Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra MKIV 1994 Time Attack
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (17558 totalt)
seriousdownforce
Linköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Project Time Attack Supra 2011

original/donor car: Supra MKIV 1994 Eurospec Targa Red, automatic, untuned and in excellent condition
Goal: Serious Time Attack car and Serious Fun

Background

I got my Supra 2004, it was a love affair. I did the BPU upgrade and it was really spikey. Fun and scary but not very useful if you care about lap times.

"This is the life we chose, this is the life we lead. And only one thing is guaranteed: We will never see heaven." - Road to Perdition

In 2005 I placed a larger order for parts from USA including turbo-kit, electronics and big brakes. The engine got a serious build-up including balancing and components for lots of headroom (1500HP) but a sensible 63mm turbo and tuned to 680HP/700NM(515lbs/ft)on pump gas and optimized for rapid throttle response. It was extremely disappointing to be delayed time and again and I was itching to test out the new setup. The car was down for a full extra year and was rolling again in 2007.





The automatic transmission was a serious disappointment with a torque converter more suitable for drag racing and then overheating rather quickly. Lots of promise in the engine, but the combination was not there - it was not even close.



A 6-speed swap was initiated and it was rolling again 2008. Now the fun was there. The engine has plenty of power with a nice 1000 - 1500 rpm control zone with instant response. Acceleration was satisfying and scary, still pulling like crazy in 5th gear passing 220kmh (140 mhp). Turn-in however felt slippery and no real feedback, and the engine oil temps were rising far too quickly for comfort. Still not the package I was looking for.

http://www.youtube.com/watch?v=A33mXej7H2Q

Suspension change to the Supra Forum developed adjustable KWs, and a full set of Ikeya Formula control arms and JIC rods. It felt like a complete new car - now it would turn too. This was already so much fun to drive both at the track and on the road. However, oil temps were still rising too fast and the wheels (came with the car), even though fitted with Yokohama rubber, were not really matched to the car. Of course it is not easy to build a car with race/super car performance, but how hard can it be ?




First real drive at Japmeet 2008 Mantorp Park I managed the finals through 1.35.896 without any preparation whatsoever and no idea where to break and generally driving like a nervous teenager. In the finals going about 230 kmh on the straight, I downshifted 2 times and then the engine dropped dead. The following seconds went by in slomo while I tried to crush the brick that had suddenly appeared behind the break pedal and while I wrestled with the elephant holding on to the steering wheel and I saw $$$$ flying quickly down the drain. Through some effort I finally managed to turn and stop the car.

The oil pump had exploded, but probably thanks to the engine not being under load it simply locked up the crank shaft. Opening up the engine confirmed this - the engine was unhurt! Phuiii! A replacement pump was modified to avoid this from reoccurring.

Current project

After many ups and downs, the current project took form during 2009. The idea is to build a serious Time Attack car that is still convertible to a street drivable machine. Very few compromises. Body kit primarily for serious down force and aerodynamics.
    Ball bearing turbo 63mm for faster spool and to offload some heat from the oil cooling system
    Fullrace header with 2 TiAl 44mm Wastegates
    Switch EMS to Motec M600
    Sequential 6-speed gearbox
    Carbon fibre hatch, doors and hood
    Basic body kit from Top Secret
    Custom carbon fibre splitter, diffuser, GT wing, and flat underside
    Sellholm pedal set
    Full race certified roll cage

Ground Zero




Deadline set for Elmia 22 - 25 April 2011.

Engine build and mechanics by Linköpings Motorsport, 013 121912, linkopingsmotorsport.se, info@linkopingsmotorsport.se

Build team: yet to be disclosed

_________________
Göran Rydqvist
Citera
ace67
Sverige
Här sen Feb 2004
Inlägg: 112



Du kanske skulle ta ett snack med SMR eller Phantom om jag inte missminner mig körde Phantom på 1.23-1,24 på mantorp förra året med sin Supra. Så slipper du kanske eventuellt uppfinna hjulet på nytt igen.

_________________
Mvh
Johan Samuelsson
***************************
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Superkul med fler snabba Time attack byggen!
Blir den klar till sommaren?

Det är tufft i Sverige toppen nu på Mantorp men satsningen ser seriös ut med Seklåda etc!
Kör så det ryker! 1,22.9 är det som skall slås för att fajtas toppen. Snabbaste Supra ligger inte långt efter med en tid på 1,23.X!!

Lycka till!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Blir kalas de där Göran, kul att man kan hålla lite koll på kärran härigenom nu, var länge sen man såg den nu sen den hamna i Norrköping..

Kör hårt
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465



Fräkt !
Ser man till din spec så borde du slå min 1:23:7 ganska lätt.
Riktigt fräkt bygge iaf.

Jag kör med samma kw som du och dom är mjuka men riktigt bra.

Ska bli kul att se hur ni kommer lösa alla problem som platt underede medför.
En fråga: Hur många kilo skrapade ni bort ?

Stort lycka till aif.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
peteråstrand
Östra Husby
Här sen Sep 2004
Inlägg: 12



trevligt bygge! ser fram emot fler bilder.

_________________
Peter Åstrand
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Är det denna som Micke S hjälper till med?
Han har snackat om att han är involverad i nån time attack supra nämligen.

mvh

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
airwalk
Linköping
Här sen Okt 2006
Inlägg: 176



Vilken bil!!

Jag hoppas verkligen att jag får åka med när den är klar, riktigt fränt att se den på gång igen! Sist jag körde den fegade jag ur på raktsträckan@Mantorp och nu kommer den vara även vassare

Phantom : Tror inte det är så lätt att slå din tid, det är riktigt imponerande med 1:23:7!

_________________
Steve Jenkins
LMS Racingsektion
Subaru Impreza USDM WRX++ JDM
Mini 1975
E36 BMW Coupé- SÅLD
Subaru Impreza Spec C - SÅLD
Subaru Impreza STi 555 - SÅLD
Citera
seriousdownforce
Linköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
ace67 skrev:
Du kanske skulle ta ett snack med SMR eller Phantom om jag inte missminner mig körde Phantom på 1.23-1,24 på mantorp förra året med sin Supra. Så slipper du kanske eventuellt uppfinna hjulet på nytt igen.

Tack för tipset. Detta har dock inte undgått mig. 1.23an förra året är både grymt imponerande och riktigt inspirerande. Jag är givetvis öppen för all hjälp o feedback jag kan få.

Puppan skrev:
Superkul med fler snabba Time attack byggen!
Blir den klar till sommaren?
Det är tufft i Sverige toppen nu på Mantorp men satsningen ser seriös ut med Seklåda etc! Kör så det ryker! 1,22.9 är det som skall slås för att fajtas toppen. Snabbaste Supra ligger inte långt efter med en tid på 1,23.X!! Lycka till! /Pete

Vi hoppas på att den ska vara i någorlunda skick till Elmia och att vi ska kunna börja testköra i början sommaren. Visst är det tufft i toppen, men det är ju riktigt kul. Med många bra bilar, förare och team så kan vi alla hoppas på ett växande intresse.

lofa skrev:
Blir kalas de där Göran, kul att man kan hålla lite koll på kärran härigenom nu, var länge sen man såg den .. Kör hårt

Tack för ditt stöd! Jag ska försöka rapportera våra framsteg allt eftersom.

Phantom skrev:
Fräkt ! Ser man till din spec så borde du slå min 1:23:7 ganska lätt. Riktigt fräkt bygge iaf.
Jag kör med samma kw som du och dom är mjuka men riktigt bra.
Ska bli kul att se hur ni kommer lösa alla problem som platt underede medför.
En fråga: Hur många kilo skrapade ni bort ? Stort lycka till aif.


Jag tror knappast att det blir lätt, din tid är ju grymt cool! Vi har nog tänkt o byta ut KWna av lite olika skäl. Jag återkommer med mer info. Visst är det en utmaning o få en slät undersida, men vi har en mycket god plan som jag tror starkt på och jag hoppas snart kunna rapportera på framsteg på den fronten. Lite svårt o uppskatta mängden underredsmassa som försvann men uppskattningsvis 10-12kg.
peteråstrand skrev:
trevligt bygge! ser fram emot fler bilder.

Det kommer - no worries. Jag har varit ute o rest och just kommit tillbaka så jag ska fixa en update inom kort.

Sportvagnskonsult.com skrev:
Är det denna som Micke S hjälper till med?
Han har snackat om att han är involverad i nån time attack supra nämligen.
mvh

Byggteamet är för närvarande anonymt. Sorry .

airwalk skrev:
Vilken bil!!
Jag hoppas verkligen att jag får åka med när den är klar, riktigt fränt att se den på gång igen! Sist jag körde den fegade jag ur på raktsträckan@Mantorp och nu kommer den vara även vassare Phantom : Tror inte det är så lätt att slå din tid, det är riktigt imponerande med 1:23:7!

Glöm inte flyglicensen och spypåsen !

_________________
Göran Rydqvist
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465



Ska jag vara ärlig så tror jag inte min tid är så svårslagen.
Bilen va bara grundinställd shassi mässigt pluss att bilen va tung (108kg förare och ingen lättning)

Slår jag inte själv den tiden i år så blir jag sjukt arg!

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Phantom skrev:
Ska jag vara ärlig så tror jag inte min tid är så svårslagen.
Bilen va bara grundinställd shassi mässigt pluss att bilen va tung (108kg förare och ingen lättning)

Slår jag inte själv den tiden i år så blir jag sjukt arg!


Din tid är super bra Robin så va inte säker på att det kommer gå så mycket fortare, väldigt få bilar som är nere på 1,23 tider på R däck..de tär lite som på strippen br amycket lättare att komma ner till 12- 11 än 10 till 9an

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
seriousdownforce
Linköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Phantom skrev:
Ska jag vara ärlig så tror jag inte min tid är så svårslagen.
Bilen va bara grundinställd shassi mässigt pluss att bilen va tung (108kg förare och ingen lättning)
Slår jag inte själv den tiden i år så blir jag sjukt arg!


Du kör alltså strokad 3.4L-motor. Uppfyller den dina förväntningar, är du nöjd?

_________________
Göran Rydqvist
Citera
seriousdownforce
Linköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Supramannen skrev:

Din tid är super bra Robin så va inte säker på att det kommer gå så mycket fortare, väldigt få bilar som är nere på 1,23 tider på R däck..de tär lite som på strippen br amycket lättare att komma ner till 12- 11 än 10 till 9an


Jag kan bara hålla med - kunde inte låta bli o göra lite matte för o se vad man behöver göra för o åka snabbare. Hoppas banlängden stämmer, kommer från wikipedia:

Fast jag önskar dig givetvis all lycka 2011!

_________________
Göran Rydqvist
Citera
seriousdownforce
Linköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
ok - the rollcage done. Kinda like the raw steely look. Of course approved for racing to various standard bodies.



_________________
Göran Rydqvist
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



seriousdownforce skrev:
Supramannen skrev:

Din tid är super bra Robin så va inte säker på att det kommer gå så mycket fortare, väldigt få bilar som är nere på 1,23 tider på R däck..de tär lite som på strippen br amycket lättare att komma ner till 12- 11 än 10 till 9an


Jag kan bara hålla med - kunde inte låta bli o göra lite matte för o se vad man behöver göra för o åka snabbare. Hoppas banlängden stämmer, kommer från wikipedia:

Fast jag önskar dig givetvis all lycka 2011!


den där stämmer inte eller så är jag lite bakom..

1,21,7 på ALx i min förra bil..1,22,9 i min nya av mig själv, samma som puppan kört i sin...Hade 1,20 på gg på r däck men det va blött som bara den.. håller på med en logg analys som kommer upp i min tråd rätt snart...

Alla dessa tider är på R däck

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465



seriousdownforce skrev:
Phantom skrev:
Ska jag vara ärlig så tror jag inte min tid är så svårslagen.
Bilen va bara grundinställd shassi mässigt pluss att bilen va tung (108kg förare och ingen lättning)
Slår jag inte själv den tiden i år så blir jag sjukt arg!


Du kör alltså strokad 3.4L-motor. Uppfyller den dina förväntningar, är du nöjd?


Jag skulle aldrig bygga en 3.0l igen.
3.4 är så mycket bättre.
Jag kör en Pt6768dbb å har ladd som en bpu supra om inte tidigare.

Tidigare ladd, mer power innan laddet kommer, finare kurva.... ja allt är bättre.
Förutom bränsleförsbrukningen, men bryr man sig om det så kan man ju samla frimärken eller nått annat kul i stället.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465



Supramannen skrev:
Phantom skrev:
Ska jag vara ärlig så tror jag inte min tid är så svårslagen.
Bilen va bara grundinställd shassi mässigt pluss att bilen va tung (108kg förare och ingen lättning)

Slår jag inte själv den tiden i år så blir jag sjukt arg!


Din tid är super bra Robin så va inte säker på att det kommer gå så mycket fortare, väldigt få bilar som är nere på 1,23 tider på R däck..de tär lite som på strippen br amycket lättare att komma ner till 12- 11 än 10 till 9an


Jag vet att jag inte kommer kapa secunder som innan.
Men en lätt deff på mig själv och lite nya fina cf delar och andra stolar mm så kommer det nog vara 100kg mindre på startplattan.

Nya bromsar runt om kommer nog göra sitt me.

Till Toppic....

Buren ser riktigt bra ut.
Har du bild på hur buren fästa i framdelen på bilen eller sitter den fast i torpeden ?

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
seriousdownforce
Linköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Supramannen skrev:

den där stämmer inte eller så är jag lite bakom..
1,21,7 på ALx i min förra bil..1,22,9 i min nya av mig själv, samma som puppan kört i sin...Hade 1,20 på gg på r däck men det va blött som bara den.. håller på med en logg analys som kommer upp i min tråd rätt snart... Alla dessa tider är på R däck


Sorry about that . Jag har korrigerat tabellen.

_________________
Göran Rydqvist
Citera
seriousdownforce
Linköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Phantom skrev:
Buren ser riktigt bra ut. Har du bild på hur buren fästa i framdelen på bilen eller sitter den fast i torpeden ?

Buren går ändar fram till främre fjäderbenet. Har tyvärr inte bättre bild än så här för närvarande:
[/img]

_________________
Göran Rydqvist
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465



Hänt nått nytt, lite dålig media täckning av projektet tycker jag

Vad är det för någon låda som ska användas ?

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
seriousdownforce
Linköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Beklagar .. men vi har varit lite busy på alla möjliga fronter.

Här är lite rester efter lördagens late night backbreaker (tätning från insidan av bagaget):



Beställt en Sound Performance QSV samt en lite större turbo:


Växelspak till Tractiven har anlänt:


Samt ett tanklock:


Phantom: har du gjort något med vattenpumpen för o undvika kavitering?

Mer inom kort!

_________________
Göran Rydqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra MKIV 1994 Time Attack
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (17558 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande