Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic -89 ED7 - Banbil/Race bygge!
1 besök senaste veckan (4396 totalt)
andy63

Här sen Mar 2008
Inlägg: 8


Trådstartare
Hej alla!
Nu är det dags för mig att starta en efterlängtad tråd
Efter mycket letande så visar det sig att det jag letar efter kommer till mig

Jag har en flickvän vars kusin har en kompis. Det är så allt började med denne bilen
Han hade ingen plats i sitt garage och behövde plats för sitt nya projekt så jag hakade på och till slut fick jag bilen.

och tur som jag har(för engångsskull) så är det en Honda Civic! Alltid varit ett fan av hondas bilar och deras racing intresse. Jag älskar racing, och det gör honda också.

Info om bilen:

Motor är en D16A6 på 107,44 hästkrafter. Väger runt 1000kg (hittar inte exakt info om detta)
Bilen är orginal röd, men förre ägaren bestämde sig för att rolla bilen i svart
Rost: Nä, inte så mycket jag kan se. Det är isåfall under lacken där dem troligtvis spacklat en del. Under bilen är den super fin, trösklarna är fina också, dock ser det ut som dem är bytta engång innan. Rostlagad bak har den varit minst en gång.

med andra ord har jag nog ett roligt projekt på g här


Målet:
Att skapa en Honda med bra fart genom kurvorna. Jag bryr mig inte alls mycket om farten rakt fram. bara det går fort som fasen i kurvorna är jag nöjd. Eventuellt kunna tävla med den i någon SBF klass eller ngt likande. Är otroligt motorsport intresserad vilket ni kan se på min hemsida som finns länkad i min signatur.
----------------------------------------------------------------------------------------
Planer:

lacka bilen orginal Röd igen!
SBF godkänd bur
SBF/FIA godkänd stol/bälten
Ksport Racing Coilovers
Värre bromsar fram/bak (inget märke bestämt ännu dock)
Lätta bilen så mycket jag bara kan komma på och har resurser till
Förstärka bilens kaross på olika ställen för få mindre flex i karossen(mkt flex nu, gammal bil)
Camber links osv
bussningar


Rota Slipstream eller circuit
Dunlop, Pirelli, Bridgestone eller Toyo däck.
JDM blinkers fram (orange)
hemma byggd spoiler fram och tillägg bak på orginal (hoppas på downforce )

Motor:
orginal D16A6 (så länge den håller XD)
Race grenrör
något 2" eller 2,5" avgassystem
lättat svänghjul
lättade snurrande delar i motorn
annan kamaxel (SOCH)
eventuell portning av topp och lite sånt.
Har tänkt på en Mini-Me swap, men får se om den biten. Dem som inte vet är Mini-Me att man konverterar en motor som inte har Vtec till Vtec. Då byter man orginal toppen mot en Vtec topp. Osså byter man diverse delar för få detta funka som det ska.

Mer kommer nog på listan med tiden och man får fler ideér.
------------------------------------------------------------------------------------------
Mer Updates imorgon!

_________________________
MvH

_________________
Andre Fossto

www.andrefossto.wordpress.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Bra bilar, de kan göras fräna för låga summor:

Så här ser min bruxis ut !



_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Jasså, inget Mugen Spoon JDM J's den här gången? Vad hände med din "vtec" då?
Du verkar ha haft ett bra flyt i alla fall som kom över en 107 hästars rollad civic, inte varje dag man har sådant flax
Allt lugnt annars med RC bilarna?

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
andy63

Här sen Mar 2008
Inlägg: 8


Trådstartare
kristian: Jadå, det går göra dem fråna. Men jag är mer ute efter prestanda på olik vinklar än utseénde. styling är bara + på allt anat smått o gott :P

Johan: Ja den ja xD ung o dum du vet. Nu har jag två bilar, en bruks bil och ett projekt till räser bil. hade jag inte innan då det var min enda bil. Jag sålde den bilen vidare rätt så fort.
Men detta projektet ska avslutas åtminstone.

Jodå, RC flyter på bra. Hade en grym start på säsongen i Januari. Så får väl se hur det går sedan.
och som racingtok så måste man ju bygga en racingbil med nu när man har chansen :P hehe.

fast denna civicen kommer ha lite inspiration från JDM, men det blir inte så utbrett då jag vill andvända den mest på bana eller krokiga vägar. eventuellt en tur i stan. Men inte mkt mer än så.

Mer bilder kommer ikväll då jag river ut all inredning nu!

MvH

_________________
Andre Fossto

www.andrefossto.wordpress.com
Citera
andy63

Här sen Mar 2008
Inlägg: 8


Trådstartare
Update idag!

Idag så fixade jag lite mer på bilen. Jag har börjat som sagt riva inredningen på bilen.
Dock har jag fastnat på ett ställe. Så om någon snäll själ kan hjälpa mig vore jag tacksam.
Det är så att golvmattan är fast bakom fotpallen för vänster fot bredvid kopplingspedalen. Den fotpallen sitter fast och jag har inte en aning om hur jag ska ta bort den. Så om någon med tips vore det underbart.

Så här är lite hur långt jag kommit.

Såhär ser den ut innan man börjar plocka och riva saker.





och här är på slutet av dagen, jobbade ca 4 timmar med detta. Ja, jag vet, datumet stämmer inte XD





Jag vägde lite grejor, och allt jag fick ut här hade jag lättat bilen ca 33kg redan exklusive framstolarna.


Det är allt för idag.
Imorgon ska jag försöka dra ut instrument brädan, golvmattan, riva all plast bak och bort med bältena bak och lite smått o gott.

MvH

_________________
Andre Fossto

www.andrefossto.wordpress.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



andy63 skrev:
kristian: Jadå, det går göra dem fråna. Men jag är mer ute efter prestanda på olik vinklar än utseénde. styling är bara + på allt anat smått o gott :P


jojo, men jag har r-däck vid behov i 15",

sedan sitter det powerflexbussningar runt om & hårdare fjädrar/dämpare redan på min bil.

Som isbil är den grym, men saknar kanske 25hk på toppn.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41618

Forumägare
Forumägare

Kul projekt! Ska bli kul o se hur långt du kommer gå thumbs up Snabb på kurviga banor är jag helt övertygad om att den blir

_________________
Magnus Thomé
Citera
andy63

Här sen Mar 2008
Inlägg: 8


Trådstartare
Kristian: ja det låter som en höjdare! Har du satt dit bussningarna själv? Var det krångligt?

Magnus: Snabbare då

_________________
Andre Fossto

www.andrefossto.wordpress.com
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Du måste ha en press, lite vanliga verktyg, domkraft och pallbockar. Eventuellt en brasa också beroende på hur du gör för att få ut dom gamla bussningarna
Men det är inte svårt. Bara tidsödande och tråkigt.

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
andy63

Här sen Mar 2008
Inlägg: 8


Trådstartare
Johan, du kanske har ngt tips på hur jag ska få loss golvmattan från fotpallen bredvid kopplingspedalen? Är fast där XD haha. Faktiskt första gången jag strippar en bil så.

_________________
Andre Fossto

www.andrefossto.wordpress.com
Citera
Per Sandvik
Larsmo (FI)
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84



om jag inte minns fel sitter den fastbultad, du kommer åt från hjulhuset.

_________________
Per Sandvik

MR2 AW11 -86 "Touge Special"
Yaris SCP10 -00 Brukis
Corolla KE11 -69
Starlet KP60 -80
Carina CA60 -81
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



När inte från hjulhuset..

Fotplattan har ett lock, tryck in en skruvmejsel i botten och bänd till så hoppar locket av, sedan är där 2 skruvar under så får du bort hela fotplatteplasten.

Man behöver ingen press till bussningsbytet.
Borrmaskin, bågfil, liten slägga, ett dorn och en huggmejsel + det som behövs för att få bort länkarmarna från bilen.

Lycka till.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic -89 ED7 - Banbil/Race bygge!
1 besök senaste veckan (4396 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande