Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Krockskador på trackdays | << 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (39521 totalt) |
Det är aldrig fullt med bilar varvet runt, så håll dig ifrån de andra bilarna bara. Kommer du ikapp en klunga bilar försök inte köra om dem alla utan slå då istället av och släpp iväg dom så du blir ensam igen. Och om någon snabbare kommer ikapp, kör tydligt, inga plösliga oväntade kursändringar och blinka tydligt med blinkers i god tid vilket håll du håller dig så de vet att du ger dem utrymme så de kan köra om supersäkert. Dvs undvik risken för missförstånd så är du hemma _________________ Magnus Thomé |
||||
Magnus råd är bra - men det som är sagt gäller, har du intecknat familj och liv i bilen och den blir obrukbar är det nog inte smart att ge sig ut på banan. Du måste kunna lämna den, walk away och ekonomiskt inte gå under. Visst, ingen gillar att se sin ögonsten med skador men risken finns där och bara förväntningarna inte är för höga så kommer det gå bra. Jag har snart tappat bort hur många år jag harvat runt på banorna på "trackdays", och heller aldrig inblandad i nån krock och ärligt talat, kan inte minnas att jag sett bil-bil kontakt. Det är väldigt sällan det sker faktiskt. Jag har blivit påbackad i depån en gång, men den som gjorde det gjorde det rätta _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Ring ansvarig. Jag är med som instruktör och mig veterligen har vanliga helförsäkring tagit de få skador som blivit hittils. Detta på grund av att det är en förarutbildning och inte en trackday eller liknande. Antar att det är den avancerade förarkursen på torsdag nästa vecka. Edit: Torsdag om 2veckor ska det ju vara. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Håller helt med tidigare inlägg om att man ska vara medveten om riskerna, kostnaderna och att man själv har allt ansvar. Men sen så finns det en gyllene regel. "Better Safe than Sorry" Ska man nödvändigtvis jaga livet ur sig och sin bil bara för att sänka tiden den sista tiondelen kanske man ska överväga att börja tävla. Detta för att inte utsätta övriga deltagare för onödiga risker.
Själv kör jag hellre lite under min och bilens förmåga och har kvar säkerhetsmarginalen, i stället för att tappa greppet och ställa mig på tvären precis framför någon jag precis har kört om. När sen banan är någorlunda fri kan man stå på så mycket man orkar. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Sen samtidigt så om en bil kostar 450 000 pengar att köpa så kostar det ju inte riktigt den summan att laga en bakskärm eller en kofångare som blivit påkörd. Sällan man totalskrotar bilen på en gatbilspass
_________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||
Men det kan hända. Har haft bil som har voltat framför mig pga förarmisstag (trots antisladd och aktivt chassi). Har även sett bilar som har gått i muren så att reparationer blir riktigt dyra, kanske inte ens värt att reparera. Men det vanligaste är nog missförstånd vid omkörning där det mest blir plåt-/plastskador. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Brand är ju ett annat scenario som kan inträffa... har också hänt, var en Saab som totalförstördes på Anderstorp på en gatbilsträff förra året (eller förrförra) _________________ Martin Öberg |
||||
Visst finns risken, och det är riktigt tråkigt när det väl händer!
Men alla vet om att den finns där. Det är väl nästan en del utav tjusningen med bankörning, att man aldrig riktigt vet _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||
Kanske missförstår lite... Men jag håller inte med om att risken är tjusningen vid trackdays. Inte för undertecknad i alla fall. Jag kanske är nå't så konstigt som en trygghetsjunkie som gillar att köra bana. Försöker i mesta möjliga mån undvika att sätta "hjärtat i halsgropen" och "adenalinrusher" när jag åker trackday (kanske därför jag även gillar konbana). För mig är lyckan och trackdaynjutningen störst när jag åker i min takt, när flowet infinner sig, och jag vet hur mina medåkare kommer att uppföra sig på banan. Tävling är en helt annan pilsner. Då står adrenalin och risktagning på programmet. |
||||
+1 Klockrent skrivigt Lars, 100 % överensstämmande med dig. _________________ Janne Ström |
||||
Kollisioner ute på banan tycker jag inte borde kunna hända på en banträff. Vissa klubbar lägger ner mycket arbete på att se sådant inte ska kunna ske. BMWSC:s ""Blinkersregel" tycker jag är ett bra exempel på hur man kan minimera risken för missförstånd vid omkörningar.
Riskerna varierar beroende på bana och arrangör. Gissar att jag inte är den enda som bedömer riskerna som för stora på vissa träffar. Edit: Håller med Herr Falk _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
Jag har aldrig någon extra adrenalin när jag kör bana, det var ju annorlunda i början förstås.
Jag kan få lite adrenalinrush när jag ska köra slalom och måste putsa min tid med några tiondelar för att spöa kompisen, kan bli lite adrenalin just när man väntar i startfållan. Men på banan är det ingen adrenalin. Jag kör fort, men har inte bråttom och kör så jag har en liten marginal att hämta hem oförutsedda släpp. På bankörning är det mer som att dansa vals än att kasta sig utför ett offpist-stup. Gör att det är lättare att lugnt ha koll på bilar bakom och framför. Det blir väldigt mycket svårare när adrenalinet sprutar. Men en wink-spegel skulle man kunna skaffa sig. _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag tycker det där mustangexemplet berör mer än just ansvarsfrågan. Jag tycker man ska kunna köra fullt på ett banmöte utan att hålla tillbaka, MEN det är ju en stor skillnad från tävling och det är ju hur man hanterar trafiken på banan. Att i väta bromsa sig förbi på innern på ett banmöte är väl sällan en bra idé? Jag har förvisso blivit omkörd på innern på banmöten men då har det varit av mycket begåvade förare i mycket bättre bilar. Forcerade omköningar hör inte hemma utanför tävling IMo.
edit: Bra ämne! _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
1.
Att en bil helt ensam drar ut i lecakulorna är ju inte ovanligt. Att någon har otur så det även blir en lättare känning i ett armcoräcke, det händer det med. Då blir det ju lite plåt att räta ut. Skärm, dörr eller så. Men det här är nästan alltid pga förarens val att ligga på 101% istället för 98% av sin och bilens kapacitet. Så det har jag sett många gånger på tretton år. Man ser som flaggvakt ganska precis vem som kommer hamna utanför det svarta. Inte ovanligt att man precis ska ropa in på komradion till huvudposteringen att man bör flagga av vedebörande för att skicka ut med instruktör så ropar någon på komradion att just det ekipaget har snurrat på asfalten eller hamnat i sandfållan. 2. Men när det gäller plåtkontakt mellan bilar så är det extremt ovanligt. Klart det händer men för att sätta det i perspektiv: På tretton år och otaliga banträffar (räknade att det bör närma sig tusen mil bana snart...) med massa olika arrangörer så har jag personligen sett EN närkontakt mellan två bilar med lite plåtskrap mellan två framskärmar. Och det var inte ens något jag jag såg på banan utan fick se i depån först efteråt. Allas erfarenhet är olika vad de sett på banträffarna, men det är faktiskt vad jag sett på tretton år! 3. Sen finns det allvarligare incidenter. Bil som hamnar på taket. Bil som går in häftigt i räcke med färd till sjukhus och konvalescens. Ett tillfälle där en bil börjat brinna. Men det här är ovanligt. Inte obefintligt! Men ovanligt. För att sätta det i perspektiv återigen: olyckor sker även i trafiken.... De första åren man kör, kör efter förmåga! Säger magkänslan att det går lite väl fort så ska du lyssna på det och slå av lite. Och ta hjälp av instruktörer! _________________ Magnus Thomé |
||||
Många klubbar har ett ABSOLUT förbud att bromsa förbi inför kurva. Endast om framförvarande blinkar åt sidan är det ok. _________________ Magnus Thomé |
||||
Så enkelt är det tyvär inte i alla fall. Då skall det nog varauttalat/överenskommet innan, och då mellan bilinnehavare och den som lånar. På vissa (typ Gran Turismo events) är det i stort sett en tumregel. Men på andra arrangerade banträffar inte alls så. (typ BMWSC plus andra SBF-sorterade arr) _________________ Stefan Larsson |
||||
Japp Torsdag om 2 veckor. Jag har redan pratat med Åke några gånger, med lite dumma frågor om hjälm osv Kul att hitta en av instruktörerna här! Kanske blir du som får lära mig lite da Vad kör du själv för bil på bana? Mvh, Robban _________________ Robert Andersson |
||||
Kommer också att vara på Sviestad och försöka sprida lite ljus... Jag kommer bl.a att lite försynt ge mig på just några av förstagångsåkarna. |
||||
Sparade trådar/FAQ Krockskador på trackdays | << 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (39521 totalt) |