Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -72 TURBO
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (25122 totalt)
robertk
umeå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 83


Trådstartare
En del kanske känner igen bilen från savarturbo.se.

Hur som haver så i väldigt snabba drag är det i grunden en 1602 från -72 i grunden som har fått breddare från Tyska Zender, e34 M5 diffklump, custom sviktaxlar, 108mm knutar, moddade e28 bärarmar upphängda i uniballs, 02depån krängare och protech dämpare, omgjorda breddade hjulhus, kardanringar, sprängskydd för koppling, 10punkts dragracebur - chassi besiktigad ner till 7.5sec, omvinklad rattstång med omp mocka ratt - rattutväxling med planetväxel 1.8varv stopp till stopp, hemmagjort elsystem med automatsäkringar, autronic sm4 styrsystem med 1680cc spridare (bottnade har köpt nya 2200cc gengas högohm), 4st bränslepumpar med hemmagjort varningssystem, rostfritt pulssplitt grenrör med 72mm borgwarner turbo med 3.5" rostfritt system tillsammans med en "halv vass" M10 motor som har lite förlång spec för att jag ska orka skriva ner den, den rör på sig iaf men är inte nöjd än.


Skummar igenom lite byggbilder.








140amp bmw v8 generator, blir många förbrukare totalt så det kan vara bra.












bakvagnen...





















Egengjord 36pins kontakt som jag har till hela motorhärvan samt alla externa givare till instrumentbrädan.





















Separat spole och tändstifts gjord (sitter i toppen)



Egengjord kamsync.



Justerbar vevtrigger, den triggar på en laserskuren triggskiva på baksidan av remhjulet. Trigger fästet är justerbart.



Kontakter till vev och kamtrigger som inte går via motorkontakten pga att jag vill ha avskärmad kapabel hela vägen.



Påbörjad panel med vippbrytare och automatsäkringar.



Cigguttag till div utrustning såsom laptopladdare och kylbag. 3.5mm kontakten under är RS232 till styrsystemet, nere till höger på sidan skymtar man klickfästerna för reläsocklarna.
























Nya bmw originalrutor och lister.



Soppapumpsreläer.



Det sofistikerade bränslesystemet med individuella tryckgivare mellan pump och backventilerna samt en krets som indikerar på instrumentbrädan antigen om ett relä inte ger ström till en pump eller/och om en pump har ström men inte pumpar (axel brott eller rotor ras).












Hjulinställning, var tvungen att ge killen en kurs hur allt funkade på bilen för att justera






Det var väl bilen i snabba drag. Just nu är motorn delad, några ändringar ska göras i samband med att en ventilstyrning nöp.

_________________
Mappar och bromsar bilar med Dynapack 5000nm chassidyno.
Utför flockning i 40olika färger.

http://www.dynotech.se
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038



Verkligen tumme upp för detta!!!

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158



Fler upptummar! Riktigt prydligt o genomtänkt, snyggt!

_________________
Martin Johansson
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429



Nej nej nej det här var inte bra

Det är ju riktig jävla bra thumbs up thumbs up
Kommer att följas
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



Superfint bygge!

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Brutalt bygge thumbs up

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3653



inka skrev:
Fler upptummar! Riktigt prydligt o genomtänkt, snyggt!


+1 thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4097



Man kan få komplex för mindre! Men vilken inspirationskälla!

_________________
Calle Olsson
Citera
Panos
Karlskrona
Här sen Jan 2005
Inlägg: 49



Damn alltså
Så underbart läcker. Grymt bygge thumbs up

mvh
Panos

_________________
Panos Anessiadis
Citera
HighLevelofSweden
Tokholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 476



Ytterliggare ett bygge som gör mig alldeles mållös: *stor tumme upp*
för val av bil och inte minst för alla detaljer!!

_________________
Patrik Fürstenhoff
High Level of Sweden
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



otroligt snyggt jobbat. thumbs up thumbs up

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
EA
Halmstad, bara Halmstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 117



Grymt bygge! Helt i min smak. thumbs up

_________________
Emil Andersson
BMW
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 650



thumbs up thumbs up

Grymt bygge
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Det var på tiden du hittade hit Robert

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
robertk
umeå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 83


Trådstartare
Först va kul att ni gillar det gamla skrotet


Fürstenhoff: Vi får ta och köra ikapp med hojen din någon gång, så ska du få se hur snygga -72:an gamla runda baklysen är

Fredrik: Jag har allt nog varit och smygit här en del, tjuvkikat på alla snygga 02byggen hehe



Det som händer är att toppen ska få 4st nya ÖD ventilstyrningar, då jag hade problem med 2 st styrningar som nöp pga varmgång. Sen ska jag prova en ny egen custom kamaxel istället för den motorsport sugmotor pinne som satt där innan, hoppas den ankommer i början av veckan som kommer. Det tillsammans med att mina 1680cc spridare (som för övrigt är bottnade vid 2bar laddtryck) ska bytas ut mot bosch nya EV14 2000cc, så kanske man får lite fart på lilltysken tillslut.

Planen är att bromsa den i dynapack vid årsskiftet, ska bli spännande.

_________________
Mappar och bromsar bilar med Dynapack 5000nm chassidyno.
Utför flockning i 40olika färger.

http://www.dynotech.se
Citera
robertk
umeå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 83


Trådstartare
Servern som projekt-bilderna låg på är nere ska flytta dom till min egen.

Nu har man fått bromsbänken äntligen en Dynapack DAQPLUS5 5000nm chassi dyno, klarar upp till 1600hk på naven beroende på utväxling.

Har kör 2st M30 maskiner i den, här är den senaste.

http://www.youtube.com/watch?v=omGMw-0sYgg

95okt, lite filat topp, Dbilas 308gr kam fjädrar, och M5 spjäll annars helt orörd M30B35 gav 607whp@6700rpm på 1,33bar. Kanske ska tillägga att det är adapter rör från originallimpan till en hx50 med 63mm kompressor inducer.

Ang 02:an så har jag börjat med den igen efter en liten vinterpause.

_________________
Mappar och bromsar bilar med Dynapack 5000nm chassidyno.
Utför flockning i 40olika färger.

http://www.dynotech.se
Citera
robertk
umeå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 83


Trådstartare
Här kommer lite bilder ..


Sen julklapp, jag tackar











_________________
Mappar och bromsar bilar med Dynapack 5000nm chassidyno.
Utför flockning i 40olika färger.

http://www.dynotech.se
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Ser fint ut, se till att hänga upp 02an din där snart

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Men tjenare Robban! Kul att du kikade in här på rejsa!! BILDERNA!!!!! VILL SE!!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
robertk
umeå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 83


Trådstartare
Kanske är på tiden att uppdatera här, att bilen har jag nu kört i min bromsbänk och har därmed bromsad Världsrekord med Bmw M10 8v 2L motorn. 740whp (hjulhästar) vilket ger 800+ i motorn än så länge.


_________________
Mappar och bromsar bilar med Dynapack 5000nm chassidyno.
Utför flockning i 40olika färger.

http://www.dynotech.se
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



IMPONERANDE thumbs up

Lite nyfiken vad för kam du har i bilen? STS eller AGAP med +13mm i ventillyft?

470whp vid 1.05bar och 8820rpm är riktigt fina siffror för en tvåventilare. 250hp i sugutförande har nog aldrig en M10 klarat.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -72 TURBO
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (25122 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande