinka fram mig, samma procedur i Danmark, denna gång med rätt dokument från början. Träffa några vänner vid båten som jag bjöd på godis. Sen kom hans vänners vänner och sen blev det en stor fest till de övriga i bilkön tröttna Inte bra med för mycket godis för mig själv tänkte jag. I Sverige fråga dom bara om jag köpt en bil i tyskland, med mitt glada svar tillbaka tog hon mig på orden och sa "Spelar säkert ingen roll att jag säger det men kör lugnt nu" helt korrekt svarade jag och körde iväg haha nej jag svarade bara javisst! Trevlig kväll, sen bar det av. Åkte fel såklart inte första gången på denna resa.. så hamnade i Falsterbo nästan och dit ska jag inte förens påsk så jag vände och åkte mot Göteborg och hitta en Sthlmsskylt sen. HEMMA Lite snö kom men höll bara i sig i 10minuter, skillnad mot 15 grader och sol i Tyskland Efter några tankstop vad jag hemma och det blev direkt sängen och tog bilen till jobbet och parkerade den i säkert förvar då jag bara har röda exportskyltar som gäller i 15 dagar. Garaget är övervakat och ligger nära en polisstation och stängs kl 22.30 varje kväll och det står andra porschar och någon R8 där och rs5 så det känns som man är i bra sällskap. Första dagen i Sverige när jag parkera mötte jag en man som klämde ur sig, "jäkla underbar bil du har" och då lös jag upp som ett barn på julafton och tackade så mycket och har haft detta leende på mig sen jag kom hem med bilen igen! Fick förresten tillbaka pengarna för min express överföring och betalade bara 450kr istället för 950kr när jag påpekade felet, bankmannen var trevlig och hade tidigare en m5 507hk men siktar på en ny nissan GT-R trevligt! Det var min berättelse om hur jag blev med Porsche turbo, var hemma exakt 48 timmar senare, och redbullen jag köpt och allt godis är oöppnat jag har insett att det bästa sättet att hålla sig pigg och vaken är att köra snabbt! Adrenalin kick ass! Första året blir inga uppdateringar, vill bara köra och njuta av bilen på vägarna och banorna Dock ska den oranga filmen från backspeglarna bort. Men annars är jag nöjd tills vidare, stolar, däck, fälg, avgas, programvara och likanande får komma när det kommer _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
Hette stället Uln ? Jag råkade hamna i ett ställe som hette Ulm för några år sedan, det var riktigt trevligt i gamla Ulm |
||||
Kul att Du äntligen fått tag i en bil och att Du fått hem den!
Så hur kommer det här spåra ur nu då? _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Tack för alla inlägg
Ni har så rätt det är Ulm och det var jätte vackert dom berätta lite historia om den högsta kyrkan i europa på 167 meter? Kan det stämma *googla, jag vet* Sen visa dom gamla muren som gick runt innerstaden och dom fattiga som bodde utanför och förklarade varför det såg ut som det gjorde. trevliga människor och jätte mysig stad! Johan, synd att du inte kunde följa med hade varit jätte skoj men tusen tack för att du boka biljett och ville följa med, hoppas det gick bra på sjukan. Särås hur kan du säga något sånt ... Jag har planer men inte första året är tanken utan ska hålla mig enligt planen men i framtiden så vill jag givetvis lättare stolar, snapoff, stoooor vinge ala puppan stuk eller zelander, annat chassi, avgas och programvara, avgassytem kommer nog först då jag gillar bilar som säger brum brum med hög volym Ja inredningen växte på mig och jag blev mer och mer ett litet fan av den, det trode jag inte för ett år sen men nu tycker jag de är coolt, stiligt ocho vågat tror mycket har att göra med att den sitter i min bil nu Är inte så mycket till projekttråd än så länge tyvärr men ville ändå starta än _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
Tack det gick bra och jag är på benen igen vilken dag som helst..! Fram tills dess får jag ta det lugnt och surfa runt lite på olika bilrelaterade siter och drömma om våren och sommaren..
SMR bygger väl ett eget trevligt system?? // Johan |
||||
Riktigt läcker bil! Speciellt inredningen
Riktigt snyggt. Även skoj med berättelsen Stort lycka till! _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||
Tack!
Jo jag vet vart godiset finns, bara man inte fastnar med handen i kakburken och aldrig kommer ur det. men när jag tänker efter så är det ju ändå där man hamnar vill lätta en del också men som sagt behovet just nu och denna säsong känns = 0 nu vill jag köra och lära mig bilen och njuta och gasa runt, bli barn på nytt *vem lurar jag, aldrig växt upp ens * _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
Grattis till bilen och tack för en trevlig story.
Jag hade tyckt det var intressant att få reda på vad som skiljer denna från en "vanlig" Turbo. och hur ovanlig den är osv... Lycka till med bilen och se nu till att fastna ordentligt med näven i kakburken borta hos SMR _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Jo jag vet
Jag vill få ner bilen lite , det var bland det första jag såg jag ville ändra på men vill samtidigt inte köpa sänkfjädrar utan helt kitt om jag nu ska ändra. _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 TURBO X50 -02, Nurburgring med Porscheklubben | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 12 besök senaste veckan (40310 totalt) |