Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-7 TURBO II -90 - Motivationshöjardags! | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (33733 totalt) |
Vart ska man börja, efter att knappt ha fått något alls gjort på 2 år är det dags att försöka få motivationen tillbaka. En projekttråd på mitt favoritforum borde ju kanske hjälpa.
Vi börjar 2005 när bilen införskaffades. Bilen köptes av min kompis i Tjeckien från Tyskland för att iordningställas till mig efter jag tjatat om hur mycket jag ville ha en RX-7 och han specialiserar sig på just den här modellen. Den hade en rasad turbo och motorn var i okänt skick. Visade sig att avgas-impellern försökt fly ut genom downpipen så en ny bättre begagnad motor med fräschare turbo monterades och jag och Robin åkte ner till Tjeckien för att köra hem bilen. Verkstad med visst wankel-intresse Den var lite sliten i lacken men i gott mekaniskt skick i övrigt. Fantastiskt, bilen gick som en dröm, jag hade äntligen köpt min wankel-bil som jag drömt om så länge. Jag var lyckligast i hela världen. Väl hemma registrerades den och det hann bli 2006. Bilen kördes som den var med orginal allt (förutom avgassystemet efter katt på grund av grava rostproblem i slutburkarna). Nya 16"-fälgar med Hankook R-S2 köptes och jag och bilen avklarade lite bankörning bland annat på Mantorp. Det är nu man börjar märka att bilen är väldigt mjuk och kränger mycket. Tankarna om att förbättra väghållningen växer nu fram. Så kommer dagen då jag har bråttom till Bauhaus innan dom stänger, jag blir stoppad av polisen och förlorar körkortet på grund av att vi helt enkelt inte kommer överens om hastighetsbegränsningen. Det är nu det börjar, vägen som bara går utför, det som inte går att stoppa. Utan körkort och ingen möjlighet att köra bilen börjar jag nu "förbereda" för uppgraderingen och plockar isär lite grann, och det kommer bara bli värre. Mörkret har kommit. Varför man börjar riva i en bil som fungerar utmärkt kan nog bara relateras till hur klåfingrig eller naiv man är. Jag hade bestämt mig att jag skulle byta dämpare. Köpte coilover-kit och gula koni's. Perfekt. De modifierades så det passade bra på bilen. Bussningar? Ja det måste man väl byta.. Men oj, ett haltech till bra pris, och spridare och en turbo, ja det där bodykitet jag ville ha... Ja ni förstår ju precis vart det här är på väg. Den 30:e december 2006 hade det spårat ur totalt. Sen hösten/vintern 2006 har RX-7an inte gått för egen maskin. Ridå, slut på akt1. _________________ Anton Kindblad |
||||
Mål.
Målet med RX-7an är helt enkelt att bygga en klubb-räser, en bil man kan åka ut i solen och käka glass för att sen dra ner till ringen, eller annan valfri bana. Mycket har förändrats från starten men detta är det mål som finns idag. Det jag vill ha är en lite kompromissad racebil med lätt inredning men ändå mysig innuti. Gatlegal, mycket effekt och färdig. Förebild till drömmen är RE-Amemiyas Timeattack bil. _________________ Anton Kindblad |
||||
2008-08-03 hemma i nya garaget
Som det ser ut nu är det karossen som är ett hinder i fortsatt arbete, kupén är rensad på asfaltsmatta. tidigare i år påbörjades det att byggas på framskrämsbreddarna. Kvar att göra på karossen: Bygga färdigt skärmbreddarna Passa in fronten Skapa fästen för fronten Montera och passa in sidkjolarna Montera och passa in diffusern Bygga IC och kylarfästen Ta ut det sista asfaltsmattsbitarna Burbygge Fixa skärmkant höger bak Slutföra huvscoopet Svetsa igen hålen för sidolisterna och antennhålet fixa bulor, spackla slipa karossen Lackera Fyller på här.. _________________ Anton Kindblad |
||||
heja heja och lycka till jag vet precis hur det är med att starta projekt som man sen aldrig riktigt tar tag i och gör klart
måste bara säga att jag är grymt avundsjuk på dig ändå, denna modellen av rx7 är min personliga favorit även om säkert de flesta andra skulle föredra antingen de äldre eller nyare karosserna. jag tror det här kommer att bli en helt underbart vacker och rolig bil om du gör klart den vad är det förresten för roligt vitt bygge bredvid på ena bilden? ser ju ut som en rx7 pickup nästan eller kanske är det en nissan, 200or har ju fått bli pickuper förr _________________ / Kristofer Axelsson .Växjö |
||||
Underbar bil!
"Bara" att fokusera på ett moment i taget så ska det gå vägen! (Säger jag som har ett av mina gamla projekt under en presenning utanför.) Pickupen bredvid ser ut som en 200sx s13 som jag känner igen. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||
Tack för påropen, det hjälpte mig ganska direkt, känns som en bra plan det här.
Jag får tillbaka lusten och det är stort! för den har saknats sista tiden. Just nu så går mesta av tiden i garaget åt att renovera fikarummet till ett arbetskontor. Planen är att flytta hit verksamheten så man kanske får lite mer gjort när man inte orkar jobba och behöver en tankepaus! Den vita är min vän Martins 200sx som han byggt om till pickup. Fint jobb som dock avstannat och står undanstoppat i ett kall-garage för tillfället. _________________ Anton Kindblad |
||||
Ska du redan börja?
Klar nästa år eller? Hoppas min är det iaf så man kan leka lite på banan _________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||
Jag rensade ur bilen i går och insåg att jag inte har varit inne i kupén i bilen sen jag flyttade till mitt garage. Det var sommaren 2008. Det fick mig att känna mig förbannad över mitt långsamma tempo så jag har börjat få lite "jävlar i min lilla låda". Så idag så kryssade jag av två saker från min todo-lista. Båda sidornas sidkjolar är numera ditlimmade.
Fick lite hjälp att rensa ur bilen också av äldsta bonusbarnet, alltid bra med lite extra hjälp! _________________ Anton Kindblad |
||||
Listig som du är har du listat TODo- listan , så nu blir det högsta speed på projektet.
Hoppas få se blänket på bana i sommar !! När du kopierat Re Ameniya;s bil offrar jag mig och tar över den. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Listigt Lennart, listigt! Ja nu är jag taggad, hoppas det håller sig och att jag inte får för mycket jobb under våren. Jag hoppas verkligen att jag ska få till en schysst replika på RE-A:s bil _________________ Anton Kindblad |
||||
Härligt Anton!
Vad kul att det äntligen är dags Kämpa på så får du hojta till om du behöver hjälp med något Lycka till! _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||||
RE Amemiya FC'n är en av mina absoluta favoritbilar.
På något sätt är den så extrem men ändå så "överkommlig". Många andra byggen blir så extrema att dom blir ointressanta för oss vanliga människor. Ska bli kul att vi får en replica i Sverige. _________________ Street Triple RS -18 |
||||
Tack Marcus! Samma gäller här, behöver du nått är det bara du hör av dig! Man måste ju hålla ihop!
Det är verkligen en av mina absoluta favoriter också. Detta blir en lite fri tolkning då den inte kommer vara rensad i inredning utan kommer vara lite mer clubracer-stuk. Men all inspiration kommer ju från deras bil, helt klart! Kul att du gillar konceptet, det taggar mig! _________________ Anton Kindblad |
||||
Det låter fint det _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||||
Jag tycker också att du får ta lite småpausen för att implemetera dina framsteg i våra hjärnor.
Be bonusbarnen om hjälp så du hinner med oss också. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Allt är relativt! Vi borde ha ett "intervention" och pilla ihop henne. Sett att du hänger med Sportvagnskonsulterna, ta med de och så roddar vi upp ett gäng med högafflar så kör vi! _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Anton är helt färdig. Bilen blev tyvärr inte färdig samtidigt
Skaffa fler bonusbarn med skiftnyckel i byxfickan. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Lennart du är verkligen nära sanningen, jag ska bli pappa inom 1½ månad så det är full markservice numera + jobb. Jag vet! Undanflykter undanflykter men nått måste jag ju skylla på! _________________ Anton Kindblad |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-7 TURBO II -90 - Motivationshöjardags! | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (33733 totalt) |