Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Krockskador på trackdays
<<   1, 2, 3, 4   >>
15 besök senaste veckan (39521 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

RobRoy skrev:
Jag ska åka på min första bankörning om 2 veckor, på Sviestad. Det blir handledare som kommer åka med i bilarna osv. För att jag ska lära mig behärska min nya Corvette och självklart också för att det ska bli väldigt kul!

Jag kommer nog försöka köra på, men ändå ta det lite lugnt, så inget händer med bilen. Det jag däremot är livrädd för är ju som skräckhistorien här, det kommer någon som inte alls är rädd om sin bil och kör vårdslöst in i mig och totalkvaddar min bil.

Det har jag inte riktigt råd med. Eller det blir väldigt väldigt jobbigt att sumpa 450 000kr.


Det är aldrig fullt med bilar varvet runt, så håll dig ifrån de andra bilarna bara. Kommer du ikapp en klunga bilar försök inte köra om dem alla utan slå då istället av och släpp iväg dom så du blir ensam igen. Och om någon snabbare kommer ikapp, kör tydligt, inga plösliga oväntade kursändringar och blinka tydligt med blinkers i god tid vilket håll du håller dig så de vet att du ger dem utrymme så de kan köra om supersäkert. Dvs undvik risken för missförstånd så är du hemma thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Magnus Thomé skrev:
RobRoy skrev:
Jag ska åka på min första bankörning om 2 veckor, på Sviestad. Det blir handledare som kommer åka med i bilarna osv. För att jag ska lära mig behärska min nya Corvette och självklart också för att det ska bli väldigt kul!

Jag kommer nog försöka köra på, men ändå ta det lite lugnt, så inget händer med bilen. Det jag däremot är livrädd för är ju som skräckhistorien här, det kommer någon som inte alls är rädd om sin bil och kör vårdslöst in i mig och totalkvaddar min bil.

Det har jag inte riktigt råd med. Eller det blir väldigt väldigt jobbigt att sumpa 450 000kr.


Det är aldrig fullt med bilar varvet runt, så håll dig ifrån de andra bilarna bara. Kommer du ikapp en klunga bilar försök inte köra om dem alla utan slå då istället av och släpp iväg dom så du blir ensam igen. Och om någon snabbare kommer ikapp, kör tydligt, inga plösliga oväntade kursändringar och blinka tydligt med blinkers i god tid vilket håll du håller dig så de vet att du ger dem utrymme så de kan köra om supersäkert. Dvs undvik risken för missförstånd så är du hemma thumbs up


Magnus råd är bra - men det som är sagt gäller, har du intecknat familj och liv i bilen och den blir obrukbar är det nog inte smart att ge sig ut på banan. Du måste kunna lämna den, walk away och ekonomiskt inte gå under. Visst, ingen gillar att se sin ögonsten med skador men risken finns där och bara förväntningarna inte är för höga så kommer det gå bra.

Jag har snart tappat bort hur många år jag harvat runt på banorna på "trackdays", och heller aldrig inblandad i nån krock och ärligt talat, kan inte minnas att jag sett bil-bil kontakt. Det är väldigt sällan det sker faktiskt. Jag har blivit påbackad i depån en gång, men den som gjorde det gjorde det rätta thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



RobRoy skrev:
Jag ska åka på min första bankörning om 2 veckor, på Sviestad. Det blir handledare som kommer åka med i bilarna osv. För att jag ska lära mig behärska min nya Corvette och självklart också för att det ska bli väldigt kul!

Jag kommer nog försöka köra på, men ändå ta det lite lugnt, så inget händer med bilen. Det jag däremot är livrädd för är ju som skräckhistorien här, det kommer någon som inte alls är rädd om sin bil och kör vårdslöst in i mig och totalkvaddar min bil.

Det har jag inte riktigt råd med. Eller det blir väldigt väldigt jobbigt att sumpa 450 000kr.


Ring ansvarig. Jag är med som instruktör och mig veterligen har vanliga helförsäkring tagit de få skador som blivit hittils. Detta på grund av att det är en förarutbildning och inte en trackday eller liknande. Antar att det är den avancerade förarkursen på torsdag nästa vecka.

Edit: Torsdag om 2veckor ska det ju vara.
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3701



Håller helt med tidigare inlägg om att man ska vara medveten om riskerna, kostnaderna och att man själv har allt ansvar. Men sen så finns det en gyllene regel. "Better Safe than Sorry" Ska man nödvändigtvis jaga livet ur sig och sin bil bara för att sänka tiden den sista tiondelen kanske man ska överväga att börja tävla. Detta för att inte utsätta övriga deltagare för onödiga risker.
Själv kör jag hellre lite under min och bilens förmåga och har kvar säkerhetsmarginalen, i stället för att tappa greppet och ställa mig på tvären precis framför någon jag precis har kört om. När sen banan är någorlunda fri kan man stå på så mycket man orkar.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Daniel Engström skrev:
Ska man nödvändigtvis jaga livet ur sig och sin bil bara för att sänka tiden den sista tiondelen kanske man ska överväga att börja tävla.


+1

_________________
Martin Öberg
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Sen samtidigt så om en bil kostar 450 000 pengar att köpa så kostar det ju inte riktigt den summan att laga en bakskärm eller en kofångare som blivit påkörd. Sällan man totalskrotar bilen på en gatbilspass

_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



BMWMpower skrev:
Sällan man totalskrotar bilen på en gatbilspass


Men det kan hända.
Har haft bil som har voltat framför mig pga förarmisstag (trots antisladd och aktivt chassi).
Har även sett bilar som har gått i muren så att reparationer blir riktigt dyra, kanske inte ens värt att reparera.
Men det vanligaste är nog missförstånd vid omkörning där det mest blir plåt-/plastskador.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



TPR skrev:
BMWMpower skrev:
Sällan man totalskrotar bilen på en gatbilspass


Men det kan hända.
Har haft bil som har voltat framför mig pga förarmisstag (trots antisladd och aktivt chassi).
Har även sett bilar som har gått i muren så att reparationer blir riktigt dyra, kanske inte ens värt att reparera.
Men det vanligaste är nog missförstånd vid omkörning där det mest blir plåt-/plastskador.


Brand är ju ett annat scenario som kan inträffa... har också hänt, var en Saab som totalförstördes på Anderstorp på en gatbilsträff förra året (eller förrförra)

_________________
Martin Öberg
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Visst finns risken, och det är riktigt tråkigt när det väl händer!
Men alla vet om att den finns där. Det är väl nästan en del utav tjusningen med bankörning, att man aldrig riktigt vet

_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13188

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BMWMpower skrev:
Visst finns risken, och det är riktigt tråkigt när det väl händer!
Men alla vet om att den finns där. Det är väl nästan en del utav tjusningen med bankörning, att man aldrig riktigt vet

Kanske missförstår lite... Men jag håller inte med om att risken är tjusningen vid trackdays. Inte för undertecknad i alla fall.
Jag kanske är nå't så konstigt som en trygghetsjunkie som gillar att köra bana. Försöker i mesta möjliga mån undvika att sätta "hjärtat i halsgropen" och "adenalinrusher" när jag åker trackday (kanske därför jag även gillar konbana).
För mig är lyckan och trackdaynjutningen störst när jag åker i min takt, när flowet infinner sig, och jag vet hur mina medåkare kommer att uppföra sig på banan.


Tävling är en helt annan pilsner. Då står adrenalin och risktagning på programmet.

_________________

Rice and shine
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1067



Lars Falk skrev:
BMWMpower skrev:
Visst finns risken, och det är riktigt tråkigt när det väl händer!
Men alla vet om att den finns där. Det är väl nästan en del utav tjusningen med bankörning, att man aldrig riktigt vet

Kanske missförstår lite... Men jag håller inte med om att risken är tjusningen vid trackdays. Inte för undertecknad i alla fall.
Jag kanske är nå't så konstigt som en trygghetsjunkie som gillar att köra bana. Försöker i mesta möjliga mån undvika att sätta "hjärtat i halsgropen" och "adenalinrusher" när jag åker trackday (kanske därför jag även gillar konbana).
För mig är lyckan och trackdaynjutningen störst när jag åker i min takt, när flowet infinner sig, och jag vet hur mina medåkare kommer att uppföra sig på banan.


Tävling är en helt annan pilsner. Då står adrenalin och risktagning på programmet.


+1 Klockrent skrivigt Lars, 100 % överensstämmande med dig.

_________________
Janne Ström
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Kollisioner ute på banan tycker jag inte borde kunna hända på en banträff. Vissa klubbar lägger ner mycket arbete på att se sådant inte ska kunna ske. BMWSC:s ""Blinkersregel" tycker jag är ett bra exempel på hur man kan minimera risken för missförstånd vid omkörningar. thumbs up

Riskerna varierar beroende på bana och arrangör. Gissar att jag inte är den enda som bedömer riskerna som för stora på vissa träffar.

Edit: Håller med Herr Falk thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Jag har aldrig någon extra adrenalin när jag kör bana, det var ju annorlunda i början förstås.

Jag kan få lite adrenalinrush när jag ska köra slalom och måste putsa min tid med några tiondelar för att spöa kompisen, kan bli lite adrenalin just när man väntar i startfållan. Men på banan är det ingen adrenalin. Jag kör fort, men har inte bråttom och kör så jag har en liten marginal att hämta hem oförutsedda släpp. På bankörning är det mer som att dansa vals än att kasta sig utför ett offpist-stup. Gör att det är lättare att lugnt ha koll på bilar bakom och framför. Det blir väldigt mycket svårare när adrenalinet sprutar. Men en wink-spegel skulle man kunna skaffa sig.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



Jag tycker det där mustangexemplet berör mer än just ansvarsfrågan. Jag tycker man ska kunna köra fullt på ett banmöte utan att hålla tillbaka, MEN det är ju en stor skillnad från tävling och det är ju hur man hanterar trafiken på banan. Att i väta bromsa sig förbi på innern på ett banmöte är väl sällan en bra idé? Jag har förvisso blivit omkörd på innern på banmöten men då har det varit av mycket begåvade förare i mycket bättre bilar. Forcerade omköningar hör inte hemma utanför tävling IMo.


edit: Bra ämne! thumbs up

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

1.
Att en bil helt ensam drar ut i lecakulorna är ju inte ovanligt. Att någon har otur så det även blir en lättare känning i ett armcoräcke, det händer det med. Då blir det ju lite plåt att räta ut. Skärm, dörr eller så. Men det här är nästan alltid pga förarens val att ligga på 101% istället för 98% av sin och bilens kapacitet. Så det har jag sett många gånger på tretton år. Man ser som flaggvakt ganska precis vem som kommer hamna utanför det svarta. Inte ovanligt att man precis ska ropa in på komradion till huvudposteringen att man bör flagga av vedebörande för att skicka ut med instruktör så ropar någon på komradion att just det ekipaget har snurrat på asfalten eller hamnat i sandfållan.


2.
Men när det gäller plåtkontakt mellan bilar så är det extremt ovanligt. Klart det händer men för att sätta det i perspektiv: På tretton år och otaliga banträffar (räknade att det bör närma sig tusen mil bana snart...) med massa olika arrangörer så har jag personligen sett EN närkontakt mellan två bilar med lite plåtskrap mellan två framskärmar. Och det var inte ens något jag jag såg på banan utan fick se i depån först efteråt. Allas erfarenhet är olika vad de sett på banträffarna, men det är faktiskt vad jag sett på tretton år!


3.
Sen finns det allvarligare incidenter. Bil som hamnar på taket. Bil som går in häftigt i räcke med färd till sjukhus och konvalescens. Ett tillfälle där en bil börjat brinna. Men det här är ovanligt. Inte obefintligt! Men ovanligt. För att sätta det i perspektiv återigen: olyckor sker även i trafiken....



De första åren man kör, kör efter förmåga! Säger magkänslan att det går lite väl fort så ska du lyssna på det och slå av lite. Och ta hjälp av instruktörer!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Björnbusen skrev:
Jag tycker det där mustangexemplet berör mer än just ansvarsfrågan. Jag tycker man ska kunna köra fullt på ett banmöte utan att hålla tillbaka, MEN det är ju en stor skillnad från tävling och det är ju hur man hanterar trafiken på banan. Att i väta bromsa sig förbi på innern på ett banmöte är väl sällan en bra idé? Jag har förvisso blivit omkörd på innern på banmöten men då har det varit av mycket begåvade förare i mycket bättre bilar. Forcerade omköningar hör inte hemma utanför tävling IMo.


edit: Bra ämne! thumbs up


Många klubbar har ett ABSOLUT förbud att bromsa förbi inför kurva. Endast om framförvarande blinkar åt sidan är det ok.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

BOFH skrev:
...
Riskerna varierar beroende på bana och arrangör. Gissar att jag inte är den enda som bedömer riskerna som för stora på vissa träffar.


Håller med på båda punkterna!

_________________
Magnus Thomé
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



AntX skrev:
Lånar man någons bil på en banträff är det ju : you break it, you bought it som gäller


Så enkelt är det tyvär inte i alla fall.
Då skall det nog varauttalat/överenskommet innan, och då mellan bilinnehavare och den som lånar.
På vissa (typ Gran Turismo events) är det i stort sett en tumregel. Men på andra arrangerade banträffar inte alls så. (typ BMWSC plus andra SBF-sorterade arr)

_________________
Stefan Larsson
Citera
RobRoy
Stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 25



Det kommer nog gå bra tror jag, verkar va en seriös förarutbildning! Det ska bli väldigt spännande

_________________
Robert Andersson
Citera
RobRoy
Stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 25



Björn skrev:

Ring ansvarig. Jag är med som instruktör och mig veterligen har vanliga helförsäkring tagit de få skador som blivit hittils. Detta på grund av att det är en förarutbildning och inte en trackday eller liknande. Antar att det är den avancerade förarkursen på torsdag nästa vecka.

Edit: Torsdag om 2veckor ska det ju vara.


Japp Torsdag om 2 veckor. Jag har redan pratat med Åke några gånger, med lite dumma frågor om hjälm osv

Kul att hitta en av instruktörerna här! Kanske blir du som får lära mig lite da Vad kör du själv för bil på bana?

Mvh,
Robban

_________________
Robert Andersson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13188

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

RobRoy skrev:
...Japp Torsdag om 2 veckor. Jag har redan pratat med Åke några gånger, med lite dumma frågor om hjälm osv

Kul att hitta en av instruktörerna här! Kanske blir du som får lära mig lite da Vad kör du själv för bil på bana?

Mvh,
Robban

Kommer också att vara på Sviestad och försöka sprida lite ljus...
Jag kommer bl.a att lite försynt ge mig på just några av förstagångsåkarna.

thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Sparade trådar/FAQ
Krockskador på trackdays
<<   1, 2, 3, 4   >>
15 besök senaste veckan (39521 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande