Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab og900 Aero/Viggen - 88
3 besök senaste veckan (7301 totalt)
Nilzze
Mellerud
Här sen Jun 2008
Inlägg: 44


Trådstartare
Tänkte nu lägga upp en liten tråd på vad jag gör med min og900 Aero.


För er som räknar med en snabb och aktiv tråd kan nog bli aningen besvikna då tid och pengar inte finns i överflöd då man har familj och hus (och sambon går hemma och är mammaledig).
Anyway.


Projektet
Finns:
Saab 900 Aero T16 (1988)
 2,3t långtopp
 2,1 insug
 Röda 431 spridare
 Di-tändning
 Saab 9000 IC med ökat luftflöde
 Mitsubishi TD04 16t aggregat
 3" system med batteriböj från turbon (batteri flyttat till bagagen)
 Stum 5 växlad låda med växelförarled i stål.
 Bilstein racedämpare fram
 Bilstein sportdämpare bak
 Slitsade 9000 Tarox-skivor med Tarox-belägg fram
 originalskivor med Tarox-belägg bak
 Stålomspunna bromsslangar runt om
 17" Integralfälgar.
 16" Aerofälgar (på sikt med R-däck).

Sen råkar det vara så att jag är lite av en "drömmare" så idéer och drömmar finns (dock brist på pengar,

kunskap och tid).
Så här är mina framtidsplaner (sen får vi se vad som blir verklighet och vad som förblir dröm).

[/] Viggenfront
[ ] H.U.D (Heads-Up-Display)
[ ] Fräscha upp motorrummet
[ ] Fixa till så att man kan få i 5:an utan att lyfta på backknoppen (får se hur vi löser det)
[ ] Ta bort dragkrok
[ ] Airflowbakspoiler (eller bygga om befintlig)
[ ] Bättre luftning till IC och luftfilter
[ ] Fixa innertaket (delvis hängande idag)
[ ] Glasfiberhuv
[ ] Lätta bilen på de ställen som går att lätta (utan att det blir fult eller störande då den delvis kommer användas på gata)
[ ] Bur
[ ] Etanolkonvertering (eller... vi får se...)

Hjälp och tips kommer behövas då jag saknar en del kunskaper...







Fler bilder finns på garaget.org: http://www.garaget.org/?car=183340

_________________
Henrik Nilsson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



thumbs up thumbs up thumbs up
Kan problemet med femman bero på att du har en växelspakskopp (den där mojängen i botten på växelspaken) för en 4-växlad?
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



är växellägena korrekt justerade efter bytet till stum växelförarled?

kul med en 900a här kan ju tipsa om 900klubbens utmärkta forum om du har problem med bilen.

_________________
Mattias Broberg
Citera
Nilzze
Mellerud
Här sen Jun 2008
Inlägg: 44


Trådstartare
Vet inte riktigt vad det kan vara, men växelspaken är bytt till en med fem växlar, men jag har inte plockat isär och kollat så att allt är anpassat till femväxlat, det har ju varit fyrväxlad.
Ska undersöka lite noggrannare när snön försvinner (väntan är olidlig), men det finns mycket att fixa innan den försvinner.

_________________
Henrik Nilsson
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Vet inte om det här är till någon hjälp med växlarna men det är kanske bättre med för mycket info. än tvärtom. Fast vad menar du med fyrväxlat, var din verkligen bara fyrväxlad från början? I alla fall, en vinter för ett tag sedan hade jag en 99 -84 som vinterbil och i den hade tidigare ägare lyft i motor och låda från en 900. Den nya lådan var fem-petad men 99'ns fyrväxlade spakställ satt kvar och det var minst sagt ett h-e att få i en del växlar, i synnerhet treans. Kanske ett femväxlat spakställ är lösningen?

Mycket fin svensk klassiker du har, nog Saabs roligaste i mina ögon.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Nilzze
Mellerud
Här sen Jun 2008
Inlägg: 44


Trådstartare
Davve skrev:
Vet inte om det här är till någon hjälp med växlarna men det är kanske bättre med för mycket info. än tvärtom. Fast vad menar du med fyrväxlat, var din verkligen bara fyrväxlad från början? I alla fall, en vinter för ett tag sedan hade jag en 99 -84 som vinterbil och i den hade tidigare ägare lyft i motor och låda från en 900. Den nya lådan var fem-petad men 99'ns fyrväxlade spakställ satt kvar och det var minst sagt ett h-e att få i en del växlar, i synnerhet treans. Kanske ett femväxlat spakställ är lösningen?


Är inte helt säker på om det var 4 eller 5 växlar original, men jag fick med 2 st rasade lådor som var 4-växlade. Men det sitter idag en växelspak som ska vara till en 5-växlad, man jag hörde något om att bottenstycket (?) kan vara fel, dvs den som ska vara till 4-växlade sitter kvar, men som sagt har inte plockat isär och kollat, det är den stora nackdelen med endast kallgarage, man kan inte helt varmt och skönt bara greja i garaget.
Den tidigare ägaren försökte justera växellägena, men utan att lyckas, så jag får försöka med detta oxå eller göra en riktig felsökning.

Davve skrev:

Mycket fin svensk klassiker du har, nog Saabs roligaste i mina ögon.


Tackar, håller med om att det antagligen är den roligaste Saaben som gjorts, hoppas nu bara att man kan få ut den på banorna denna säsongen. Gjorde tappra försök förra året, men första gången small IC-slangarna av, när detta var åtgärdat och nästa banträff stundade kom jag inte ens fram till banan innan kylslangen till turbon gick av, så det ska bli lite upprustning av slangar och grejer innan säsongen drar igång... Den som lever får se

_________________
Henrik Nilsson
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Nilzze skrev:
man jag hörde något om att bottenstycket (?) kan vara fel, dvs den som ska vara till 4-växlade sitter kvar


Precis så är det mkt möjligt att det är om det bara e 5an som jävlas mkt.

_________________
Mattias Broberg
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Bilen är en barndomsdröm men rätt spoiler och allt! Jag ville ha den med oxblodsläder. Vore kul att se den med Aerofälgarna på. 8v motorn hade ett underbart ljud men kan tänka mig att din är betydligt roligare, för snabb var den inte orginal. Men det var inte en Volvo 240/740 turbo heller!

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Nilzze
Mellerud
Här sen Jun 2008
Inlägg: 44


Trådstartare
Jo det är bara 5:an som krånglar.

Jo även denna har ett underbart ljud, då det är en '88 behövs ingen kat. Och ja, den petar på ganska bra
Det finns bilder på hur den ser ut med Aerofälgarna på: http://www.garaget.org/?car=183340
Hade på dessa på Kinnekulle Ring, men insåg då att de suttit på en 9000 och att profilen var för hög så i varje kurva skrapade dom i... Inte HELT optimalt, men tanken är att det ska på ett par R-sulor på de fälgarna.

_________________
Henrik Nilsson
Citera
Nilzze
Mellerud
Här sen Jun 2008
Inlägg: 44


Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=yKDUNfVjpu4
Såhär såg det ut på Kinnekulle Ring. Här hör man hur däcken tar i hjulhusen och hur IC-slangen smäller av...

_________________
Henrik Nilsson
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 448



Va ja saknar min gamla 900 T8 när ja ser sånnahär fina saabar..Min va inte fin men iaf

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Nilzze
Mellerud
Här sen Jun 2008
Inlägg: 44


Trådstartare
Nu har det blivit vår... Värmen har kommit till garaget och arbetet börjar så smått.
Testmonterat min nya front, får nog hitta något bättre sätt att fästa den :-P någon som har något bra förslag på hur man kan fästa in fronten?


Grillen


LED-slingan i strålkastaren


Mer bilder på fronten


_________________
Henrik Nilsson
Citera
Nilzze
Mellerud
Här sen Jun 2008
Inlägg: 44


Trådstartare
Snor min egen tråd lite för att flika in dagens inköp till båda bilarna.

Startknapp till og900


Emblem/märke till båda bilarna


Sportchassi till 9-5:an


Skönt när man får lite experthjälp av min son när man grejar


Nu stundar:
- Göra klart grillen
- Montera in nya mätare och startknapp i kupén
- Montera ihop motorn
- Handla och montera nya slangar i motorrummet (de höll visst inte förra säsongen)
- Sätta nät i fronten och montera denna.
- "Strumpa in" kablar och slangar i motorrummet.

_________________
Henrik Nilsson
Citera
fataren
Kramfors
Här sen Aug 2011
Inlägg: 48



hur går bygget? nya bilder?

_________________
Dennis Wiklund
Citera
Nilzze
Mellerud
Här sen Jun 2008
Inlägg: 44


Trådstartare
Pinsamt nog så har inget hänt denna sommaren , bytt lite trasiga slangar i motorrummet bara, håller på att renovera huset också vilket äter upp min tid och budget, men snart så

_________________
Henrik Nilsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab og900 Aero/Viggen - 88
3 besök senaste veckan (7301 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande