Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 16v -91
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (15185 totalt)
volvointresserad
Kristianstad
Här sen Maj 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Nu har man äntligen skaffat sig en extrabil igen och eftersom bekanta både kör bana och anordnar "Konbanekörningar" fick det bli en bil som kan fungera även inom dessa områden.
Köpte bil genom ombud i Sthlm, fick hem den i lördags och slipade rost idag. Tvungen att ta tag i rosten innan vinterväglaget kommer igång. Hann slipa den plåtren och sätta i grundfärg innan det var dax att ta hand om familjen.
(hur lägger man upp bilder här?)

Tanken är att detta ska vara ett budgetbygge som även ska fungera som extrabil till familjen.
Noterade att bilen känns lite väl gungig, bromsar känns trötta och det klonkar vänster fram.

På listan finns redan:
Kopiera en nyckel till.
Se över framvagnen vänster fram.
Låta verkstaden kontroller koppling och kamrem som båd ska vara nybytta enligt föregående ägare.

Vinterlistan:
Se vad man kan hitta för något begagnat för väghållningen.
Se vad man kan göra för att förbättra bromsarna.
se om man kan hitta en omgång beg. r-däck inför sommaren.




_________________
Anders Gunnarsson

Honda Civic Tourer-14
Mazda Miata -91
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Gött mannen! Jag får ta en sväng med den nästa gång jag är nere, och så får vi åka på några gemensamma träffar nästa säsong! thumbs up
Var det inte en del gjort vid denna bil redan?
Vad gäller bromsarna vill jag rekommendera Carbotech XP8-belägg, http://www.peansweden.com/ och det räcker gott med att byta "bara" fram. Funkar jättebra till vardags om man kan leva med lite bromsgnissel och mycket bromsdamm. Har aldrig någonsin haft en tendens till att matta ut mina bromsar med dessa! thumbs up Nu har jag ju inte världens snabbaste bil, men ändå. Och ny frisk bromsvätska, gärna någon race-variant med högre kokpunkt.

Bilder lägger du in genom att att först hitta den "rosa randen" som dyker upp nedanför när man skriver inlägg. Välj fil (från din dator), välj vilken kategori den ska läggas i, välj visat format (jag brukar ta lagom bred), ladda upp bilden. Efter det får du två alternativ, en större och en mindre som är klickbar (för större bild). Klart!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
volvointresserad
Kristianstad
Här sen Maj 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
När jag försöker att lägga upp bilder så blir de bara helt svarta, vad gör jag för fel!?

Har kollat över dokumentationen som jag fick till bilen och kamremmen och vattenpumpen ska vara bytt för 2 år och 3200mil sedan.
Har inte hitta några kvitton på ett kopplingspaket som ska vara nybytt på bilen, tycker dock att kopplingen är väldigt tungtrampad men det kanske de är på dessa bilar!?

Idag blev det bara tid till att ta bort gamla klistermärken och sätta på torkarblad på bakrutan så den inte blir repig.

_________________
Anders Gunnarsson

Honda Civic Tourer-14
Mazda Miata -91
Citera
volvointresserad
Kristianstad
Här sen Maj 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Davve skrev:
Gött mannen! Jag får ta en sväng med den nästa gång jag är nere, och så får vi åka på några gemensamma träffar nästa säsong! thumbs up
Var det inte en del gjort vid denna bil redan?
Vad gäller bromsarna vill jag rekommendera Carbotech XP8-belägg, http://www.peansweden.com/ och det räcker gott med att byta "bara" fram. Funkar jättebra till vardags om man kan leva med lite bromsgnissel och mycket bromsdamm. Har aldrig någonsin haft en tendens till att matta ut mina bromsar med dessa! thumbs up Nu har jag ju inte världens snabbaste bil, men ändå. Och ny frisk bromsvätska, gärna någon race-variant med högre kokpunkt.

Bilder lägger du in genom att att först hitta den "rosa randen" som dyker upp nedanför när man skriver inlägg. Välj fil (från din dator), välj vilken kategori den ska läggas i, välj visat format (jag brukar ta lagom bred), ladda upp bilden. Efter det får du två alternativ, en större och en mindre som är klickbar (för större bild). Klart!



Mina bromsar gnisslar redan och fälgarna ska ändå lackas om i en mörkare grå nyans under vintern så det kan nog funka! ;.D

_________________
Anders Gunnarsson

Honda Civic Tourer-14
Mazda Miata -91
Citera
volvointresserad
Kristianstad
Här sen Maj 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
En dator som har havererat och vinterdäck behöver monteras på båda bilarna.
Sprintarna till dörrarnas gångjärn har införskaffats, får se vad som hinns med i helgen då det både är simskola och ett 25h-pass som hägrar...

_________________
Anders Gunnarsson

Honda Civic Tourer-14
Mazda Miata -91
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



volvointresserad skrev:
vinterdäck behöver monteras på båda bilarna.
Nej, jag vill prova den med sommardäck!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
volvointresserad
Kristianstad
Här sen Maj 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Davve skrev:
volvointresserad skrev:
vinterdäck behöver monteras på båda bilarna.
Nej, jag vill prova den med sommardäck!


Du är ju aldrig i Kristianstad längre

_________________
Anders Gunnarsson

Honda Civic Tourer-14
Mazda Miata -91
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Kul med ett renaultprojekt till är ju sjukt roliga bilar redan från grunden och med lite fix så blir det ännu roligare

Jobba på

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
volvointresserad
Kristianstad
Här sen Maj 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Tog en kväll igaraget igår för att slänga på vinterskorna på bilarna

Skulle även se över framvagnen vänster fram eftersom det lät skumt därifrån felet hittades. Den genomgående bulten som håller krängningshämmaren på plats hade ingen mutter så den satt inte fast


Självklart så skulle det strula lite oxå, jag drog av en hjulbult
Fick dock loss den genom att skruva ut den från baksidan med hjälp av en polygrip



Noterade att de satt Carbon-dämpare bak, är det orginal?


Undrar ifall det bulten som håller dämparna bak inte ska ligga dikt an mot dämparen?

Passade även på att gå loss med rostskyddet, det är ju trots allt en fransk bil

Tog återigen lite bilder med mobilen men de blir bara svarta här, finns det någon max upplösning på denna sidan och måste man förminska dem innan man lägger upp dem här?
Använde ett program som följde med mobilen, förminskade bilderna så nu fungerar det!

_________________
Anders Gunnarsson

Honda Civic Tourer-14
Mazda Miata -91
Citera
volvointresserad
Kristianstad
Här sen Maj 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Magnus Janard skrev:
Kul med ett renaultprojekt till är ju sjukt roliga bilar redan från grunden och med lite fix så blir det ännu roligare

Jobba på


Du får gärna komma med tips och ideer thumbs up

_________________
Anders Gunnarsson

Honda Civic Tourer-14
Mazda Miata -91
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Satt även de carbon som original... clio cupdämparna är även dessa de carbon fast lite hårdare.

Det jag skulle göra först är:
Byta skivor (om de är dåliga)
Bättre belägg
Byta bromsolja
Clio Cup dämpare
Ett öppnare avgassystem (för att det skall låta lite roligare )
Rdäck.

Samt även kolla över motorfästena (och byta det undre mot ett hårdare)

Redan här så har du en rätt så potent trackday bil

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
volvointresserad
Kristianstad
Här sen Maj 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Magnus Janard skrev:
Satt även de carbon som original... clio cupdämparna är även dessa de carbon fast lite hårdare.

Det jag skulle göra först är:
Byta skivor (om de är dåliga)
Bättre belägg
Byta bromsolja
Clio Cup dämpare
Ett öppnare avgassystem (för att det skall låta lite roligare )
Rdäck.

Samt även kolla över motorfästena (och byta det undre mot ett hårdare)

Redan här så har du en rätt så potent trackday bil


Tack för tipsen thumbs up
Avgassystemet är nytt från kat och bakåt så det känns dumt att byta ut.
Clio Cup-dämpare ska undersökas ifall det finns några beg att köpa.
Bromsarna måste ses över, de tar alldeles för dåligt.
En omgång beg R888 hade varit trevligt till sommaren.

Var köper man ett hårdare motorfäste?
Har du några tips på sidor med bra produkter med humana priser till Clion?

_________________
Anders Gunnarsson

Honda Civic Tourer-14
Mazda Miata -91
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Var längesedan jag hade min, men då var det SAM som hade. annars så finns det mycket eftermarknadesdelar i England där de verkar gilla dessa bilar. Länkar finns på www.clubrenaultsverige.com

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Jag har handlat en del hos K-Tec Racing i England till min Clio. Bra priser och snabba leveranser. Även en del egenutvecklade delar, t.ex. något högljudda avgassystem.
Citera
volvointresserad
Kristianstad
Här sen Maj 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Davve skrev:
Gött mannen! Jag får ta en sväng med den nästa gång jag är nere, och så får vi åka på några gemensamma träffar nästa säsong! thumbs up
Var det inte en del gjort vid denna bil redan?
Vad gäller bromsarna vill jag rekommendera Carbotech XP8-belägg, http://www.peansweden.com/ och det räcker gott med att byta "bara" fram. Funkar jättebra till vardags om man kan leva med lite bromsgnissel och mycket bromsdamm. Har aldrig någonsin haft en tendens till att matta ut mina bromsar med dessa! thumbs up Nu har jag ju inte världens snabbaste bil, men ändå. Och ny frisk bromsvätska, gärna någon race-variant med högre kokpunkt.

Bilder lägger du in genom att att först hitta den "rosa randen" som dyker upp nedanför när man skriver inlägg. Välj fil (från din dator), välj vilken kategori den ska läggas i, välj visat format (jag brukar ta lagom bred), ladda upp bilden. Efter det får du två alternativ, en större och en mindre som är klickbar (för större bild). Klart!


Vad kostade din belägg David och var köpte du ditt väghållningspaket?

_________________
Anders Gunnarsson

Honda Civic Tourer-14
Mazda Miata -91
Citera
volvointresserad
Kristianstad
Här sen Maj 2006
Inlägg: 55


Trådstartare

Hade ju tänkt att köra mot David och hans BMW i sommar, men han verkar ju ha stora planer på förbättringar i vinter


Ska ju självklart också kör på konbana mot Alex Renault


Men han har ju nu gjort en totalvändning och fått sponsorer så hans bygge börjar nu bli avancerat



Så om jag får i ordning min bil så lär jag väl vara hopplöst sist

_________________
Anders Gunnarsson

Honda Civic Tourer-14
Mazda Miata -91
Citera
volvointresserad
Kristianstad
Här sen Maj 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Var ute i garaget precis och tänkte se om jag kunde få dit mitt ITG-filter som jag tidigare hade på min volvo:


Men med den infästningen som sitter på Clion så kunde jag ju glömma det. Det blir till att köpa en färdig lösning till våren.

_________________
Anders Gunnarsson

Honda Civic Tourer-14
Mazda Miata -91
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



volvointresserad skrev:
Vad kostade din belägg David och var köpte du ditt väghållningspaket?
Köpte mina belägg begagnade med ca 6-7mm kvar på beläggen, nya kostar dem ca 2100kr till BMW E36. Väghållningskitet köpte jag på ebay.de, finns snuskigt billiga grejer till BMW och andra tyska bilar. thumbs up Hur det är till din bil vet jag inte, men till t.ex. Volvo är det billigare att handla hemma.

volvointresserad skrev:

Hade ju tänkt att köra mot David och hans BMW i sommar, men han verkar ju ha stora planer på förbättringar i vinter

Så om jag får i ordning min bil så lär jag väl vara hopplöst sist
Nää, stora planer vet jag inte. Bakvagnen ska monteras stumt och ett undre krysstag för framvagnen ska på plats, det är prio ett och längre räcker nog inte pengarna denna gång. Sedan ska lite mer inredning ska kastas ur (golvmatta och asfalt) och plasthuven ska på. Coils ska införskaffas men jag får nog nöja mig med att plåga mina Kina-dämpare en säsong till. Din lilla Clio har ju bättre vikt/effekt-förhållande än min även om jag lättat den, så kasta inte in handduken!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
volvointresserad
Kristianstad
Här sen Maj 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
Davve skrev:
volvointresserad skrev:
Vad kostade din belägg David och var köpte du ditt väghållningspaket?
Köpte mina belägg begagnade med ca 6-7mm kvar på beläggen, nya kostar dem ca 2100kr till BMW E36. Väghållningskitet köpte jag på ebay.de, finns snuskigt billiga grejer till BMW och andra tyska bilar. thumbs up Hur det är till din bil vet jag inte, men till t.ex. Volvo är det billigare att handla hemma.

volvointresserad skrev:

Hade ju tänkt att köra mot David och hans BMW i sommar, men han verkar ju ha stora planer på förbättringar i vinter

Så om jag får i ordning min bil så lär jag väl vara hopplöst sist
Nää, stora planer vet jag inte. Bakvagnen ska monteras stumt och ett undre krysstag för framvagnen ska på plats, det är prio ett och längre räcker nog inte pengarna denna gång. Sedan ska lite mer inredning ska kastas ur (golvmatta och asfalt) och plasthuven ska på. Coils ska införskaffas men jag får nog nöja mig med att plåga mina Kina-dämpare en säsong till. Din lilla Clio har ju bättre vikt/effekt-förhållande än min även om jag lättat den, så kasta inte in handduken!


Va fan, du har ju snart uppgraderat din bil för lika mycket som jag införskaffade min för!!!
Men det är klart att vi måste köra en runda i sommar!

_________________
Anders Gunnarsson

Honda Civic Tourer-14
Mazda Miata -91
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



volvointresserad skrev:

Va fan, du har ju snart uppgraderat din bil för lika mycket som jag införskaffade min för!!!
Men det är klart att vi måste köra en runda i sommar!
Nädå, summan jag nämnde för dig är en totalsumma inkl. medlemsskap, licens etc. men också delar som inte är monterade än. Det jag pysslat med hittills är riktigt billigt i sammanhanget, det går inte att komma billigare undan om ingen börjar skänka bort trevliga raceprylar.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
volvointresserad
Kristianstad
Här sen Maj 2006
Inlägg: 55


Trådstartare
] Nädå, summan jag nämnde för dig är en totalsumma inkl. medlemsskap, licens etc. men också delar som inte är monterade än. Det jag pysslat med hittills är riktigt billigt i sammanhanget, det går inte att komma billigare undan om ingen börjar skänka bort trevliga raceprylar. [/quote]

Det är sant David, men jag kommer nog inte att bli lika seriös som du, men det är klart att det måste bli lite åka av till våren!

_________________
Anders Gunnarsson

Honda Civic Tourer-14
Mazda Miata -91
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 16v -91
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (15185 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande