Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini Cooper 'S' 970 1964
5 besök senaste veckan (10824 totalt)
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18


Trådstartare
Hej, efter att ha snyltat lite i Karis tråd har jag bestämt mig för att lägga ut en egen tråd.
Bilen köpta jag hösten 92 av Niklas Johansson. Det visade sig vara en bil som ursprungligen kördes av Picko och Sputnik för BMC Sweden. Jag hade kört 2 säsonger i RHK, först med en 1070 och sedan med en 1275. Första säsongen var jag med råge alltid sist men andra säsongen med 1275 vann jag för det mesta. Lasse Fritz och jag gav oss iväg till ringen för Eifel Klassik. Jag hade hjälp av Börje Melin., På hemvägen lyckades Börje få oss att satsa på EM nästa år.
Väl hemma blev jag uppringd av Picko som ville att vi skulle bilda team. Han föreslog att han och Wrethagen skulle köra 1300-klassen, och vi 1150. På den tiden måste man ha en originalbil för att få köra. Därför ringde jag Johan Åhlande på vägen hem då han hade pratat om en 970-bil. Det visade sig att bilen ägdes av Niklas Johansson. Innan jag hade kommit hem hade jag köpt bilen av Niklas. Den var inte särskilt komplett, och karossen var ett vrak. Inte rost men väl söndermekad och bl.a. r-bonad och risigt lagad efter denna smäll. Jag skall försöka leta fram lite bilder och lägga in. En annan kaross rostlagades i Borensberg av Christer Granath, och var färdig till jul. Sedan iväg till bröderna båge och buren var färdig någon gång i efter jul. På väg hem blev jag stoppad i Karlskoga och fick reda på att totalvikten var 15 kg för hög. Dock var det en vettig polis som menade att det inte var någon mening med att släpet skulle stå kvar, så jag fick åka hem efter att ha lovat att ta det lugnt. Lacken tog säkert en månad trots att den var lovad direkt. Blev dock bra. Fritz Melin och jag slet som djur och till april var bilen färdig och det bar iväg till Paul Ricard för första racet. Dock men en liten omväg för att hämta motor 2 hos Longman.
När jag fått fram lite bilder skall jag fortsätta berättelsen

_________________
Ulf Lindberg
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68



Har hittat till din tråd, riktigt intressant med din bil som har en lång tävlingshistoria till skillnad från de flesta som är "nybygda". Hur är det, finns det några 970:or som tävlar nuförtiden i Europa? Har för mig att jag har sett ett par bilar för några år sen i FIA historic (kanske var de från från Holland om jag minns rätt? ).

Hoppas du hittar lite gamla bilder på din bil så kan vi få lite nostalgi.

/Kari

_________________
Kari Lehto
Citera
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18


Trådstartare
Tyvärr, jobbet i garaget gör att jag fortfarande har ett antal flyttkartonger att packa upp. Jag skulle vilja hitta bilder på hur bilen såg ut när vi började. Som sagt, jag köpte bilen av Niklas, som när han körde Pirelli cup med den kallades för Niklas Neon. Då får ni använda fantasin. Gul med olika neonnyanser. Ursprungligen ägdes bilen av BMC Sweden. Picko vann de första 3 racen o SM-serien. Därmed var han klar mästare och Sputnick körde sista racet på Gelleråsen. Om jag inte minns fel vann han varför bilen vann alla sm-racen detta år. Dock satt det inte någon 970-motor i utan en 1275. Jag tror att man hade svårt att sälja cooper s med svagare motor när man för samma peng kunde få 1275 cc med mer häst och vrid. Picko köpte bilen och den blev småningom målad i Mennens färger. Jag kommer inte ihåg vem som hade bilen före Niklas. Den har dock alltid varit banbil. Som objekt var den rostfri, men mycket plåt var bortskuren. Någon gång hade den blivit T-bonad. Då verkar man ha skurit upp plåten för att dra ut och sedan svetsa igen. Hela torpedväggen ovanför balken var ersatt av en s.k. weberbox. I bagaget hade man skurit upp ett hå för att flytta fram tanken och alla hjulhusen var uppskurna för 13' hjul och breda däck. Någon gång på hösten 07 kom Jana och hämtaade skrotet. I bålsta finns en plåtmek som nu har byggt ett antal kojor. Han fick byta allt golv utom tunneln, ny tvärbalk nya karossidor bakom dörrarna, nya hjulhus. Taket var ok, men det var bytt tidigare. När man gjorde det var bilen inte hewlt rak, vilket medförde en del hårda ord.
När plåten var lagad körde vi bilen till Vålberg, för en ståndsmässig bur. Hösten 2010 monterade Jana fram och bakram m.m så att jag kunde hämta bilen som ett rullande chassi i slutet av november.
SEdan 1994 har jag kvar 2 drivlinor, som dock robbats på en del användbara bitar. En topp, som jag filat själv har fått göra tjänst i min andra koja. DEn satt i kojan som jag vann premiären i Anderstorp förra året. om motorer och växellådor skall jag återkomma nästa gång

_________________
Ulf Lindberg
Citera
dorff
Timrå
Här sen Feb 2011
Inlägg: 24



Hej på dig Uffe, Kim här du kommer säkert inte ihåg mig men har varit med på många tävlingar med dig och lasse

Är Nisse Carlssons son och den gubben kommer du säkert ihåg, de är väldigt kul att läsa de du skriver hoppas det kommer mer
och lite bilder vore kul..

Kul med sånt man var med om när man var liten

Själv bygger jag en Fiat 128 Rally kommer upp en tråd snart så får du se..


Hare bra / Kim

_________________
Kim Calissendorff
Citera
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18


Trådstartare
En givande dag i verkstaden. Jag fick de nya tankarna från alucars i torsdags. Vänstertanken gick i med lite övertalning Stolen fick jag i med skohorn förra helgen.Lite bonnsmide för att fixa gasreglaget instrumentpanelen






_________________
Ulf Lindberg
Citera
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18


Trådstartare
Kul att höra från dig Kim. Nils Carlsson pyssling eller stornisse var med mycket de första åren vi åkte men sedan har jag för mig att han fick mycket att göra med att meka gokart. Kan du ha varit orsaken till detta månne. Särskilt minns jag ett race på ringen där Wicke kom in med Falconen . Generatorn hade tappat spännstaget, men Nisse tog i och drog fast generatorn utan stag . Han drog till utav bara faan så remspänningen var fixad för resten av racet. Jag tror Wicke vann trots depåstoppet

_________________
Ulf Lindberg
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68



Bra kämpat, framsteg i garaget ser jag! Hur mycket lägre vikt har alutankarna jämfört med original? Jag har originaltanken kvar i min bil, dock bara en vänstertank, blir väl sne'last som heter duga! Tänkte kompensera viktfördelningen något med ett extra tungt standardbatteri på högersidan . Kanske skulle jag ha konverterat bilen till högerstyrning ändå ..


/Kari

_________________
Kari Lehto
Citera
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18


Trådstartare
jag har för mig att man sparar 10 kg på jämfört med standardtankar. Med tanke på at 970 har en vikt på 615 kg 5 mindre än 1275 skulle jag försöka spara så mycket vikt som möjligt

_________________
Ulf Lindberg
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 923



Kul med lite kojor här på rejsa!
Jag har nog en del bilder på denna liggandes, kan kolla om jag kan få fatt i en scanner om det kan vara intressant?

Har inte varit på ett RHK-race på jag vet inte hur länge. Kanske dags att åka och kika i år..

//Daniel

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68



10 kg , det är ju en hel del! Det tål att fundera på Alutank nu när jag har bantningsbemödat mig med min bil, kanske skulle jag satsa på en lättviktsstartmotor och generator också...
Bilder på Doc's bil när det begav sig vore ju intressant att få se.
/Kari

_________________
Kari Lehto
Citera
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18


Trådstartare
Sådär. Nu är kojan besiktad för HTP, dvs FIA-boken. Motor 1 i bilen, motor 2 färdig på motorbock. Ett andra set su-förgasare renoverade och lite trimmade med närfräst spjällaxel. Inga förhöjningsringar då jag inte förstår vad de skall vara bra för. Däremot flottörer som är halva diametern mot original vilket ger en stor ökad volym i flottörhusen. Med dagens högeffektiva bensinpumpar skall inte soppatillförseln vara för dålig nånsin. Jag har inte hunnit ta några bilder men de kommer nästa vecka. Keep on racing

_________________
Ulf Lindberg
Citera
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18


Trådstartare
Så nu är bilen klar. Frånsett inställningar av chassit. Lite bilder dels motorrum dels utsikt från förarplats, bagaget med tankar och batterifastsättning växelspak mm
















_________________
Ulf Lindberg
Citera
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18


Trådstartare
Då har bilen fått sitt elddop. Jag var på HMS premiär och körde 4 pass med ökande framgång.
Först hade jag både besiktat för HTP, startat motor, ställt tändningen samt gjort en hjulinställning med pallbockar och murarsnöre. Bilen är lite hög fram vilket måste justeras till A-torp.
På lördagens tidsträning gick bilen bättre än jag trott men stannade efter ett par varv. Det visade sig vara sladden inne i fördelaren som lossnat så det blev ju lätt ordnat. Jag fick i alla fall en tid. Sedan på första racet tappade jag kylarlocket men fick i alla fall några varv. Bilen gick bra. Söndagens träning gick bra och jag körde på 1. 21. Till racet var bilen ännu bättre och jag var före 3 1275-bilar. Tack Malmberg och Larre för mekarhjälp

_________________
Ulf Lindberg
Citera
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18


Trådstartare
Nu har tiden gått ngn vecka efter 100-cupens premiär. Körde ett pass fri träning på långa banan. Lite problem med väghållningen. Snurrade flera ggr i inbromsningen till startrakan. Visserligen var det halt menbromsintällningen fel. I 1275 kan jag bromsa även in i kurvan men här snurrade det direkt.
Tidsträningen på korta banan kändes inte riktigt bra. Tredje tid skall jag dock inte klaga på. Första racet i regn blev fruktansvärt halt. Jag har ju inte investerat några större pengar på däck och mina gamla går hur bra som helst på torrt men i regn hade jag inte en chans.
Sedan blev jag diskad då bilen var 6 kg för lätt. Fick därför starta sist. Körde upp mig rätt bra men sedan började motorn saka och tappa oljetryck. I ivern körde jag väl ett varv mer än jag borde. Nu blir det att plocka ur motorn och ställa diagnos. Måste också göra fyrhjulsinställning samt fixa bromsarna. Får se hur snabbt det går. Om jag kommer med kojan till velodromen får vi se. Jag skall dock köra sports2000 där

_________________
Ulf Lindberg
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133



Kul att höra om gamla Minis som det tävlas med, det kan iaf. inte jag få för mycket av!
Hoppas det inte var så allvarligt med oljetrycket.
Mera bilder tack

_________________
Daniel Axelsson
Citera
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18


Trådstartare
I torsdags hade jag ett par timmar i garaget. Oljeläckan verkar inte vara i packboxen utan nedanför. Hur som helst startade motorn och oljetrycket var normalt. Däremot glappade insugsröret trots att muttrarna vbar dragna så att jag bara kunde dra åt ett kvarts varv. Då försvann glappet. Nu åker dock motorn ur och avgasgrenröret filas till så att höjden stämmer med insugsröret. Sedan skall den andra motorn med kortare utväxling i. 6 kg ballast skall i bilen. Fyrhjulsmätning och inställning skall göras och begränsningsventilen för bakbromsarna skall justeras så jag slipper handbromsvända i hårnålen på karlskoga. Om allt detta hinns med står jag förhoppningsvis på startlinjen i tusencupen helgen föra midsommar

_________________
Ulf Lindberg
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68



Roligt att du är på gång med bilen, hoppas du hinner få ordning på maskineriet till tävlingen! Det blir nytt 970 rekord i cupen med 6 st bilar anmälda.

/Kari

_________________
Kari Lehto
Citera
Aje
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 45



Hur går det Doc?
Har du redan tröttnat på 970??

/#34

_________________
Anders Jensen
----------------------------
Kilowatt is my Profession,
HorsePower is my Hobby
Citera
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18


Trådstartare
Sorry, vintern har gått åt till att bygga och isolera tre verkstadsrum i min befintliga maskinhall. Åkte till Roger i Halmstad för att bänka mina 2 970-motorer. DEn ena visade sig ha tilltagande minskning av oljetryck varför den åkte ner igen. Nästa motor bättre med max effekt 93 bhp vid 7400 rpm. Ganska flack momentkurva runt 9 kp med max 9,6. Bör fungera fint.Andra motorn nu helt renoverad med nya kolvar från MED. Sitter en NH12 kla<ssisk svensk racekan i den med en nockvinkel på 97 grader. Jag fick en lektion hos Roger så att jag skaffade hålindikator och digitala micrometer. För första gången har jag mätt alla spel och noterat dessa i en för ändamålet anskaffad bok. Jag kommer dock inte försöka bli färdig till Anderstorp utan kommer till Karskoga först.

_________________
Ulf Lindberg
Citera
Vampire
Nyköping
Här sen Apr 2013
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tjenare Doc! Jag har gamla bilder på din 970S hösten -89 när den var i Niklas ägo, och för den tiden neon-preppad. Inte världens bästa bilder kanske! Jag måste bara scanna av fotona till digitala! Vill du att jag lägger upp dom här eller vill du att jag skickar dem (mail) till dig?

/Magnus Häsä

_________________
Magnus Häsä
Citera
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18


Trådstartare
lägg gärna upp dom här. maila till mig också hälsningar doc

_________________
Ulf Lindberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini Cooper 'S' 970 1964
5 besök senaste veckan (10824 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande