Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Krockskador på trackdays
<<   1, 2, 3, 4   >>
14 besök senaste veckan (39520 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Ang punkt 4: Jag tycker det känns ganska självklart att om man orsakat skador på en bil man lånat får man fixa det. Såklart inte den bromsskiva som råkade spricka just då man körde, men om man sitter bakom ratten då det bär av in i ett räcke känns det självklart att man fixar polarens bil igen. Men alla tänker inte så, så det är nog bra att komma överens innan man lånar eller lånar ut bilar.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
Ang. punkt 5 så beror det på var det är IMHo. Är det inom inhängnat tävlingsområde så gäller inte trafikförsäkringen. På tex Kinnekulle så skulle jag gissa att det innefattat både den övre depån och dess kringytor samt även den nedre depån? Allt detta är ju inhängnat med staket och låsbara grindar. Samma sak på Knutan gissar jag. Vore bra om någon med mer kunskap kan säga var det inhägnade tävlingsområdet tar slut på olika banor. För så vitt jag förstår så är det inte armcoräcken kring själva bansträckningen som definierar områdets begränsning. Fast tar man Mantorp... var är inhängningen borta i Mjölbykurvan????


om det är en tävlingsbil som orsaker skadan i depån på en åskådares bil, så träder Motorsporttävlingsförsäkringen in, den som är obligatorisk för en arrangör att ha.

Har arrangören ingen sådan, så kräv arrangören på pengar. eller kräv Trygg-hansa & Folksam på pengarna (dom är nämligen tvungna att betala ut för sådan skada även utan försäkring av arrangören, då tredje part alltid ska vara skadelös i såna här tillfällen, dock lär dom garanterar återkräva dom pengarna av arrangören i efterhand)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Torkel K skrev:
Ang punkt 4: Jag tycker det känns ganska självklart att om man orsakat skador på en bil man lånat får man fixa det. Såklart inte den bromsskiva som råkade spricka just då man körde, men om man sitter bakom ratten då det bär av in i ett räcke känns det självklart att man fixar polarens bil igen. Men alla tänker inte så, så det är nog bra att komma överens innan man lånar eller lånar ut bilar.


fast är det en INSTRUKTÖR som du bett om att köra din bil för att visa dig spårval eller hur man kör den.... då har jag svårt att tro att han lär vara så hjälpsam..... Och hade själv inte räknat med någon hjälp.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
AntX
Danderyd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 156



Lånar man någons bil på en banträff är det ju : you break it, you bought it som gäller

_________________
Anders Bronäs
www.glasskalas.se www.slushkalas.se hyr mjukglassmaskin eller slushmaskin.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Marcus Jarlson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Därför kanske arrangörer ska ha en regel att alltid sätta sig som utomstående tredje part i ett obligtoriskt kortare samtal efter en incident.


Håller verkligen inte med på denna punkten. Arrangörer är människor också, så om en dyr Porsche kör mig av banan och totalkvaddar sig sjäv och är polare med arrangörer ska jag sättas i en skuld jag aldrig kan betala av?

Var och en väljer vad dom har råd att förlora = Sin bil/utrustning.


Du missförstod mig. Jag menade att det är bra om de två inblandade tar och åtminstone pratar om vad som hände. Räcker med några minuter bara. En debriefing helt enkelt. Men att arrangören är med när detta samtal sker, delvis för att de som tredje person kan göra att samtalet blir vettigt och inte spårar ur, delvis för att arrangören kan ha nytta av att höra hur de två uppfattade vad som gick snett. Som arrangör är ett det ju ett kontinuerligt arbete på att minimera incidenter genom att lära av saker som hänt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Fredrik - SLC skrev:
Marcus Jarlson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Därför kanske arrangörer ska ha en regel att alltid sätta sig som utomstående tredje part i ett obligtoriskt kortare samtal efter en incident.


Håller verkligen inte med på denna punkten. Arrangörer är människor också, så om en dyr Porsche kör mig av banan och totalkvaddar sig sjäv och är polare med arrangörer ska jag sättas i en skuld jag aldrig kan betala av?

Var och en väljer vad dom har råd att förlora = Sin bil/utrustning.


Tror nog Magnus mera menar , att sätta sig och prata igenom händelseförloppet på ett mänskligt opartiskt vis.... för att lära sig något av det.....

inte för att fastställa skuld och eventuell skuldbörda......


Ah, du hade redan svarat, jag var lite långsam. Du uppfattade mig 100% rätt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Marcus Gustafsson skrev:
Edit; Sen som vanligt...


Inte i närheten så sen som jag var o svara

Hursomhelst, tycker det vore något bilklubbar skulle kunna ta och iaf fundera/diskutera på att införa som en "obligatorisk regel".

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
Marcus Jarlson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Därför kanske arrangörer ska ha en regel att alltid sätta sig som utomstående tredje part i ett obligtoriskt kortare samtal efter en incident.


Håller verkligen inte med på denna punkten. Arrangörer är människor också, så om en dyr Porsche kör mig av banan och totalkvaddar sig sjäv och är polare med arrangörer ska jag sättas i en skuld jag aldrig kan betala av?

Var och en väljer vad dom har råd att förlora = Sin bil/utrustning.


Du missförstod mig. Jag menade att det är bra om de två inblandade tar och åtminstone pratar om vad som hände. Räcker med några minuter bara. En debriefing helt enkelt. Men att arrangören är med när detta samtal sker, delvis för att de som tredje person kan göra att samtalet blir vettigt och inte spårar ur, delvis för att arrangören kan ha nytta av att höra hur de två uppfattade vad som gick snett. Som arrangör är ett det ju ett kontinuerligt arbete på att minimera incidenter genom att lära av saker som hänt.


MEN.... som mångårig arrangör, iofs mest av racingtävlingar och deras incidenter.....

det är sällan som även efter opartisk medlyssning man får någon som vägrar erkänna egna felaktiga beteenden att ändra sig och erkänna att dom gjort fel........ så det enda man gör i såna tillfällen är att se till att det inte blir slagsmål för stunden.... vilket iofs är positivt det med....

så hälften av medlyssningarna är det positivt... resten är en waste of time typ, tyvärr...... för en del människor inser inte, eller vill inte inse att dom gjort fel.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

AntX skrev:
Lånar man någons bil på en banträff är det ju : you break it, you bought it som gäller

Jepp.

Men det är ju gråzon om bilen till exempel tappar ett hjul mitt i en sväng. En rent underhållsrelaterad grej alltså. Kanske inte påverkar om man lånar polarns gatbil. Men om man hyr in sig i ett långloppsteam tycker jag såna gråzoner måste vara tydligt utredda innan man kör.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Fredrik - SLC skrev:
Magnus Thomé skrev:
Marcus Jarlson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Därför kanske arrangörer ska ha en regel att alltid sätta sig som utomstående tredje part i ett obligtoriskt kortare samtal efter en incident.


Håller verkligen inte med på denna punkten. Arrangörer är människor också, så om en dyr Porsche kör mig av banan och totalkvaddar sig sjäv och är polare med arrangörer ska jag sättas i en skuld jag aldrig kan betala av?

Var och en väljer vad dom har råd att förlora = Sin bil/utrustning.


Du missförstod mig. Jag menade att det är bra om de två inblandade tar och åtminstone pratar om vad som hände. Räcker med några minuter bara. En debriefing helt enkelt. Men att arrangören är med när detta samtal sker, delvis för att de som tredje person kan göra att samtalet blir vettigt och inte spårar ur, delvis för att arrangören kan ha nytta av att höra hur de två uppfattade vad som gick snett. Som arrangör är ett det ju ett kontinuerligt arbete på att minimera incidenter genom att lära av saker som hänt.


MEN.... som mångårig arrangör, iofs mest av racingtävlingar och deras incidenter.....

det är sällan som även efter opartisk medlyssning man får någon som vägrar erkänna egna felaktiga beteenden att ändra sig och erkänna att dom gjort fel........ så det enda man gör i såna tillfällen är att se till att det inte blir slagsmål för stunden.... vilket iofs är positivt det med....

så hälften av medlyssningarna är det positivt... resten är en waste of time typ, tyvärr...... för en del människor inser inte, eller vill inte inse att dom gjort fel.


Tror det skiljer en hel del mellan race och gatbilsincidenter. Inte det att man uppfattar förloppet helt olika och känslor svallar, så är det nog på båda. Men i race så läggs en extra dos ovanpå pga hur det påverkar ens resultat i tävlingen. Sen är det helt andra antal incidenter på gatbilsträffar jämfört med långlopp. Minst sagt Så om något händer är det lättare att ge det en stunds prat.

_________________
Magnus Thomé
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Magnus Thomé skrev:
Tror det skiljer en hel del mellan race och gatbilsincidenter. Inte det att man uppfattar förloppet helt olika och känslor svallar, så är det nog på båda. Men i race så läggs en extra dos ovanpå pga hur det påverkar ens resultat i tävlingen. Sen är det helt andra antal incidenter på gatbilsträffar jämfört med långlopp. Minst sagt Så om något händer är det lättare att ge det en stunds prat.


Men vid race så blir det inga diskussioner om vem som ska betala, alla är medvetna om riskerna och att man betalar sin egen bil.
Vid banträffar så tror jag att många tror att den som orsakar skada på din bil, genom tex att bromsa för sent, måste betala pga att det är dennes fel.
Så är inte fallet men det kommer nog som en chock för många om/när detta inträffar.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

TPR skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tror det skiljer en hel del mellan race och gatbilsincidenter. Inte det att man uppfattar förloppet helt olika och känslor svallar, så är det nog på båda. Men i race så läggs en extra dos ovanpå pga hur det påverkar ens resultat i tävlingen. Sen är det helt andra antal incidenter på gatbilsträffar jämfört med långlopp. Minst sagt Så om något händer är det lättare att ge det en stunds prat.


Men vid race så blir det inga diskussioner om vem som ska betala, alla är medvetna om riskerna och att man betalar sin egen bil.
Vid banträffar så tror jag att många tror att den som orsakar skada på din bil, genom tex att bromsa för sent, måste betala pga att det är dennes fel.
Så är inte fallet men det kommer nog som en chock för många om/när detta inträffar.


Du har en poäng. Därför extra bra med bisittare i ett eftersnack kanske

_________________
Magnus Thomé
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Magnus Thomé skrev:
Du har en poäng. Därför extra bra med bisittare i ett eftersnack kanske


Ännu bättre att diskutera/informera om det i förväg.
Precis det som sker nu. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

TPR skrev:
Magnus Thomé skrev:
Du har en poäng. Därför extra bra med bisittare i ett eftersnack kanske


Ännu bättre att diskutera/informera om det i förväg.
Precis det som sker nu. thumbs up


Både och FTW. Typ. thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



TPR skrev:
Magnus Thomé skrev:
Du har en poäng. Därför extra bra med bisittare i ett eftersnack kanske


Ännu bättre att diskutera/informera om det i förväg.
Precis det som sker nu. thumbs up



Håller med..... ska man prata om det i efterhand , så kan man lika gärna vänta en dag eller två.... så adrenalinet hinner torka upp

För det som sägs ibland är så jäkla dumt och viljan att se den andres synpunkt finns inte då... för man är ledsen, förbannad, uppjagad osv......

enda anledningen att prata direkt är att se till att det inte blir fight..... men dom som är på fight-mode är inte dom personer som heller ändrar sig vid ett samtal.. bara att man möjlligen förhindrar en fight förhoppningsvis...

det finns ju faktiskt händelser där förare har börjat slåss uppe i domartornet i samtalet med domaren.... (inte på mina egna tävlingar tack o lov men andra svenska tävlingar i elit-sprintracing)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13188

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

TPR skrev:
Ännu bättre att diskutera/informera om det i förväg.

+1

En gemensam genomgång alternativt ett skriftligt dokument som delas ut och måste läsas igenom innan körning borde alltid stå på dagordningen.
Jag vet att vi tidigare pratade om att försöka få till en oberoende standardiserad trackdayinstruktion för respektive svensk bana som hjälp för de som arrar och deltar.

_________________

Rice and shine
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1067



Magnus Thomé skrev:
TPR skrev:
Magnus Thomé skrev:
Du har en poäng. Därför extra bra med bisittare i ett eftersnack kanske


Ännu bättre att diskutera/informera om det i förväg.
Precis det som sker nu. thumbs up


Både och FTW. Typ. thumbs up


Eller som Magnus säger till mig när jag sitter bakom ratten på hans bil...

I depå:
OK .. Bälte, hjälm, fönster,handskar, lösa grejer. Check check...osv
Sedan innan första kurvan:
Så Janne hur mycket kostar det nu igen?
400 000!!!.... brooooooms, sväng tänk.. andas, tänk kör tänk...
(vi har tagit den långa diskussionen innan så klart)

Men jag tror verkligen att om det värsta skulle hända bör 3é part vara med, man kommer inte vara sitt normala jag, och dessutom i chock (vilket man inte vill erkänna då).

_________________
Janne Ström
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5124



Marcus Jarlson skrev:
Man betalar för bilen man kör (imo)

Kör på din bil i depån är ju ren parkeringsskada och har ingenting med körning på bana (imo), backaren skyldig att ersätta skador (hans försäkringsbolag, parkeringsskada)



Depån är väl lika mycket banområde som tex banslingan, avåkningszoner etc. Det är inhägnat område och det tillåts köra med oregistrerade fordon (tävlingsfordon) utan att ha körkort för sådant fordon.

_________________
Roland Johansson
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Mycket intressant det som skrivs!

Efter vår incident så va "debriefade" vi tillsammans med "min" respektive "hans" klubbs ordförande/ansvariga där vi båda fick berätta vad som hänt ur vår synpunkt.
Tillsammans med vad som tidigare setts från hans körning bestämdes att han skulle lämna träffen.
vi pratade nog i ca 20 minuter efteråt.

sköttes mycket bra av arrangörerna tyckte jag.


Någon som hört/sett någon mer incident mellan två gatbilar på ett gatbilsevent?

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det jag saknar för det mesta på en trackday är att få en tex. bekräftelse på att man får vara med och sen några grundläggande saker.

Börja med att man åker på egen risk och att bilen inte är försäkrad. Sedan att blir man påkörd eller kör av så står man alltid för alla kostnader som uppstår.

Sen lite om flaggor, klädsel, beteende på banan, passindelning och vad som mer behöver vara osv. sedan ska den lappen med till banan påskriven. Oavset om man skickar ut det per mail eller snigelpost.

För att få all info på banan innan man ska ut när adrenalinet rinner till funkar oftast inte!

Däremot är det bra med litet förarmöte innan och kanske som Alfaklubben gör nu, har lite eftersnack efter varje pass med alla som kört passet så blir man lite mer kompis och kan förklara vad man tyckte vart lite otäck i någon situation. Har tydligen varit omtyckt och alla lär av varandra.
Citera
RobRoy
Stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 25



Jag ska åka på min första bankörning om 2 veckor, på Sviestad. Det blir handledare som kommer åka med i bilarna osv. För att jag ska lära mig behärska min nya Corvette och självklart också för att det ska bli väldigt kul!

Jag kommer nog försöka köra på, men ändå ta det lite lugnt, så inget händer med bilen. Det jag däremot är livrädd för är ju som skräckhistorien här, det kommer någon som inte alls är rädd om sin bil och kör vårdslöst in i mig och totalkvaddar min bil.

Det har jag inte riktigt råd med. Eller det blir väldigt väldigt jobbigt att sumpa 450 000kr.

_________________
Robert Andersson
Citera
Sparade trådar/FAQ
Krockskador på trackdays
<<   1, 2, 3, 4   >>
14 besök senaste veckan (39520 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande