Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -93 v8
1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (45190 totalt)
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
hej!

har ej skrivit så mycket här innan utan mest läst och gottat mig i andras projekt. tänkte att nu är det dax att lägga upp en egen projekt tråd. Ha överseende med stavningen,

Heter Richard men kallas Berget är ifrån kalmar, vet inte om jag ska stava r:et i kalmar vi ifrån småland brukar ju ha svårt för det fyller 25 i år och jobbar som bilplåtslagare, övrig tid läggs på flickvänn och givetvis alla projekt. dagarna har tydligen bara 24 timmar..... nog om mig själv!..

Bmw 325, köptes för 3 år sedan i rosengård osedd, skickade iväg ett par polare att hämta den. på vinst och förlust. ville verkligen bygga en bmw turbo just då efter att min evo 3 blev såld.

fick hem bilen och den hade så klart varit krockad och såg ut som skit rent utsagt, jaja skulle ju bara ha den att sladda med hette det då. så fick det bli bucklig och rostig och hivade på ett kina kitt andra spridare och ett chipp även hel del fula tips tricks användes.

bilen gick fint och tomgången vandrade mellan 200-2000 varv. Och man kunde inte hålla jämn gas med den för då bara bluddrade den. fräckt låter ju som det är tusen hästar i den. så gick tankarna just då bilen kördes så en säsong och gick hyffsat bra både på etanol och bensin cirka ett kilo i ladd.

säsong två tyckte jag att bilen vara alldelles för ful och polaren som är lackarere erbjöd sig att måla bilen.
sagt och gjort glasfiber skärmar/huv/ bagarelucka inhandlades och fixades till. skärmkanterna byttes till golf 1 och en valsning.
bilen skulle först bli orange- vilken jävla tur att man inte målade den i det. men ville ha en enkel färg att att bättra det var ju ändå drifting jag byggde bilen för.... det spårade ur och bilen blev jamaica blå med svart tak huv o bagagelucka. även megasquirt kopplades in och och bilen fick ett nytt grenrör.

premiären fick bli emmaboda strippen provkörde bilen ordentligt först på natten innan och hade då fortfarande inte fått alla delar ifrån lacken;)först regnade det så man bara fick köra 201 meter första repan på 402 som turbobil resulterade att andra eller tredje lådan gick sönder och bilen fick puttas bakåt igen lyckades få i trean i skiten och kunde smyga hem.

efter det blev det bara skruva, nästan hela sommaren och fick två körningar i slutet på 5100 torsdags träffar på mantorp,

för i år är updateringarna v8 m60b40 som maskin en bur har svettsats i som är godkänd för drifting även en egen biltrailer har införskaffats.

just nu är tråget iväg på svetsning och motorfästen/växellådsfästen byggs








fortsättning följer
mvh // Berget

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Fränt att trycka ner en M60 i E36. thumbs up Att det går vet man ju sedan tidigare eftersom bl.a. Alpina gjort det, men hur mycket jobb är det egentligen om man ska göra det på egen hand? Långt in i framtiden så skulle jag nämligen vilja ha en V8 i min Compact!
Men nu snackar vi verkligen långt in i framtiden när man inte behöver jobba 40h i veckan och ungarna är självgående...

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41626

Forumägare
Forumägare

Cool! Hoppas på fler bilder framöver thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429



Hel rätt koncept. thumbs up
Har själv en blöt dröm om att bygga något liknande , när tid finns

Du får gärna visa mer bilder på vilka hinder som står ivägen
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Åhå, Kränghäng sprider sig även till rejsa.

Med tanke på bilens nyttjande kanske du är fel människa att fråga, men om jag nu eventuellt, kanske, möjligen skulle råka snubbla över en m3 med trasig motor, hur övertalar jag då farbror sbp att det är helt ok att hinka i en V8 istället? Jag saknar ständigt min 540, men min Compact ger mig nya, dumma ideer så fort jag kör den...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733



Ser inte ut som golf1 skärmkanter på den?
Mvh
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
Magnus Sjögren skrev:
Ser inte ut som golf1 skärmkanter på den?
Mvh


det var darför jag skrev att dom var valsade också, dom är splittade i mindre bitar för att få bättre propotioner,

här har du en bättre bild

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
Nu har jag inte hunnit komma så långt i bygget ännu men finns flera problem, det absolut första är givetvis placeringen, när man bestämt sig för hur man vill ha det så i mitt fall blir det till att bygga om sumpen då den annars skulle hamna där styrväxlen sitter, nästa problem blir då krängningshämmarstaget som behöver flyttas neråt för att få plats med sumpen, sumpen är ju även två delad halva i Alu och sedan ett plåtlock på det vilket gör allt lite värre.
Fler problem är längden på kardanen som inte räcker till, sen kan
Man forsätta dra lista på grenrör styrservo slangar givetvis sprutet också men i
Mitt fall blir det en ms box.

Fortsättning följer!
Mvh / berg

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Haha Den där bilen har jag ju sett. Den är snygg

Kul grej med M60 i en 36Coupe. Jag har också varit lite sugen på det... Har ju nog ändå i mitt garage, så det är ju bra att du bygger det istället Ska bli kul att följa!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Riktigt fräk!. Kommer att följas

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
TOTTeN skrev:
Riktigt fräk!. Kommer att följas


tack för alla kommentarer!! det peppar en! just denna vecka håller en 320 coupe på att göras i ordning för att åka å handla glass med i sommar. med den gamla turbo sexan så just nu görs karrossen i ordning och går iväg på lack i början på nästa vecka och förhoppningsvis blir det lite gjort med v8:an under tiden som den är där,

här är en länk med sisådär filmkvalite. men är ifrån körningen förra året på mantorp

http://www.youtube.com/watch?v=RbaAEKT6ERA

lite dåligt med ryk bara men är kanske mitt tionde varv på bana så rätt nöjd ändå

laddtrycket är endast 0,5 där så bör vara 280-300hk tror inte man kan göra något bättre med det

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
har fortfarande inte fått mitt tråg som är iväg på svetsning, men därimot kom växelförararmen och "hållaren" som lagret sitter i hem ifrån förlängning, jag börjar bli sugen på att köra nu!!.

köpte även en komplett v8 till, så nu har jag tre v8 och tre sexor, liggandes... haha räknade ihop tändspolar häromdagen.. 42st.... bra att ha;)

blev en ny dragbil också en 318is touring som ska fixas till nyskick;)

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
update är nya bromsar slitsade och hålborrade... stötdämpare och fjädrar sänkmodell ifrån ge motor på dragbilen...

update på v8:an är svetsad rattaxel, ny huvudbromscylinder och rör dragna utan abs till frambromsarna och bak ska det bara dit en hydralisk handbroms i mitten på rören.... såg även mitt svetsade tråg det blir porrigt! även förarstol bälten och mocca ratt kom på plats idag...

någon som vet om om dom två utgångarna på huvudbromscylindern ger lika mycket tryck i båda utgångar??
tacksam för svar


mvh //berget

besök gärna min sponsor!!

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Jag är inte helt säker, men det brukar vara så att dom ger lika tryck både fram och bak. Sen sitter det en reducering på bakkretsen.

Alla BMW brukar ha det.


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Jag är osäker på E36orna, men E30 har olika diametrar på fram- respektive bakkretsen på huvudbromscylindern. Men det sitter en reduceringsventil till bakkretsen ändå.

Kul projekt med V8 i E36an! thumbs up


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Här är ett litet excel ark jag knopade ihop när vi bytte bromsar på brosans E36:a
på E36 har hbc samma diameter både i fram & bak kretsen.


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



dubbel

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
tack för hjälpen;)

bonusbild så kan det gå om man tar i lite för mycket thumbs up

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
Har nu beställt en koppling ifrån schmeidemann.... stavning? så helt still står det inte har även hunnit köpa hus och bygga avgassystem på dragbilen har en bil till på lack som dom börjar med nästa vecka också:)

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81


Trådstartare
lyckades så klart beställa fel koppling men nu är datum på ett försök till att köra på mantorp gatebil satt. så nu har motorn varit i och ur ett par ggr och jag tröttnade på tråget som skulle byggas om så har nu sänkt framvagen lite istället även masserat rambenet, motorn blir stummonterad och vipps så passar motorn vet ej ifall jag får igen huven än bara men det är ett mindre problem

full fart framåt är det som gäller nu så blir nog tätare updateringar thumbs up

bilder:



orginal grenrör på höger sida går dit;)



mera plats åt folket!





svängde även ihop ett eget x-pipe dom ville ha 600:- för ett. mitt kostade 120:-

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -93 v8
1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (45190 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande