Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 (965) TURBO -1991, Pretty in black | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (12165 totalt) |
Ja, kanske dags att efter många år på forumet och med bilen lägga upp några bilder på den bil som sedan 1994 (efter att ha sett en viss film) växte till min absoluta drömbil. 2001 blev drömmen verklighet och snart firar vi 10 år tillsammans. Det roliga är att det fortfarande är min drömbil. Vilken bil har ni haft som ni inte tröttnat på efter 10 år???
Skulle vara precis som i filmen, svart och svart. Nej, jag syftar inte på skådespelarna... Efter att ha kikat på ett flertal objekt och ett par bomresor till Tyskland hittades äntligen das Auto... Bilen köptes december 2001 i Tyskland och har med åren förfinats både estetiskt och funktionellt. Jag får nog ursäkta, då denna tråd endast är för race och banåkarbilar, men jag har bara kört tre varv på bana. Det tog emot att plåga det man så länge drömt om, fånigt kanske men så har det blivit. Som många solskenshistorier finns det alltid några bakslag. Ett par dagar efter hemkomsten från Tyskland skulle bilen flyttas till vinterförvaringsgarage. Med 255 breda sommardäck och snöblask på vägarna valde jag det säkra för osäkra att flytta bilen på biltransport. Ibland är man alldeles för försiktig för vad händer då, en pajas som troligen aldrig tidigare kört minibus backar rätt in i bakstammen på bilen. Han ska iallafall ha en eloge att han stannade vågade stanna kvar. Dessbättre klarade sig allt utom baklucka, bakkofångare och bakljus. Med en 10 år gammal bil såg jag framför mig en bil med olika färg på baklucka och bakkofångare. Nej det går inte, istället plockades bilen ren. och lackerades i delar med 3-lager klarlack och mellan-våtslipning. Med en ovansida i nyskick, kanske tom bättre kände jag mig tvungen att återställa underredet till samma nivå. Hur många har vaxat undersida och hjulhus? Isamband med att framvagn och bakvagn demonterades för fullständig sanering återställdes också mekaniska slitdelar till perfektion. Med ett 3D cad program tillgängligt började också fundering kring att ta fram egna chassieförbättrande detaljer. Nya fullt ställbara camberplates (de första där caster och camber kunde justeras individuellt) och fjäderbenstag hyvlades fram i fräs och svarvmaskinerna. Det blev ganska hyffsat så jag passade på att köra fram några extra, har ni en 993/964(965) och letar fjäderbensstag. Det finns några par kvar i verkstan... Några år senare tillverkades ett fullflödessystem utan kat. Jösses vilket vrål som lurade i den där 3.3 liter stora boxersnurran. Märks också att det lurade fram några mer hästar till bakhjulen. Med lite problem med en huggande koppling tog jag beslutet att även låta motorn få sig sin beskärda del av omvårdnad. Det här vågade jag inte göra själv istället demonterades motor och växellåda ur bilen och kördes upp till Perrys motor i Köping. Motorn fick sig en grundlig översyn, toppar renoverades fullständigt, samtliga packningar, oljetuber, packboxar, remmar mm. byttes. Den huggande kopplingen berodde som så ofta på en läckande packbox innanför svänghjulet. I samband med Perrys arbete gjordes också hans lilla specialite och avtätade motorn mot framtida oljeläckage. Specifikation med lite bilder: Kaross o extriör Bakvinge från PORSCHE RS3,8, ny org.vinge och baklucka finns också. Lackerades i svart metallic org.kulör, totalt 3-lager med mellanslipning Vita frontblinkers Vita sidoblinkers Inredning Svart extra mjuk skinnklädsel. Svart Momo mockaratt Instegslister i rostfritt stål med "turbo" logotyp. VDo laddtrycksmätare installerad i mittkonsol Aluminiumvred till låsreglage insida dörrar. Aluminiuminlägg till växelspak. Aluminium beklädda pedaler. Aluminiumhandtag till tanklocksöppning samt motorlucka Chassie Coilover dämpare tryck och lägesjusterbara , Gula koni fram och bak. Fjädrar, HR sänkningssats Fjäderbenstag, vantskruvstyp lättviktsmodell. Ställbart fjäderbenslager (ledlagertyp), Camber och Caster justeras individuellt. Fälgar, 3-delade äkta splitfälgar från tyska Kerscher 8,5x18" fram och 10x18" bak. original fälgar Porsche CUP 7,5x17" fram och 9x17" bak Däck YOKOHAMA 235/40-18 fram och 265/35-18 bak. Motor original med vissa små modifieringar, laddtrycksfjäder bytt till 0,8bars modell. Motor totalt genomgången våren 2004 av Perrys motor Luftfilter, KN filter i org. luftbox. Avgassystem, egentillverkat fullflödessystem, något ljudligt. Transmission och bromsar Porsches G50-52 med diffbroms Ferodo bromsbelägg Bromsskiva fram, 332x32 2-delad flytande med aluminiumnav, bak original Bromsok, org turbo fram och bak. Bilder: |
Daaaaamn !
Vilket jobb du lagt ner på den, hoppas min lilla älskling kan bli lika fin nån gång. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
|
Humm....Ja skulle man få problem med käringens lille leksak så är det bara å kolla in din bil,Sjukt porrig!!
Är av den bestämda åsikten att bilar skall användas,mycket och hårt,precis som det är menat,men din bil är för fin helt enkelt.Du får världens enda frikort om du inte använder den Stor klapp på axeln,och lycka till med din kärra. _________________ Andreas Nilsson |
En Svart 965 blir inte bättre än såhär, en bil helt i min smak!
Roligt att du skriver att efter 10år du känner att du har din dröm bil, mångas dröm bil! Stort grattis till en fantastiskt fin vagn, vårda den ömt! _________________ Erik Regnell Kör: Mx-5 -04 Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -MX-5 -01 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
|
Så det är här inspirationen kom ifrån?
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 (965) TURBO -1991, Pretty in black | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (12165 totalt) |