Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318 -85 M3 breddad
1 besök senaste veckan (4835 totalt)
Robert Danielsson
Säffle
Här sen Mar 2004
Inlägg: 20


Trådstartare
Hejsan,

Här kommer lite info och bilder på en st Bmw som är tänkt att användas på bana och väg i framtiden.
Denna framtid kan bli 2012 om det vill sej väl, det kommer förhoppningsvis att bli små steg i rätt riktning då och då.

Slänger in nån bild på nuvarande status:
På väg in i sitt nya hem.


Hjulhus bak med diverse skärmar.


En st 3,5l sexa som lystrar till namnet M30 om jag förstått saken rätt.


Motorn kommer inte bli kvar, se plan nedan.

Rost runt taklucka, tanken är att takluckan ska tas bort på ett eller annat sätt.


Dörrhörnen är fula, och det finns säkert övermålad rost på fler ställen.

Jag har nästan inte skruvat med annat än Volvo 242 tidigare, så jag kommer säkert behöva obegränsat med tips för att få ordning på denna.

Det som redan är gjort är montage av m3 kit i glasfiber, där allt utom bakskärmar är nån evobreddning av ytterst tveksam kvalite. Bakskärmarna kommer från acm och verkar hålla högre kval.
Fjäderben fram kommer ursprungligen från e36, och är ombyggda för insatsdämpare från Volvo 740, även coiloverkit med höjdjustering från millway sitter där. Frambromsar från 328 e36. Bärarmar från m3 e36 3,2.
Bak är det hubbar från m3 e30 för att få 5 bult, och resten av bakvagnen från 318is för att få skivor bak (tror jag det var). Ingen diffspärr.

Bild på fjäderben från förra ägaren.

Ännu en bild från förra ägaren.


Bilen gör sej mycket bättre på bild än i verkligheten, men trots en del rost verkar den inte vara ett lik, så jag får försöka få ordning på den på något sätt.

Tanken är att byta ut motor och låda mot en 4 cyl överladdad Volvomotor med en omsvetsad Zf från 328/m3.
Vet inte om det blir en gammal b230 eller en 16v motor från s/v40, någon som vet var i tråget oljepumpen sitter på dessa motorer? Jag har rätt bra koll på 230n, och även delar så jag kan plocka ihop en duglig motor.
Effektmässigt hoppas jag landa runt 300hk vilket inte borde vara några problem i nån av dem.
Vikt är en annan grej jag ska försöka kolla upp, s40 motorn är i alu och är gissningsvis en del lättare än 230n.

Takluckan vill jag gärna bli av med, vet ej vad som är vettigaste alternativet? Svetsa/spackla på befintlig lucka, byta tak mot ett utan lucka eller köpa nån glas/kolfibervariant? En bur ska in i bilen också, det borde bli lättare om den är helt taklös ett tag.

Jag vill helst ha både bak och framskärmar i plåt, så jag håller ögonen öppna efter begagnat. Tillsvidare får karossen dock va som den är. Behöver dock fästa sidokjolarna som knappt sitter fast, och skaffa m3 C stolpe.

Det kommer ta ett tag innan det händer något alls med denna, det som står överst på listan är att göra klart en av mina gamla bilar så den går att sälja till våren. Sen ska det byggas garage med takhöjd för lyft, därför räknar jag inte med att ha denna i körbars skick förrän 2012 om allt vill sej väl.

En styrväxel med servo ska jag försöka få tag i, nån sorts diffbroms, riktiga dämpare, osv osv.

Återkommer med mer...

//Robert
Citera
m.Ohlsson
Uddevalla
Här sen Mar 2006
Inlägg: 273



spännande, ser fram emot fortsättningen på bilen!

micke

_________________
Micke Ohlsson
TACK: TG Racing
Alutech
Simatec
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



om fälgarna är i bra skick och du vill sälja så hör av dig.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Robert Danielsson
Säffle
Här sen Mar 2004
Inlägg: 20


Trådstartare
Hej,

Jag ser också fram mot fortsättningen, försöker läsa på så jag kan lista ut vad det blir för motor för tillfället

AL:
Jag har inga planer på att sälja dessa fälgar, men det finns likadana till salu på blocket till vettigt pris. Se länk nedan.

Mina är också till e34, så jag tror offset blir lite knepig fram. Jag håller ögonen öppna efter en omgång e36 fälgar BBS style 5.


Ingen som råkar ha en b230 och en b4194 i garaget som kan kolla vikten på dessa?

Fälgar:http://www.blocket.se/pajala/Bmw_och_volvo_falgar_17__16__15__31153325.htm?ca=7&w=3
Citera
Robert Danielsson
Säffle
Här sen Mar 2004
Inlägg: 20


Trådstartare
Får uppdatera med några bilder på vad som hänt sen sist, vilket är ganska lite.
En ny kaross som är betydligt fräschare har inhandlats, den har skärmar i plåt och båge monterad. Däremot köpte jag inte med huv, bagage, och allt annat som gör att den ser ut som en bil.
Till fronten har jag ingenting, bak köpte jag med stötfångaren.

Färgen är nån variant av rödmetallic med matt klarlack.
Jag hade nog valt en annan färg, men det är iaf väldigt välgjort. Hoppas jag kan få till liknande färg på de delar som saknas bara.

Styrväxeln är bytt till en från Z3 tror jag, och tyvärr är det svetsat på rattstången.
Det sitter bakaxelklump från en gammal 535 med lamelldiff enligt förra ägaren, och dämparna kommer från D2, någon som vet om det är något att ha? Jag hade föredragit nåt märke som varit med längre, men jag får väl se vad de duger till.

Råkar någon ha bagagelucka (gärna med vinge), huv eller framstöt liggande över får ni gärna höra av er. Material vet jag inte vad jag tänkt mej än, får se vad som dyker upp.

Inom det närmaste kommer det inte hända så mycket med bilen, men den skulle göra sej mycket bättre som garagesmycke om den började se ut som en komplett bil igen.

//Robert



Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Läckert!!

/Otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318 -85 M3 breddad
1 besök senaste veckan (4835 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande