Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nubira / Lacetti 2008 - SÅLD!!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11631 totalt)
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Hej

Jeg har impulsköbt en bil til.

En Chevrolet Nubira med trimmad Opel GSI 16V motor (ca. 180 hk), Quaife-dogbox, pedal-boks och WTCC suspension fra RML Engineering. (Det er RML der bygger Chevrolet WTCC fabriksbiler.)
Der er letvikts 16" hjul.

Bilen har tidligare använts som event-bil av Chevrolet teamet.

Job-liste er:

- Kamrem & oliebyte
- Justering af växellåda + gearlinks
- Montering av bur + pulverslukker

Sen får vi se om det er interessant med trackdays, roadsport, langlopp eller kanske någonting annat?







Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Som touringcar-nörd blir ju detta riktigt spännande att följa thumbs up

Är det Perfection Racings eventbil? Är det bara stötdämpare från S2000-bilen eller ska du byta hela subframe etc. till S2000-spec.? Blir det fullt RML aerokit (ser att du har bakskärmarna redan)?

Trevligt projekt

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Hej

Ja, det er Perfection racings eventbil.

Det er bare stötdämpare, har inte okonomi til at byta hele subframet.

Det er bare bakskärmer der er som WTCC, det ovrige er standard. Så der får vi bygge/bättra.

Det bliver inte en S2000, inte en S2000-lookalike heller. Det bliver et budgetbygge.

Har ju redan racersportsvagnen for 2011 sæsonen och et renoveringsprojekt i min historiske Formel 2000.

Så dette er rent skoj och trackday-tool med möjligheter.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kul!
En mini S2000-bil med andra ord.
Lite Replica så att säga.

Perfekt för lite banåka och tävlande! thumbs up

Lacettin hade inte den nån liknande motor i grunden?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41622

Forumägare
Forumägare

Nice! thumbs up


Har den varit gatlegal eller är den enbart för bana? Tänkte när de haft den som event bil att det kanske var besiktningsbart. Men läser jag specen på bilen så låter det som inte besiktningsbar kanske?


Är nyfiken på hur mycket den väger?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



clausm skrev:
Hej

Ja, det er Perfection racings eventbil.

Det er bare stötdämpare, har inte okonomi til at byta hele subframet.

Det er bare bakskärmer der er som WTCC, det ovrige er standard. Så der får vi bygge/bättra.

Det bliver inte en S2000, inte en S2000-lookalike heller. Det bliver et budgetbygge.

Har ju redan racersportsvagnen for 2011 sæsonen och et renoveringsprojekt i min historiske Formel 2000.

Så dette er rent skoj och trackday-tool med möjligheter.


Dom drev väl en bil i Advan Cup'en också, kanske finns lite intressanta delar där? Fast den bilen kanske är väldigt standardbetonad och saknar en massa "åka fort"-godis.

Finns det några roliga motordelar från RML till C20XE:n till vettigt pris? Eller det kanske är billigare/smartare att köpa från Opeltrimmare i Danmark eller Tyskland

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Vikten er okänd .-)

om den skal anvendes til langlop, er 180 hk tilräkligt. Da er der aldrig problemer med bränsleforbruket.

Men mere effekt er billigt at ta ut på den motoren.

I grunden er den gatlegal nu, men da avgiften på nybilar er ~200% i Danmark, da besiktigar man INTE en banbil.

Letvikts fälgarna er ifrån Grp. N./Advan projektet.
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590



Vilken härlig bil!
om motorn är på 2L och du monterar in en godkänd båge så passar den direkt in i ERCup 6h långlopp! ( www.ercup.se )

Skulle gärna se fler touring bilar i vår serie!

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Ja, jeg har kollat på reglementet til ERcup - det er omittelbart dér den passer bäst.

Vi kommer givet at sakna effekt i motoren, for det er klart når jeg ser varvtiderne, at eksisterende biler i ERcup er trimmade mere end denna.

Der er ochso en cup i Danmark (DEC/Danish Endurance Challenge) som det går at kore, men deltagerne der er väldigt ambitiose - så det er ganske omöjligt at være i bare besta halven, om inte vi spenderer mycke pengar.

Vi får se. Fortfarende er det min sportsvagn och 1 times tävlinger i Danmark, der er prioritet #1 i 2011.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41622

Forumägare
Forumägare

Din signaturbild o text är bara för cool thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13186

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Din signaturbild o text är bara för cool thumbs up

Fast lite bred va... 90x160...


_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41622

Forumägare
Forumägare

Lars Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Din signaturbild o text är bara för cool thumbs up

Fast lite bred va... 90x160...


Uuups, maxsize enligt reglerna ja.... www.rejsa.nu/regler

_________________
Magnus Thomé
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Reglerne er heldigvis på svensk.

og jeg er jo pæredansk, så fatter inte en susning :-)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41622

Forumägare
Forumägare

clausm skrev:
Reglerne er heldigvis på svensk.

og jeg er jo pæredansk, så fatter inte en susning :-)

Niiiice try

Read my lips: 90x160

_________________
Magnus Thomé
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
clausm skrev:
Reglerne er heldigvis på svensk.

og jeg er jo pæredansk, så fatter inte en susning :-)

Niiiice try

Read my lips: 90x160


Det er vel enbart höjden (86p) der er interessant tilsammens med störlek (17Kbyte). Bildet er sparet i dårlig kvalite, for at sikre liten störlek.

Dags at uppdatere regelsättet? :-)
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590



clausm skrev:
Magnus Thomé skrev:
clausm skrev:
Reglerne er heldigvis på svensk.

og jeg er jo pæredansk, så fatter inte en susning :-)

Niiiice try

Read my lips: 90x160


Det er vel enbart höjden (86p) der er interessant tilsammens med störlek (17Kbyte). Bildet er sparet i dårlig kvalite, for at sikre liten störlek.

Dags at uppdatere regelsättet? :-)


En typisk raceförare, ser alltid till att ligga i gråzonen av reglementet...

Även om hästkrafterna inte räckertill så kommer man långt med dina väghållningskunskaper i ERCup.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
matte #25 tornado skrev:
En typisk raceförare, ser alltid till att ligga i gråzonen av reglementet...

Även om hästkrafterna inte räckertill så kommer man långt med dina väghållningskunskaper i ERCup.





Ja, well. Karrossen er inte svetset mycket = den er mjuk. Buret vi har hittat er bare std. bur - ingen rör til stöddämpertårne etc.
Bærearme er std., men jeg tror at busninger er nylon. (Inte säcker - har inte set bilen än - bare skickad pengar :-))

Dvs. der er mycket jobb för väghållningen bliver särskilt bra. Bra dämpere er inte alene tillräkligt. :-)
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Lite fler bilder.





Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Så er der indkobt lite grejer.

Har köpt:
- 100-cells racekat
- Diverse grejer for bromskylning
- Lexan for sidorutar + bakruta.

Her er lite ekstra hjul med bra däck.



Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
Jobbar på formel-2000 raceren.

Ny kamrem, rem for vatten- och oliepump + generelt kontrol av alt. Nye kylarslanger etc.







Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270


Trådstartare
I helgen fik jeg jobbat lite på Chevrolet'en + prövkört. En sådan Quaife-dogbox låter som der inte fins olie på lådan als, men det er skitkul at veksla utan kuppling i en vanlig bil :-)

Så er der monteret en 100-cells homologeret race-kat.


Cool suspension, 3-vejs justerbar. Raiken (ex-WTCC fra RML)


MYCKET LARM, så vi har monteret KAT + en ekstra lyddämpere. Men bilen låter fortfarende


Min kompis Alex Frederichsen er bra bilbyggare :-)
Verkstaden tilhör min flickväns pappa. Han er nöjd at hon har hittat en bil-interesserad kärlek :-)


Jeg har köpt et begangnad sät Lexan-fönster :-)


FIA-approved Sparco-sæder med GA-balter.








Asfalt......


Allt onödigt er borta :-) Lexan er monterad.


Pass-dör er max-lettad och alu-plåt monteret.


Dör vid förere er inte lettad. Men alu-täckt, lexan-fönster och fungerende el-fönster:-)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nubira / Lacetti 2008 - SÅLD!!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11631 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande