Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic -80 "D16ITB"
1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (22164 totalt)
Per Sandvik
Larsmo (FI)
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Dags att börja skriva projekttråd här nu när det börjar hända saker som är lite intressantare för detta
forum, hittills har det varit karossarbete till största delen.

Heter Per Sandvik, 21år gammal. Kommer från Larsmo i Finland, ligger i höjd med Umeå.

Jag till höger, garagepolaren Jimmy uppe på bilen, har en stor del i projektet.


Hela projektet från början tills nu finns här: NRCC.se/projekttråd.



Planerna för bilen då.

- Ha ett körklart chassi nu till sommaren 2011
- D16 motor med småpill första säsongen
- Fullbur
- Coilovers
- Ställbara hjulvinklar
- Slicks
- Målvikt 700kg startklar utan förare

- Sugtrimmad K20 säsong 2012




En sammanfattning av vad som hänt hittills:


Inköpt hösten 2009.


Började rivas ner i Juli 2010.


Halvvägs.


Tom.


Grund för flipfront.


Form för fronten gjuten.


En Civic ED5 -90 inköpt med dom rätta bromsarna och hjulupphängen.
1,6 16v SOHC motor med 5v manuell låda.


Motor urlyft.


Bilen nerkapad.


Fram- och bakvagn som ska användas.

Efter detta blev det en paus i bygget fram till mitten av December 2010 pga andra projekt.
Så den senaste månaden har det vart full fart igen.
15 December fram till idag:


original framvagn av.


Finputsar nya framvagnen.


Passas in.


Fastsatt, allt plåtjobb är dock inte klart.


Skarv inuti bilen.


Vänder bilen för att börja med bakvagnen.


original bakvagn nere.


Kapar upp för nya.


Börjar mäta in den.


Fixerad med tillfälliga stag.


Främre skarv.


Mallar upp golvplåt bak.


Plåten på plats, helsvetad.


Mallar upp för sidorna. Jimmy sitter och drömmer.


Höger sida klar.


Båda sidor klara.


Nere på hjulen. Hög som ett hus dock.


Fjädrarna bortplockade, nu ser det bättre ut.


Jimmy beundrar skönheten.


Camberkit testmonterat bak, nästan skruvat i botten.


Sen började vi bygga karossvagga.


Smidigt med liten bil, behöver bara putta in den under bordet.


Tar sig.


Bilen uppe i vaggan.


Testsnurrar.


Börjar plocka ner fram- och bakhjulupphängning.


Framvagn nere.


Bakvagn nere.


Skrapar underredsmassa.


Hjulhusen klara, börjar närma sig blästring.


Kompressorn indragen i garaget. Inte lättstartad efter att ha stått ute sen sommarn.


Redo för blästring.


Blästertunna.


Blästring pågår.


Klart.


Insida.


Skarvarna svetsade från undersidan.


Batterilåda. Lite större än batteriet, osäker på hur bra denna modell funkar.


Låda för fuelcellen.


Separata spjäll inhandlade från en här på rejsa. 45mm WEBER.


Burrör inhandlade, sömlösa och kalldragna. Enligt AKK reglemente.


1st 45x2,5mm 6meter till huvudbågen.
6st 38x2,5mm 6meter till resten.


Förstärkning av bärarmsfästen bak.


Klart.


Så långt har vi kommit nu.
Kommande vecka ska det börjas på buren bara det inte blir för bråttom på jobbet.

_________________
Per Sandvik

MR2 AW11 -86 "Touge Special"
Yaris SCP10 -00 Brukis
Corolla KE11 -69
Starlet KP60 -80
Carina CA60 -81
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Häftig!

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Härligt med fler hondor!!

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 176



Detta verkar skit kul att bygga men varför tog ni inte en framvagn och bakvagn från en EG kaross?

Kör hårt...

_________________
Mattias Bågenholm
-Göteborg-
Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben.
www.Hondaklubben.com
Citera
Per Sandvik
Larsmo (FI)
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
{BÅGEN} skrev:
Detta verkar skit kul att bygga men varför tog ni inte en framvagn och bakvagn från en EG kaross?

Kör hårt...


Skiljer väll inte så överdrivet mycket?

Fick denna ED billigt och den var inte långt bort heller, så det blev en sån helt enkelt.

_________________
Per Sandvik

MR2 AW11 -86 "Touge Special"
Yaris SCP10 -00 Brukis
Corolla KE11 -69
Starlet KP60 -80
Carina CA60 -81
Citera
The Snowman
Hillerstorp/Gnosjö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 37



Wow! Riktigt tufft bygge.

_________________
Daniel Backstig

Klassikern - BMW 2000 1969, retroracing månne?
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158



Riktigt fräckt!

_________________
Martin Johansson
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Helrättbygge !!

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Detta ska bli riktigt roligt att följa thumbs up

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 176



Per Sandvik skrev:
{BÅGEN} skrev:
Detta verkar skit kul att bygga men varför tog ni inte en framvagn och bakvagn från en EG kaross?

Kör hårt...


Skiljer väll inte så överdrivet mycket?

Fick denna ED billigt och den var inte långt bort heller, så det blev en sån helt enkelt.


Jo de skiljer ganska mycket..

Speciellt när de gäller tillgång till eftermarknads delar och de blir mycket lätare om du skall stoppa i en K20 sen senare..

Men allt handlar ju om hur seriöst projektet skall bli.
De kommer ju gå fint med en ED kaross också men de kändes bara lättare med en EG kaross.
Jag tänkte att måtten kanske inte stämde så bra med en EG kaross..

och fanns den då billigt och nära så är ju valet enkelt..

_________________
Mattias Bågenholm
-Göteborg-
Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben.
www.Hondaklubben.com
Citera
Per Sandvik
Larsmo (FI)
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
{BÅGEN} skrev:
Jo de skiljer ganska mycket..

Speciellt när de gäller tillgång till eftermarknads delar och de blir mycket lätare om du skall stoppa i en K20 sen senare..


Finns ju samma coilovers, camberkit, bärarmar osv till EF/EE/ED som till EG.
HASport har ju drivaxlar och motorfästen för ED/K20.
Dock blir det nog att bygga egna motorfästen.
Men det är nästa vinters bekymmer.

Citat:
Men allt handlar ju om hur seriöst projektet skall bli.
De kommer ju gå fint med en ED kaross också men de kändes bara lättare med en EG kaross.
Jag tänkte att måtten kanske inte stämde så bra med en EG kaross..

och fanns den då billigt och nära så är ju valet enkelt..


Inte mätt upp fram- och bakvagn på en EG men ED'n passade ju perfekt.. Efter några timmar med kapen.

_________________
Per Sandvik

MR2 AW11 -86 "Touge Special"
Yaris SCP10 -00 Brukis
Corolla KE11 -69
Starlet KP60 -80
Carina CA60 -81
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Per Sandvik skrev:

Finns ju samma coilovers, camberkit, bärarmar osv till EF/EE/ED som till EG.
HASport har ju drivaxlar och motorfästen för ED/K20.
Dock blir det nog att bygga egna motorfästen.


Bak är det likt. Camber och toe-kit passar mellan varandra.
Fram: övre länkarmen som camberjusteringen sitter, passar inte.
Nedre länkarmarna ser helt annorlunda ut.
Främre hjulspindeln är annorlunda oxå.

Coilovers passar inte heller. Sätter du EG grejjer på en ED/EE kaross så blir bilen lika hög som original fast man skruvat dom i botten.
Fram är det lite bättre grundgeometri på en EG än en ED, men inte mycket.

Ballt bygge thumbs up
Kör själv ED thumbs up

Lägg upp på Hondaklubben oxå vettja. Många Hondor från Finland där

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Kul att du lagt upp projekttråd här också thumbs up thumbs up

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Per Sandvik
Larsmo (FI)
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Fixxe skrev:
Per Sandvik skrev:

Finns ju samma coilovers, camberkit, bärarmar osv till EF/EE/ED som till EG.
HASport har ju drivaxlar och motorfästen för ED/K20.
Dock blir det nog att bygga egna motorfästen.


Bak är det likt. Camber och toe-kit passar mellan varandra.
Fram: övre länkarmen som camberjusteringen sitter, passar inte.
Nedre länkarmarna ser helt annorlunda ut.
Främre hjulspindeln är annorlunda oxå.

Coilovers passar inte heller. Sätter du EG grejjer på en ED/EE kaross så blir bilen lika hög som original fast man skruvat dom i botten.
Fram är det lite bättre grundgeometri på en EG än en ED, men inte mycket.

Ballt bygge thumbs up
Kör själv ED thumbs up

Lägg upp på Hondaklubben oxå vettja. Många Hondor från Finland där


Mjo, vet att det inte passar rakt över. Syftade på att dom flesta modeller på coilovers/bärarmar osv
finns till både EG och ED/EF.

Testade bli medlem på HPC för ett par veckor sedan men det var något som krånglade med inlogningen.

Klurax skrev:
Kul att du lagt upp projekttråd här också thumbs up thumbs up

Hej på dig!



Ikväll blev det egentligen inte något gjort på bilen.
Åkte och bytte gasflaska till MIGen, köpte ny materialkap till garaget.
Hämtade även material till burboxarna, blev 120x6mm flatjärn.


Flatjärn. 5 meter borde räcka till boxarna.


Ny materialkap med ny ställning.


Jäkla stökigt i den delen av garaget. Måste nog städa där snart.

Efter att man sprungit och handlat halva kvällen. Fixat ställningarna och sen snöarbete i ett par timmar
så var ju kvällen förstörd.

Så det blev en kaffe och sen hem.

Gasen till TIGen börjar ta slut så småningom också, så den flaskan måste bytas innan vi börjar
helsvetsa buren. Men Jimmy får köra slut den på sina tryckrör innan vi byter den.

_________________
Per Sandvik

MR2 AW11 -86 "Touge Special"
Yaris SCP10 -00 Brukis
Corolla KE11 -69
Starlet KP60 -80
Carina CA60 -81
Citera
Martin_P
Kalmar
Här sen Apr 2005
Inlägg: 195



Härligt!

Kollat in din tråd på det där andra forumet ett tag, och lite imponerad över hur du bygger.

Kör själv 2st Civicar, Fast då Gen1 78or istället.


_________________
Mvh Martin Peterson

Bilar:
2st Honda Civic 1200 -78
Audi A4 Quattro 1.8T -01
Citera
Per Sandvik
Larsmo (FI)
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Martin_P skrev:
Härligt!

Kollat in din tråd på det där andra forumet ett tag, och lite imponerad över hur du bygger.

Kör själv 2st Civicar, Fast då Gen1 78or istället.



Grymma ettor!
Hade gjärna haft en etta istället, men hittade ingen.

Kul att du gillar projektet!


Idag var ingen succé, skulle ju börja bocka huvudbåge idag, men det svartnade för ögonen nästan direkt
jag kommit till garaget. Sen mådde jag som en disktrasa dränkt i brännolja resten av kvällen.
En polare körde hem bilen åt mig då jag var såpass yr att jag inte ville köra själv.
40,2c feber när jag kom hem, förklarar ju illamåendet.

Jimmy gjorde iaf nya mothåll till rörbocken så nu funkar det grymt bra till dessa rör.
Glömde ta bild på mothållen men här är ett testbockat rör.

Blir grymt fina böjar nu, Jimmy får thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up .

Får se hur länge skiten håller i sig, hoppas på att jag kan bygga bur i helgen.

_________________
Per Sandvik

MR2 AW11 -86 "Touge Special"
Yaris SCP10 -00 Brukis
Corolla KE11 -69
Starlet KP60 -80
Carina CA60 -81
Citera
Per Sandvik
Larsmo (FI)
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Börjat friskna till nu och orkade ett par timmar i garaget ikväll iaf.

Bockade huvudbåge vilket lyckades hyffsat bra.





Imorgon ska det bockas framåtsträvor.

_________________
Per Sandvik

MR2 AW11 -86 "Touge Special"
Yaris SCP10 -00 Brukis
Corolla KE11 -69
Starlet KP60 -80
Carina CA60 -81
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Vad använder du för bock??

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
TURBOToffi
Larsmo/Finland
Här sen Jul 2010
Inlägg: 11



Fint jobbat Per!
Måste komma och kolla in den live nån kväll när jag "inte har nåt annat för mig" (kan ta en stund tills jag hinner).
Tummen upp!


/Toffi

_________________
Torolf Snellman
Citera
Per Sandvik
Larsmo (FI)
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Borbos skrev:
Vad använder du för bock??


Verktygsbodens billiga.
http://verktygsboden.se/V06/shop/bilder/produkter/53398_big.jpg



TurbOToffi skrev:
Fint jobbat Per!
Måste komma och kolla in den live nån kväll när jag "inte har nåt annat för mig" (kan ta en stund tills jag hinner).
Tummen upp!


/Toffi

Tackar.
Du är välkommen när som helst. thumbs up


Igår blev det ett par timmar även om jag fortfarande är rätt så dålig.
Totalt orkeslös, men fick iaf gjort lite boxar.


Boxar till huvudbågen, samt bockat om huvudbågen lite så nu ligger den riktigt bra.


Främre boxar.

Sen började jag även på första framåtsträvan men hann inte få den klar.
Ska se om jag orkar ta ett litet garagepass imorgon också.

_________________
Per Sandvik

MR2 AW11 -86 "Touge Special"
Yaris SCP10 -00 Brukis
Corolla KE11 -69
Starlet KP60 -80
Carina CA60 -81
Citera
Per Sandvik
Larsmo (FI)
Här sen Apr 2010
Inlägg: 84


Trådstartare
Nu börjar jag bli bättre och det har hänt lite i garaget igen.


Båda framsträvorna bockade, notchade och punktade på plats.


Framsträva.


Jäkligt att få alla vinklar rätt.


Övre rutramsröret bockat, notchat och punktat på plats.

Imorgon fortsätter jag med plockepinnarna.

_________________
Per Sandvik

MR2 AW11 -86 "Touge Special"
Yaris SCP10 -00 Brukis
Corolla KE11 -69
Starlet KP60 -80
Carina CA60 -81
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic -80 "D16ITB"
1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (22164 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande