Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Listan över Svensk Racing enl P.P. 2003
3884 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Min första kontakt med Magnus var för tre år sen, då det dök upp en artig och välformulerad fråga på racingbar.coms forum om vad det fanns att välja på inom svensk racing. Men där var det ingen som nappade på frågan, så efter ett par dag skrev jag till honom och erbjöd "mina tjänster". Han var tacksam över att någon i huvud taget svarade, och under någon vecka därefter lyckades jag driva min chef till vansinnighetens brant pga. min totala fokus på något annat än det jag jobbar med. Och nu, efter enträgna förfrågningar (av Magnus igen), är det dags igen: Listan över Svensk Racing enl P.P.

OBS: En uppdaterad lista med alla racingserier i Sverige år 2004 finns här!

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Låt mig börja med att ursäkta mig, för detta kommer inte på något sätt att bli en felfri, komplett eller neutral lista. Hittar du några fel så hojta till så rättar vi dem. Och hittar du något som verkar intressant så lita inte blint på vad jag har skrivit, utan forska vidare på egen hand. Det brukar alltid finnas kontaktvägar på olika hemsidor och du skall inte vara rädd att för använda dem. I andra änden finns det antagligen en minst lika intresserad människa som du. Och det finns inte mycket som går upp emot studiebesök på några tävlingar, eller hur?

Antagligen har du redan hunnit med ett stort antal mil på landsväg i varierande tempo. Kanske t.o.m. lärt dig bilkontroll i lite konkörningar och fått smak för verklig bilkörning på diverse banträffar. Men det är något som fattas, du vill ha mer. Då finns det bara ett botemedel: Börja med racing!

Men för att få köra behövs det en licens utfärdad av SBF, vilken man får efter att ha genomgått en av de kurser som anordnas av olika arrangörer/klubbar runt om i landet. Ta kontakt med SBF:s licenskontor så har de säkert ett tips lämpligt för just dig. Dessutom måste du vara medlem i en klubb ansluten till SBF för att få ut licensen, men idag är inte det något större problem. Åtskilliga av de större märkesklubbarna är med, och det finns ju hur många lokala motorklubbar som helst att tillgå. Som sagt, kolla in www.sbf.se för mer info.

Många ser redan licensen som ett jättesteg att ta, men jag hade ägt min bil i sex dagar och aldrig kört bana när jag, lyckligt som ett barn, tog min i Göteborgs SVK:s regi. Och det gick utan problem trots ösregn och försvinnande bromsar.

När väl licensen är fixad behöver du lite personlig utrustning också. Utförandet kan skilja lite mellan klasserna, men generellt är det detta du behöver: Hjälm av godkänd modell. Sverige har lite udda regler på detta, så det är bara ett par märken som är godkända. Främst är det viktkraven som ställer till det, men detta känner firmorna till, så berättar du bara vad du skall ha den till kommer de att guida dig rätt. Sen skall du ett brandsäkert underställ (balaklava, tröja, långkalsonger och strumpor), oftast gjorda i Nomex, vilket nog är det äckligaste material jag haft på kroppen då det har en förmåga att få en att svettas utan att knappt suga åt sig något av det. Man är sjöblöt efter ett körpass. Detta kan i.o.f.s bero på den tjocka overall du skall ha ytterst, även den i Nomex. Den finns ett- till trelagrade varianter, men jag skulle rekommendera det senare. Den dag det börjar brinna runt omkring en kan det ju ha varit dumt att ha snålat på säkerheten. Till detta tillkommer skyddande handskar och skor utan gummisula. Detta är som sagt lite speciella prylar som säljs av specialfirmor (titta t.ex. i Bilsport eller IB så hittar du dem) men många lokala tillbehörsbutiker är återförsäljare så fråga runt på din ort.

Sen är det bara en fråga om vilken av klasserna här under du skall börja köra i. Vraka och välj:

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare

Nej, detta är ingen födelsedagspresent innehållande piska, latexkalsonger och en rulle rep utan en mer rättvis benämning på det som normalt kallas STCC. Det är platsen för dem med stora plånböcker och ambitioner, och i de flesta fall också dem med goda förarprestationer. Har haft en nergång pga. klassbyten och lite styvmoderlig behandling av supportklasserna men kan nu vara på G igen. Klasserna, som körs är i lite olika blandningar vid åtta tillfällen, är följande:

STCC
Nytt reglemente till nästa år i enlighet med vad som används i europa. 2-liters Touringvagnar på ca 1050kg och 250hk rullandes på 16-tums slicks ger bilar som ser mer spektakulära ut när de kör än tidigare år. Audi kommer med fabriksbilar och en del danskar kommer över ifrån DTC, dessutom lär det nog dyka upp några privata BMW:s i fältet. Bilen kostar runt millen, och driften likaså.
www.stcc.se

S60

Volvo S60T5 med AP-Racingbromsar, Pirelli Corsa-däck och Öhlinare, byggda av Volvo och skötta av Flash engineering. Steget Upp- eller Ner-klass gentemot STCC, kommer efter ett inledningsår med mekaniska problem (t.ex. DeWaltteamet bytte 27 växellådor denna säsongen 02) nog kommer igen med bra, tät enmärkesracing.
Hemsida borde finnas men jag hittar ingen.

Formel Ford Zetec
Talangodlarklassen Nr1 i världen. Är sen ett par år uppdaterad med slicks och moderna motorer (enhetsgrejor) även i Sverige. Formelbilar utan vingar ger spektakulär racing med fingertoppskänsla.
www.formelford.net

Sportscar Challenge
Alternerar med GTR om att vara Sportbilsklassen i paketet. Kolla RS i Sportvagnsserien för mer info.

GTR
I grunden ett FIA-reglemente för GT-bilar typ Vipers, 911 GT3RS osv, men där man också godkänner en del äldre bilar som inte riktigt uppfyller kraven. Tävlingarna körs i 40-minuterspass med ett obligatoriskt förarbyte. Ger en god möjlighet att köra på de stora banorna i europa.
www.gtr.se



Camaro Cup
Enhetsreglemente som har funnits till och från sen mitten av 70-talet. Körs nu med Z-28:or av årgångarna 93-99. R-däck, kraftfulla 350-motorer och stela bakaxlar ger fortfarande kul racing. Räkna med högt plåtkonto, även om det blivit mycket lugnare.
www.camarocup.com

HTCC
Standardvagnar ifrån förr (71 närmare bestämt) och äldre, byggda efter dåtidens regler
www.htcc.nu

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Gladracing ,som de själva uttrycker det, i en massa olika klasser. De flesta av reglementena är skrivna för att vara (relativt) billiga. De flesta lopp körs på Kinnekulle, då SSK själva äger banan.
www.sskracing.com

Renault 5
En juniorklass med R5:or av första generationen i ganska standard utförande.

Klass 1 - Fyndbörsen Cup
För Gr.N-bilar eller liknande. Max 7,3 hk/kg och Yokohama 032R som enhetsdäck.

Kamasa Tools
Trimmade och modifierade standardbilar med max 6,0 kg/hk och på enhetsdäck av typ Yokohama 032R.

Etab
oftast gamla bilar ifrån DTM, STCC, Special Saloon men även rena hemmabyggen, alla anpassade efter SSK:s motor- vikt- och däcksregler. Max 5,2 kg/hk och slicks. På väg att somna in?

SSK Classic
Till för SSK-bilar som blivit för gamla. Bilar t.o.m. 76 med regler och trimning därefter.

Formel Ford 1600
När proffsen gick över till Zetec tog SSK över det gamla reglementet. Ett billigt sätt att köra riktig racerbil.

VOC
Volvo 240 och 740/940 byggda med vissa, av Volvo, utvalda orginaldelar. Kan köras på asfalt, i skogen, på isar och rallycrossbanor.

Superkart
om tanken på att framföra en gokart på 85hk inte skrämmer dig så kanske infon att du gör det utan bälte och bur gör det. Oslagbara bilar när det gäller prestanda per peng, men nog inget för nybörjaren.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare

Sportbilar i olika utföranden och trimningsgrader som kör en serie om 5 deltävlingar per år. Ganska tillbakalutad attityd, men därmed inte sagt att det inte laddas när man väl är på banan. Serien syns inte mycket utåt, förutom då på Svenskt Sportvagnsmeeting, Knutstorp och Sportscar Show på Mantorp. Dessa huvud och underklasser kör:

Roadsport
För landsvägsgodkända sportbilar på gatdäck, indelade i A, B och C-klassen beroende på ett teoretiskt vikt/effekt-förhållande. Porschar, Sevens, Alfor och Miator plus många andra modeller finns representerade.
www.mgcc.nu

Modsport
För icke gatgodkända bilar på slicks, indelade i klasserna 1,2 och 3 beroende på teoretisk vikt/effekt samt ursprung. Hemmapillarnas paradis med MGB GT:s, Porsche Turbos och Cobror i hyfsat tempo.
www.modsport.just.nu

Racersport 1800

Gravt förenklat en Seven med vingar. Ford 1800 Zetec enhetsmotor, men även enhetslåda och däck samt noggrant bestämda chassimått. Håller samma tempo som en hygglig GTR-bil så länge det svänger.
www.welcome.to/scr

RS
Sportvagnsprototyper typ dem du ser ifrån Le Mans fast i mindre utförande. Trimmade 2-litersmotorer eller original 3-litare. Även Radicals och liknande har nu slussats i klassen och den blir stadigt större. Kör fortare än en Super Touring-bil, men kräver kunskap för att både ställa in och köra.
www.sportinformation.com/rs.htm

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare

Körs oftast tillsammans med SPVM. Är till för gamla racingbilar i alla de utföranden och har därmed en myriad av klasser. Alla efter tidstypiska reglementen och med modifieringar därefter. Huvudsaklig uppdelning är som följer.
www.rhkswe.org

Standardbilar
Tillverkade t.o.m. 1965 eller t.o.m. 1972. De tidigare åker på hala men stryktåliga Dunlop racing och sladdar duktigt. Mycket Amazoner, Cortinor och Coopers. Dyra bilar, men körs mycket internationellt. De senare åker på R-däck eller vissa godkända slicks. Escorter, Alfor, en del USA-bilar plus mycket annat tävlar.

GT-bilar
T.o.m. 65, eller t.o.m. 77, annars som ovan. Elaner, E-types, MG:s och 356 huserar ibland de tidiga, Porschar, Corvetter, Abarhts, Marcos mm. Ibland de nya.

Formelbilar
Nu blir det besvärligt, för det här kan jag knappt reda ut själv. Förkrigsbilar brukar köra med 500cc-bilar, Formel Vee med Formel Junior, och de övriga för sig. Äsch, kolla in www.rhkswe.org, de kan kanske reda ut det.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare

En långloppsform som på senare år ökat ambitionsnivån, antalet klasser och antalet startande rejält. Arrangerar både Sprint och Endurancelopp, allt ifrån 12 varv till 12 timmar; Endurancetävlingarna har två cuper, en för 3h och en för 8h-lopp. Har en väl utbyggd dataservice och även TV-sändningar ifrån loppen.
www.slc.se

Endurance
I långloppen kör man f.n. med fyra olika klasser som ser ut så här:

- Klass 1: Max 2,6-liters 2-ventilare eller 2,3-liters flerventilare. Fri trimning, ingen överladdning. Endast tvåhjulsdrift och 205 breda däck. Spoilers får monteras.

- Klass 2: Max 8-liters 2-ventilare eller 7-liters flerventilare. Fri trimning, överladdning OK, men motorstorleken räknas då upp med 1,4. Endast 2-hjulsdrift och 225 breda däck. Spoilers får monteras.

- Klass 3: Max 2,35-liters 2-ventilare eller 2-liters flerventilare. Trimmade enl Gr.N. Max 205-16 däck. Original bromsar 2-hjulsdrift och låda enl. Gr.N. Små spoilers får monteras.

- Klass 4: Motor se klass 2. Däck Fritt. Drivning fritt. Spoilers ganska fritt.

SLC GT
Har din bil en kaross ifrån början avsedd för gatbruk är den välkommen här. Här samsas GT-bilar med överåriga Super-Touringvagnar och rena hemmabyggen. Max 8-liters 2-ventilare eller 7-liters flerventilare. Överladdning och slicks tillåtet. Kör 12-varvsheat tillsammans med:

V8 Challenge
Till för V8-utrustade bilar byggda innan 85. Mestadels gamla Camaro Cupbyggen, men även en del udda fåglar har hittat dit. R-däck tillåtet men man har en skala på däck/fälgbegränsningar beroende på motorstorlek och vikt.

JTCC
Eller S40 Challenge som den heter numera. Samma bilar och samma regler som på JTCC-tiden.
www.s40challenge.nu

HTCC
Man kör även fyra deltävlingar tillsammans med SLC.
www.htcc.nu

BMW Cup
Se märkesracing.

Nordic Beetle Cup
Se märkesracing.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
BMW Cup
BMW Sport Clubs serie som numera körs tillsammans med SLC:s arr. Fältet av BMW:s är uppdelat i tre underklasser med början i Standard, vilken till stor del följer SSK klass 1, fast man åker på 205 breda R-däck och får ha diff. I Modifierad kör man med trimmade 2,8 liters 2-ventilare eller 1,8 liters fyventilare men inte ha överladdning. Valfria däck på 7x15-fäl men max 200mm bred slitbana. Spoilers tillåtna så länge de håller sig inom karossens linjer. Och i Special är det mesta tillåtet förutom överladdning och ABS.
www.bmwsc.com

Nordic Beetle Cup
Körs oftast i samband med SLC:s arr. Man tävlar då med den gamla bubblan, utrustade med Toyo R-däck, 1600cc-motorer som begränsas till 6500rpm och original växellådor. Lättning av vissa delar till 875kg tillåten.
www.nordicbeetle.com

Porsche Club Challenge
PCS har en egen, mindre racingsektion, som nyttjar en del av sin bantid till att köra race. Detta sker vid 8 helger, med två heat var gång. Man skall ha en gatlegal Porsche för att få köra i någon av de fyra underklasserna. Indelningen är efter vikt/effekt, med vissa undantag för nyare modeller. I och med att det brukar tränas/tävlas i samband med vanliga PCS banträffar är det mycket körning inblandat varje helg.
www.pcsracing.nu

Alfa Corse
Alfaklubben har sedan ett par år dragit igång en egen serie. Det var ju ändå så många som hade bur, bälte och stol i sina bilar på träffarna. Massa underklasser, som baseras på Sportvagnsseriens beräkningar. Körs vid 3-4 tillfällen i samband med de vanliga banmötena klubben har.
www.alfaromeo.org

Ferrari Challenge
Till skillnad ifrån övriga världen är det här en enmärkesklass. Har du en Ferrari med rätt säkerhetsutrustning finns det en underklass för dig. Körs som inbjudningsklass vid olika sportbilsevenemang.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Sydsvenska DM
Serie som körs lokalt i södra Sverige med Gr.N-baserade bilar med minst 8,5kg/hk. Tillägg görs för förbättrande saker typ diff, stora förgasare o.s.v. Däck skall ha gjutet mönster, och vara max 205/50-15 annars fritt.
www.soedrabf.se/regler.htm

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare

ERF
Långlopp i 6 timmar, med 6 deltävlingar per år. Körs med 2-liters 4-ventilare eller 2,5-liters 2-ventilare, alla utan överladdning. Chassi fritt, men inga aktiva system. Spoilers och vingar inom vissa mått tillåtna. Åker på 205-16" R-däck. Endast "standardbilar" plus vissa GT-bilar, typ 924/944 och Miata är godkända. Billigare än SLC, men också utan uppmärksamheten utifrån. Ett bra startalternativ?
www.erf.nu

Östgöta Racing
2x3, 8 eller 12 timmarslopp med 1600cc fyrventil eller 2500cc 2 ventil. Fri trimning bortsett ifrån att förgasare/insprut skall vara original. Fria stötdämpare/fjädrar men inga uniballs. Inga R-däck och 205-15 i storlek. Även andra bilar får tävla samtidigt.
www.lms.se

DFDS
4-timmarslopp för Minis av den första typen. Och tro det eller ej, men de håller för det. Tre klasser: i 1000 och 1275cc kör man i princip med modifierade standardbilar, men i Sportklassen där man får göra lite vad man vill så länge man utgår ifrån standardmotorn och karossen.
www.bmcmotorsport.com

NSHC Euromaster
6-timmarslopp där man kör med begränsad bränslemängd. Vinner du får du dessutom mindre soppa nästa gång. Trimning är tillåten, liksom spoilers och vingar. Däremot kör man på enhetsdäck som sponsorn Euromaster har tagit fram.
www.karlskogamotorstadion.com/nshc/mainny.htm

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Till sist har vi dessa Svartrace jag hör om här och där. En tävling måste nämligen vara godkänd av SBF för att få köras, och för att den skall bli det finns det ett minimimått av säkerhet som måste uppfyllas. Detta kostar pengar men kan ju undvikas genom att en sluten grupp hyr en bana under premisserna att det bara skall vara träning där. Billigt? Ja. Säkert? Nja. Rekommendabelt? Nej. Räkna med ett helsicke om någon kommer på er, för att inte tala om ifall någon skadas.

okey, låt oss nu anta att du faktiskt har hittat en klass som passar dig. Det är nu det är dags att ställa sig några allvarliga frågor:

Passar det här min plånbok? Låt oss med en gång konstatera att racing kostar åtminstone så mycket pengar som du kan undvara, men oftast mer! Kommer du och ditt ev. hushåll överleva en månad på havregrynsgröt och pasta? och kommer det att bli protester mot den inställda semesterresan?

Har jag tid med det här? Det är ju inte bara de där 5-10 helgerna per sommarhalvår som går åt, utan även ett hyfsat antal kvällar/nätter/helger när det skall repareras och prepareras.

Är jag bra nog för det här? Något att fundera på för de av er som har vinnarambitioner. Att vara snabb runt en bana är en sak, men att vinna race är något annat. Du skall kunna ta dig om någon som inte vill bli omkörd, samtidigt som du håller den där eländiga motståndaren bakom dig. En konst som brukar ta år tag att lära sig. Eller kör du bara för att det är kul, och inte bryr dig?

Är jag uthållig nog för det här? När pengarna är slut, familjen gnäller och framgångarna uteblir, kommer du då ändå till start? Det finns nämligen ingen som förlorar mer än du på att ha en halvfärdig racerbil i garaget.

Men herregud, vad försöker jag göra? Avråda någon ifrån racing? Jag kan ju inte vara klok, det som är värt att offra allt för. För det måste väl alla hålla med om? Eller???


Mvh: Patrik Petersson alias P.P.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Sparade trådar/FAQ
Listan över Svensk Racing enl P.P. 2003
3884 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande