Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 för VOC
2 besök senaste veckan (3491 totalt)
graff
Uppsala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 19


Trådstartare
Bilen byggs i skrivande stund för Volvo original Cup Arena där 850 tilläts till förra säsongen.
Målsättningen är att bygga en bil där föraren sätter gränsen för resultatet, återstår att se hur det blir med det.


Utgångspunkten, Volvo 850 GLT från 1992, 37000 mil. Faktiskt ganska fräsch till skicket. Reglementet tillåter endast denna motor, så turbo är aldrig aktuellt. Däremot har jag den fortfarande reggad om man skulle komma på andra tankar en dag.


Riva går som bekant fort, nu börjar tråkjobbet med slipning av karossen. Den är givetvis renslipad helt och hållet.








Burbygget är hemslöjd med huvudbåge från Guss.



Lackad & klar. Detta är efter ca 1 års stillestånd.



Allt som inte är nytt blästras och pulverlackas. Man tappar säkert något i vikt på detta, men det är lika viktigt att det ser vettigt och är enkelt att hålla efter.





Att montera nya grejer är kul. Mycket tid går åt att anpassa och tillverka allt som inte är standard.


Avslutar med en bild från i somras när jag gjorde ett inhopp i vår eventbil.

_________________
Christoffer Graff
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Detta ska följas! Vad är det du ska/får göra med motorn?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
graff
Uppsala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 19


Trådstartare
Det är i princip Grp. N. Vi får jobba lite med vinklar på ventilsäten, plana, lätta rörliga massan osv. Blueprinta kan man säga, justering på kammar och mappning skulle jag tro gör största skillnaden.
Standardmotorn levererar 170hk, strax över 200hk skulle jag tro är möjligt.

Faktiskt ganska vettigt med tanke på att det blir kostnadsmässigt hållbart, inte för att det hade varit mkt dyrare att göra i ordning en skaplig turbomaskin, men det vore svårare att reglera och efterfölja för reglementet.

Det är chassit man jobbar mest med. Jag testade en i sammanhanget potent bil i höstas på Kinnekulle och åkte 1.03:6 på r-däck. En bra tid för att vara standardbil med passagerare till vettiga pengar.

Btw, vet någon hur man gör bilderna lagom stora?? Data är inte min kopp te.

_________________
Christoffer Graff
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



okej, så lite friare mot "vanliga" voc alltså. Är för lat för att googla, har du någon hemsida med reglementet? Är dessvärre ingen hejjare på det där med bilder jag heller, men kolla här på forumet finns säkert någon tråd om det.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



om du laddar upp bilderna på forumets server så kan du välja storlek på bilden.

mvh

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
graff
Uppsala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 19


Trådstartare
Svensson -> Kika på volvooriginal.com där finns alla reglementen. VOC för bana har utvecklats mer än i skogen, så bilarna blir lite roligare.

Kristian -> ok, får prova på det! Btw, du har gjort huv & baklucka till min JTCC-bil för ett par år sedan. [/url]

_________________
Christoffer Graff
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 för VOC
2 besök senaste veckan (3491 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande