Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Fiberdelar, avgjutning | 1, 2, 3 >> 17 besök senaste veckan (21539 totalt) |
Ja, den jobbiga biten är ju att få till en hyfsad/bra form. Antingen göra en avgjutning i glasfiber först, slipa, spackkla, gelcoata, vaxa etc.
Men skulle det inte kunna fungera att göra en trälåda med ungefärlig form och sedan gipsa? Gipset är väl ganska billigt, och håller formen. Borde gå att spackla i om det behövs och för en gjutning? Eller är det alldeles för lätt tänkt och bara glömma? Var kan man få tag på gips? Byggmarknaden? om vi pratar om att gjuta av en huv tex. _________________ Roland Johansson |
||||
Man kan gjuta på nästan vad som helst så länge man håller sig till material som tål polyester
Men en huv vet jag inte Är inte det bästa att ta sin originalhuv, tejpa igen spolarmunstyckeshål mm, vaxa, gjuta av och se glad ut?? Men mindre detaljer kan man fuska ihop rätt lätt. Dom här är tex gjutna direkt på en form svarvad i trä med lite spackel på... och den här boxen gjorde vi plugg på i fogskum...ganska mycke spackling men inte direkt svårt... Kamkåpan är en avgjutning från originalet med lite igenspacklade hål o kanter och så... _________________ Karl Brag |
||||
"Man kan gjuta på nästan vad som helst så länge man håller sig till material som tål polyester "
Eller epoxi...? "Men en huv vet jag inte Är inte det bästa att ta sin originalhuv, tejpa igen spolarmunstyckeshål mm, vaxa, gjuta av och se glad ut?? " Tänkte det blev fel storlek om man inte gör en plugg först, och fram för allt får man väl 'fel' sida utåt? Eller är det inte känsligt om man är lite nogrann? Har ju lappat ihop hojkåpor sedan jag var sju-åtta år men då var det mest bråttom och inte finish krav, finishen fick någon lackerare slita med inför säsongen efter inklusive alla rester från silvertejp :-) Såg bra ut i alla fall _________________ Roland Johansson |
||||
[quote]Tänkte det blev fel storlek om man inte gör en plugg först, och fram för allt får man väl 'fel' sida utåt? Eller är det inte känsligt om man är lite nogrann?[quote/]
Ajdå...lite klantigt uttryckt av mig Vad jag menade var att du använder din originalhuv som plugg, som du gjuter en form på. Som du slutligen gjuter din färdiga plasthuv i... Annars blir det definitivt fel storlek och väldigt fel sida utåt Epoxi är ännu bättre än polyester. Starkare, helt transparent och mycket snällare mot det mesta. Men den lilla haken är att det är yngefär 4-5 ggr så dyrt... _________________ Karl Brag |
||||
"Ajdå...lite klantigt uttryckt av mig Vad jag menade var att du använder din originalhuv som plugg, som du gjuter en form på. Som du slutligen gjuter din färdiga plasthuv i...
Annars blir det definitivt fel storlek och väldigt fel sida utåt " Ahh, men då är det som jag tänkte... Och det är där jag hade fundering på att gips nog kunde vara ganska mycket billigare, så man kunde göra ett 'större' kar och trycka ner huven i... Om det nu kan tänkas hålla såpass att man kan göra en avgjutning av det sedan. "Epoxi är ännu bättre än polyester. Starkare, helt transparent och mycket snällare mot det mesta. Men den lilla haken är att det är yngefär 4-5 ggr så dyrt... " Kostar att ligga på topp. Men gör man det rätt på en gång slipper man göra om... Brukar bli flera gånger så dyrt. Man får väl ta en tur till Karlsson & Co någon torsdag igen och flörta grovt med några sjuksyrror och få loss några säckar gips :-) för alfatester. _________________ Roland Johansson |
||||
PCR
snygga trattar! när ni måttsatte och gjorde formar för insuget vad gick ni efter för mått ? hade ni en mall/ritning.. eller hur kom ni fram till längder på trattar och volym på "boxen" ? lite nyfiken på hur man utformar sådana där insug .. min m3 kanske skulle må bra av ett ...vore ju nice då om man själv kunde sno ihop det mvh Peter |
||||
Öööhh...ärligt talat så är inte det här så vetenskapligt gjort Trattlängden är 45 mm, och det kommer ifrån att samma motor gick fint med lika långa trattar i alu. Men radien på de här är lite större så antingen blir det skit av alltihop eller så blir det ännu bättre. Volymen är ännu lättare uträknad...ungefär så stor vi får plats med _________________ Karl Brag |
||||
hehe okej.. tja det funkar säkert det där.. snyggt var det iaf.. det blir kanske lite mer "mekk" att tillverka ett insug av denna modell.. ..Peter |
||||
Jag kan varmt rekommendera det här med Epoxi / kolfiber, glasfiber. Man kan nästa göra vad som helst men var noga med att använda gasmask och handskar i den mån det gör att jobba med dessa på, Epoxin är nämnligen kraftigt alergiframkallande.
Söker ni leverantör av dessa prylar kan jag tipsa om www.nilsmalmgren.se, de har allt inom composite. Fråga efter Gunnar och hälsa från Wohlén Racing. Stig |
||||
Vill man inte göra form och allt själv kan man även leja Anders Wallerström i kalix Han tar inget extra för att göra formen om han inte redan har den, men då behåller han formen efteråt. Du kan få grejorna lämpade efter ditt ändamål, tjocka/ tunna, styva/mjuka osv.
RP-GLASFIBER:http://home.swipnet.se/rpglasfiber/ MKT snabba leveranser!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Så länge man håller sig något sånär vettiga o inte alltför komplicerade former och storlekar är det ganska lätt att pilla ihop lite kompositprylar Själv är jag mycket långt ifrån guru på det här, provat o pillat lite samt lite goda råd från mer eller mindre profesionella människor... Garagekväll är väl alltid kul! Du och alla andra är välkomna på studiebesök och kaffe i vårt enkla tillhåll, vet inte hur avstånden ställer till det men för den som känner sig manad är det bara att höra av sig. Ca 5 mil noröst om Gbg.. _________________ Karl Brag |
||||
Låter som Alingsås. Lagom avstånd för mig, jag är intresserad om det blir nåt av. /Anders C _________________ /Anders C |
||||
hmm det där hade kunna varit mkt trevligt.. tyvärr bor man ju i eskilstuna.. liiite långt kanske mvh PETER |
||||
Alingsås är ju inte riktigt rätt...min geografi är nog inte riktigt hundra Snarare en liten håla som heter Skene...vet inte om det säger herrarna så mycket, men en vägbeskrivning går att lösa vid behov... _________________ Karl Brag |
||||
Åhh, pastakväll. Åter till ämnet. Är det ekonomiskt försvarbart att låta tillverka två dörrar till en BMW E30 & hur mycket vikt borde man tjäna? Vad gissar ni på att de skulle gå på styck, 10 - 15 000? |
||||
Krabu kika på en bil som en norrman hade och körde rallycross i strängnäs med 2001.en m3e30 fd banräser.. han hade det mesta i carbon/fiber.. har för mig han sa att de dörrarna vägde ca 5kg med plastrutor.. jag lyfte på en och de var mkt mkt lätta mkt trevlig bil förresten.. har lite bilder på den hamma jag kan skanna in om nån vill se... en ex grupp-a m3 e30.. mvh PETER |
||||
Hur mycket vikt du sparar?...Massor!! Men skall du använda bilen på vägen och ha något som helst stödskydd osv så vet i fasen om det är någon höjdare?? Men det finns helt säkert färdiga formar till åtminstone högerdörrar, varenda stolle som åker rallycross med E30 har ju plastdörr... och slipper du göra form så kostar det inte så förbannat mycket, kanske 3-4000 per dörr i glasfiber... Men pasta??? _________________ Karl Brag |
||||
Sparade trådar/FAQ Fiberdelar, avgjutning | 1, 2, 3 >> 17 besök senaste veckan (21539 totalt) |