Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i M-Technik I -85
2 besök senaste veckan (4805 totalt)
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Efter att ha använt min E30 som vardagsbil sedan köpet 2002 har jag sedan några år nästan endast kommit att köra på bana med den (samt en och annan tur&retur till Tyskland)

Snabbfakta:
BMW E30 325i M-Technik I i Platanengrün
Motor: M20B25E (okattad med 9,7:1 i komp), borttagen viskofläkt
Växellåda och diff: Getrag 260 med BMW original shortshift för E30 och viskodiff med 3,64:1
Chassi: Nya bussningar runt om inkl E36M3 3,2 bussningar fram och BMW fast camberjusterande fjäderbenslagringar. E36 Cabrio övre bakre stötdämparfästen. G&M 35/35mm sänkning och gula Koni i paket från Sandtler på det. Fjäderbensstag i alu fram och bak samt original M-krängare 20mm fram och 14,5mm bak
Bromsar: original skivor med Ferodo DS3000 runt om
Däck och fälg: BBS 7x15 med 205/55VR15 Yokohama AVS dB
Avgas: modifierat original grenrör med 2x50mm hela vägen med 4 friflödesdämpare
Inredning (som om någon på rejsa skulle bry sig om det): BMW hundtandsmönstrade sportstolar i antrazit.
Vikt fulltankad med förare: 1240 kg, (fram 660kg, bak 580kg mätt på SBP)

Bilen har numera rullat dryga 30.000 mil men är en i mina ögon fantastiskt trevlig bil att ta en sväng med till ringen efter jobbet med och så hoppas jag att det får förbli. På väntelistan står en uppfräschning av de främre oken alternativt byte till ett par som ligger på hyllan. Av någon anledning sitter det Girlingok fram och ATE-ok bak på min. Lutar åt att jag sätter dit nyrenoverade ATE även fram.

Några bilder från förra året:














och en från Småland ;-)


_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Jimmie
Kastrup
Här sen Sep 2005
Inlägg: 21



Ser ut som en väldigt fin bil. Och himla fräsigt reg. nr. thumbs up

_________________
Häls. Jimmie Johansson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



85:a? Kom inte de första 325:orna -86?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Grymt fin e30, m-tech 1 paketet är lätt det snyggaste. Bilen ser så... ärlig ut på något sätt, prefekt.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Sörpan skrev:
85:a? Kom inte de första 325:orna -86?


De första 325i gick från bandet efter semestern 1985 (lanserades på salongen i Frankfurt i september 1985 tillsammans med E30 Cabrio, 325ix samt E28 M5) men i Sverige och Schweiz behölls 323i eftersom Förenade Bil inte tänkte ta in några okattade 325i till Sverige. När sedan den kattade 325i kom under 1986 började den tas in till Sverige.

Min bil var dock en 325e då den rullade ut från fabriken i april 1985...


_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Jimmie skrev:
Ser ut som en väldigt fin bil. Och himla fräsigt reg. nr. thumbs up


Tack, tack!

Den har visserligen levt ett ganska hårt liv med flyttar hit och dit och mycket inspirerad körning (den hade gått 16232 mil när jag köpte den för snart 8 år sedan) men verkar hålla bra för den den är byggd för = leverera ärlig körglädje!

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



BaaderMeinhof skrev:
Sörpan skrev:
85:a? Kom inte de första 325:orna -86?


De första 325i gick från bandet efter semestern 1985 (lanserades på salongen i Frankfurt i september 1985 tillsammans med E30 Cabrio, 325ix samt E28 M5) men i Sverige och Schweiz behölls 323i eftersom Förenade Bil inte tänkte ta in några okattade 325i till Sverige. När sedan den kattade 325i kom under 1986 började den tas in till Sverige.

Min bil var dock en 325e då den rullade ut från fabriken i april 1985...



Tackar för redogörelsen! thumbs up

Men egentligen var det årsmodell -86 som gällde?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
timmy1701 skrev:
Grymt fin e30, m-tech 1 paketet är lätt det snyggaste. Bilen ser så... ärlig ut på något sätt, prefekt.


Ja, visst är det Ärliga bilar vågar man ju dessutom köra aktivt med, man vet att det pallar med så att säga. Små slingrande vägar (typ diagonalt genom Skåne eller upp genom Dalsland bara för att nämna några) blir så fantastiskt underhållande

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Sörpan skrev:
BaaderMeinhof skrev:
Sörpan skrev:
85:a? Kom inte de första 325:orna -86?


De första 325i gick från bandet efter semestern 1985 (lanserades på salongen i Frankfurt i september 1985 tillsammans med E30 Cabrio, 325ix samt E28 M5) men i Sverige och Schweiz behölls 323i eftersom Förenade Bil inte tänkte ta in några okattade 325i till Sverige. När sedan den kattade 325i kom under 1986 började den tas in till Sverige.

Min bil var dock en 325e då den rullade ut från fabriken i april 1985...



Tackar för redogörelsen! thumbs up

Men egentligen var det årsmodell -86 som gällde?


Absolut korrekt!

och visst var det en annan BMW-modell som började pulas ihop den hösten också... även om den löpande tillverkningen kom att dra ut på tiden nästan ett år till

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Hittade några bilder till från förra året

Samtliga foton från Hohe Acht:

Första fotot: guidning av Johan genom spåret - han lånade bilen i några varv därefter och såg ganska nöjd ut









På sista bilden är det Kons som är ute och kör med bilen då han blivit svartflaggad med tävlingsbilen för att den blivit för högljudd (102,x dB vid påfarten)

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Åh vilken härlig bil! Den påminner väldigt mycket om en jag själv hade i spec. Min var en 320i -87 fast med M20B25, sportchassiets krängare bak och fram och de grövre fjäderbenen fram med andra dämpare/Jamex-fjädrar bl.a. Mycket härlig bil, särskilt på kurviga småvägar. Saknad bil.
Håll hårt i din!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Hittade de blästrade ATE-oken i garaget och en sats nya packningar därtill då jag var där igår och förberedde för att montera innertaket i min 3,0Si. Skulle helst vilja satsa på nya kolvar till oken också när de ändå ligger på arbetsbänken. Kan man överhuvud taget köpa dem löst och i sådana fall var?

(har inte kunnat hitta dem löst någonstans, men kanske någon har ett tips)


_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Lyckades fastna på bild igår:



Bidrog därefter till lite ofrivillig sponsring och passade på att gå med i en lokal klubb... tappade fästet i bakvagnen på andra varvet i utgången av sista vänstern i Hatzenbach där det varit halt redan varvet innan. Trots att jag körde saktare på andra varvet så släppte det..., men, men - innan dess var det väldigt trevligt med lite trafik, NS+GP och bra bett i bromsarna med Ferodobeläggen

Stort tack till Thomas som ställde upp som en klippa! thumbs up

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366


Trådstartare
Lite fler bilder från Nordschleife i söndags. Det var som sagt lite si och så med fästet i Hatzenbach, men även i esset i Metzgesfeld 2 samt mellan Bergwerk och Kesselchen var det fläckvis lite lurigt. I övrigt OK.

Två bilder där man kan ana lite lurig balans i vätan:





och två från varvet efter:





Snart får det bli "Bestandaufnahme" Lite småpill blir det allt...

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i M-Technik I -85
2 besök senaste veckan (4805 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande