Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin Cooper S 970 historisk racing
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11 besök senaste veckan (47279 totalt)
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare
Här kan ni följa mitt vinterprojekt som kommer att bli en replika av Austin Cooper S 970 för historisk racing säsongen 2011. Bilen är ursprungligen en Austin 850 årsmodell -65 som byggs enligt homologisering för tävling i klassen upp till 1000 cc pre -65.


t)

Så här ser bilen ut innan ombyggnad, ganska bra för att vara en koja (bilen var renoverad någon gång i mitten på nittiotalet)

_________________
Kari Lehto
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare

Bilen i garaget, motor och inredningen är ur, framvagnen bytt till torrfjädring som det ska vara å så ska botten skrapas rent och målas, här gäller det att få ner vikten!
Har beställt massor av delar från England som kom i mellandagarna, väntar fortfarande, sedan snart tre månader, på vevaxel och vevstakar som är specialbeställda, det är ju dessa delar (och motorblock med egna serienummer) som gjorde Cooper S 970:an unik som kortslagig och mycket varvvillig motor. I övrigt är det Cooper S standard på delarna så det ska nog inte bli några stora problem att få tag på delar.

_________________
Kari Lehto
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Det här bygget ska bli kul att följa. Och välkommen hit förresten.

Vi sågs ju senast på en fotosession i höstas.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



For en fin liten bil. Er den Almond Green??

Skal du kjore i 1000 Cupen siden du bygger 970??

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
Anders Bohman
Mjölby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 52



SÅ FRÄNT!
Detta skall bli spännande att följa!
Jag har själv en 1071S 64á, så du förstår att det här är något alldeles spännande för mig!
Jag är skitdålig på bilder, men kan länka till en annan bilsajt där några bilder på mitt "hunnhus" finns!!!!

http://www.garaget.org/?car=172506


Ett stort Lycka till!!!!!

_________________
Anders Bohman
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Det ska bli kul att följa bygget. Jag blir lite lätt nostalgisk, eftersom min första bil var en Cooper 998 -64 som jag renoverade under gymnasiet. Vilken underbart hopplös bil det var! Att få tag i en vettig kaross att bygga på funkar ju, men det måste vara seriöst svårt att få tag i papper till en 970 S. De där siffrorna betyder något alldeles speciellt för en gammal kojanörd.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare
Trevligt med era positiva responser och stöd!
Jag har tänkt att köra i tusencupen och rykten säger att det är ett flertal Cooper S 970 på gång till denna säsong, hittills har det ju bara varit en deltagare med en sådan bil som har dominerat cupen.
Ja, färgen är Almond green och jag tänker behålla färgen på hela bilen, alltså inte måla taket vitt som de flesta andra har (man måste ju avvika lite grann..)
Det som är bra med historisk racing nuförtiden är att det inte krävs fordonshandlingar ("originalpapper") längre, bilen kommer att genomgå en besiktning för s k HTP (historical technical passport) som visar att bilen överensstämmer med homologisering. Klart att det vore trevligt med originalpapper till en 970:a, förmodligen skulle bara identiteten vara lika dyr som hela mitt projekt!



Lite framsteg har skett i garaget, bl a nya elkablar draget, bara motorn som saknas..



Å så är buren i och nyinköpt stol också.


_________________
Kari Lehto
Citera
Lars-Erik
Sura
Här sen Jun 2005
Inlägg: 14



Hej Kari

Ser ut att bli en fin bil ! Vad gäller för motorblocket är det unikt och svårfunnet ?
Hinner du bli klar till Anderstorp ?

_________________
Lars-Erik Danielsson
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare
Lars-Erik,
originalblock är i princip omöjligt att få tag på (det tillverkades bara strax under ett tusen 970 bilar), så lösningen är ett Cooper S 1275 alternativt Allegro block som deckas. Jag satsar på det sistnämnda som är lätt att få tag på till rimliga priser.

_________________
Kari Lehto
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



Min 1275 S er også Almond green, men desverre lakket jeg taket old English White. Angrer litt i etterkant

Det blir jo snart bre 970er i 1000cupen

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
Lars Bergström
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 53



Kari,

Ska bli kul att följa! Tyvärr har jag inte några koja-grejor kvar! Hoppas du kommer ut 2011, det brukar tyvärr ta längre tid än man har tänkt sig!

Vem gör toppen till dig? Jag skulle anlita Swiftune och även låta han bromsa motorn. Den kostnaden och tiden det tar att åka till England är det värt.

_________________
Lars Bergström
Citera
Lars Bergström
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 53



Varför bygger du inte högerstyrt när du har chansen. Motor/förgasare - broms/kopplingscylinder passar bättre, lättare att växla (dvs få i 2:an och 3:an) och de flesta kurvorna är ju högerkurvor. Du behöver bara en annan styrväxel annars är det bara att flytta grejor.

Cooper998 skrev:
Trevligt med era positiva responser och stöd!
Jag har tänkt att köra i tusencupen och rykten säger att det är ett flertal Cooper S 970 på gång till denna säsong, hittills har det ju bara varit en deltagare med en sådan bil som har dominerat cupen.
Ja, färgen är Almond green och jag tänker behålla färgen på hela bilen, alltså inte måla taket vitt som de flesta andra har (man måste ju avvika lite grann..)
Det som är bra med historisk racing nuförtiden är att det inte krävs fordonshandlingar ("originalpapper") längre, bilen kommer att genomgå en besiktning för s k HTP (historical technical passport) som visar att bilen överensstämmer med homologisering. Klart att det vore trevligt med originalpapper till en 970:a, förmodligen skulle bara identiteten vara lika dyr som hela mitt projekt!



Lite framsteg har skett i garaget, bl a nya kablar draget, bara motorn som saknas..



Å så är buren i och nyinköpt stol också.



Den är utrustad med bromsar (fartens värsta fiende) också

_________________
Lars Bergström
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



Lars Bergström skrev:
Kari,

Ska bli kul att följa! Tyvärr har jag inte några koja-grejor kvar! Hoppas du kommer ut 2011, det brukar tyvärr ta längre tid än man har tänkt sig!

Vem gör toppen till dig? Jag skulle anlita Swiftune och även låta han bromsa motorn. Den kostnaden och tiden det tar att åka till England är det värt.


At det tar lengre tid enn man tror kan jeg skrive under på. Jeg har "bare" brukt 4 år så langt på å bygge min....

Jeg er ikke sikker på at det er sååå mye å vinne på Swiftune. Birger Knutsen har kjort 3 sesonger med sin motor, og på Velodromen så har han i grunn vunnet hver gang han har stillt. Hans motor er en shortblokk +topp fra MED og resten er hjemmemekket.

http://www.youtube.com/watch?v=NxopFLc9XZI


edit: Ikke meningen å disse Swiftune på noen som helst måte, men jeg syns at sporten taper på at alle drar til Swiftune og kaster penger på motorene sine. Jeg vet om en 1293motor her i Norge som er bygd der som koster mere enn en 1600GTA-motor som er under bygging. Og da er GTA-motoren bygd med alle de riktige delene, kjopt nye hos Alfaholics, mens 1293 tross alt kun er en 1300GT motor som er laget i hundretusenvis

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2094



Helrätt bil, mark 1 är min favorit! Går så smått och drömmer om en

Lycka till med bygget!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Lars Bergström
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 53



vegar skrev:
Lars Bergström skrev:
Kari,

Ska bli kul att följa! Tyvärr har jag inte några koja-grejor kvar! Hoppas du kommer ut 2011, det brukar tyvärr ta längre tid än man har tänkt sig!

Vem gör toppen till dig? Jag skulle anlita Swiftune och även låta han bromsa motorn. Den kostnaden och tiden det tar att åka till England är det värt.


At det tar lengre tid enn man tror kan jeg skrive under på. Jeg har "bare" brukt 4 år så langt på å bygge min....

Jeg er ikke sikker på at det er sååå mye å vinne på Swiftune. Birger Knutsen har kjort 3 sesonger med sin motor, og på Velodromen så har han i grunn vunnet hver gang han har stillt. Hans motor er en shortblokk +topp fra MED og resten er hjemmemekket.

http://www.youtube.com/watch?v=NxopFLc9XZI


edit: Ikke meningen å disse Swiftune på noen som helst måte, men jeg syns at sporten taper på at alle drar til Swiftune og kaster penger på motorene sine. Jeg vet om en 1293motor her i Norge som er bygd der som koster mere enn en 1600GTA-motor som er under bygging. Og da er GTA-motoren bygd med alle de riktige delene, kjopt nye hos Alfaholics, mens 1293 tross alt kun er en 1300GT motor som er laget i hundretusenvis


Vegar,
Jag ser ingen skillnad på att köpa toppen från MED eller Swiftune när det gäller kostnaden. Samma storlek på pengar. Jag menade inte att att låta Swiftune bygga hela motorn. Det kan jag förstå blir dyrt. Min motor (1293 cc) var också "hemmamekad" förutom att toppen köptes från Swiftune. Det jag försökte säga var att när man lagt ut så mycket pengar på en motor så anser jag att låta motorn köras i bromsbänk (ej samma som rullande landsväg) av någon med erfarenhet så att den ställas in korrekt för racing (oljetryck, fördelare, tändning, kam och förgasare) är en bra investering. Om det är Swiftune eller någon annan som har erfarenhet har mindre betydelse men att stå hemma i garaget och själv göra det kan bli dyrbart. Sedan vet jag att Swiftune har en lång erfarenhet och rutin då han har bromsat massor av motorer. Dessutom finns eventuella delar samt hans verkstad om något skulle behöva åtgärdas under själva bromsningen av motorn.

_________________
Lars Bergström
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



Lars: Jeg tror vi i grunnen er enige. Sev jeg som ikke liker at folk kaster penger i ost og vest, bruker en SW22 kam "Problemet" er at det er så mange som lar Swiftune bygge hele motoren, med alt det råeste av deler som billet veiv, H-råder, Quaife ATB og dogshiftkasser. Dette er iogfor seg riktig for racerbiler, men for historiske racerbiler er dette helt feil, da man setter hele tiden en ny standard som "alle" må ha for å være konkuransedyktige (i tillegg til at slikt selvsagt også er ulovlig iht app K)

og jeg er veldig enig i at man bor sette opp motoren i benk, noe jeg også kommer til å gjore når jeg kommer så langt

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18



Hej lägger ut lite bilder på min 970-bil. Den är ursprungligen BMC swedens tävlingsbil. Jag och Lars Fritz körde den 2 säsonger i em i början på 90-talet men nu är det också originalkarossen som renoverats.
Vad gäller motorblocket, är alla tidiga cooper s-block samma gjutning. 1070 och 970 har däckats 10 mm. 970 har dessutom 5 mm längre stakar. Att försöka detta med ett allegroblock tror jag bara resulterar i ett förstört block då dessa saknar material för att klara så mycket däckning.

_________________
Ulf Lindberg
Citera
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18



försöker en gång till med bild

_________________
Ulf Lindberg
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare
Trevligt att det kommer igång lite snack om mytomspunna 970. Snygg bil Doc!
Swiftune hit och dit, klart att de kan en massa, frågan är bara hur mycket de har "in house" nuförtiden. Som alla andra anlitar de väl en massa underleverantörer , förmodligen desamma som alla andra i branschen köper ifrån. Klart det gäller att få saker och ting att fungera tillsammans och där är de nog outstanding på att trolla fram några kusar till..

/Kari

_________________
Kari Lehto
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare
Kanske blir det Lakritz racing preparerade toppen eller så blir det något annat, den är i alla fall väldigt välgjord. Svårt att veta vad som är lämpligast till 970 motorn, det får bromsningen visa.
Vevaxeln är ytterligare försenad från tillverkaren i England..nya besked varje vecka så det hindrar motorbygget.

_________________
Kari Lehto
Citera
Lars Bergström
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 53



Hej Kari,
Kul att se bygget fortskrida. Hoppas att vevaxeln kommer inom kort.

Vem i England levererar vevaxeln? Vad får man betala för en sådan?

_________________
Lars Bergström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin Cooper S 970 historisk racing
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11 besök senaste veckan (47279 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande