Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 TURBO+ -00 - Bilen såld - Letar ny bil...
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (41095 totalt)
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502


Trådstartare
Tanken var att köpa en 911 turbo för att slippa uppgradera hela tiden då mitt förra projekt gick överstyr ganska rejält (BMW turbo).

Så nån projekttråd tyckte jag inte skulle behövas... men så började det ske saker i mitt undermedvetna och planer började smidas. Och nu har jag insett att nån liten uppdatering kommer att ske och då är det lika bra att starta upp en projekttråd för att få in lite tips etc.

Bilen som inhandlades var en:

Porsche 911 Turbo -00.

Utrustad enligt uppgift med GT2 paket invändigt och utvändig från fabrik då ägaren vill ha en GT2:a, men kunde inte acceptera att inte få den fyrhjulsdriven.
Fjädrar och dämpare är bytta, men inga coilovers tyvärr.
Fälgarna är BBS Lemans 18" med tjocka spacers.
Framoken är bytta till 6-kolvsok.
Porsches halvbur sitter i.
Techart ratt.
och lite annat smått och gått.

Efter att jag köpte bilen så vill jag ha lika växelspaksknopp som satt i min förra 996:a. Hade ju bytt upp mig och ville ha samma känsla i den nya bilen. Så en kolfiberknopp inhandlades och i samband med det så köpte jag även Porsche 997 shortshift som monterades samtidigt.

Utöver det så är styrboxen uppdaterad och bilen laddar nu 1 bar. Effekten ligger runt 500 hk enligt uppgift.

Planerna med bilen är:

[x] - Sportsystem - Europipe sportsystem inhandlat
[x] - Nya utblås till sportsystemet - GT2 look inhandlat
[x] - Coilovers - H&R Coilovers inhandlat
[x] - Fälgar - RH Cup (Gemballa) 19" splitfälgar inhandlade

[x] - Intercoolers - 996 GT2 intercoolers inhandlade
[] - Nya turbosar
[] - Nya wastegates
[] - Nya grenrör
[] - optimerat chip
= 550 hk kit

Bilder á 2011:









Lite äldre bilder som en bekant tog när jag bjöd på en åktur:






_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Den var riktigt fin många tummar upp

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



Sweet =) riktigt fin

Är det 420hk org eller är det X50 pakete med 450hk org?

Vem utförde programeringen, är bara nyfiken för jag är själv nere i 996T

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Super snygg, det här kommer bli bra..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502


Trådstartare
Tackar allihoppa.

pentén: Det är 420 hk original. Jag minns inte vem som utförde den, men det var en kille i Stockholm som jag inte kände igen namnet på. Har dock tyvärr tappat bort namnet på honom nu.

Rickard: Det hoppas jag med. =)

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



bumper skrev:
Tackar allihoppa.

pentén: Det är 420 hk original. Jag minns inte vem som utförde den, men det var en kille i Stockholm som jag inte kände igen namnet på. Har dock tyvärr tappat bort namnet på honom nu.

Rickard: Det hoppas jag med. =)


Trevligt ändå .

vad klarar oöppnade motorer och växelådor i dessa

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



bumper skrev:
Tackar allihoppa.

pentén: Det är 420 hk original. Jag minns inte vem som utförde den, men det var en kille i Stockholm som jag inte kände igen namnet på. Har dock tyvärr tappat bort namnet på honom nu.

Rickard: Det hoppas jag med. =)


Snart är det säkert ny progvara i den ändå...he he

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502


Trådstartare
pentén skrev:
bumper skrev:
Tackar allihoppa.

pentén: Det är 420 hk original. Jag minns inte vem som utförde den, men det var en kille i Stockholm som jag inte kände igen namnet på. Har dock tyvärr tappat bort namnet på honom nu.

Rickard: Det hoppas jag med. =)


Trevligt ändå .

vad klarar oöppnade motorer och växelådor i dessa


Jag är ingen expert, men byter man koppling så är 550 hk inga problem... tror faktiskt 590 hk går också (RUF kit?).

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502


Trådstartare
Supramannen skrev:
bumper skrev:
Tackar allihoppa.

pentén: Det är 420 hk original. Jag minns inte vem som utförde den, men det var en kille i Stockholm som jag inte kände igen namnet på. Har dock tyvärr tappat bort namnet på honom nu.

Rickard: Det hoppas jag med. =)


Snart är det säkert ny progvara i den ändå...he he


Det är det säkert.. fast snart är ju en definitionsfråga.

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690



bumper skrev:
pentén skrev:
bumper skrev:
Tackar allihoppa.

pentén: Det är 420 hk original. Jag minns inte vem som utförde den, men det var en kille i Stockholm som jag inte kände igen namnet på. Har dock tyvärr tappat bort namnet på honom nu.

Rickard: Det hoppas jag med. =)


Trevligt ändå .

vad klarar oöppnade motorer och växelådor i dessa


Jag är ingen expert, men byter man koppling så är 550 hk inga problem... tror faktiskt 590 hk går också (RUF kit?).

I Ruf's 590-kit så öppnas motorn och man byter till titan stakar bland annat. Men Ruf är inget gott exempel iom att de gör mer än de flesta andra.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

bumper skrev:
Tanken var att köpa en 911 turbo för att slippa uppgradera hela tiden då mitt förra projekt gick överstyr ganska rejält (BMW turbo).

Så nån projekttråd tyckte jag inte skulle behövas... men så började det ske saker i mitt undermedvetna och planer började smidas. Och nu har jag insett att nån liten uppdatering kommer att ske och då är det lika bra att starta upp en projekttråd för att få in lite tips etc.
...


Man får gärna ha en biltråd även om man inte har några uppdateringsprojekt thumbs up

Ser ut att vara ett riktigt trevligt specat ex du har thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
bumper skrev:
Tanken var att köpa en 911 turbo för att slippa uppgradera hela tiden då mitt förra projekt gick överstyr ganska rejält (BMW turbo).

Så nån projekttråd tyckte jag inte skulle behövas... men så började det ske saker i mitt undermedvetna och planer började smidas. Och nu har jag insett att nån liten uppdatering kommer att ske och då är det lika bra att starta upp en projekttråd för att få in lite tips etc.
...


Man får gärna ha en biltråd även om man inte har några uppdateringsprojekt thumbs up

Ser ut att vara ett riktigt trevligt specat ex du har thumbs up


ok, tog för givet att man var tvungen att ha bilen mer eller mindre som projekt. Men nu vet vi bättre. =)

Tackar. Köpte en "klar" bil som nu visar sig att inte vara "klar". =)

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Det finns inga "klara" bilar thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1892



Hej och grattis till en, vad det verkar, kanonbil thumbs up thumbs up !
Hur har du tänkt med framhjuls driften, ska du ta bort den som oss andra ( ) eller ska du fortsätta att åka 4WD?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502


Trådstartare
bakmotor skrev:
Hej och grattis till en, vad det verkar, kanonbil thumbs up thumbs up !
Hur har du tänkt med framhjuls driften, ska du ta bort den som oss andra ( ) eller ska du fortsätta att åka 4WD?


Det är en bra fråga. Har funderat på det lite till och från, men inget är bestämt.

Kör 4WD till att börja med... sen får se vi.

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



bumper skrev:
pentén skrev:
bumper skrev:
Tackar allihoppa.

pentén: Det är 420 hk original. Jag minns inte vem som utförde den, men det var en kille i Stockholm som jag inte kände igen namnet på. Har dock tyvärr tappat bort namnet på honom nu.

Rickard: Det hoppas jag med. =)


Trevligt ändå .

vad klarar oöppnade motorer och växelådor i dessa


Jag är ingen expert, men byter man koppling så är 550 hk inga problem... tror faktiskt 590 hk går också (RUF kit?).



aha =) perfekt ju.
tackar.

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Vill ha känsla på den bilen!
Hoppas du blir nöjd och tar hand om kärran thumbs up

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



bumper skrev:
Jag är ingen expert, men byter man koppling så är 550 hk inga problem... tror faktiskt 590 hk går också (RUF kit?).

Man brukar säga att motorn i sig klarar ~600hk utan att man behöver byta något invändigt.
Men gamla turbo fick FVDs steg 3 med 540Hk/760Nm vid ~5900 mil och hade gått ~8350 mil när jag sålde den.
Det enda problemet jag hade med motorn var att "handgranaten" sprack när jag körde på SPA hösten -09.
Förutom det så gick den hur fint som helst..


Hur som helst, lycka till och välkommen in i uppgraderingsträsket! thumbs up

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



ca 600-700 eller faktiskt mer, beror på vad man ska göra med bilen finns dom i USA som åker 1000 hk plus på orginal motorn och det funkar hur bra som helst

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690



Supramannen skrev:
ca 600-700 eller faktiskt mer, beror på vad man ska göra med bilen finns dom i USA som åker 1000 hk plus på orginal motorn och det funkar hur bra som helst


Jag har för mig att jag läst en tråd på 6speedonline där de rev en 6-700hk motor som "gick bra" men som var väldigt sliten inuti. 1000hk plus motor med oöppnad motor... då snackar vi inte all ligga några veckor i stöten på ringen och pressa 110%...


.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330



Fast vad beräknas som "sliten"?
Slitna lager osv. går ju knappast att beskylla på originaldelar.
Saker man behöver byta för att gå upp i effekt är sällan saker man ser slitage på. Det är snarare saker som brukar fungera fint tills dess att de inte klarar av belastningen längre och då brukar det hända stora saker..

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 TURBO+ -00 - Bilen såld - Letar ny bil...
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (41095 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande