Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318 -93 (Skrotad)
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (13444 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Då var det dax att börja tänka på nytt bygge för Bmw Cup klass special.

Tanken var att köra E30:in 2011 & 2012 sedan ha nya bilen klar till 2013.
Bilen är en 318i -93 4-dörras utan taklucka med halvkass motor.



Bilen hittades tacka vara brosan så den står i göteborg för tillfället
ska hämtas hem under våren.

Tanken var V8 eller V12:a 8:an känns enkast att få dit V12:an skulle vara
riktigt grymt men både dyrare & krånligare.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Jag kanske har läst fel men är inte 8 cylinder max i special? (fantiserade om en e46 m3 med m5 v10 motor en gång och läste det...)

Ser fram emot att se bygget ta form

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Spännande!

"Snik"-Alpina-B8-Race?!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3653



Kul bygge! Frågan är om du får plats med tolvan? Det är så in i bomben trångt redan med åttan på plats, jag håller på och meckar lite med min B8 och jag tycketr det är ett h****** att hålla på med den!

Du är välkommen på en "studiebesök" om du vill undersöka hur motorn och sånt är installerad i min bil, eller så höjta till om du vill ha foton och sånt på motorutrymmet! thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Abbe o skrev:
Kul bygge! Frågan är om du får plats med tolvan? Det är så in i bomben trångt redan med åttan på plats, jag håller på och meckar lite med min B8 och jag tycketr det är ett h****** att hålla på med den!

Du är välkommen på en "studiebesök" om du vill undersöka hur motorn och sånt är installerad i min bil, eller så höjta till om du vill ha foton och sånt på motorutrymmet! thumbs up


Detta är absolut intessan framåt våren att fota lite motorum för att se hur alpina löst det hela

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
timmy1701 skrev:
Jag kanske har läst fel men är inte 8 cylinder max i special? (fantiserade om en e46 m3 med m5 v10 motor en gång och läste det...)

Ser fram emot att se bygget ta form


V12:an är endast 2-ventil
När det gäller 4-ventil är det max V8:a som gäller

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008
Inlägg: 527



Var ute och fixade lite med bilen idag,
när jag hämtade den sa han att motorn var defekt men gick att starta,
kärde man så blev den varm.

Laddade batterit och kollade lite på motorn och såg att det inte fanns någon
kylar vätska,
fyllde på och startade bilen,
körde i 45 min och märkte inget fel.

Vet inte om motorn är defekt men nu fungerar den bra iaf och
det var ju inte så konstigt att den blev varm utan kylarvätska,
får se om den fortsätter att vara hel

_________________
Mvh
Jörgen Bäck
BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Ska bli kul att se vad det blir av denna

_________________
Viktor Starkman
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



spännande med en 12:va
men om du nu bygger så pass långsiktig. varför då välja en fyra dörr istället för en två dörr variant?

_________________
Philipp Klement
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Fuchs skrev:
spännande med en 12:va
men om du nu bygger så pass långsiktig. varför då välja en fyra dörr istället för en två dörr variant?


Den är rätt många kilo lättare som 4-dörrars.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



aha...trodde ju att det var just tvärtom

_________________
Philipp Klement
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



Michael Bäck skrev:
Fuchs skrev:
spännande med en 12:va
men om du nu bygger så pass långsiktig. varför då välja en fyra dörr istället för en två dörr variant?


Den är rätt många kilo lättare som 4-dörrars.


riktigt grymt med v12 själv skall jag också bygga en bil för bmw cup special hoppas bli klar till 2012 .
frågan är om 4 dörrars verkligen är lättare plast dörrar är nog ett måste om du skall få en lättare bil.
skilljer det inte lite i vridstyvhet?

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
jonaslarsson skrev:
Michael Bäck skrev:
Fuchs skrev:
spännande med en 12:va
men om du nu bygger så pass långsiktig. varför då välja en fyra dörr istället för en två dörr variant?


Den är rätt många kilo lättare som 4-dörrars.


riktigt grymt med v12 själv skall jag också bygga en bil för bmw cup special hoppas bli klar till 2012 .
frågan är om 4 dörrars verkligen är lättare plast dörrar är nog ett måste om du skall få en lättare bil.
skilljer det inte lite i vridstyvhet?


Enligt BMW:s ETK väger 93:orna följande

tomkaross utan taklucka

2-dörrars 329kg
4-dörrars 218kg

Vad jag hittat på nätet är viridstyvheten snarlik sen så gör ju buren
en hel del av det jobbet.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Jörgen Bäck skrev:
Var ute och fixade lite med bilen idag,
när jag hämtade den sa han att motorn var defekt men gick att starta,
kärde man så blev den varm.

Laddade batterit och kollade lite på motorn och såg att det inte fanns någon
kylar vätska,
fyllde på och startade bilen,
körde i 45 min och märkte inget fel.

Vet inte om motorn är defekt men nu fungerar den bra iaf och
det var ju inte så konstigt att den blev varm utan kylarvätska,
får se om den fortsätter att vara hel


Låter som den gick från trasig till hel väldigt fort

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Abbe o skrev:
Kul bygge! Frågan är om du får plats med tolvan? Det är så in i bomben trångt redan med åttan på plats, jag håller på och meckar lite med min B8 och jag tycketr det är ett h****** att hålla på med den!


Det beror lite på var det är trångt M70/73 har bara 60 grader mellen cylinderbankerna
plus att det är 2-ventilat mao förhållandevis små toppar.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



Michael Bäck skrev:
jonaslarsson skrev:
Michael Bäck skrev:
Fuchs skrev:
spännande med en 12:va
men om du nu bygger så pass långsiktig. varför då välja en fyra dörr istället för en två dörr variant?


Den är rätt många kilo lättare som 4-dörrars.


riktigt grymt med v12 själv skall jag också bygga en bil för bmw cup special hoppas bli klar till 2012 .
frågan är om 4 dörrars verkligen är lättare plast dörrar är nog ett måste om du skall få en lättare bil.
skilljer det inte lite i vridstyvhet?


Enligt BMW:s ETK väger 93:orna följande

tomkaross utan taklucka

2-dörrars 329kg
4-dörrars 218kg

Vad jag hittat på nätet är viridstyvheten snarlik sen så gör ju buren
en hel del av det jobbet.


min far ägde tidigare Anders Holmbergs bil som går i bmw cup special. då när vi körde långlopp med den så vägde den ca 1070kg tom. den hade kolfiber huv,baklucka och glasfiber bakdörrar.

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



V12 i E36 måste vara möjligt då andra redan gjort det. thumbs up

http://www.youtube.com/watch?v=C0sHEvr008c&feature=related

Ser fram emot att stå vid räcket och lyssna 2013!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
jonaslarsson skrev:
Michael Bäck skrev:
jonaslarsson skrev:
Michael Bäck skrev:
Fuchs skrev:
spännande med en 12:va
men om du nu bygger så pass långsiktig. varför då välja en fyra dörr istället för en två dörr variant?


Den är rätt många kilo lättare som 4-dörrars.


riktigt grymt med v12 själv skall jag också bygga en bil för bmw cup special hoppas bli klar till 2012 .
frågan är om 4 dörrars verkligen är lättare plast dörrar är nog ett måste om du skall få en lättare bil.
skilljer det inte lite i vridstyvhet?


Enligt BMW:s ETK väger 93:orna följande

tomkaross utan taklucka

2-dörrars 329kg
4-dörrars 218kg

Vad jag hittat på nätet är viridstyvheten snarlik sen så gör ju buren
en hel del av det jobbet.


min far ägde tidigare Anders Holmbergs bil som går i bmw cup special. då när vi körde långlopp med den så vägde den ca 1070kg tom. den hade kolfiber huv,baklucka och glasfiber bakdörrar.


Buren i den bilen kan inte vara lätt med tanke på alla rör

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



Michael Bäck skrev:
jonaslarsson skrev:
Michael Bäck skrev:
jonaslarsson skrev:
Michael Bäck skrev:
Fuchs skrev:
spännande med en 12:va
men om du nu bygger så pass långsiktig. varför då välja en fyra dörr istället för en två dörr variant?


Den är rätt många kilo lättare som 4-dörrars.


riktigt grymt med v12 själv skall jag också bygga en bil för bmw cup special hoppas bli klar till 2012 .
frågan är om 4 dörrars verkligen är lättare plast dörrar är nog ett måste om du skall få en lättare bil.
skilljer det inte lite i vridstyvhet?


Enligt BMW:s ETK väger 93:orna följande

tomkaross utan taklucka

2-dörrars 329kg
4-dörrars 218kg

Vad jag hittat på nätet är viridstyvheten snarlik sen så gör ju buren
en hel del av det jobbet.


min far ägde tidigare Anders Holmbergs bil som går i bmw cup special. då när vi körde långlopp med den så vägde den ca 1070kg tom. den hade kolfiber huv,baklucka och glasfiber bakdörrar.


Buren i den bilen kan inte vara lätt med tanke på alla rör


hehe nä den buren är nog inte lätt visserligen cromoly men jag har nog aldrig sett så mycket rör i en e36
frågan är om det verkligen behövs så mycket? men man kände aldrig att den flexade i karossen iallafall

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3653



Michael Bäck skrev:
Abbe o skrev:
Kul bygge! Frågan är om du får plats med tolvan? Det är så in i bomben trångt redan med åttan på plats, jag håller på och meckar lite med min B8 och jag tycketr det är ett h****** att hålla på med den!


Det beror lite på var det är trångt M70/73 har bara 60 grader mellen cylinderbankerna
plus att det är 2-ventilat mao förhållandevis små toppar.


Trångt mest överallt tycker jag! Men jag är ju vann med S14 i E30, så jag kanske vänjer mig! Värst är det mellan fjäderbenen och mot torpedväggen.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Bilen kommer förhoppningsvis varav hemma i garaget till i mitten av feb om allt klaffar

Den ska få rulla lite i vår sen kommer nog stora kapen fram

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318 -93 (Skrotad)
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (13444 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande