Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza wrx Sti type RA -96
3540 besök totalt
totte_
Älmhult
Här sen Mar 2011
Inlägg: 4


Trådstartare
Hejsan !

Tänkte hör med er om ni kan svara på en grej.

som rubriken säger så har jag en Subaru Impreza wrx Sti type RA, och från turbon så har jag 2.5"
sen sista biten har jag 3".
och nu kommer frågan, kan jag bygga så jag har 3" hela vägen ?
därifrån jag köpte bilen sa de att det inte gick, för det gick inte att ställa ner turbon mer och laddtrycket bara skulle skena iväg, vilket jag vet. men om det finns något jag kan göra för att få det att funka?
Vore gött att ha 3" hela vägen, lite mer effekt och ett jävligt gött ljud !

Bilder kommer snart!

_________________
Pontus stridh
Citera
peterb
Kungsör
Här sen Apr 2006
Inlägg: 26



Klart du kan göra det! Man reglerar inte laddtryck med strypt flöde efter turbon. Är det så att laddtrycket skenar så är det något fel på wastegaten.
Subaru vet vad dom gör, hemmatrimmare många gånger är en annan sak.

_________________
Peter Boström
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2913



PeterB skrev:
Klart du kan göra det! Man reglerar inte laddtryck med strypt flöde efter turbon. Är det så att laddtrycket skenar så är det något fel på wastegaten.
Subaru vet vad dom gör, hemmatrimmare många gånger är en annan sak.


Sänker du mottrycket efter turbon så kan det bli så att du inte kan ha lika lågt laddtryck som tidigare då wastegaten inte har tillräckligt flöde. Med lägre mottryck efter turbon behöver du låta mer av avgaserna passera igenom wastegaten för att bibehålla samma laddtryck. Enda sättet att lösa det är att öka diametern på wastegaten i turbon eller att förbättre flödet igenom wastegaten.

Är ganska vanligt på Subarus att man får det problemet, jag har iaf hört om det tidigare

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104



Stämmer att laddtrycket kan skena med grövre avgas och original elektronisk laddtrycksstyrning..

Men det går fint att plugga den och montera en dawes device(stavning?) dvs en manuell laddtrycksstyrning..
Många upplever att laddet kommer tidigare då och mycket stabilare.

Grundtrycket på wastegaten är 0.5bar och med orginal laddtrycksstyrning så ska den ladda 0.9bar.

edit: Är bilen nyimporterad från japan bör den mappas om direkt då deras bensin har högre oktantal!
Jag kan rekommendera SSC forumet om du har fler frågor om din impreza. thumbs up

Mvh

_________________
Mattias Nygård
Citera
totte_
Älmhult
Här sen Mar 2011
Inlägg: 4


Trådstartare
okej, boostcontroller funkar väl ? eller?

Men tack så mycket för hjälpen, alltid bra att höra runt och inte tro på första som säger något

Vi testar så ser vi hur det går !

Tack

_________________
Pontus stridh
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104



mawte skrev:
Grundtrycket på wastegaten är 0.5bar och med orginal laddtrycksstyrning så ska den ladda 0.9bar.


ojdå blev lite fel där, det gäller för för impreza GT! Vet inte vad som är standard på sti'n


_________________
Mattias Nygård
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



mawte skrev:
...Är bilen nyimporterad från japan bör den mappas om direkt då deras bensin har högre oktantal!...
Jag kan rekommendera SSC forumet om du har fler frågor om din impreza. thumbs up

Mvh


Dett är verkligen super otroligt jätteviktigt, kör försiktigt och tanka enbart 98/99 tills du fixat det. Sti'erna är sjukt känsliga för bränslekvaliten om man får tro engelsmännen....

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza wrx Sti type RA -96
3540 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande