Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Mk2 1975 busräser!
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (20350 totalt)
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
Tjenare. Blev ägare till en Escort Mk2 1975a för ca 1 år sedan och tänkte jag
får lägga upp en liten projekt tråd om den. Har haft projektet på en annan sida men jag
ville dela med mig av projektet här på rejsa så det blir rätt många bilder nu i samma inlägg.

Står ganska stilla nu i garaget efter som jag inte har någon bil att jobba med..
Den är iväg på grundning, spackling och sist en slipgrund. Kommer köra med bladfjädrar
bak med volvo 1030 eller 1031 axel tillsammans med kraftigt panhard och försöka hitta
passande coilovers som passar så man styvar upp fjädringen ytterligare.

Nåväl! här kommer lite bilder på hela projektet. Varning för mycket mycket bilder förresten!
Men jag vet att ni älskar bilder

over and out!

Har hunnit börja riva ut det mesta av inredningen på denna bilden.

Bild bakifrån på pärlan =)

Gick väldigt smidigt att skrapa bort asfaltsmattorna! Mycket lättare
än vad jag först trodde =). Blev fint som fan. Fann dock lite hål här
och där =(


Inte mycket kvar av det fina tygtaket heller hahah

Rev bort rostskärmarna och ser att även hela frontplåten måste bytas ut.
Har sett att meca säljer frontplåtar. Måste man köpa en frontplåt för runda
lyktor om man ska konvertera till runda framlysen eller går det bra att köpa
en likadan plåt som sitter där nu men ändå ha runda framlysen?

Rosten ser värre ut på bild än vad den är. Är bara lite ytrost som tur är =)

och en sista bild på motorn som snart är på väg ut. Har rensat hela
elsystemet i bilen och har lossat kardan och kapat avgassystemet
så det är i princip bara 4 bultar att lossa för att få ut motorn nu =).
Uppdate kommer kanske imorgon när motorn är ur =)


Började kapa bort lite av frontplåten och det slutade såhär. Bra eller dåligt mån tro?





Har inte hunnit få tag på en motorlyft ännu så motorn och lådan hänger fortfarande med.

Pratade med ett blästerföretag idag också. lutar åt att jag kommer få skrapa som en jude istället. är tydligen svårt att blästra utan att det slår sig.

inte hänt så särskillt mycket faktiskt. har tagit ur motorn och jag har skaffat lite små gastuber till svetsen för lagningen av rosten. Lögn att få tag på en 5 eller 11 liters gasflaska till vettigt pris så jag inhandlade julas nya produkt, 1 liters blandgas. Funkar klockrent hehe =)
Fick in lite metallspån i ögat när jag kapad i karossen i fredags, märkte av det sent på fredagsnatten och har fortfarande problem med ögat:banghead:. Var hos akutmotagningen men de hittade inga rester av metall så jag fick ögonsalva att stryka på 3 gånger om dagen. Har svårt att sitta och skriva vid datorn nu så det blir inte så mycket text utan här kommer lite bilder istället..











Var allt för idag. ska nog ut och försöka klippa till 3 små runda plåtar för att svetsa igen alla jävla antenner som suttit på bilfan =).

Ha en trevlig kväll och helg på er nu.

CIAo!

Då har jag varit ute i garaget en liten sväng och gjort lite småjobb som jag kan komma åt.

En liten bild på ett av antennhålen igenlagda.


Innan gamla tanken försvann. Hoppas inte där finns massa rost bakom

Åhh titta! Så gott som rostfritt efter man svättat och skurat bort rostskyddsmedel =)
Ser nästan stilfullt ut =)

och andra sidan efter tvätt. Även rostfritt här. Börjar ju finnas lite hopp för gamla sixten =)

Vänster sida.

Bagagelucka borta och alla rutorna borta. Gick förvånansvärt bra att får bort dem=)




Ska försöka lämna iväg bilen på blästring så fort som möjligt nu. Vet ni ifall de har tillgång att lyfta bilen för att blästra undertill eller välter de bara karossen?

over and out =)

Då var dagen i Garaget avslutat. Har börjat matta ner lacken lite nu i brist på annat att göra. Är verkligen frustrerad hur man ska göra med framvagnen. Skulle helst vilja ha den orginal med fjädertorn och hela kittet men det ser bedrövligt ut nu med frontplåten borta och allt.

Behöver nog hjälp misstänker jag. Finns det några firmor som tar på sig sådana här jobb?

Lite frustrerande bilder =)










Behöver tips från andra bättre renoverare än mig hur man bör gå till väga!!

Nu så har det hänt lite. Har fixat till vaggan så nu hänger bilen fritt. Måste dock förhöja ställen med 30 cm så jag kan snurra karossen helt fritt. Men det går fint att skrapa underredsmassa iaf =)

Har inte hittat någon direkt rost alls undertill. Ser mycket fint ut. Tröskellådorna ser dock bedrövliga ut . Men tur det finns nya att skaffa!

Har inte varit så aktiv med kameran men här kommer några bilder så man kan hålla projekttråden vid liv iaf =)
Ska ta lite nya bilder imorgon på underredet!. Är faktiskt riktigt nöjd
Ha det gott så länge.





Nu så Är det dags för en liten update =)

Har efter lite svordomar äntligen fått bort all underredsmassa på bilen wiii!

Ska ringa blästringsföretaget imorgon och se när de har tid att blästra.

Här kommer lite ljuvliga bilder hihih.


Bild på underredet före behandling med värmepistol och skrapa.



och nu när det äntligen är färdigt =) Hoppas det räcker med den skrapningen.
Väldigt rostfritt iaf =)



Har börjat laga igen mitt första rosthål i bagaget nu ikväll. Blev ganska nöjd faktiskt. Slätt och fint blev det. Har inte börjat svetsa igen de försänkta punkterna än men det ska bli så fort som möjligt.


Ska bli roligt när bilen kommer från blästring och man kan börja på det lilla rost som finns i golvet =)

over and out

Har varit och hämtat bilen från blästring idag =)

Får se hur mycket jag gör själv. Ska börja leta efter bilplåtslagare och få fram lite prisuppgifter mellan tummen och pekfingret på vad det kan gå på att svetsa upp allt.
Håll till godo













Någon som vet om man måste slipa bort transportfärgen på ekonomiplåten innan man lackerar den?

MVH
Johan

Hej!

Äntligen dags för lite uppdate!

Har varit en lång väntan på massa plåtdelar men nu har jag nog alla jag behöver.

Har tvättat alla ekonomiplåtarna rena från transportfärgen gick mycket förtunning (4 liter) och aceton (1 liter). Men nu är det äntligen färdigtvättat!

Fick även mina tarmac skärmbreddare idag! =)

Kommer ringa till lackeraren imorgon och fråga när han hinner grunda alla mina plåtar med en riktig 2 k rostskyddsgrund.

och när jag väl får hem plåtarna kommer jag fara ner till Kristianstad och få bilen uppsvetsad.

Här kommer de viktiga bilderna =)



















































Skriv lite kommentarer nu =)

Dags för lite öl och mysa med en breddare i soffan

Igår var jag och hämtade all ekonomiplåt från epoxygrundningen hos sunnerbolack i markaryd!
Tusen tack för ett mycket fint jobb =)
En lite halvtaskig bild på en breddare ditsatt så jag vet hur mycket som måste kapas bort i befintligt hjulhus.

En betydligt bättre bild =). fantastiskt passform blev det med lite våld =)

och en sista bild på vänster bakbreddare. Tycker det ser hiskeligt bra ut. Längtar tills alla breddarna sitter på platts =)


Nu inväntar jag bara att få tid hos svetsaren som ska montera hela frontpartiet, framskärmsfästen, montera framskärmarna, byta båda trösklarna, bakplåt, kylarbalk och lite till =). Blir skönt när allt sådant är klart så man man fixa till bakvagnsupphängningen och sedan få bilen grundad på nytt.

over and out Garaget =)

Har märkt ut och borrat alla hålen för bakbreddarna. Blir ett jävla stort hjulhus bak efter urkapning, ingen risk för genomslag här inte.




Bild på orginal bredd på framskärmen


Liten bild på frambreddarna som bara är precis lutade mot framskärmarna. Ska passas in när framskärmarna sitter på bilen så jag kan passa in grupp 4 läppen fram ihop med breddarna.



Det blev iaf några bilder så man håller tråden vid liv tills det börjar hända lite mer saker på allvar!


Har fått lägga några veckor på att slipa bilen len eftersom det fanns en del blästersand undergrundfärgen sen jag fick den blästrad. Men nu är den fin igen.

Håll till godo!


Uppskurna hjulhus för att få dit skärmbreddarna! Ingen risk för genomslag här inte

Äntligen liknar det en bil igen =)



Rent och snyggt inne =)

Har lagt på spackel

Slipat spacklet och det blev jämt och fint =)

och självklart måste man ha lite käk och dryck efter jobb.. Men inte bara jag....


Frasse måste naturligtvis också ha lite gott gott =)


Han dricker det som en riktig veteran =)

Det var allt för nu!. Uppdate kommer när det blir mer gjort!

Godkväll alla bilkåta där ute. Nu har jag lagt ner några timmar i mitt andra hem och monterat mina skärmbreddare bak =) wihoo. Fick mail från Ralloy.co.uk och har betalat mina grejer som jag hoppas kommer så fort som möjligt. Vill hemskt gärna få bilen grundad.

Håll till godo för här kommer lite pictures =D


Kittar den vikta kanten på skärmbreddarna. Ska man vara noga så ska man. Breddarna är i alu men då slipper man problem med massa otäck skit som fastnar där imellan


Här är jag färdig med vänster bakbreddare


Lagt på karosserikitt ytterst i hjulhuset där det var svetsat för att få en tät skarv. Lite grundfärg på detta och vit boddy på det så blir det nog rent och snyggt


Vänster breddare på plats!


Duglig passform enligt mig


Ja vad ska man säga? otroligt fin passform för att vara eftermaknads grejer =)


Brett och fint =)





Ny inköpta Gerdmans skåpet med 72 lådor =) Mumma att lägga massa saker i Nypris på ca 5000kr om jag inte minns helt fel. Och bilen ville vara med lite på ett hörn också.




En liten bild på bruksbilen också! Saab 9-3 ss vector 45mm sänkning runt om och 19" dezent F fälgar. Mycket nöjd.



Detta var dagens arbete! Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till nu innan mina grejer kommer. Får väl ta och spackla lite.

over and out!

Hej alla biltokar!

Nu var det äntligen dags att visa er lite updates på vad som hänt i garaget. Fick äntligen min frontläpp, växellådstunnel, och mina förstärkningar!

nog om prat jag vet att det är bilder ni vill se och inte massa text! Håll till godo!


Iaf en början.


Började med att provmontera på vänstersida


Provmonterade lite på högersida också


Uppsågat hjulhus och borrat för nitarna och grundat hålen.


strax klart för montering


Färdignitat och även detta var vettig passform på =)


Wihooo =)


dags för högersidan, Tog lite mer kort på själva proceduren på denna sidan. Här är det utritat var jag ska kapa.


Alldeles strax är det urkapat.


Titta vilket stort hjulhus det blev helt plötsligt =) dags att börja vika skärmkant för att få en stabil skärm. Blir ganska sladdrig annars.


Färdigvikt. himla bra det blev och stabil blev skärmen också. Nu är det dags för lite grundfärg på att.


Färdig med grundningen. Ska det va noga så ska det =)





Blev ju hiskeligt bra






Detta vart sista bilden för nu! imorgon får jag se ifall jag börjar skära ut för växellådstunneln eller svetsa lite förstärkningar.

Liten uppdate mellan epoxygrundfärgstorkningen

Fick som sagt lite förstärkningar innan som jag har ägnat lite tid åt att passa in och svetsa fast och även förberett nu med att provmonterat och kapat lite i framspoilern så den ska sitta permanent, dock kommer bilderna när framspoilern sitter fast som den ska ikväll.


Jaha då börjar vi väl med att lägga förstärkningen till fjädertonet ovanpå fjädertornet då. alltid en början =)


Har mätt upp lite hål för punktning så det blir svetsat även inne i själva förstärkningen. Har man inte tillgång till ett arbetsbord just vid fototillfället får man uttnyttja hundburen =)


och titta så mycket hål det blev


och då var det dags att börja svetsa wihoo!


Några minuter senare så blev det så här, men jag är inte nöjd


Dock inte riktigt nöjd här heller så jag gick över allt med en grovrengörare så man fick bort lite djupare repor, dock inget kort på det.



Likadan procedur på andra sidan


Svetsa svetsa svetsa


Lite grundfärg på de ställena jag har slipat ner till plåtren yta, och som alla vet så får absolut inte aluminium och svartplåt ligga emot varandra så detta är förhindrat nu =) Ska det vara noga så ska det.


Tycker den ser ganska arg ut och jag som har lagt ner så mycket tid och pengar på dig..

Några fler bilder kommer som sagt på bilen när framspoilern är på plats!

over and out

Nu blir det äntligen några bilder.



Har nitat fast frontläppen nu och det blev faktiskt ganska bra detta också!


En liten närmare titt för de mer petiga tittarna =)


Det jävligaste av allt var nog att få dit frontläppen tycker jag men den kom på plats till sist och blev ganska bra passform...


Tyvärr usel bild men tar man på sig starrglasögonen så tror jag man ser att det ser ganska jämt ut och ligger dikt mot plåtn!!


lite snett framifrån. Börjar se ganska busig ut. ska bli roligt att se hur den ser ut när den får egna hjul och kommer ner på marken =).


och sist en liten återblick för att se ifall ni kan se någon skillnad... största skillnaden jag kan se är att kulören är en annan nu =) hehe.

Nu så sitter växellådstunneln på plats också! har dock bara punktat dit den och ska svetsa 4 cm svetsfogar och ca 4 cm mellanrum och sen 4 cm svetsfogar igen. Tror det ska hålla fint =) Blir som sagt ingen påfrestning på tunneln ändå.

Lite bilder också =)


växellådstunneln i det området den ska svetsas fast. Alltid en början =)


Ser stor och fin ut. hoppas nu en växellåda ska få plats.


Började sen med att kapa bort lite av den befintliga lilla tunneln för att kunna mäta lite noggrannare så jag visste hur mycket jag behövde kapa bort.


Ja men ser tydligt hur liten den gamla var hahaha



Börja punkta dit plåtn!


Blev något cp med kameran. Kan varit för det var som en tjock dimma inne i garaget vid fototillfället så jag ska kanske inte klaga på lilla kameran =)

Klockan blev mycket ikväll också så jag får fortsätta imorgon.

Ni sitter jag med mattallriken och öl på skrivbordet och ska försöka unna er lite bilder.

Blev klar med växellådstunneln helt idag!! Blev förbannat bra. Åter igen har jag underskattat mig själv vad jag är kapabel till. Här kommer lite bilder


Allt färdigsvetsat på tunneln! Men det är något som saknas...


Grundfärgen!! Viktigt viktigt. När färgen torkat kan man matta ner den med 400 papper och dra på karosserikitt både inne och under.


En bild på hur det såg ut "orginal"


Skillnad som fan!


Lite närmare titt i det stora hålet.


och duglig passform!


Blev en del knackande för att få vecken snygga och det ser nästan ut som från fabrik. Lite karosserikitt på det och det blir tätt och fint


Man ser knappt den vikta kanten här men den finns där.





Svetsade lite mer på fjädertornen också, tyckte efter lite överblick att det såg lite fjuttigt ut med de punkterna så jag svetsade 4 cm svetsfogar





och sista bilden. Ska jag kitta svetsfogarna på fjädertornen eller ska man låta de vara som de är? På ett sett ser det ganska fräckt ut att ha de synligt vilket visar att det är förstärkt =). Kittar man så ser man knappt att det är gjort något med dem..

Liten liten uppdate!


Hålen på förstärkningsplattorna överensstämde inte med verkligheten så det var bara att fixa till det med hålsågen =) Vet inte varför tillverkarna har gjort så små hål? Ursäkta det svarta sotet har inte hunnit rengöra och lägga på ny grundfärg efter jag svetsat


de 3 hålen för fastsättning av topplagringen färdigborrade.

och här står jag nu! Var inne hos lackeraren idag men de har inte rört bilen ännu. Hoppas den är klar om någon vecka!

Hoppas ni tycker om projektet

MVH
Nya medlemmen =)

_________________
Johan Andreasson
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Häftigt projekt!!

Lycka till

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Skönt att se en fordägare som faktiskt mekar med sin Mk2a !

Vad blir det för maskin osv?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
erikjakan skrev:
Skönt att se en fordägare som faktiskt mekar med sin Mk2a !

Vad blir det för maskin osv?

MVH Erik


Har varit inne på allt från audi 5a till saab 2,3t

Men som det verkar nu blir det en volvo b230 eller b23 med weber och m90 låda med 1031 axel. Smidigast med förgasare och slippa allt vad sprut heter =). Blir ju dock inga extrema effekter då men runt 240 hk satsar jag på.

_________________
Johan Andreasson
Citera
BRUZZE
stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 567



ser riktigt bra å seriöst ut.. fortsätt så..kommer bli grymt

_________________
Marcus Bruzelius
sportquattro s1
sportquattro
rs6
Citera
ulm
Hedemora
Här sen Maj 2008
Inlägg: 36



Ser seriöst ut, verkligen bra jobbat !!

Varifrån kommer Breddarna, verkar ju vara bra passform !

Mvh

/Uffe

_________________
Ulf Melander
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202



Snyggt jobb ! thumbs up

Vart är all plåt köpt? England misstänker jag.. ser ju "nästan" kul ut att laga rost med så fina ekonomidelar.

Spacklade du in popnitarna till breddarna? Är det inte risk att det vibrerar å spräcker spacklet
(gjorde det på min bruksAmazons skärmkanter)

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



RaGnaR RattmuFF skrev:
erikjakan skrev:
Skönt att se en fordägare som faktiskt mekar med sin Mk2a !

Vad blir det för maskin osv?

MVH Erik


Har varit inne på allt från audi 5a till saab 2,3t

Men som det verkar nu blir det en volvo b230 eller b23 med weber och m90 låda med 1031 axel. Smidigast med förgasare och slippa allt vad sprut heter =). Blir ju dock inga extrema effekter då men runt 240 hk satsar jag på.


Jag åker webrar på min 2,4. Idag skulle jag valt spjällhus och sprut... Sååå mkt bättre inbillar jag mig

.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Ser väldigt fint ut Bara att kämpa på.

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
M.Green skrev:
Snyggt jobb ! thumbs up

Vart är all plåt köpt? England misstänker jag.. ser ju "nästan" kul ut att laga rost med så fina ekonomidelar.

Spacklade du in popnitarna till breddarna? Är det inte risk att det vibrerar å spräcker spacklet
(gjorde det på min bruksAmazons skärmkanter)


Det kommer bli synliga nitar. Kommer bli en ubertunn sträng karosserikitt mellan breddaren och plåten. Så inte fukt rinner ner mellan plåten och breddaren om du förstår vad jag menar.

och den mesta plåten är köpt i sverige, sen lite specialplåtar i england och tyskland =)

_________________
Johan Andreasson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2754



RaGnaR RattmuFF skrev:
erikjakan skrev:
Skönt att se en fordägare som faktiskt mekar med sin Mk2a !

Vad blir det för maskin osv?

MVH Erik


Har varit inne på allt från audi 5a till saab 2,3t

Men som det verkar nu blir det en volvo b230 eller b23 med weber och m90 låda med 1031 axel. Smidigast med förgasare och slippa allt vad sprut heter =). Blir ju dock inga extrema effekter då men runt 240 hk satsar jag på.


240 sughästar ur 2.3 liter är väl rätt extremt de med? Även om du skulle bygga på 2.5 eller 2.7 liter så är 240 sugisar rätt bra med effekt! Speciellt ur en 8v

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
Cassius skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:
erikjakan skrev:
Skönt att se en fordägare som faktiskt mekar med sin Mk2a !

Vad blir det för maskin osv?

MVH Erik


Har varit inne på allt från audi 5a till saab 2,3t

Men som det verkar nu blir det en volvo b230 eller b23 med weber och m90 låda med 1031 axel. Smidigast med förgasare och slippa allt vad sprut heter =). Blir ju dock inga extrema effekter då men runt 240 hk satsar jag på.


240 sughästar ur 2.3 liter är väl rätt extremt de med? Även om du skulle bygga på 2.5 eller 2.7 liter så är 240 sugisar rätt bra med effekt! Speciellt ur en 8v


240 sughästar är ju ganska extrem effekt för just den motorn men det är ju inga extrema effekter över lag i bilen menar jag. Men rund 350-400 hk ur en saabmotor hade varit riktigt roligt =). Måste bara registrera bilen med orginalsprut och allt. Känns lite sådär tyvärr..

_________________
Johan Andreasson
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202



Citat:
240 sughästar ur 2.3 liter är väl rätt extremt de med?


Nja, om vi pratar Volvo är det ju inga större problem att utan dyra eftermarknadsdelar plocka ut 240-250 hk.
Pratar vi rally ligger de ju runt 270-280hk men då på 2,5L i 940:isarna.

Kan nog bli fränt ! Är ju nåt speciellt med vassa sugisar..
(länk om du skulle vinna på triss:http://www.motordesign.se/)

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

M.Green skrev:
Citat:
240 sughästar ur 2.3 liter är väl rätt extremt de med?


Nja, om vi pratar Volvo är det ju inga större problem att utan dyra eftermarknadsdelar plocka ut 240-250 hk.
Pratar vi rally ligger de ju runt 270-280hk men då på 2,5L i 940:isarna.

Kan nog bli fränt ! Är ju nåt speciellt med vassa sugisar..
(länk om du skulle vinna på triss:http://www.motordesign.se/)


Upp till 240 hk är inte så farligt dyrt, över där så börjar det kosta. Över 300 går med.. men inte så fina register, bra körbarhet upp till 280 utan problem dock.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2754



M.Green skrev:
Citat:
240 sughästar ur 2.3 liter är väl rätt extremt de med?


Nja, om vi pratar Volvo är det ju inga större problem att utan dyra eftermarknadsdelar plocka ut 240-250 hk.
Pratar vi rally ligger de ju runt 270-280hk men då på 2,5L i 940:isarna.

Kan nog bli fränt ! Är ju nåt speciellt med vassa sugisar..
(länk om du skulle vinna på triss:http://www.motordesign.se/)


När du säger utan dyra eftermarknadsdelar får jag en bild av en budget på 15-20 000 max. Får du verkligen ut 240hk ur en rödblock 8v för dom pengarna? :S

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Cassius skrev:
M.Green skrev:
Citat:
240 sughästar ur 2.3 liter är väl rätt extremt de med?


Nja, om vi pratar Volvo är det ju inga större problem att utan dyra eftermarknadsdelar plocka ut 240-250 hk.
Pratar vi rally ligger de ju runt 270-280hk men då på 2,5L i 940:isarna.

Kan nog bli fränt ! Är ju nåt speciellt med vassa sugisar..
(länk om du skulle vinna på triss:http://www.motordesign.se/)


När du säger utan dyra eftermarknadsdelar får jag en bild av en budget på 15-20 000 max. Får du verkligen ut 240hk ur en rödblock 8v för dom pengarna? :S


Är du ute efter effekten på enklast vis och inte har nåt reglement som styr så är nog en Saab turbo eller liknande det mest prisvärda. 1.8T från vag? Forden väger ju inte så mycket.

_________________
Daniel Steiner
Citera
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
Nu var det äntligen dags för lite bilder! Fått tillbaka bilen efter spackling och grundning nu! Såg ganska bra ut! Återstår en del spackling på vissa ställen ser man och det ska läggas kitt mellan breddarna och karossen. Men detta kommer göras om många månader frammåt. Nu ska spacklet och färgen få härda riktigt och så får man se hur mycket det sjunker med tiden. Vad står överst på listan nu då? Tänkte försöka få dit bakvagnen och hitta en vettig 1031 bakaxel! Ifall det är någon som vet var jag kan få tag i en med eller utan diff är jag intresserad. Sen får jag nog försöka hitta en gammal motor så jag kan göra motorfästen mm. men här kommer lite bilder från hemkomsten!

















_________________
Johan Andreasson
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



blir riktigt fint detta thumbs up
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Bakaxel köper du från bakaxel.se, ta 1031an med torsendiff, den är kalas!

Har sån på asconan, fungerar ypperligt!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
erikjakan skrev:
Bakaxel köper du från bakaxel.se, ta 1031an med torsendiff, den är kalas!

Har sån på asconan, fungerar ypperligt!

MVH Erik


Känns som det är lite överpriser där. Kommer ju ändå få slipa hela axeln ren på fästen mm så färgen och allt det ryker ju väck ändå. Fördelen är väl att de förhoppningsvis är lite genomgångna med packningar osv och sen att diffspärren sitter där direkt.

_________________
Johan Andreasson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41622

Forumägare
Forumägare

Kommer nog bli tokbra den där thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Mk2 1975 busräser!
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (20350 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande