Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Krockskador på trackdays
1, 2, 3, 4   >>
15 besök senaste veckan (39521 totalt)
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149


Trådstartare
om man sätter sin egen bil i muren då man kör oförsäkrat på en trackday med gatbilar är det inte så svårt att lista ut vem som betalar kalaset (pappa?), men vad händer om flera bilar är inblandade? Jag har alltid hört att var och en får stå för sina egna skador, men är det alltid så lätt?

Vad anser ni tex om dessa scenarion?

1 Du får hjärnsläpp och bromsar in i bilen framför
2 Någon annan gör något dumt och för att undvika kollision kör du av banan och in i en trave däck
3 Någon kör med avsikt in i din Veyron för han är avundsjuk
4 En instruktör ska visa hur man gör, missbedömer greppet och kör in din bil i muren
5 Någon backar på din parkerade bil i depån

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

- Du får stå för det själv.

- om någon känner sig väldigt skyldig så kanske den personen av ren god vilja ger dig pengar.



Har någon annan andra vinklar på detta?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Vid punkt 5 gäller ju din vanliga bilförsäkring??

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Man betalar för bilen man kör (imo)

Kör på din bil i depån är ju ren parkeringsskada och har ingenting med körning på bana (imo), backaren skyldig att ersätta skador (hans försäkringsbolag, parkeringsskada)

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Magnus Thomé skrev:
- Du får stå för det själv.

- om någon känner sig väldigt skyldig så kanske den personen av ren god vilja ger dig pengar.



Har någon annan andra vinklar på detta?


Jag räknar med att det är det här som gäller och jag har inte fattat det som att det skulle vara på något annat vis.

Hade jag själv orsakat en olycka på trackday som uppenbarligen var mitt fel hade jag nog ställt upp på lite ekonmisk ersättning till en oskyldig stackare som blivit drabbad men det är som sagt inget man kan räkna med.

_________________
Martin Öberg
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149


Trådstartare
Svante skrev:
Vid punkt 5 gäller ju din vanliga bilförsäkring??


Den enda av punkterna jag har erfarenhet är just punkt 5, och jag vill inte gå in på detaljer men förenklat kan man säga att det finns utrymme för olika uppfattningar om den gäller eller inte. (Hur som helst är det överspelat nu.)

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Ang. punkt 5 så beror det på var det är IMHo. Är det inom inhängnat tävlingsområde så gäller inte trafikförsäkringen. På tex Kinnekulle så skulle jag gissa att det innefattat både den övre depån och dess kringytor samt även den nedre depån? Allt detta är ju inhängnat med staket och låsbara grindar. Samma sak på Knutan gissar jag. Vore bra om någon med mer kunskap kan säga var det inhägnade tävlingsområdet tar slut på olika banor. För så vitt jag förstår så är det inte armcoräcken kring själva bansträckningen som definierar områdets begränsning. Fast tar man Mantorp... var är inhängningen borta i Mjölbykurvan????

_________________
Magnus Thomé
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Magnus Thomé skrev:
Ang. punkt 5 så beror det på var det är IMHo.


En mig mycket närstående person backade på en helt ny Ferrari i "depån" vid ett
bankörningsevent på ett flygfält.

Försäkringen tog hand om det, även fast Ferrarin var en oreggad tävlingsbil. Puuuuh.

_________________
--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

FredrikÅ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ang. punkt 5 så beror det på var det är IMHo.


En mig mycket närstående person backade på en helt ny Ferrari i "depån" vid ett
bankörningsevent på ett flygfält.

Försäkringen tog hand om det, även fast Ferrarin var en oreggad tävlingsbil. Puuuuh.



Kan ha varit okunskap eller snällhet hos bolaget och ÖHT inte för att de måste. Faktiskt.


EDIT: missade att du skrev flygfält. Då hamnar det ju lite annorlunda läge... Ignorera det jag skev ovan


EDIT2: Eftersom trafikförsäkringen gäller så betalar väl den ut till 3'e man för vad du än nästan kör in i? Ett hus, en stolpe, en grävmaskin, ett cykelställ... ett dike...

_________________
Magnus Thomé
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149


Trådstartare
Citat:

Försäkringen tog hand om det, även fast Ferrarin var en oreggad tävlingsbil. Puuuuh.

EDIT: bara dumt att berätta om denna tråkiga incident

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Jag har varit med om detta.

Mantorp -08 måste det ha varit.
Blött/ganska fuktigt på banan (inte så det flö vatten alls)

vi släppte ut nomal mängd bilar på banan första passet för dagen för att det skulle torka upp fortare.

Kommer ikapp en långsammare bil (både effekt och chassiemässigt) i chickanen, som jag inte vill köra om innan chickanen utan ut på rakan.
På grund av att jag avvaktade med omkörningen kommer en gammal (1980-85) mustang ikapp mig bakom.
Ut på rakan kör jag om den långsammare bilen, och ser i backspegeln hur jag glider från mustangen också.

Jag ligger med 950kg väl bananpassad crx i det som har blivit ett tort spår och börjar bromsa inför mjölby.
Ser då den stora tunga mustangen en bit bakom i backspegeln och tänker inte mer på honom (skulle uppskatta 6-8 billängder bakom) och sedan hur han försvinner i backspegeln.
Släpper då av lite extra och flyttar mig närmare ytterspår för jag inte vet var han tog vägen.

BANG! så sitter han i min framskärm.

Han sa i efterhand att han trodde att han skulle klara att ta mig på innern.. I DET BLÖTA SPÅRET!?!

Tillbaka i depån så nonchalerade det hela och tyckte vi HADE LIKA STOR DEL i orsakan till skadan och att var o en ska laga sin bil med egna pengar...
Trodde jag skulle koka över och slå ihjäl honom.
Att jag blev vansinnig på honom hade bara att göra med hur han nonchalerade händelsen.
Hade han bett om ursäkt istället, kanske frågat om han kunde hjälpa till att spänna upp kofångare m.m så hade jag inte brytt mig.
Att laga min egen bil har jag inga problem med heller egentligen. Skadan kostade mig rent ekonomiskt ~1000kr att laga.

Men både Hondaklubbens dåvarande ordförande och fmcs skötte det hela exemplariskt, föklarade läget, bad honom åka hem och fundera på hur han kört, då han en halvtimme tidigare även höll på att klippa en annan kille på banan oxå. Och på Gelleråsen året innan hade man uppfattats hans körning som aggresiv för en mysig och "lugn" trackday..

Jag orkade inte ens bry mig om ta hans nr eller något.
Höger fram blev det: ny framskärn, nytt posljus, 3mm intryckt ramben. 3 av 4 fästen till fronten gick av.

Jag drog fast fronten med ett spännband och körde vidare efter lunch när det torkat upp helt och hade skitkul ändå!

Har inte sett killen på någon av våra träffar sedan dess... Hoppas jag slipper det oxå.


Hur skulle ni ha gjort i detta fallet?

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Fixxe skrev:
Hur skulle ni ha gjort i detta fallet?


Gnisslat tänder en bra stund. Och sen tvingats gå vidare i livet.... Ganska precis vad du gjorde alltså?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Jo så jag gjorde typ

och om du skulle varit min "motpart" ?

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Fixxe skrev:
Jo så jag gjorde typ

och om du skulle varit min "motpart" ?


Bett om ursäkt och försökt hjälpa till så gott det går, det behöver ju inte betyda med pengar utan som du säger att man hjälper till att få sakerna på plats igen så gott det går osv.

_________________
Martin Öberg
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Cold mode ON

Input: Tyvärr är det inte bara dyra materiella skador som kan inträffa på en oförsäkrad banträff. De mänskliga skadorna (och nu bortser vi kallt ifrån det mänskliga lidandet/tragedin) kan uppgå till avsevärt högre belopp. Det kan handla om mångmiljonbelopp som rör allt från livränta till handikappsanpassning av bostad och livslång ersättning i förlorad arbetsinkomst m.m..

Vet ni vem som rättsligt sett är skadeståndsansvarig i ett sådant läge?

Den som arrangerat. Dvs den som bjudit in, ordnat med betalning etc. Det kanske man skall tänka på innan man hyr en bana en kväll och ordnar "fri körning"...

Cold mode OFF

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Fixxe skrev:
Jo så jag gjorde typ

och om du skulle varit min "motpart" ?


Svårt att säga eftersom det beror helt på vad som hänt. Jag tror liksom inte att jag hade kört som han gjorde så jag kan inte sätta mig in i exakt det läget. Vilket som så skulle jag gå fram o prata, tveklöst!! Men jag är medveten om att ett händelsebelopp både i trafik och på bana i princip alltid uppfattas olika av de två parterna. Det verkar vara ofrånkomligt tyvärr. Därför vet man inte exakt hur ett samtal landar. Inte för att jag är en elak jävel av naturen alltså Men att båda skulle uppfatta det identiskt är det taskiga odds på.

Därför kanske arrangörer ska ha en regel att alltid sätta sig som utomstående tredje part i ett obligtoriskt kortare samtal efter en incident.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Magnus Thomé skrev:
Därför kanske arrangörer ska ha en regel att alltid sätta sig som utomstående tredje part i ett obligtoriskt kortare samtal efter en incident.


Håller verkligen inte med på denna punkten. Arrangörer är människor också, så om en dyr Porsche kör mig av banan och totalkvaddar sig sjäv och är polare med arrangörer ska jag sättas i en skuld jag aldrig kan betala av?

Var och en väljer vad dom har råd att förlora = Sin bil/utrustning.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Marcus Jarlson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Därför kanske arrangörer ska ha en regel att alltid sätta sig som utomstående tredje part i ett obligtoriskt kortare samtal efter en incident.


Håller verkligen inte med på denna punkten. Arrangörer är människor också, så om en dyr Porsche kör mig av banan och totalkvaddar sig sjäv och är polare med arrangörer ska jag sättas i en skuld jag aldrig kan betala av?

Var och en väljer vad dom har råd att förlora = Sin bil/utrustning.


Tror nog Magnus mera menar , att sätta sig och prata igenom händelseförloppet på ett mänskligt opartiskt vis.... för att lära sig något av det.....

inte för att fastställa skuld och eventuell skuldbörda......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



BTG skrev:
Cold mode ON

Input: Tyvärr är det inte bara dyra materiella skador som kan inträffa på en oförsäkrad banträff. De mänskliga skadorna (och nu bortser vi kallt ifrån det mänskliga lidandet/tragedin) kan uppgå till avsevärt högre belopp. Det kan handla om mångmiljonbelopp som rör allt från livränta till handikappsanpassning av bostad och livslång ersättning i förlorad arbetsinkomst m.m..

Vet ni vem som rättsligt sett är skadeståndsansvarig i ett sådant läge?

Den som arrangerat. Dvs den som bjudit in, ordnat med betalning etc. Det kanske man skall tänka på innan man hyr en bana en kväll och ordnar "fri körning"...

Cold mode OFF


Håller definitivt med....... Och jag förstår inte dom som stoppar huvudet i sanden som arrangörer, sen om man väljer att jobba med SBF eller SMA spelar mindre roll.... men visst risken är liten men den finns där och kan garanterat ödelägga privatekonomin för en otursfylld arrangör.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Fredrik - SLC skrev:
Marcus Jarlson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Därför kanske arrangörer ska ha en regel att alltid sätta sig som utomstående tredje part i ett obligtoriskt kortare samtal efter en incident.


Håller verkligen inte med på denna punkten. Arrangörer är människor också, så om en dyr Porsche kör mig av banan och totalkvaddar sig sjäv och är polare med arrangörer ska jag sättas i en skuld jag aldrig kan betala av?

Var och en väljer vad dom har råd att förlora = Sin bil/utrustning.


Tror nog Magnus mera menar , att sätta sig och prata igenom händelseförloppet på ett mänskligt opartiskt vis.... för att lära sig något av det.....

inte för att fastställa skuld och eventuell skuldbörda......


Jaha

Sorry missuppfattade dig Magnus, detta låter absolut som en bra idé, borde hjälpa till att lugna ner en spänd situation.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11296



Marcus Jarlson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Därför kanske arrangörer ska ha en regel att alltid sätta sig som utomstående tredje part i ett obligtoriskt kortare samtal efter en incident.


Håller verkligen inte med på denna punkten. Arrangörer är människor också, så om en dyr Porsche kör mig av banan och totalkvaddar sig sjäv och är polare med arrangörer ska jag sättas i en skuld jag aldrig kan betala av?

Var och en väljer vad dom har råd att förlora = Sin bil/utrustning.


Jag tror du missförstår Magnus, eller så gör jag det...

Det jag tror han menar är att arrangören bör ta ett snack med de som var inblandade, försöka lugna ner känslor etc och vara opartiska. Inte att de skall lägga skuld på någon eller försöka komma fram till vems fel det är.

Utan helt enklt ta ett snack och fråga:
* Hur mår ni? (förbannade = försöka lugna, ont i kroppen = hjälpa till att tex fixa ambulans, ledsna = trösta)
* Hur kommer ni hem? (om bilen är tokpaj)
* Kan vi hjälpa till med något? (Spänna upp front, låna ut spännband för att spänna upp fronten)
etc...

Så tolkar jag Magnus...


Edit; Sen som vanligt...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Sparade trådar/FAQ
Krockskador på trackdays
1, 2, 3, 4   >>
15 besök senaste veckan (39521 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande